Jouni Haimi

Lentävä mersu?

63 viestiä aiheessa

 

Siivet lehdessä oli juttu saksalaisesta säätiöstä joka ylläpitää lentokuntoisia mersuja yllä saksassa.Luin artikkelin ja siitä tulimieleen olisiko mahdollista kunnostaa esim utin mersu lentokuntoon,tämä siis ihan teoreetisella pohjalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Keski Suomen Ilmailumuseossa oleva Mersu on tiettävästi huomattavasti paremmassa kunnossa. Rullailtiinhan sillä joskus olisikohan ollut 80- luvulla ja ihan oman moottorin voimin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kai ne olisi kunnostettavissa vaikka molemmat. Eri asia on sitten homman järjellisyys. Maksaa tolkuttomasti, vaatii asiantuntemusta. Lentäminen mokomalla tahtoo olla myös maailmaltakin saatujen esimerkkien valossa aika vaarallista puuhaa. Aika moni ajettiin Suomessakin tontiin ihan Ilmavoiminen hommaan varta vasten kouluttamien pilottien toimesta. Lopputulema voisi siis helposti olla  romun tekemistä hienoista maanäyttelykoneista.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentokoneet on tehty lentämään, mutta ainutlaatuiset tai harvinaiset kappaleet, pidän kuolemansyntinä ja  rangaistavana jos tuollaiset rikotaan.

Silloiset ammattimiehet jotka olivat ko. vehkeillä ajellet tiukoissakin paikoissa saivat rikottua nuo syystä tai toisesta.

Koneen käytön ja ehkä rullauksetkin hyväksyn, mutta........

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kävin joskus 10-15 vuotta sitten Hallin ilmailumuseossa. Silloinen museon hoitaja (?), joka oli

"vahtivuorossa" kertoi vanhoista Mersun varaosista jossakin varastoluolissa. Hän mainitsi,

että osia yms. löytyisi niin paljon, että niistä saisi lähes lentokelpoisen Mersun. Liekö totta

vai tarua??? Mersuhan oli ilmavoimien torjuntahävittäjä heti sodan jälkeen ja niillä lennettiin

vielä 1950-luvun alussa. Muistan pikku naperona itsekin nähneeni niitä ilmassa ja kentällä

Utissa. Räimivätkin niin alhaalla, että pientä miestä pelotti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomalaiset Mersut olivat -50-luvun alussa jo aivan loppuunajettuja ja veteliä rakenteeltaan. Kone oli tehty sotakaluksi eikä pitkään käyttöön. Se oli suhteellisen heikko rakenteeltaan kuitenkin. Sen näkee nykyäänkin jo siitä, että varsinkaan aitoja Saksassa tehtyjä Mersuja ei ole juuri jäänyt lentokuntoisiksi. Espanjassa -50-luvulla tehdyt Hispano-ja Merlin-kopiot ovat olleet pääosassa pitkään. Mutta ne eivät ole aitoja -40-luvun Mersuja. Jos lukee esim. Hannu Valtosen kirjan "Tavallisesta kuriositeetiksi", niin siinä mainitaan muistaakseni, että Utin Mersussa on osia paristakymmenestä eri Mersu-yksilöstä. Siivet ovat eri paria jne. Aina kun joltakin koneelta loppuivat tunnit ja kone maadoitettiin, siitä otettiin osia toiseen, jotta edes jokunen saatiin lentämään. Moottorit olivat huonoja ja loppuunajettuja, koneita ja miehiä menetettiin vielä -50-luvun alussa näillä jo silloin vanhoilla vehkeillä. Sittenhän ne pääosin romutettiin. Sodan hävinneessä Saksassakin taisi käydä niin, että jäljellä olevat ja kentille jääneet rikotut ja ehjätkin koneet hajoitettiin ja sulatettiin muuhun käyttöön metalliksi ym. sodan jälkeen. Eipä niitä siksi paljon ole tallella.

 

Kyllä näiden arvokkaiden koneiden paikka on museossa, vaikka mielellään näkisi aidon Mersunkin ilmassa. Se ei vaan Suomessa taida olla oikein realistista eikä järkevää. Tässä ketjussa on jo hyviä kommentteja asiasta, ja olen samaa mieltä.

 

Tässä "kuriositeettia":

 

http://www.virtualpilots.fi/feature/artikkelit/messerschmitt-sotakone/

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikkea voi tehdä, ja nuo koneet olisivat hyviä aihioita lentäviksi, paljon pahemmista harsoista kasataan lentokuntoisia koneita. Mutta:

1. Lentokuntoiseksi kunnostaminen vaatisi koneen täydellistä purkamista ja tarkastamista, maalien poiston, isojakin korjauksia jne. Käytännössä uudelleen rakentamisen --> koneen museoarvo romahtaa nollaan.

2. Koneella lentäminen olisi iso riski. Yksi onnettomuus ja meillä ei olisi enää edes lentävää kuriositeettia...

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa olla itse Walter Eichorn tuossa peukalo pystyssä. Juttelin kaverin kanssa Berliinin lentonäytöksessä 1995 paikkeilla. Pitää olla "timanteista ja tammenlehvistä pallit" kun tuota lentää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos Utin Mersusta lentävä tehtäisiin luulisin tehtävän olevan melkoisen.. joskus-70 luvulla oskarin kokoisena siinä kivipaadella jonka päällä se sään armoilla lojui ajattelin jos edes käyntikuntoinen olisi..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos Utin Mersusta lentävä tehtäisiin luulisin tehtävän olevan melkoisen.. joskus-70 luvulla oskarin kokoisena siinä kivipaadella jonka päällä se sään armoilla lojui ajattelin jos edes käyntikuntoinen olisi..

Saattoi hyvinkin olla, Utin Mersu on vaihdettu Tikkakosken Mersuun 70-luvulla, ja se on käyntikuntoinen (tai ainakin käynyt 70-luvun lopulla)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saattoi hyvinkin olla, Utin Mersu on vaihdettu Tikkakosken Mersuun 70-luvulla, ja se on käyntikuntoinen (tai ainakin käynyt 70-luvun lopulla)

 

Sellainen vahvistamaton kuulopuhe utin mersusta on ettäinertiasta eli käynnistimestä olisi otettu kokeilumielessä kierrokset mutta sitä ei ole kytketty moottoriin. Tämä olisi tapahtunut 11 vuotta sitten. Yritä hankkia siihen vahvistuksen vielä.

 

 

Ps mmikkona saatto mennä teknilliset termit väärin pyydän että joku oikaisee jos näin on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aikakirjat kertoo (mm. Ilmailu 12/1971) jotta Kuopion uuden uljaan lentoasemarakennuksen vihkiäislentonäytöksessä 23.5.1971:..."Näyttelyn ehdoton tähti oli hienosti restauroitu Mersu jonka moottorin käyntiääni varmasti nostatti palan monen vanhan hävittäjälentäjän kurkkuun..."

Lehden kuvassa ei tunnusta näy mutta täytyy olla MT-507...

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tai sitten tehdään reilusti replikaa 1/1 tai vähän alle. Rakenteita voi helpata, polleja pudottaa ja aeromystiikkaa hienoviilata ominaisuuksien hiomiseksi kiltimmäksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tai sitten tehdään reilusti replikaa 1/1 tai vähän alle. Rakenteita voi helpata, polleja pudottaa ja aeromystiikkaa hienoviilata ominaisuuksien hiomiseksi kiltimmäksi.

 

Eiköhän näitäkin ole 75% koossa useita USAsa. Taitaa tuo Mersun pieni siipi tulla vastaan...etureunaslatit ja muut kun pitäis olla jne.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Minkähän takia uustuotantona tuotetaan Wulfeja mutta ei Mersuja...?

 

 

Johtuisiko siitä, että Wulffeihin saa uskottavia moottoreita mutta Mersuihin ei (Merlin ei sovi mitenkään mielestäni). Mersun pienentäminen ei ole realistista, täysikokoinenkin on kuskille ahdas.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Johtuisiko siitä, että Wulffeihin saa uskottavia moottoreita mutta Mersuihin ei (Merlin ei sovi mitenkään mielestäni). Mersun pienentäminen ei ole realistista, täysikokoinenkin on kuskille ahdas.

 

Joo aikoinaan ihmettelin sitä 75% kokoista Mersua. 55 cm on G-6 koneessa hartiatilaa...mutta pienemmässä ko. koneessa onkin siinä hartiatilassa jo kaula..joten voihan sinne mahtua, mutta näkyvyys heikkenee entisestään ja poistuminen koneesta.

 

Todellisuudessa tämmönen pienennetty mersu tarvisi myös osan konepellistä aukeamaan kabiinin kera, jotta pilotti sinne jotenkin mahtuis.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä lentokone kuuluu ilmaan eli lentämään eikä staattiseksi esineeksi. Ja lennetään vielä kunnolla eikä mitään munatonta vaakalentoa. Mutta Suomessahan tätä olisi turha yrittää, kun meillä on tämä kieltämisen ja rajoittamisen mentaliteetti niin syvässä. Olisihan se jo kauhistus, että joku voisi lentää vanhalla koneella, vielä sotakoneella. Sehän on hirveää!

 

Mitä tulee Mersun "hirmuiseen vaikeuteen" ja lentäjän "teräspalleihin", mitä tässäkin ketjussa on korostettu, niin lentämistä voisi helpottaa olennaisesti se, että koneella lennetään sellaisissa oloissa mihin se oin suunniteltu eli ei betonikiitoteiltä, vaan ruohokentiltä joissa laskun ja nousun voisi aina tehdä suoraan vastatuuleen. Kannattaa muistaa mikä oli alkuperäisen spesifikaation kenttävaatimus...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisihan se kiva nähdä Mersu Suomenkin taivaalla ja suomalaisten käsissä, ei siinä mitään. Tämän ketjun ensimmäinen kysymys koski kuitenkin Utin Mersua ja sen mahdollista kunnostamista lentäväksi. En kannata ajatusta, antaa sen olla harvinaisena ja arvokkaana alkuperäisenä muistona noista kovista ajoista. Kyllä sen joku särkisi kuitenkin, kuten lähes kaikki muutkin lentävät Mersut on rikottu. Ei ole auttanut ruohokentätkään asiaa, valitettavasti. Toisaalta mistä löytyy nykyään Suomesta tarpeeksi isoja ja kovia ruohokenttiä tällaiseen toimintaan, en oikein tiedä?

 

Jokin uustuotantoa oleva täysikokoinen lentävä Mersu-replica sen sijaan voisi olla hyvä ratkaisu. (vertaa Focke-Wulff-replica)

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään