Guest Aaltonen

Lentäjät, kertokaa työpäivästänne!

39 viestiä aiheessa

Pahoittelut vastauksen viivästymisestä! Allerkirjoittanut vietti viime viikon kertausharjoituksissa ja oli täten melko eristetty ulkomaailmasta.  ;)

 

Legien välinen tauko riippuu ihan vuorosta. On vuoroja, joissa Helsingissäkin on 30min kääntö, mutta jos vuoro on yli 6 tuntia pitkä, on meillä hieman pitempi aika varattu ruokailuun. Välillä syodään koneessa ja pitemmän tauon aikana mennään toimistolle syömään. Stuttgartin lennolla ruokailu tapahtuu sitten koneessa kumpaankin suuntaan. :) Joskus on vuoro, jossa on jopa esim. 2 tunnin tauko. Yleensä yli tunnin tauoilla käymme toimistolla kääntymässä, koska se mukavasti katkaisee työrupeamaa. Pääsee vähän jaloittelemaan, ettei takapuoli juurru penkkiin kiinni...  ;D

 

-L

 

Ookkei asia selvä. Muistin tämän topikin taas vaihteeksi.  :-[

 

Eli teilläkin on tälläsiä kuljetusalan tyyppisiä "2 tunnin tauko" juttuja näemmä. Mikäs on teillä sitten pisin työaika, jonka jälkeen taukoa pitää olla tai työhönsidonnaisuusaika? Eli voiko olla aamu 6.00 alkava työaika joka päättyy sitten ilta 18 aikoihin?

 

Onko koneissa yleensä ohjaamohenkilöstölle mitään sellasta vuodetta varattuna, jossa voisi vaikkapa pikaiset torkut ottaa legien välissä? Varman tarvetta olisi silmiä lepuutella jossain vaiheessa päivää, vai hoidetaanko tollaset sitten toimistolla mahdollisesti pidemmän tauon osuessa kohdalle? Ruokaa ensiksi ja sitten levolle, kello herättämään ja taas hanaa?` :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi

 

Satuin kuulemaan erään lentäjän vuodatusta. Vaikeinta on työssä pitää naama peruslukemilla, kun pakkaa kotona kapsekkia pitkälle lennolle lähtiessä :)

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi

 

Satuin kuulemaan erään lentäjän vuodatusta. Vaikeinta on työssä pitää naama peruslukemilla, kun pakkaa kotona kapsekkia pitkälle lennolle lähtiessä :)

HS

 

Piippu, brillit ja passi. Pieneen laukkuun menee ja äkkiä  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Onko koneissa yleensä ohjaamohenkilöstölle mitään sellasta vuodetta varattuna, jossa voisi vaikkapa pikaiset torkut ottaa legien välissä? Varman tarvetta olisi silmiä lepuutella jossain vaiheessa päivää, vai hoidetaanko tollaset sitten toimistolla mahdollisesti pidemmän tauon osuessa kohdalle?

 

Eipä noissa ERJ145 -tyypin koneissa sellaisia ole.

Vuoro voi alkaa todellakin 0600 ja loppua 1800, mutta ilmailumääräyksen mukaan edetään mikäli se rajoittaa enemmän kuin OM-A.

 

Mulla ei nyt ole ilmailumääräystä tässä vieressä enkä ihan suoraan muista miten lennettävien legien määrä lyhentää maksimi työaikaa, mutta kuitenkin se lyhentää.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulla ei nyt ole ilmailumääräystä tässä vieressä enkä ihan suoraan muista miten lennettävien legien määrä lyhentää maksimi työaikaa, mutta kuitenkin se lyhentää.

 

Rikun vastausta täydentääkseni, eli legien määrä vaikuttaa EU-OPS:n mukaan työvuoroihin seuraavanlaisesti:

 

1-2   13h

3      12,5h

4      12h

5      11,5h

6->   11h

 

Nämä pätee mikäli työvuoron aloitus on joskus välillä 0600-0159... Useimmiten työvuoro alkaa tuntia ennen aikataulunmukaista lähtöaikaa. Työvuoroja voi lisäksi pidentää esimerkiksi split dutylla, eli mikäli työvuoron keskellä on vähintään 4h tauko ja tietyt edellytykset täyttyvät. Joillakin yhtiöllä saattaa olla tietysti määriteltynä OM-A:ssa vielä näistäkin tiukempia rajoituksia.

 

- Lasse

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On toki työaikalaki, joka koskee lääkäreitä. Sen mukaan vuodessa (huom.!) saa tehdä yhteensä 300 tuntia ylitöitä. Mutta nuo työtunnit voi tehdä vaikka heti tammikuussa putkeen. Sen jälkeen työnantaja toteaa, että lain sallimat tunnit on tehty, mutta pakottava tilanne vaatii tekemään lisää ylitöitä (=päivystämään). Joten se siitä.

 

Homeopaatti muistelee nyt kyllä vähän väärin :)

 

1) ylitöitä saa vuodessa tehdä 250 ja sen lisäksi 80 lisäylityötuntia, kun siitä sovitaan paikallisesti erikseen.

2) ylitöitä saa tehdä enintään 138 tuntia neljän kuukauden liukuvan jakson aikana.

 

TAL 19 §

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Homeopaatti muistelee nyt kyllä vähän väärin :)

 

1) ylitöitä saa vuodessa tehdä 250 ja sen lisäksi 80 lisäylityötuntia, kun siitä sovitaan paikallisesti erikseen.

2) ylitöitä saa tehdä enintään 138 tuntia neljän kuukauden liukuvan jakson aikana.

 

TAL 19 §

 

Alkoholi lienee syövyttänyt aivoni, mutta muistaakseni tuo 300 oli rajana joskus. Eikä tuosta 2-pykälästä koskaan ole ollut edes mitään puhetta. Päivystystyö lasketaan kaikki ylityöksi. Jos päivystää 2 kertaa viikossa, tekee se n. 128 tuntia kuukaudessa. Eli maaliskuun lopulla olisi vuoden kiintiö täynnä, ja päivystäjät loppuisivat. On selvää, ettei tuollaista pykälää voida noudattaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On selvää, ettei tuollaista pykälää voida noudattaa.

 

Samankaltaiseen johtopäätökseen on moni kuljetusalan toimijakin tullut ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään