Kirjoitettu Lokakuu 15, 2008 Aamulla töihin ja illaksi kotiin ( Ellei mene pelikaani turbiiniin ) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 17, 2008 Aamulla töihin ja illaksi kotiin ( Ellei mene pelikaani turbiiniin ) Ai KENEN kotiin ? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 17, 2008 Ai KENEN kotiin ? No, arvotaan kaunein ja mennään oman mamman viereen Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 22, 2008 Airlinersistä löyty Hawaiilaisen pilotin kertomus päivästään: http://www.airliners.net/aviation-forums/trip_reports/read.main/135891/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 14, 2008 Pahoittelut vastauksen viivästymisestä! Allerkirjoittanut vietti viime viikon kertausharjoituksissa ja oli täten melko eristetty ulkomaailmasta. Legien välinen tauko riippuu ihan vuorosta. On vuoroja, joissa Helsingissäkin on 30min kääntö, mutta jos vuoro on yli 6 tuntia pitkä, on meillä hieman pitempi aika varattu ruokailuun. Välillä syodään koneessa ja pitemmän tauon aikana mennään toimistolle syömään. Stuttgartin lennolla ruokailu tapahtuu sitten koneessa kumpaankin suuntaan. Joskus on vuoro, jossa on jopa esim. 2 tunnin tauko. Yleensä yli tunnin tauoilla käymme toimistolla kääntymässä, koska se mukavasti katkaisee työrupeamaa. Pääsee vähän jaloittelemaan, ettei takapuoli juurru penkkiin kiinni... -L Ookkei asia selvä. Muistin tämän topikin taas vaihteeksi. Eli teilläkin on tälläsiä kuljetusalan tyyppisiä "2 tunnin tauko" juttuja näemmä. Mikäs on teillä sitten pisin työaika, jonka jälkeen taukoa pitää olla tai työhönsidonnaisuusaika? Eli voiko olla aamu 6.00 alkava työaika joka päättyy sitten ilta 18 aikoihin? Onko koneissa yleensä ohjaamohenkilöstölle mitään sellasta vuodetta varattuna, jossa voisi vaikkapa pikaiset torkut ottaa legien välissä? Varman tarvetta olisi silmiä lepuutella jossain vaiheessa päivää, vai hoidetaanko tollaset sitten toimistolla mahdollisesti pidemmän tauon osuessa kohdalle? Ruokaa ensiksi ja sitten levolle, kello herättämään ja taas hanaa?` Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 14, 2008 Moi Satuin kuulemaan erään lentäjän vuodatusta. Vaikeinta on työssä pitää naama peruslukemilla, kun pakkaa kotona kapsekkia pitkälle lennolle lähtiessä HS Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 14, 2008 Moi Satuin kuulemaan erään lentäjän vuodatusta. Vaikeinta on työssä pitää naama peruslukemilla, kun pakkaa kotona kapsekkia pitkälle lennolle lähtiessä HS Piippu, brillit ja passi. Pieneen laukkuun menee ja äkkiä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 15, 2008 Onko koneissa yleensä ohjaamohenkilöstölle mitään sellasta vuodetta varattuna, jossa voisi vaikkapa pikaiset torkut ottaa legien välissä? Varman tarvetta olisi silmiä lepuutella jossain vaiheessa päivää, vai hoidetaanko tollaset sitten toimistolla mahdollisesti pidemmän tauon osuessa kohdalle? Eipä noissa ERJ145 -tyypin koneissa sellaisia ole. Vuoro voi alkaa todellakin 0600 ja loppua 1800, mutta ilmailumääräyksen mukaan edetään mikäli se rajoittaa enemmän kuin OM-A. Mulla ei nyt ole ilmailumääräystä tässä vieressä enkä ihan suoraan muista miten lennettävien legien määrä lyhentää maksimi työaikaa, mutta kuitenkin se lyhentää. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 16, 2008 Mulla ei nyt ole ilmailumääräystä tässä vieressä enkä ihan suoraan muista miten lennettävien legien määrä lyhentää maksimi työaikaa, mutta kuitenkin se lyhentää. Rikun vastausta täydentääkseni, eli legien määrä vaikuttaa EU-OPS:n mukaan työvuoroihin seuraavanlaisesti: 1-2 13h 3 12,5h 4 12h 5 11,5h 6-> 11h Nämä pätee mikäli työvuoron aloitus on joskus välillä 0600-0159... Useimmiten työvuoro alkaa tuntia ennen aikataulunmukaista lähtöaikaa. Työvuoroja voi lisäksi pidentää esimerkiksi split dutylla, eli mikäli työvuoron keskellä on vähintään 4h tauko ja tietyt edellytykset täyttyvät. Joillakin yhtiöllä saattaa olla tietysti määriteltynä OM-A:ssa vielä näistäkin tiukempia rajoituksia. - Lasse Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 22, 2010 Finnairin Jussi Ekman kertoo mielenkiintoisessa blogikirjoituksessaan lennonvalmistelun eri vaiheista. Mainio teksti löytyy täältä http://blogit.finnair.fi/2010/02/12/lennon-suunnittelu/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 22, 2010 Finnairin Jussi Ekman kertoo mielenkiintoisessa blogikirjoituksessaan lennonvalmistelun eri vaiheista. Mainio teksti löytyy täältä http://blogit.finnair.fi/2010/02/12/lennon-suunnittelu/ Ja toinen osa http://blogit.finnair.fi/2010/02/16/lennon-suunnittelu-osa-2/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 1, 2010 On toki työaikalaki, joka koskee lääkäreitä. Sen mukaan vuodessa (huom.!) saa tehdä yhteensä 300 tuntia ylitöitä. Mutta nuo työtunnit voi tehdä vaikka heti tammikuussa putkeen. Sen jälkeen työnantaja toteaa, että lain sallimat tunnit on tehty, mutta pakottava tilanne vaatii tekemään lisää ylitöitä (=päivystämään). Joten se siitä. Homeopaatti muistelee nyt kyllä vähän väärin 1) ylitöitä saa vuodessa tehdä 250 ja sen lisäksi 80 lisäylityötuntia, kun siitä sovitaan paikallisesti erikseen. 2) ylitöitä saa tehdä enintään 138 tuntia neljän kuukauden liukuvan jakson aikana. TAL 19 § Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 2, 2010 Homeopaatti muistelee nyt kyllä vähän väärin 1) ylitöitä saa vuodessa tehdä 250 ja sen lisäksi 80 lisäylityötuntia, kun siitä sovitaan paikallisesti erikseen. 2) ylitöitä saa tehdä enintään 138 tuntia neljän kuukauden liukuvan jakson aikana. TAL 19 § Alkoholi lienee syövyttänyt aivoni, mutta muistaakseni tuo 300 oli rajana joskus. Eikä tuosta 2-pykälästä koskaan ole ollut edes mitään puhetta. Päivystystyö lasketaan kaikki ylityöksi. Jos päivystää 2 kertaa viikossa, tekee se n. 128 tuntia kuukaudessa. Eli maaliskuun lopulla olisi vuoden kiintiö täynnä, ja päivystäjät loppuisivat. On selvää, ettei tuollaista pykälää voida noudattaa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 2, 2010 On selvää, ettei tuollaista pykälää voida noudattaa. Samankaltaiseen johtopäätökseen on moni kuljetusalan toimijakin tullut Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla