Klaus Wesa

Taistelulentäjien työkyky uhkaa rapistua

21 viestiä aiheessa

”Taistelulentäjien terveyteen on satsattava”

Puolustusvoimien taistelulentäjillä on maamme kallein ammattikoulutus. Taistelulentäjien koulutus maksaa yhteiskunnalle kymmeniä miljoonia euroja. Silti lentäjien työkyvystä ei ilmailufysiologi Harri Rintalan mukaan huolehdita riittävästi.

Työnantaja pelkää, että urheilu veisi liiaksi aikaa päätehtävältä.

– Vanha vitsi kuuluu, että ilmavoimat ei ole mikään urheiluseura. Fyysinen harjoittelu kuitenkin auttaisi, jotta työ ei veisi terveyttä.

 

Näin kirjoittaa uusin 6/2008 Työ, Terveys, Turvallisuus -lehti. Lehti on luettavissa myös nettiversiona.

 

Vaikkei lentäjät tienaa sitä mitä Kimi Räikkönen, niin kunto tulisi pitää Kimin tasolla.  On varmasti fyysisesti lähes yhtä vaativia molemmat ammatit.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

”Taistelulentäjien terveyteen on satsattava”

Puolustusvoimien taistelulentäjillä on maamme kallein ammattikoulutus. Taistelulentäjien koulutus maksaa yhteiskunnalle kymmeniä miljoonia euroja. Silti lentäjien työkyvystä ei ilmailufysiologi Harri Rintalan mukaan huolehdita riittävästi.

Työnantaja pelkää, että urheilu veisi liiaksi aikaa päätehtävältä.

– Vanha vitsi kuuluu, että ilmavoimat ei ole mikään urheiluseura. Fyysinen harjoittelu kuitenkin auttaisi, jotta työ ei veisi terveyttä.

 

Näin kirjoittaa uusin 6/2008 Työ, Terveys, Turvallisuus -lehti. Lehti on luettavissa myös nettiversiona.

 

Vaikkei lentäjät tienaa sitä mitä Kimi Räikkönen, niin kunto tulisi pitää Kimin tasolla.  On varmasti fyysisesti lähes yhtä vaativia molemmat ammatit.

 

Mielenkiintoista tekstiä, pätee varmasti muihinkin aloihin tämä työkyvyn rapistuminen. Onkos sotilailla joku "kunnossapysymispakko" niinkuin poliiseilla käsittääkseni on? Eikai tuo ole mikään ongelma loppujenlopuksi, ohjataan pilotti lakaisemaan käytäviä siihen asti että lentäminen kiinnostaa siinä määrin, että jaksaa treenata itsensä fyysisesti ammatin vaatimalle tasolle?  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista tekstiä, pätee varmasti muihinkin aloihin tämä työkyvyn rapistuminen. Onkos sotilailla joku "kunnossapysymispakko" niinkuin poliiseilla käsittääkseni on? Eikai tuo ole mikään ongelma loppujenlopuksi, ohjataan pilotti lakaisemaan käytäviä siihen asti että lentäminen kiinnostaa siinä määrin, että jaksaa treenata itsensä fyysisesti ammatin vaatimalle tasolle?  ;)

 

Eiköhän 17 vuoden palvelukseen kannata satsata myös muutama aamulenkki..tuo lienee järjestelykysymys..alle 40 v. eläkeläiset ovat harvoin aivan raihnaisia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aamulenkistä ja salista ei paljoa lohtua ole jos välilevyt kurkistelee ulos väärästä puolen rankaa.

 

Luulisi sinun tietävän että lihaskunto on tärkeä välilevyn pullistumisen ehkäisyssä ja hoidossa? ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aamulenkistä ja salista ei paljoa lohtua ole jos välilevyt kurkistelee ulos väärästä puolen rankaa.

 

Sitten pitää ottaa lusikka kauniiseen kätöseen...aamuin 200 vatsalihasliikettä ja venyttelyjä ja n 1 000 metriä uintia...ja buranaa säännöllinen kuuri jotta tokenee se pullistuman tulehdus..jos tämä ei kuukausissa auta kannattaa mennä lääkäriin.

 

Pullistuman aiheuttaa tunti 12 G:ta tai 12 tuntia 1 G:ta vuosien ajan päivittäin. : )

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tack Härr Doktor. Aloitetaan välittömästi moinen kuuri niin ongelmat poistuu  :thmbup:

 

Tämä ei tietenkään auta jos pullistuma niskassa, mutta esim 4-5 lantiorangan levyjen väliseen pullistumaan oikein bueno, jos kipu saadaan siksi aikaa pois lääkkeillä..tai pahimmasa tapauksessa kortisonipistoksella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitanpa oman lusikkanikin soppaan.

 

Ihan ensiksi tuohon lainattuun Harrin artikkeliin täytyy kommentoida, että kyllä Ilmavoimatyönantaja tukee ja jopa kannustaa fyysiseen harjoitteluun. Ja kannattaa muuten lukea koko artikkeli. Liikuntaa voi harrastaa Ilmavoimissa jopa myös työajalla. Harri ajaa omaa asiaansa tässä ihan samalla tavalla kuin Ahonen paperimiesten asiaa (ihan hyvä juttu siis  :)). Homman asia piilee siinä, että vaikka nyt tehdään jotenskin, niin se ei nykypäivänä näytä riittävän. Toimista huolimatta aiheutuu vammoja ja rajoituksia tms. Tästähän on tehty oikein useita tohtorin väitöksiäkin ja ammattitautistatuskin löytyy Kelalta, jota tuskin saa vaivasta, jonka saa pois Buranalla ja vatsalihasliikkeillä. Jos on eri mieltä, niin ottakoon yhteyden johonkin korkeakouluun ja suorittakoon siellä tohtorinväitöksen.

 

Jokainen hävittäjäkuski kyllä huolehtii kunnostaan, koska a) hommista ei muuten tulisi yhtään mitään ja b) täytyy läpäistä vaativat fyysiset testit joka vuosi että voisi jatkaa lentämistä. Voin sanoa, että ilman reeniä ei pääse läpi. Tervetuloa kokeilemaan... Ja ikähyvitystä ei saa... Jos lennät suihkarilla, niin viiskymppinen tekee testit samoilla vaatimuksilla kuin uraansa aloittavat.

 

Ja korjaan vielä paria virheellistä kommenttia 1)yhtäkään alle nelikymppistä eläkeläistä ei tänä päivänä lähde ilmavoimista muuten kuin sairaseläkkeelle 2) 17 vuoden palvelus oli hihasta vedetty kommentti

 

;D ;D ;D

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitanpa oman lusikkanikin soppaan.

 

Ihan ensiksi tuohon lainattuun Harrin artikkeliin täytyy kommentoida, että kyllä Ilmavoimatyönantaja tukee ja jopa kannustaa fyysiseen harjoitteluun. Ja kannattaa muuten lukea koko artikkeli. Liikuntaa voi harrastaa Ilmavoimissa jopa myös työajalla. Harri ajaa omaa asiaansa tässä ihan samalla tavalla kuin Ahonen paperimiesten asiaa (ihan hyvä juttu siis  :)). Homman asia piilee siinä, että vaikka nyt tehdään jotenskin, niin se ei nykypäivänä näytä riittävän. Toimista huolimatta aiheutuu vammoja ja rajoituksia tms. Tästähän on tehty oikein useita tohtorin väitöksiäkin ja ammattitautistatuskin löytyy Kelalta, jota tuskin saa vaivasta, jonka saa pois Buranalla ja vatsalihasliikkeillä. Jos on eri mieltä, niin ottakoon yhteyden johonkin korkeakouluun ja suorittakoon siellä tohtorinväitöksen.

 

Jokainen hävittäjäkuski kyllä huolehtii kunnostaan, koska a) hommista ei muuten tulisi yhtään mitään ja b) täytyy läpäistä vaativat fyysiset testit joka vuosi että voisi jatkaa lentämistä. Voin sanoa, että ilman reeniä ei pääse läpi. Tervetuloa kokeilemaan... Ja ikähyvitystä ei saa... Jos lennät suihkarilla, niin viiskymppinen tekee testit samoilla vaatimuksilla kuin uraansa aloittavat.

 

Ja korjaan vielä paria virheellistä kommenttia 1)yhtäkään alle nelikymppistä eläkeläistä ei tänä päivänä lähde ilmavoimista muuten kuin sairaseläkkeelle 2) 17 vuoden palvelus oli hihasta vedetty kommentti

 

;D ;D ;D

 

 

Aha siellä on systeemit muuttuneet..no onkin ollut 17 vuoden tauko kertauksissa, jotta kuinkas sen voisinkaan tietää, että kuinka nuorina tst hommista siirrytään tsto hommiin.

 

En ole väittänyt, että ammattitauti voidaan poistaa kuntoilemalla ja buranalla vaan kuinka elämä voi jatkua ammattitaudin kanssa.

 

Mutta lentäjillehän ei voi antaa neuvoja...he kun tietävät kaiken luonnostaan..minä ainakin tiedän.  ;D  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

??

 

 

No ½ tuntia 14 G:tä ja 14 tuntia 1 G:tä per päivä 20 vuoden ajan. Parempi ?

 

Oletko Huoviala koskaa istunut 14 tuntia putken päässä naputtaen hiirella ruudulle seiniä ja ikkunoita ja asemapiirrustuksia ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

... koskaa istunut 14 tuntia putken päässä naputtaen hiirella ruudulle seiniä ja ikkunoita ja asemapiirrustuksia ?

 

Kääk, älä virka  ::)

 

Mutta kyllä se vanha naruviivainaika oli ainakin minun ruodolleni vielä tuhoisampaa. Sitä yhden geen vääntöä tuli vuosien mittaan enemmän kuin kylliksi.

 

Wanhalle riittää koneessakin nykyään nämä alle 4-kertaiset "jaloista päähän kohdistuvat kiihtyvyydet". Luulen, että jos nuoruuden haaveeni olisi täyttynyt, ja olisin suorittanut elämänurani sinessä peräpäästä ulisten, jossain vaiheessa yksi tietty paikka selkärangassani olisi alkanut oireilla.  :-\

 

Tervehdys Hannekselle: ei tunneta, mutta Panttilan ohi ajetahan aina kun Laihialle mennähän (vaimon sukulaasiin) :)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kääk, älä virka  ::)

 

Mutta kyllä se vanha naruviivainaika oli ainakin minun ruodolleni vielä tuhoisampaa. Sitä yhden geen vääntöä tuli vuosien mittaan enemmän kuin kylliksi.

 

Joo on nimittäin aika moni kollega viety piipaa autolla suoraan leikkauspöydälle.

 

Mihin ne G:t eniten kohdistuu ruodossa..muistaakseni Hawk lentäjät potivat niskaa 1985 paikkeilla ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitten pitää ottaa lusikka kauniiseen kätöseen...aamuin 200 vatsalihasliikettä ja venyttelyjä ja n 1 000 metriä uintia...ja buranaa säännöllinen kuuri jotta tokenee se pullistuman tulehdus..jos tämä ei kuukausissa auta kannattaa mennä lääkäriin.

 

Pullistuman aiheuttaa tunti 12 G:ta tai 12 tuntia 1 G:ta vuosien ajan päivittäin. : )

 

Niskavammaan riittää 1 sek kasvavalla kiihtyvyydellä 21G/sek (F-18 kiihtyvyyden kasvu). Varsinkin opena istuessa HN/HW-kalustolla yksikin kova veto voi aiheuttaa vamman; ope katsoo jonnekin maalien suuntaan ja oppilas kiskaisee G:t yllättäen. On aivan selvä, että työnantaja tarjoaa liikuntapalveluja kunnon ylläpitämiseksi. Sen lisäksi hävittäjälentäjän (toki myös muiden lentäjien) on itse ylläpidettävä kuntoaan. Kuntotestit pitää joka vuosi läpäistä varmaan tänäkin päivänä, jotta homma hävittäjäkuskina jatkuu eli heillä on kunnossa pysymispakko! Harri Rintala on varmaan 20 vuotta tehnyt töitä Ilmavoimien ohjaajien kunnon hyväksi.

Omasta kokemuksesta voin sanoa, että HW:ssa ja HN:ssa oli niskan ja selän suhteen haasteellisinta: DK:lla G:n lisäys oli rauhalisempaa, eikä edes opena selkä väsynyt.

 

Ismo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

käsittääkseni sotilaiden kuntotestauksessa käytettävät rajat ovat tiukemmat kuin vastaavat prankkareilla  ja poliisilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä ei tietenkään auta jos pullistuma niskassa, mutta esim 4-5 lantiorangan levyjen väliseen pullistumaan oikein bueno, jos kipu saadaan siksi aikaa pois lääkkeillä..tai pahimmasa tapauksessa kortisonipistoksella.

 

Kortisonilla ? Tuosta en ole kuullutkaan aikaisemmin. Mielenkiintoista...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niskavammaan riittää 1 sek kasvavalla kiihtyvyydellä 21G/sek (F-18 kiihtyvyyden kasvu). Varsinkin opena istuessa HN/HW-kalustolla yksikin kova veto voi aiheuttaa vamman; ope katsoo jonnekin maalien suuntaan ja oppilas kiskaisee G:t yllättäen. On aivan selvä, että työnantaja tarjoaa liikuntapalveluja kunnon ylläpitämiseksi. Sen lisäksi hävittäjälentäjän (toki myös muiden lentäjien) on itse ylläpidettävä kuntoaan. Kuntotestit pitää joka vuosi läpäistä varmaan tänäkin päivänä, jotta homma hävittäjäkuskina jatkuu eli heillä on kunnossa pysymispakko! Harri Rintala on varmaan 20 vuotta tehnyt töitä Ilmavoimien ohjaajien kunnon hyväksi.

Omasta kokemuksesta voin sanoa, että HW:ssa ja HN:ssa oli niskan ja selän suhteen haasteellisinta: DK:lla G:n lisäys oli rauhalisempaa, eikä edes opena selkä väsynyt.

 

Ismo

 

Ah, nyt päästiin lempiaiheeseeni eli kiihtyvyyden muutoksiin (=jolt)  :D

 

Sitä pysyy bussissakin no-hands seisomassa, vaikka kuski seisoisi jarrulla...

 

...jos...

 

...hän kasvattaa jarrutusvoimaa riittävän hitaasti. Sama koskee kaikkia ohjaustoimenpiteitä: mitä hitaammin annat kontrolli-inputtia, sitä paremmin ehtii sopeutua vaikka lopputulemana olisikin hurja kiihtyvyys.

 

Toisaalta kuormitusmonikerran kesto vaikuttaa olennaisesti  sekin. 20 G menee heittoistuinlaakissa, mutta sama annos pitkäkestoisena painaa rusetille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kortisonilla ? Tuosta en ole kuullutkaan aikaisemmin. Mielenkiintoista...

 

Puudutusainetta jossa kortisonia..anestesialääkärit tietää enemmän. Huonosta piikityksestä seuraa ns. läpsyjalat eli hermotoimintojen heikkeneminen alaraajoissa.

 

ODL Oulussa on erikoistunut hoitoon.

 

http://www.odl.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=533&Itemid=436

 

RADIKULAARISEN SELKÄVAIVAN HOITO

Nyt mahdollisuus saada myös yksityissektorilla

 

Radikulaaristen selkävaivojen perinteisen hoitolinjan - odottaminen, leikkaus - rinnalle on tullut uusi hoitomuoto - selektiivinen hermojuuriblokadi. Menetelmä perustuu ärsytystilassa olevan hermojuuren tarkkaan puuduttamiseen viemällä läpivalaisukontrollissa neulan kärki haluttuun hermotuppeen ja injisoimalla pitkävaikutteista puudute-kortisoniseosta hermon ympärille. Toimenpide on sekä diagnostinen, että hoidollinen.

 

Diagnostiikkaa palvelee ennen puuduteinjektiota ruiskutettava varjoainebolus, jonka avulla neulan sijainti hermotupessa varmistetaan. Tämä aiheuttaa useimmiten ärsytystilassa olevassa hermossa potilaan oireita vastaan kiputuntemuksen. Hoidollinen vaikutus saadaan aikaan ruiskuttamalla puudutekortisoniseos varjoaineella paikallistettuun hermotuppeen.

 

Vaikutus perustuu seoksen kykyyn rauhoittaa ärsytystilassa olevan hermon inflammaatiota. Hermojuuriblokadi tehdään polikliinisesti.

 

----------------------------

 

Eli kipuhan välilevypullistumasa tulee kun eri ph-arvojen pullistuma koskettaa hermokimppua..tuohon kohtaan laitetaan puudutetta, auttaa välittömästi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Oletko Huoviala koskaa istunut 14 tuntia putken päässä naputtaen hiirella ruudulle seiniä ja ikkunoita ja asemapiirrustuksia ?

 

En ole naputellut ikkunoita, seiniä enkä asemapiirrustuksiakaan. En edes ikinä saati 14 tuntia. Ikkunat ja seinät lienevät raskaampia ruudulta pois päästyään. Riskit pullahdukseen ovat mielestäni silloin suuremmat.

Olin vain hieman yllättynyt, että levy pullahtaa tuollakin tavalla.

Jos on pullahtaakseen, niin varmaan pullahtaa. Tuskin kuitenkaan itsestään selvä seuraus 14 h istumisesta putken päässä?

Äh, menee lääketieteen puolelle jo.... mä lopetan. :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuskin kuitenkaan itsestään selvä seuraus 14 h istumisesta putken päässä?

Äh, menee lääketieteen puolelle jo.... mä lopetan. :P

 

Noh..pullistumien lisäksi putoaa moni arkkitehti mm. aivoverenvuodon takia penkiltään. Eräs hyvä ystävä halvautui samassa rytäkässä vaikka vietiin hoitoon ½ tunnin sisään. Ja nyt viimekesänä seniori opiskelija kuoli diplomityön aiheuttamaan stressiin..aloitti opinnot 1984 ja piti taukoa välissä.

 

I g nautittuna 24/7 on todella kovaa myrkkyä..ja opiskelijoille arkea. Tosin nykynuoret tajuaa levon ja urheilun merkityksen. Punttisalilla muuten joka toinen valittaa, että joskus on mennyt levy sieltä ja toinen täältä..käyvät salilla, jotta pysyy ruoto kunnossa. Salillahan saa levyt rikki myös ellei tiedä kuinka tulee toimia ja mitä saa rasittaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

I g nautittuna 24/7 on todella kovaa myrkkyä..ja opiskelijoille arkea. Tosin nykynuoret tajuaa levon ja urheilun merkityksen. Punttisalilla muuten joka toinen valittaa, että joskus on mennyt levy sieltä ja toinen täältä..käyvät salilla, jotta pysyy ruoto kunnossa. Salillahan saa levyt rikki myös ellei tiedä kuinka tulee toimia ja mitä saa rasittaa.

 

Hyvä, että täällä kuitenkin annetaan hyviä vinkkejä, kuinka noista vaivoista selviää ! :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Juu, sitä minäkin, että G-vitamiinia saa kaikki ja ihan koko ajan edes yhden yksikön edestä. Voi tulla painoton olo jos annos menee nollaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään