Jouni Haimi

Lentävä mersu?

63 viestiä aiheessa

Lentävä replika mersu on utopiaa.

 

Ennemmin vaikka Hanriot H 232.2 ja siihen olisi heti saatavilla rivimoottoreita.

 

http://www.ipmsfinland.org/keskustelu/read.php?f=3&i=2004&t=1989

 

Oikean kokoiseen Mersuun ei saa mistään toimivaa moottoria ja mersun ahtaan ohjaamon takia 7/8 taitaa olla pienin koko johon ihminen jotenkin mahtuu..se vaatis ison V-8 moottorin tms.

 

Tässä on jo hiukan yritystä. Replikan mallina on ollut varhainen V-7 malli.

 

http://www.flugzeugbilder.de/show.php?id=820257

http://www.tetti.de/bilder/2007/d-ejha-1000-4137.jpg

http://www.fotocommunity.de/pc/pc/display/9552921

Moottori on rivinelonen. Kone on myös hiukan pienempi kuin alkuperäinen. Primäärirakenne on puuta.

 

Vertailun vuoksi pari kuvaa alkuperäisestä:

http://www.bf-109.com/display.php?lang=en&auth=e&name=version_display&fotonummer=938

http://www.bf-109.com/display.php?lang=en&auth=e&name=version_display&fotonummer=1018

http://www.bf-109.com/display.php?lang=en&auth=e&name=version_display&fotonummer=939

 

Peltistä G sarjalaisen replikaakin pukkaa:

http://www.roland-aircraft.de/index.php?option=com_content&view=article&id=70&Itemid=83

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ostin tässä päivänä muutamana DVD:n BATTLE of BRITAIN (Taistelu Englannista).

Filmihän on jo vanha. Tehty jo vuonna 1969.

Leffan mukana tuli myös toinenkin DVD, jossa kerrottiin kuvauksissa käytetyistä "Mersuista", "Spiteistä"

ja niiden replikoista.

Filmin lentokalustovastaavan mukaan oli todella haastava tehtävä löytää lentäviä WW2 koneita.

Tämä siis 1969.

Tuskin tehtävä on helpompi nyt yli 40v myöhemmin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Filmin lentokalustovastaavan mukaan oli todella haastava tehtävä löytää lentäviä WW2 koneita.

Tämä siis 1969.

Tuskin tehtävä on helpompi nyt yli 40v myöhemmin.

 

Onkohan näin? 40-vuotta sitten ei esim. tainut lentänyt yhtään fokkewulffia, suihkarimersua, tsaikkaa tai jakia?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...eikä Daimler moottorista Mersua. Filmin koneethan olivat espanjalaista jälkituotantoa.

 

jk

 

....eikä ne "Heinkelit" juur sen parempaa olleet.

Aika komia muuten tuo V-7 proto replika.

 

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ostin tässä päivänä muutamana DVD:n BATTLE of BRITAIN (Taistelu Englannista).

Filmihän on jo vanha. Tehty jo vuonna 1969.

Leffan mukana tuli myös toinenkin DVD, jossa kerrottiin kuvauksissa käytetyistä "Mersuista", "Spiteistä"

ja niiden replikoista.

Filmin lentokalustovastaavan mukaan oli todella haastava tehtävä löytää lentäviä WW2 koneita.

Tämä siis 1969.

Tuskin tehtävä on helpompi nyt yli 40v myöhemmin.

 

 

Elokuvan Junkers Ju 87 Stukatkin olivat tosi asiassa modifioituja Percival Proctoreita.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä on jo hiukan yritystä. Replikan mallina on ollut varhainen V-7 malli.

 

http://www.flugzeugbilder.de/show.php?id=820257

Moottori on rivinelonen. Kone on myös hiukan pienempi kuin alkuperäinen. Primäärirakenne on puuta.

 

 

Upea puusta varmaan saa parhaan Mersun..olihan se originaalikin jotain vastaavaa...vai duralumiinia ?

 

Lennokina ( 1/5 )  tässä olisi hyvä ääni siihen:

 

Tällä löytyy data Mersusta ja Willystä;

 

http://books.google.com/books?id=l2492-xSSNoC&pg=PA149&lpg=PA149&dq=duraluminium+me-109&source=bl&ots=_-zrjWbckh&sig=vTLSBXZgVNT7y1khdK2rnOcpC-w&hl=fi&ei=58fmTM79L4_qOb3giZoK&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=7&ved=0CDoQ6AEwBg#v=onepage&q&f=false

 

http://books.google.com/books?id=EGKATNM4scMC&pg=PA170&lpg=PA170&dq=duraluminium+me-109&source=bl&ots=mU0sMrLS0u&sig=zA8ikGMuRNevFdhaQDVfTDvIyu8&hl=fi&ei=58fmTM79L4_qOb3giZoK&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=10&ved=0CEsQ6AEwCQ#v=onepage&q&f=false

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Upea puusta varmaan saa parhaan Mersun..olihan se originaalikin jotain vastaavaa...vai duralumiinia ?

 

Ei kai mersuissa puuta ollut kuin loppusarjasta sivuvakaajia ja -peräsimiä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä on jo hiukan yritystä. Replikan mallina on ollut varhainen V-7 malli.

 

 

Minä olen varmaan jotenkin poikkeava muista kommenteista päätellen. Musta toi on ihan kaamee. Runko on mersua muistuttava, loput, siivet, telineet, potkuri, rullausasento .. hirveitä. Tuo mieleen lähinnä tenavien kolikkoautomaatin, jossa eurolla italialainen lasikuitukoppi nytkyttelee edes takaisin hetken.

 

EDIT: Lisäksi kun keulalla putputtaa joku 10% esikuvan tehoista tuottava nelonen, niin (syvä huokaus..)

 

Janne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä olen varmaan jotenkin poikkeava muista kommenteista päätellen. Musta toi on ihan kaamee. Runko on mersua muistuttava, loput, siivet, telineet, potkuri, rullausasento .. hirveitä. Tuo mieleen lähinnä tenavien kolikkoautomaatin, jossa eurolla italialainen lasikuitukoppi nytkyttelee edes takaisin hetken.

 

Janne

 

Joo mutta silti ok...tehty tyylillä...tuo peltilehmä on aivan hirveä.

 

Tässä V-3;

 

http://ww2total.com/WW2/Weapons/War-Planes/Fighter-Planes/German/Bf-109/images-Me-109-B/Me109-V3-1936-Spain-px800.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

JuKe, oletko tullut ajatelleeksi ? Museokoneen rakentaminen on paluuta menneisyyteen. Staattisena näyttelyesineenä se on museossa paikallaan. Lentävänä tänä päivänä ? Tosi haastava projekti. Ne kun ovat aikaansa ja tekniseen kulttuuriin sidoksissa. Samannäköisen, nykyaikaisella tekniikalla toteutetun tekeminen on tietenkin mahdollista. Luulisin, ettei tietävä & osaava suunnittelija innostu tällaisiin projekteihin. Esim. Burt Rutan ?  ::). Amatöörit & idealistit ehkä.

 

Jussi

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisi hienoa nähdä vaikka rullaava kone suomessa. Museoarvo (mitä on jäljellä) kärsisi kuitenkin toimintakuntoon laittamisesta.  Elokuvasta: Muunnetut Proctorit eivät olleet itse elokuvassa mukana, koneet kuitenkin lensivät. Elokuvassa oli kauko-ohjattavia mallikoneita Stukina. Lentävä näköiskappale on olemassa, joko Englannissa tai Australiassa. Jossain arkistoissani on filmi koneesta. Muistaakseni jenkeissä entisöidään  alkuperäistä? yksilöä lentokuntoon.

Rakenteista: Mersun ohjekirjassa puhutaan kokometallisesta koneesta. G ja K sarjat olivat jo kuitenkin niin materiaalipulan vaivaamia, että koneen sanottiin olevan sekarakenteinen. Kuten Orvo jo mainitsi.

Pena

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Siivet lehdessä oli juttu saksalaisesta säätiöstä joka ylläpitää lentokuntoisia mersuja yllä saksassa.Luin artikkelin ja siitä tulimieleen olisiko mahdollista kunnostaa esim utin mersu lentokuntoon,tämä siis ihan teoreetisella pohjalla.

 

Varmasti, jos tahtoa ja rahaa löytyy... Mutta onko siinä mitään järkeä, jos sattuu kaputti. Viimeiset viisi vuotta on taidettu nähdä ja kuunnella DB:tä joka kesä.  :thmbup:

 

1. G-4:

 

2. G-6:

 

3. G-10:

 

4. All:

 

Jne.(E-4):

 

Kohta lentää aito Fw 190 BMW:llä.  :thmbup:

 

PS Kuvia löytyy (paljon) netistä.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huonolla tuurilla saattais käyrä nimittäin näin...

 

 

Jannen kanssa samaa mieltä, jotta noi uustutotanto-jutut ovat ihan ahterista.

 

[ attachment removed ]

 

Scheisse! Rumatus n:o 3. Samaa mieltä Janne kanssa. Rumia ovat.

 

[ attachment removed ]

 

Ilmaiset lounaat ( & kuvat) ovat historiaa.

 

[ attachment removed ]

 

Aito DB on aito DB.

 

[ attachment removed ]

 

10 x easyJet a' 78 euroa - versus 2 x Finnair. Meinaan lentolippuja. Aattelin, notta jos tilaisi tammikuussa 10 x 78 euron tarjouslentolippua UK:n easyJetillä, niin siinä kerkiäisi nähdä/kuvata osan UK:n sadasta ilmailumuseosta... ja ehkä käydä parissa (pubissa) lentonäytöksessä till. Lentävät Mersut Euroopassa on jo kuvattu. :thmbup:

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko ahterista myös suomalainen uustuotanto Tiira OH-IRB? Onko se yleensäkään replika kun kone on tehty alkuperäisistä piirustuksista, alkuperäisillä materiaaleilla?

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko ahterista myös suomalainen uustuotanto Tiira OH-IRB? Onko se yleensäkään replika kun kone on tehty alkuperäisistä piirustuksista, alkuperäisillä materiaaleilla?

 

jk

 

Mersuistahan tässä juteltiin... Otsikon mukaisesti. Mitä Tiira tähän ketjuun kuuluu...  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"You win" (kimakalla äänellä).  ;D

 

No, okei. Se oli väärä sananvalinta. Tämä uustuotanto on nastaa nähdä ja kuunnella.

 

[ attachment removed ]

 

Tämä "uustuotanto"/pienoismalli/tms. on ihan hanurista ulkonäöltään (omasta mielestäni).

 

[ attachment removed ]

 

BTW! Jacquard myi ton Välimereen sukeltaneen Wulfin poies. Uusi ostaja ei ole vielä kaiketi julkisesti selvillä (ei halua julkisuutta... vielä), mutta hylky on kunnostettavana MeirMotorsin pajalla. Kohta nähdään Fw 190A-8/N jälleen ilmassa. Sitä ennen kuuntelemme ja muistelemme menneitä. Hyvin hörisee kiinalainenkin ASh:n kopio:

:thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uustuotanto ja replica pitää erottaa toisistaa, toki niiden erosta saadaan halutessa veteen piirretty viiva. Uustuotanto Fw:t on upeita, kuten myös Il-16. Jälkimmäinen mielestäni pitää laskea uustuotanoksi myös. Ei muutamasta ruosteisesta ja vääntyneestä Karjalan korvesta löytyneestä putkesta rakennettu kone ole enää entisöity, alkuperäistä ei liene kuin tyyppikilpi, jos sekään.

 

Sitten kun mittakaava, tekniset ratkaisut, rakenne, moottorityyppi jne on muuta, kuten noissa "mersureplikoissa" niin tuloksena on lähinnä kannuspyörä-eurostarin mieleen tuova kulkine.  ;D

 

Vuosikymmeniä olen haaveillut että jollain organisaatiolla olisi varaa alkaa rakentamaan uustuotanto BW-239:iä. Moottoreita saa vielä, valmistuksessa voidaan oikoa nykytekniikan ansiosta paljon, ei tarvitse tehdä työvälineitä joka leikkausta varten, kun on käytössä modernit vesi- ja laserleikkausvälineet. Samoin päällepäin näkymättömissä kohteissa, kuten vaikka johtosarja voidaan oikoa, käyttäen kangaseristeisten kaapeleiden tilalla moderneja, jolloin säästetään rahaa ja parennetaan turvallisuutta. Samoin materiaaleina yleisestikin voisi käyttää nykyaikaisia, yleensä parempia, kunhan ei näy ulospäin..

 

 

Janne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään