Olli Mattila

Häiritseekö lentomelu?

45 viestiä aiheessa

Eipä häiritse ainakaan minua, vaikka asun Korson lähettyvillä 22L lähestymislinjan alla. Kyllähän sen äänen kuulee, mutta ei se melu jatkuvaa ole eikä muutenkaan häiritse minua. Ehkä en ihan pahimmalla melualueella asustelekaan..

Lisättäköön vielä, että olen selvästi kaupunki-ihmisiä jos näin voi sanoa. Tästä oman kodin edestä ei mene yhtään isompia teitä eli autoja kulkee esim. yöllä vain jotain satunnaisia paikallisia. Sensijaan kun olen mummilla ollut yökylässä, niin vierestä menee yleisempi tie ja autoja kulkee siitä läpi yön hiljakseen. Minusta se on rauhoittavaa kuunnella autojen hurinaa, mutta allekirjoitan myös sen ettei moottoritien yksitoikkoista kohinaa jaksa kuunnella pitkään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eipä häiritse minuakaan, vaikka asun o4:ien finaalissa.

Malmilla, kävin eräässä perheessä visiitillä. Perheen talo on aivan 18:n fiinaalilinjalla.

Talon rouva sanoi, että "enemmän häiritsee, kun/jos koneet eivät lennä".

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eipä häiritse minuakaan, vaikka asun o4:ien finaalissa.

Malmilla, kävin eräässä perheessä visiitillä. Perheen talo on aivan 18:n fiinaalilinjalla.

Talon rouva sanoi, että "enemmän häiritsee, kun/jos koneet eivät lennä".

Aivan samaa sanomassa! Tikkakoskella asun ja Ilmavoimien koneet, varsinkin siis nuo ah, niin ihanat Vinkat,  pörräävät joka päivä talon päällä, mutta ei sitä ääntä ilman voi elää!  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Meikäläisen yllä pörrää Malmin koneita ja niiden yläpuolella usein "ulisevat" EFHK:ta lähestyvät suihkarit. Eivät häiritse. :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tere

Sattui eräs toimittaja kertomaan lentomelusta sitä kysyessäni. Hän asuu Nurmijärvellä aika lähellä Savikkoa. Kun kysyin häitseekö paikallinen lentotoiminta, joka tosin on varsin vähäistä, hän vastasi ettei ole edes huomannut, mutta se mikä todella häiritsee on kolmostien liikenne. Hänen mielestään liikenteen melu on lähes sietämätön.

Olin kerran letunpaistossa ko. lentopaikalla ja todella tuo liikenteen melu oli huomattava. Vaikka ylitsemme lensi muutama kone laskuun Vantaalle, sitä saattoi hädin tuskin huomata.

Itse asun aika lähellä vilkasliikennöityä katua. Tuohon jatkuvaan meluun kyllä tottuu, mutta jos siitä kärsii, on haitta melkoinen. Lenkkipolkuni sivuaa Hanko-Mätsälä tietä. Lenkillä ollessani ihmettelen, kuinka täällä olevat omakotiasujat voivat edes asua, on se tuo meteli aivan hirveä. Jos ylitsemme menee suihkari laskuun Vantaalle, sitä hädin tuskin huomaa.

Taitaa olla tämä melu yhtä kaikki sama kuin eillinen dokkari ilmaston lämpiämisestä. Jos lentoliikenne lopetaan, melu jatkuu. Sen vaikutus taitaa olla kovin mariginaalinen.

HS

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei todellakaan häiritse, enemmän häiritsee se kun porukka vinguttelee renkaita tuolla kaupan suurella pihalla. Kesäisin varsinkin (tuuletusikkunat auki) on outoa kun viikonloppuisin ei kuulu sitä perinteistä Vinka paraatia laskukierroksessa mitä viikolla on tottunut seuraamaan. Parhaita kokemuksia oli kesälomalla kun avaa silmät aamulla, ensiksi on edessä täysi CAVOK keli ja sitten tulee parin Vinkan pulja suoraan ylitse.. ah..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En asu Hesassa, mutta lähellä Rissalan kenttää. Kyllä se kieltämättä rasittaa välillä, kun hornetit jonnekin yhteentoista illalla jylisee tuossa katon yläpuolella.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

eipä häiritse. Porin kentän äänet kuuluu  yllättävän hyvin kaupunkiin ja aiheuttaa ainoastaan hyrisevää kaipuun tunnetta kuuluessaan. Missään en myöskään ole nukkunut niin hyvin kuin eräänä aamuna Jämin hotellilla lennokkien päristessä kentällä :D ikkuna auki- luonnollisesti. Liikenteen melu ehkä vähän, mutta mä oon hyvä blokkaamaan ylimääräiset äänet pois päästäni :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siihenpä tottuu

DFW alueella on aika hankala löytää sellaista asuinaluetta joka olisi niin kaukana kaikista kentistä ettei mitään kuuluisi. Nyt asutaan KDFW 17C lähestymisen alla ja etelätuulella laskeutuvat koneet ei juurikaan edes rekisteröidy tajuntaan, ellei nyt sitten satu olemaan ulkona ja jotain tavallista suurempaa mene ylitse.

Pohjoistuulella joskus ulkona ollessa pultti tiskissä taivaalle rahjustavat MD-80:t saattaa ottaa kuuppaan mutta sisällä sitäkään ei enää juuri huomaa.

Eräässä edellisessä kämpässä asuessa ( KDAL lähellä ) huomasi kyllä välittömästi koska Southwest Airlines vaihtoi vanhat 737-200:t pois ja ryhtyi käyttämään CFM56 moottorisia -300 ja -700  sarjojen koneita.  Eroa oli kuin yöllä ja päivällä.....

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse asun Pirkkalan kentän lähellä ja olen asunu lähes koko ikäni. Lentomelu ei häiritse minua, enemmän häirtisee mopot jotka hinkkaavat tiellä edes takas. Sais Pirkkalan Hornetit lennellä enemmänkin mun puolesta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lentomelu ei meluna häiritse tippaakaan. Enemmän häiritsee se kun yrittää nukkua ja sitten kuuluu joku erikoisempi ääni ja rupeat miettimään: Mikä kone? Paljon kello? Onko Bangkokin MD tänään myöhässä? Ei tainnut mitään rahtareitakaaan näkyä listalla? Meneekö 15:lle laskuun vai onko nousussa 22R:ltä? jne.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tikkakoskelle menevä liikeenne posottaa suoraan ylitseni,ei häiritse. Välillä olisi mukava myös nähdä,ei vain kuulla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lentomelu ei meluna häiritse tippaakaan. Enemmän häiritsee se kun yrittää nukkua ja sitten kuuluu joku erikoisempi ääni ja rupeat miettimään: Mikä kone? Paljon kello? Onko Bangkokin MD tänään myöhässä? Ei tainnut mitään rahtareitakaaan näkyä listalla? Meneekö 15:lle laskuun vai onko nousussa 22R:ltä? jne.

Joo, mulla kans sama "ongelma" :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei häiritse. Tästä parvekkeen editse ja ylitse Matinkylässä menee aika usein koneita ja voisi mennä vielä matalemmalta.  ;D Aamulla ennen kuutta töihin lähtiessä oli siistiä kun pilvet oli matalalla ja MD-11 tuli ylitse laskuvalonheittimet päällä todella matallalla. Valokeilat valaisivat pilvien reunaa ja meinasin myöhästyä bussista kun jäin tuijottamaan mädäriä. Sen verran siistiltä näytti valokeilat pilviä vasten että... voisin kyllä muuttaa vaikka vielä lähemmäksi lentokenttää.

Jani

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nykyiset matkustajakoneet on aika hiljaisia, ei niistä hirveästi melua lähde nousussakaan. Lentomelu ei häiritse minuakaan vaikka olen lentokenttien vieressä aina asunut. Pikemminkin häiritsee jos ei koneita liikennöi. Muun liikenteen melu on paljon häiritsevämpää, mutta on sekin joskus ihan rauhoittavaa illalla jos sitä ei kauheasti ole. Jos vaikka sattuu Vantaalta lähtemään jonnekin ulkomaille ja menee yöksi johonkin niistä Vantaan lentokenttähotelleista, on kiva illalla nukkumaan käydessä kuunnella sitä matkustajakoneiden huminaa, pääsee tunnelmaan ennen matkaa.  8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

SIILIn alapuolella asuvalle ei kyllä lentomelu ole häiritsevää. Kerran heräsin kesälomalla matalalla yli pyyhältäneeseen Chieftainiin, joka on muuten pirun meluisa kone propiksi  ;D Sillointällöin hornetit lentävät tästä yli, harvemmin Finski harjoittelee laskukierroksia. Pääosin Cessnapaipperit ja muut pikkuvemputtimet lentävät yli, eivätkä häiritse  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu mutta

Jos niitä joita tämä lentomelu häiritsee, tietäisivät kuinka paljon tuo vähäisen melun tuottaminen maksaa, eivät kyllä puhuisi kyllä yhtään mitään  ;D

HS

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

jaa sitten vielä, kysykääs tätä samaa asiaa vaikka nyt vihreiden keskustelupalstalla. Väittäisin että tulee erilaisia vastauksia johtuen ajatuksesta mistä se ääni johtuu ja mitä sen äänen aiheuttaja tekee ;)

mutta painotan edelleen, ei häiritse ei, päin vastoin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ainahan se häiritsee. Onneksi moderneimmat yksipaikkaiset purkkarit ovat suhteellisen hiljaisia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ainahan se häiritsee. Onneksi moderneimmat yksipaikkaiset purkkarit ovat suhteellisen hiljaisia.

Eikä thielertistäkään pahaa ääntä lähde (edes silloin, kun moottori myös toimii ja pyörii) :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tästä päältä menee 22R&L:lle menevät ja 33:lle(tosin sillehän ne menee aika harvoin) eikä todellakaan häiritse, vaikka usein menee monta konetta ihan yölläkin. Noi keitä häiritsee niin muuttakoo prkl sinne johonki Lappiin tms missä ei koneita lennä.. ::)>:( Onko se kämppä aivan pakko ostaa siitä lentokentän vierestä silloin, kun tietää että sitä "melua" tulee ja sitten itketään että häiritsee häiritsee ja lentoliikenne on lopetettava klo 22-06 väliseksi ajaksi!!111 Ihan heti.

Ja muutenkaan yöaikaan ei kovin paljon niitä koneita tule/lähde, ja jos nukkuu niin silloin niitä tuskin kuulee, ja jos kuulee niin ei se kyllä paljoa hetkauta kun se kone menee tuosta päältä siinä parissa sekunnissa yli...eikä se äänikään sen kauempaa "häiritse".

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko Bangkokin MD jotenkin erikoinen?

Ei, mutta MD11 on ainoa päivittäin EFHK:lla vieraileva lentolaite, joka vielä pitää vähän "merkittävämpää" ääntä. Ja esimerkiksi Bangkokin lento pyyhkii yli toisinaan aika myöhäänkin. ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään