Guest Aaltonen

Lentäjät, kertokaa työpäivästänne!

39 viestiä aiheessa

Niin tässä jo pidemmän aikaa pohdiskellut, että millanen on tyypillinen lentäjän työpäivä nykyään?

Tarkoitan siis esimerkiksi Finnairin, Blue 1:sen, Finncommin, Air Finlandin ym. lentäjiä, jotka operoivat Helsinki-Vantaalta.

 

Tätä olen usein miettinyt, mitä kaikkea kuuluu päivän alotukseen ja millaisella aikataululla kentälle ennen lentoa tullaan. Jotain tiedän sentään lennon valmisteluista, mutta millainen on ohjaamohenkilökunnan työrutiini kentälle saapumisen jälkeen. Kuinka paljon aikaisemmin lentoa, esimerkiksi oletetaan, että Kreetalle olisi 7.10 aikataulun mukainen lähtöaika, kuinka paljon aikaisemmin kentälle saavutaan?

Entä sitten kentälle saapumisen jälkeen, mitä rutiineja on edessä ennen koneelle saapumista?

Ja kun koneelle on saavuttu, mitä sen jälkeen.....

 

Myös matkustajahenkilökunta voi kertoa tottakai, kuinka paljon aikaisemmin lentoa kentälle saavutaan, mitä sen jälkeen ym.

 

Kertokaa, olen todella kiinnostunut tästä asiasta, koska tästä en muista nyt kamalasti lukeeneeni tällä foorumilla koskaan mitään, joten olisi aika valottaa tälläsiä perusasioita, joita ei tällänen tavallinen pullainen tiedä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi,

 

Uskon, että useimmissa suomalaisissa yhtiöissä rutiinit ovat melko samanlaiset, mutta poikkeuksiakin löytyy. Kerron nyt, miten FC:llä tehdään.

 

Check-in aika on tunti ennen lentoa. Itse henkilökohtaisesti tulen noin 1,5 tuntia toimistolle ennen lentoa, jotta ehdin rauhassa tehdä kaikki paperityöt valmiiksi ennen check-in aikaa. Kun saavun toimistolle, katson sähköpostit ja intran ja tarkistan, ettei vuorooni ole tullut mitään muutoksia. Vuoron muutoksesta ilmoitettaisiin myös puhelimitse. Tämän jälkeen tulostan tiedot matkustajamääristä ja tiedon siitä, millä koneella tänään operoidaan. Tämän jälkeen alkaa lennon suunnittelut. Käytämme tiettyä tietokoneohjelmaa, jolla voimme suunnitella lennon pisteestä A pisteeseen B. Tällä ohjelmalla saamme sitten jokaisen lennon operatiiviset lentosuunnitelmat, joista näkyy mm. reittipisteet, lentoajat ja polttoainetarve. Tätä lentosuunnitelmaa käytämme sitten myöhemmin lennolla. Tämän jälkeen tulostan säät ja bulletinit. Kun kaikki paperit on tulostettu, esitäytän lentosuunnitelmat. Tässä vaiheessa check-in aika rupeaa lähenemään ja miehistö kokoontuu yhden pöydän ääreen. Tarkastamme kapteenin kanssa bulletiinit ja säät ja brieffaamme matkustamohenkilökunnalle säätilan lennolla sekä operoitavilla kentillä. Kerromme matkustamohenkilökunnalle myös lentoajat ja jos lentoihin liittyy jotain muuta erikoista, esim. koneenvaihdot yms. Tämän jälkeen matkustamohenkilökunta kertoo vielä matkustajamääristä ja tiedot mahdollisista erikoismatkustajista. Lopuksi päätämme kapteenin kanssa määrävarakentän ja polttoainemäärän lennolle sekä tilaamme tankkauksen koneelle. Nyt kaikki paperityöt ja brieffaukset toimistolla on tehty ja on yleensä aika ottaa kahvit ja vaihtaa miehistön kesken muut kuulumiset.  :)

Koneelle siirrymme noin 35min ennen lentoa. Kun saavumme koneelle, kapteeni yleensä kiertää koneen ja perämies siirtyy koneeseen matkustamohenkilökunnan kanssa. Perämies tekee ohjaamossa valmistelut, käy koneen järjestelmät läpi tarkistuslistan avulla ja lataa FMS:t. Samanaikaisesti matkustamohenkilökunta käy koneen matkustamon läpi tarkistuslistojen avulla. Kapteeni tulee ohjaamoon koneen kierron jälkeen ja tarkistaa koneen lokikirjan. Kun perämies on saanut ohjaamon valmistelut tehtyä, kuunnellaan yleensä ATIS ja lasketaan lentoonlähtöperformanssit koneessa olevan kannettavan tietokoneen avulla. Noin 10min ennen lentoa, kysyy perämies Helsingissä reittiselvityksen. FMS:ään ladataan saatu SID ja varmistetaan yhdessä, että FMS on ladattu oikein. Tämän jälkeen tehdään taas ohjaamossa pari listaa ja tehdään lentoonlähtöbrieffaus. Samalla arvotaan tai päätetään, kuka aloittaa lentämisen.  ;) Toinen lentää toiseen suuntaan ja toinen toiseen. Sitten odotellaankin matkustajia. Kun matkustajat ovat kyydissä, tehdään viimeiset balanssilaskelmat, luetaan listaa, kysytään käynnistyslupa ja käynnistellään moottorit.

Lentojen välillä käydään joko toimistolla tauolla tai ollaan koneessa. Ennen uutta lentoa tarkistetaan metarit ja taffit ja tilataan taas polttoaine seuraavalle lennolle. Vuoron päätteeksi kiitämme toisiamme vuorosta ja perämies arkistoi lentojen paperit.

 

Toivottavasti tämä antoi jonkinlaisen kuvan lentäjän työpäivästä!

 

-L

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi,

 

Uskon, että useimmissa suomalaisissa yhtiöissä rutiinit ovat melko samanlaiset, mutta poikkeuksiakin löytyy. Kerron nyt, miten FC:llä tehdään.

 

Check-in aika on tunti ennen lentoa. Itse henkilökohtaisesti tulen noin 1,5 tuntia toimistolle ennen lentoa, jotta ehdin rauhassa tehdä kaikki paperityöt valmiiksi ennen check-in aikaa. Kun saavun toimistolle, katson sähköpostit ja intran ja tarkistan, ettei vuorooni ole tullut mitään muutoksia. Vuoron muutoksesta ilmoitettaisiin myös puhelimitse. Tämän jälkeen tulostan tiedot matkustajamääristä ja tiedon siitä, millä koneella tänään operoidaan. Tämän jälkeen alkaa lennon suunnittelut. Käytämme tiettyä tietokoneohjelmaa, jolla voimme suunnitella lennon pisteestä A pisteeseen B. Tällä ohjelmalla saamme sitten jokaisen lennon operatiiviset lentosuunnitelmat, joista näkyy mm. reittipisteet, lentoajat ja polttoainetarve. Tätä lentosuunnitelmaa käytämme sitten myöhemmin lennolla. Tämän jälkeen tulostan säät ja bulletinit. Kun kaikki paperit on tulostettu, esitäytän lentosuunnitelmat. Tässä vaiheessa check-in aika rupeaa lähenemään ja miehistö kokoontuu yhden pöydän ääreen. Tarkastamme kapteenin kanssa bulletiinit ja säät ja brieffaamme matkustamohenkilökunnalle säätilan lennolla sekä operoitavilla kentillä. Kerromme matkustamohenkilökunnalle myös lentoajat ja jos lentoihin liittyy jotain muuta erikoista, esim. koneenvaihdot yms. Tämän jälkeen matkustamohenkilökunta kertoo vielä matkustajamääristä ja tiedot mahdollisista erikoismatkustajista. Lopuksi päätämme kapteenin kanssa määrävarakentän ja polttoainemäärän lennolle sekä tilaamme tankkauksen koneelle. Nyt kaikki paperityöt ja brieffaukset toimistolla on tehty ja on yleensä aika ottaa kahvit ja vaihtaa miehistön kesken muut kuulumiset.  :)

Koneelle siirrymme noin 35min ennen lentoa. Kun saavumme koneelle, kapteeni yleensä kiertää koneen ja perämies siirtyy koneeseen matkustamohenkilökunnan kanssa. Perämies tekee ohjaamossa valmistelut, käy koneen järjestelmät läpi tarkistuslistan avulla ja lataa FMS:t. Samanaikaisesti matkustamohenkilökunta käy koneen matkustamon läpi tarkistuslistojen avulla. Kapteeni tulee ohjaamoon koneen kierron jälkeen ja tarkistaa koneen lokikirjan. Kun perämies on saanut ohjaamon valmistelut tehtyä, kuunnellaan yleensä ATIS ja lasketaan lentoonlähtöperformanssit koneessa olevan kannettavan tietokoneen avulla. Noin 10min ennen lentoa, kysyy perämies Helsingissä reittiselvityksen. FMS:ään ladataan saatu SID ja varmistetaan yhdessä, että FMS on ladattu oikein. Tämän jälkeen tehdään taas ohjaamossa pari listaa ja tehdään lentoonlähtöbrieffaus. Samalla arvotaan tai päätetään, kuka aloittaa lentämisen.  ;) Toinen lentää toiseen suuntaan ja toinen toiseen. Sitten odotellaankin matkustajia. Kun matkustajat ovat kyydissä, tehdään viimeiset balanssilaskelmat, luetaan listaa, kysytään käynnistyslupa ja käynnistellään moottorit.

Lentojen välillä käydään joko toimistolla tauolla tai ollaan koneessa. Ennen uutta lentoa tarkistetaan metarit ja taffit ja tilataan taas polttoaine seuraavalle lennolle. Vuoron päätteeksi kiitämme toisiamme vuorosta ja perämies arkistoi lentojen paperit.

 

Toivottavasti tämä antoi jonkinlaisen kuvan lentäjän työpäivästä!

 

-L

 

Kiitoksia kattavasta vastauksesta!

 

Tuli pari kysymystä, Finncommilla siis lennätte pari lentoa työpäivän aikana, ei vain yhtä lentoa?

Millanen on tyypillisen lentäjän työpäivän pituus suurin piirtein?

 

Olen pistänyt merkille kahvikupin äärellä, että kun kone on portille saapunut, siitä ei kovin kauaa mene kun lentäjät poistuvat koneesta. Ilmeisesti se ei kamalasti työvaiheita sisällä tuo lennon jälkeiset toimenpiteet koneessa ollessa?

 

Onko teillä sellaista "viimistä kellon aikaa", kun töissä pitää olla, sen jälkeen alkaa puhelimet soimaan, että missäs sitä ollaan?

Onko tuo Check-in aika laskettu sitten ihan palkkaan mukaan vai tullaanko tuonne kentän puolelle sitten kukin mihin aikaan tulee ja työ aika alkaa sitten virallisesti vasta myöhemmin? ELi omalla ajalla tehdään asioita kuitenkin vai?

 

Enivei kiitoksia vastauksesta ja lisää saa tottakai vastata!  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia kattavasta vastauksesta!

 

Tuli pari kysymystä, Finncommilla siis lennätte pari lentoa työpäivän aikana, ei vain yhtä lentoa?

Millanen on tyypillisen lentäjän työpäivän pituus suurin piirtein?

 

Olen pistänyt merkille kahvikupin äärellä, että kun kone on portille saapunut, siitä ei kovin kauaa mene kun lentäjät poistuvat koneesta. Ilmeisesti se ei kamalasti työvaiheita sisällä tuo lennon jälkeiset toimenpiteet koneessa ollessa?

 

Onko teillä sellaista "viimistä kellon aikaa", kun töissä pitää olla, sen jälkeen alkaa puhelimet soimaan, että missäs sitä ollaan?

Onko tuo Check-in aika laskettu sitten ihan palkkaan mukaan vai tullaanko tuonne kentän puolelle sitten kukin mihin aikaan tulee ja työ aika alkaa sitten virallisesti vasta myöhemmin? ELi omalla ajalla tehdään asioita kuitenkin vai?

 

Enivei kiitoksia vastauksesta ja lisää saa tottakai vastata!  8)

 

Yleensä vuoroon kuuluu ATR:n puolella 4-7 legiä/vuoro, kun ATR:llä lennetään myös ns. kolmiolegejä ja ERJ:n puolella 2-6 legiä/vuoro. Työvuoron pituus on noin 6-11 tuntia. Check-in aika on aika, jolloin pitää olla viimeistään toimistolla virkapuku päällä. Tästä ajasta alkaa myös palkka juosta. Jos tulee ennen check-in aikaa töihin, ei tästä ajasta makseta palkkaa.

 

Kun matkustajat ovat poistuneet koneesta, luetaan listat pois, laitetaan paperit laukkuun, virrat pois, kamat kantoon ja crew-bussiin. Tähän toimenpiteeseen ei kulu kauan aikaa.

 

-L

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laurin viestiin lisäyksenä: Check in -aika on chartereissa 1h 30min.

Niin joo, ja joskus kun oikein tiukalle puristetaan, voi lentää jopa 8 legiä vuorossa. Ei tosin kovinkaan yleistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vuoron päätteeksi kiitämme toisiamme vuorosta ja perämies arkistoi lentojen paperit.

 

Kuinkas kauan noita lentojen papereita lentoyhtiöissä säilytellään? Mietin vaan sitä, että olisiko periaatteessa mahdollista selvittää, millä koneyksilöillä on tullut lenneltyä menneisyydessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinkas kauan noita lentojen papereita lentoyhtiöissä säilytellään? Mietin vaan sitä, että olisiko periaatteessa mahdollista selvittää, millä koneyksilöillä on tullut lenneltyä menneisyydessä.

 

Moi,

 

Sääntöjen mukaan dokumentit on säilytettävä kolmen kuukauden ajan. Paperit laitetaan oman kuukauden isoon säiliöön ja aikaisintaan kolmen kuukauden kuluttua dokumentit tuhotaan. Sieltä säiliöstä on sitten kiva penkoa sitä omaa nippua, jos pitää jotain tarkistaa jossain vaiheessa.  ;)

 

-L

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yleensä vuoroon kuuluu ATR:n puolella 4-7 legiä/vuoro, kun ATR:llä lennetään myös ns. kolmiolegejä ja ERJ:n puolella 2-6 legiä/vuoro. Työvuoron pituus on noin 6-11 tuntia. Check-in aika on aika, jolloin pitää olla viimeistään toimistolla virkapuku päällä. Tästä ajasta alkaa myös palkka juosta. Jos tulee ennen check-in aikaa töihin, ei tästä ajasta makseta palkkaa.

 

Kun matkustajat ovat poistuneet koneesta, luetaan listat pois, laitetaan paperit laukkuun, virrat pois, kamat kantoon ja crew-bussiin. Tähän toimenpiteeseen ei kulu kauan aikaa.

 

-L

 

Eli siis legi tarkottaa toisinasanoen sitä, että Helsinki-Joensuu = 1 legi?

Eli lennätte siis "pari kierrosta" tai enemmän päivää kohti?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Check-in aika on aika, jolloin pitää olla viimeistään toimistolla virkapuku päällä. Tästä ajasta alkaa myös palkka juosta. Jos tulee ennen check-in aikaa töihin, ei tästä ajasta makseta palkkaa.

Meillä sairaalamaailmassa tuota aikaa kutsutaan työvuoron alkamisajaksi. :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli siis legi tarkottaa toisinasanoen sitä, että Helsinki-Joensuu = 1 legi?

Eli lennätte siis "pari kierrosta" tai enemmän päivää kohti?

 

Juuri noin. Esimerkkinä vuoroista vaikka allekirjoittaneen edellinen vuoro, joka oli HEL-KOK-HEL-TMP-HEL-TMP-HEL. Eli kuusi legiä.

 

Mikko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meillä sairaalamaailmassa tuota aikaa kutsutaan työvuoron alkamisajaksi. :P

 

Jep. Ja hoitohenkilökunnalla on jopa ylellinen työvuoron loppumisaika, jota lääkärikunta ei vielä ole saanut nähdä... :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinkas kauan noita lentojen papereita lentoyhtiöissä säilytellään? Mietin vaan sitä, että olisiko periaatteessa mahdollista selvittää, millä koneyksilöillä on tullut lenneltyä menneisyydessä.

 

Logithan säilyvät periaattessa vaikka kuinka kauan. Eri asia sitten missä ja osaako joku auttaa mahdollisten menneisyyslentojen kanssa. Rohkenen epäillä, ettei asia ole helppo toteuttaa eikä kenenkään intresseissä liene se, että kyselyitä tulee leegioittain. Mulla kävi semmoinen homma, että kun olin 20 vuotta miettinyt, miten saisin ensimmäisen koneeni selville, tulin kysyneeksi yhtenä päivänä oikealta henkilöltä. Sain sitten palkkioksi plarata läpi pari pahvilaatikollista vanhoja lokikirjoja silmät vuotaen ja pölyä keuhkoista aivastellen. Mutta kun tyyppi, reitti ja päivämäärä olivat muistissa, löytyihän se tieto aikanaan. Oheistuotteena vielä pari muutakin ensimmäisiin kuulunutta lentoa. Ilmeisesti kyseessä oli kuitenkin puolittainen vahinko, kun nuo olivat säästyneet.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No mites teillä sitten on legien välissä nämä tauot? Onko laissa määrätty ruokatunnin pituus, onko taukolisiä vai miten tuo menee?  :D

Ja sen mitä nyt tässä olen ymmärtänyt, ei teilläkään ne työajat aina mitään hehkeitä ole, kun ensimmäiset lennot aamulla 6 aikaa alkavat lähtemään. MItes tämä lepääminen, varmasti on sitten taukotilaa sen verran, että pääsee sohvalle silmiä sulkemaan hetkeksi vai miten?  :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lekureilla myös, jolleivat ole johtavia....

 

Ai kun kiva, tätä allekirjoittanut onkin odottanut vuosikaudet. Kerropa heti mistä tällainen pykälä laki löytyy, niin kerron muillekin 30 tuntisia työpäiviä painaville kollegoille (pitää pistää group-mailina, ei meitä ole kuin vajaat 20 000)... Arttu kompannee (vaikka se on kyllä kova poika paiskimaan hommia).

 

Sorppa OT.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No mites teillä sitten on legien välissä nämä tauot? Onko laissa määrätty ruokatunnin pituus, onko taukolisiä vai miten tuo menee?  :D

Ja sen mitä nyt tässä olen ymmärtänyt, ei teilläkään ne työajat aina mitään hehkeitä ole, kun ensimmäiset lennot aamulla 6 aikaa alkavat lähtemään. MItes tämä lepääminen, varmasti on sitten taukotilaa sen verran, että pääsee sohvalle silmiä sulkemaan hetkeksi vai miten?  :)

 

 

Pahoittelut vastauksen viivästymisestä! Allerkirjoittanut vietti viime viikon kertausharjoituksissa ja oli täten melko eristetty ulkomaailmasta.  ;)

 

Legien välinen tauko riippuu ihan vuorosta. On vuoroja, joissa Helsingissäkin on 30min kääntö, mutta jos vuoro on yli 6 tuntia pitkä, on meillä hieman pitempi aika varattu ruokailuun. Välillä syodään koneessa ja pitemmän tauon aikana mennään toimistolle syömään. Stuttgartin lennolla ruokailu tapahtuu sitten koneessa kumpaankin suuntaan. :) Joskus on vuoro, jossa on jopa esim. 2 tunnin tauko. Yleensä yli tunnin tauoilla käymme toimistolla kääntymässä, koska se mukavasti katkaisee työrupeamaa. Pääsee vähän jaloittelemaan, ettei takapuoli juurru penkkiin kiinni...  ;D

 

-L

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pahoittelut vastauksen viivästymisestä! Allerkirjoittanut vietti viime viikon kertausharjoituksissa ja oli täten melko eristetty ulkomaailmasta.  ;)

 

Legien välinen tauko riippuu ihan vuorosta. On vuoroja, joissa Helsingissäkin on 30min kääntö, mutta jos vuoro on yli 6 tuntia pitkä, on meillä hieman pitempi aika varattu ruokailuun. Välillä syodään koneessa ja pitemmän tauon aikana mennään toimistolle syömään. Stuttgartin lennolla ruokailu tapahtuu sitten koneessa kumpaankin suuntaan. :) Joskus on vuoro, jossa on jopa esim. 2 tunnin tauko. Yleensä yli tunnin tauoilla käymme toimistolla kääntymässä, koska se mukavasti katkaisee työrupeamaa. Pääsee vähän jaloittelemaan, ettei takapuoli juurru penkkiin kiinni...  ;D

 

-L

 

Eikös vuorojen välissä, jos vain on aikaa, voisi käydä testaamassa paikallisen lentoaseman ravintolat yms. muonituspaikat??  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ai kun kiva, tätä allekirjoittanut onkin odottanut vuosikaudet. Kerropa heti mistä tällainen pykälä laki löytyy, niin kerron muillekin 30 tuntisia työpäiviä painaville kollegoille (pitää pistää group-mailina, ei meitä ole kuin vajaat 20 000)... Arttu kompannee (vaikka se on kyllä kova poika paiskimaan hommia).

 

Sorppa OT.

 

Joo, kompataan. Mukava olisi, jos tosiaan olisi työajat, ja tuntien tullessa täyteen voisi heittää hanskat tiskiin. Olisi kai kuitenkin hiukan liikaa vaadittu, että joku tulisi päästämään pois, kun listan mukainen työaika päättyy. Vaan eipä tule, ei...

 

On toki työaikalaki, joka koskee lääkäreitä. Sen mukaan vuodessa (huom.!) saa tehdä yhteensä 300 tuntia ylitöitä. Mutta nuo työtunnit voi tehdä vaikka heti tammikuussa putkeen. Sen jälkeen työnantaja toteaa, että lain sallimat tunnit on tehty, mutta pakottava tilanne vaatii tekemään lisää ylitöitä (=päivystämään). Joten se siitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On toki työaikalaki, joka koskee lääkäreitä. Sen mukaan vuodessa (huom.!) saa tehdä yhteensä 300 tuntia ylitöitä. Mutta nuo työtunnit voi tehdä vaikka heti tammikuussa putkeen. Sen jälkeen työnantaja toteaa, että lain sallimat tunnit on tehty, mutta pakottava tilanne vaatii tekemään lisää ylitöitä (=päivystämään). Joten se siitä.

 

No ei se laki ihan noin kepeä ole ja jos teiltä itseltä halua löytyy niin ei varmasti tarvi rikkoa lakia, mutta raha pistää suun suppuun. ;) Suosittelen ottamaan yhteyttä työsuojeluvaltuutettuun.

 

Työsuojelulaki kieltää tekemästä 3vkon jaksossa yli 128h:a ja 2vkon jaksossa yli 88h:a töitä eli et voi tehdä 300h ylityötä putkeen (rikkomatta lakia). Itse en tunne lääkäreiden työsopimuksia, mutta mm. johtajat ja jotkut ylemmättoimihenkilöt tekevät ns. kokonaistyöaika sopimuksen eli ylityöt kuuluu vakiopalkkaan.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ei se laki ihan noin kepeä ole ja jos teiltä itseltä halua löytyy niin ei varmasti tarvi rikkoa lakia, mutta raha pistää suun suppuun. ;) Suosittelen ottamaan yhteyttä työsuojeluvaltuutettuun.

 

Työsuojelulaki kieltää tekemästä 3vkon jaksossa yli 128h:a ja 2vkon jaksossa yli 88h:a töitä eli et voi tehdä 300h ylityötä putkeen (rikkomatta lakia). Itse en tunne lääkäreiden työsopimuksia, mutta mm. johtajat ja jotkut ylemmättoimihenkilöt tekevät ns. kokonaistyöaika sopimuksen eli ylityöt kuuluu vakiopalkkaan.

 

 

 

Noh, käytännössä se menee noin. On paikkoja ja erikoisaloja, joissa on vain muutama lääkäri. Silti koko vuoden päivystykset on hoidettava. Joillakin tulee koko vuoden päivystyskiintiö täyteen jo huhtikuussa, mutta silti tekevät töitä koko loppuvuoden välittämättä laeista. Tuo koko työaikalaki oli jo tullessaan täysi fiasko meidän kannaltamme, ja tiedettiin, ettei se tule toimimaan. Hommat on kuitenkin pakko hoitaa, sen ymmärtävät kaikki.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei täällä sattuisi olemaan ketään helikopteria ammatikseen lentävää?

Eroaako heidän työpäivät kovinkin paljon norm. lentokoneen lentäjien päivistä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja laivastossa yksi legi oli vaikka 12 vuorokautta (Falmouth - Philadelphia). Tulihan noita legejä yhteen reissuun muutama. Lentäjän legi on nopiampi. Ja paremmalla liksalla. Autohommissa ei taas legejä/työaikoja tunneta & kunnioiteta. Oma valinta. Sairaanhoitajilla on sentään työehdot ja tunnit laissa. Lekureilla myös, jolleivat ole johtavia....

 

Summa summarum! Automiehellä on vain yksi pitkä legi, jolla ei ole loppua näkyvissä   ;).

 

 

Aivan esim kauppalaivastossa palvelleena(EFFOA;NESTE;FINNLINES) yksi legi saatoin olla vaikka 3 viikkoa(Helsinki-Rio de Janeiro) ja esim työssä saattoi olla ilman lomaa muistaakseni paras oli 330 vrk(-80luvun alussa)jolloin ajettiin 3 reissua euroopasta etelä-amerikan kustille!! Sitten vasta lomalle joka saattooi kestää kun oli 1000 tuntia vastikkeita ja vuosiloma niin 3-4 kuukautta.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään