Petri Pohjonen

Kuntavaalit 2008

226 viestiä aiheessa

Kannattaa joskus tutustua valtioon jossa valtio ei kustanna juuri mitään. Voi olla että suomi tuntuukin ihan kivalta sen jälkeen. Esim. Sveitsissä verot ovat alhaiset mutta sitten vastaavasti kaikesta otetaan rahaa ihan oikeiden hintojen mukaan.

Minusta tuollainen Sveitsinmalli voisi olla oikeinkin hyvä. Ainakin se on toiminut Sveitsissä pitkään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jälleen suomalaiset valitsevat väärin ja saavat sitä mitä ovat tilanneet seuraaviksi 4 vuodeksi, mutta sellaista on demokratia.

Aika fakiiri tunnut olevan joten kertoisitko sen oikean valinnan?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoinen elämänkatsomus. Pelkällä rahalla on merkitystä.

Kannattaa joskus tutustua valtioon jossa valtio ei kustanna juuri mitään. Voi olla että suomi tuntuukin ihan kivalta sen jälkeen. Esim. Sveitsissä verot ovat alhaiset mutta sitten vastaavasti kaikesta otetaan rahaa ihan oikeiden hintojen mukaan.

Se, mikä tuntuu kivalta riippuu toki siitä, että paljonko käyttää yhteiskunnan palveluja.

Aika mielenkiintoinen kommentti. Jos yksilolle raha ei saa merkita mitaan, niin miksi se merkitsee kaikkea sosiaalidemokratialle? Onko se parempi, etta yhteiskunta paattaa ennemmin minun rahojeni kaytosta kuin mina itse? Sosialistien arvomaailman mukaan liian moni suomalainen on ulkoistanut elamansa yhteiskunnan hoidettavaksi.

Ruotsissa eras demarivaltiovarainministeri yritti innolla nostaa veroja vain sen takia, etta niilla on "kivaa tehda jotakin". Patisisi ennemmin omilla rahoillaan...

Ja, kylla, olen muuttamassa Yhdysvaltoihin, jossa toki siellakin maksetaan veroja, mutta hieman kohtuullisemmin.

Sanottakoon viela se, etta laitan mieluusti rahan kiertamaan, mutta en mielellani verottajan kautta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aika mielenkiintoinen kommentti. Jos yksilolle raha ei saa merkita mitaan, niin miksi se merkitsee kaikkea sosiaalidemokratialle? Onko se parempi, etta yhteiskunta paattaa ennemmin minun rahojeni kaytosta kuin mina itse? Sosialistien arvomaailman mukaan liian moni suomalainen on ulkoistanut elamansa yhteiskunnan hoidettavaksi.

Ruotsissa eras demarivaltiovarainministeri yritti innolla nostaa veroja vain sen takia, etta niilla on "kivaa tehda jotakin". Patisisi ennemmin omilla rahoillaan...

Ja, kylla, olen muuttamassa Yhdysvaltoihin, jossa toki siellakin maksetaan veroja, mutta hieman kohtuullisemmin.

Sanottakoon viela se, etta laitan mieluusti rahan kiertamaan, mutta en mielellani verottajan kautta.

Hienosti kiteytit Teijo; jälleen kerran :thmbup: Toki palstan vasemmistoideologit näkevät sinistä kun moisia päästelet.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ennen minäkin olin kovasti sitä mieltä että tasaveroa Suomeen ja verot alas. Kummasti mieli muuttui kun pääasialliseksi tulonlähteeksi vaihtui opintotuki ja arki rupeaa kirkastumaan edessäni. Nyt kaikki jotka lupaavat yhteiskunnan pussista palveluita saavat ääneni. Mutta eiköhän se mieli taas muutu jos/kun valmistun yhtä kovapalkkaiseen ammatiin kuin Arttu...;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ennen minäkin olin kovasti sitä mieltä että tasaveroa Suomeen ja verot alas. Kummasti mieli muuttui kun pääasialliseksi tulonlähteeksi vaihtui opintotuki ja arki rupeaa kirkastumaan edessäni. Nyt kaikki jotka lupaavat yhteiskunnan pussista palveluita saavat ääneni. Mutta eiköhän se mieli taas muutu jos/kun valmistun yhtä kovapalkkaiseen ammatiin kuin Arttu...;D

Muista, että kovaa palkkaa seuraavat myös kovat verot. Nytkin tuolla odottaa 3000 e mätkyt maksamistaan. :thmbdn:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Muista, että kovaa palkkaa seuraavat myös kovat verot. Nytkin tuolla odottaa 3000 e mätkyt maksamistaan. :thmbdn:

Minä ajattelin ottaa vain kovan palkan. ::) Eikun sitten äänestetään taas kokoomusta...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä ajattelin ottaa vain kovan palkan. ::) Eikun sitten äänestetään taas kokoomusta...

Hah hah ! :laugh: Onnea yritykselle...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En nyt tiedä mistä sosiaalidemokratian vedit tähän mukaan?

Yritin vain sanoa, että pelkkä rahamääriin tuijottaminen ei kerro koko totuutta. Verorahoille saa myös vastinetta. (uskomatonta eikö totta?)

Minun mielestäni totuus löytyy katsomalla omaa maksettua veroa ja samaan laskelmaan ottaa mukaan sen mitä yhteiskunta tarjoaa. Siitä saadaan sitten lopputulos joka on joko positiivinen tai negatiivinen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minusta tuollainen Sveitsinmalli voisi olla oikeinkin hyvä. Ainakin se on toiminut Sveitsissä pitkään.

Ei se sielläkään ihan ongelmaton ole. Siellä vähemmän tienaaville yhteiskunnan maksut ovat aikamoinen taakka verrattuna paremmin tienaaviin. Se kasvattaa luokkaeroja ja tuo mukanaan ongelmia.

Siellähän äidit jäävät usein lasten syntymän jälkeen kotiin, koska päivähoito maksaa niin paljon että on halvempaa elää yhden palkalla ja hoitaa lapset kotona.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoinen elämänkatsomus. Pelkällä rahalla on merkitystä.

Se että omassa taskussa oleva raha on hyvinvoinnin mittari ja kaikki mitataan rahalla on vain tähän aikaan kuuluva muoti-ilmiö joka katoaa ajan myötä aivan kuten ääri-ilmiöt aina katoavat.

Tietysti aina tulee olemaan itsekkäitä ihmisiä, tyhmiä ihmisiä, sivistymättömiä ihmisiä ja ahneita ihmisiä, mutta yhteiskunnan arvomaailman pohjana raha tuskin tulee olemaan kovin pitkäaikainen ilmiö. Rahan palvominen itseisarvona kumpuaa samasta pohjasta kuin monet muutkin sairaat ilmiöt ovat kummunneet... päämäärättömyydestä, sivistymättömyydestä, juurettomuudesta. Uusliberaalit ovat tämän ajan vitsaus, aivan kuten kommunistit olivat 70-80 luvun vitsaus... kestetään heitä vielä muutama vuosi ja sen jälkeen on jonkin toisen porukan vuoro yrittää myllertää yhteiskuntaa jollakin kyseenalaisella ideologialla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siellähän äidit jäävät usein lasten syntymän jälkeen kotiin, koska päivähoito maksaa niin paljon että on halvempaa elää yhden palkalla ja hoitaa lapset kotona.

Suurimmalla osalla niistä, jotka internetissä vouhkaavat veroista, esimerkiksi lasten päivähoito tuskin on kovin ajankohtainen kysymys... pääosa kuulunee ikäryhmään, jonka ainoa kosketus veroihin on se että on kuullut isän joskus kiroavan jälkiveroja :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin, siellä atlantin toisella puolella ne loput rahat päätyvät sieltä kierrokseltaan vakuutusyhtiöiden taskuun.

Toki tämä haittaa siis enemmänkin vain pienempituloisia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jokseenkin huvittavaa, että pienpuolue alle 5 % kannatuksella hehkuttaa 0,2 prosenttiyksikön nousua edellisistä vaaleista "vaalivoittona"  :laugh: 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kerropa, mikä olisi sitten oikein valittu ?

Tämän kansan valituksen määrästä päätellen aika moni on valinnut väärin. Tässä tosin on kyse vain kuntapolitiikasta eli ei koske esimerkiksi maahanmuutoa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sitä saa, mitä tilaa. Kuntapolitiikka on pitkälti sitä, kuinka lainmukaiset vähät rahat jaetaan. Jakopoliitiikka tulee jossain vaiheessa tuumailuvaiheeseen- mihin satsataan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin näistä veroista aina kitistään, mutta Suomessa niillä taataan aika hyvin (taloudellisista lähtökohdista huolimatta) tasavertainen mahdollisuus koulutuksen hankkimiseen korkeimmalle tasolle asti.

Toinen ulottuvus on sosiaaliturvassa: niin kauan nistä jaksetaan valittaa, kunnes pudotaan tilanteeseen, jossa ei ole mahdollisuuksia selvitä palveluista jos niistä perittäisiin oikeaa hintaa. Niin kauan kun on vielä voimiensa uhossa (huvittavia asenteita aika monilla alle nelikymppisillä), tuntuvat nämä asiat kaukaisilta, mutta ei tarvita kuin sekunnin murto-osa ja loistava tulevaisuus on mennyttä. Onnettomuudet kun eivät katso sitä, miten vähän sosiaalipummi on ollut.

Omalla kohdalla tulee maksettua veroja ihan rapeasti, näyttää lähtevän 40% veroihin ynnä muihin maksuihin. Olen silti valmis maksamaan sen siitä, että maassa jossa asun voi suhteellisen huolettomasti kuljeskella kaikkialla.

Niistä sosiaalipummeista... mahtaako niitä olla niin paljoa kuitenkaan? Tosin olen sitä mieltä, että työhön kannustimet saisivat olla hieman kovemmat, vaikka kansalaispalkkaa käyttämällä. Kuka teistä oikeasti elättää ja maksaa henkilökohtaisen sosiaalipummin, siis toisen ihmisen elämisen ja asumisen?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lieksan torilla kiersi aikoinaan huhu, että sinne sijoitetaan sata somalia.

Walde ja Manne sanoi siihen : " me ei ainakaan aleta niitä elättään" ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hienoa Perussuomalaiset ja etenkin Jussi Halla-aho! :thmbup: Kyllä nyt taitaa Astrid-täti pissiä housuun, kun ennen vaaleja kovasti uhottiin mutta kuinkas kävikään; Jussi pieksi Astridin 500 äänellä ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Toinen ulottuvus on sosiaaliturvassa: niin kauan nistä jaksetaan valittaa, kunnes pudotaan tilanteeseen, jossa ei ole mahdollisuuksia selvitä palveluista jos niistä perittäisiin oikeaa hintaa.

Niin kauan maksetaan veroja jokseenkin tyytyväisenä, kunnes itse tai joku lähipiiristä tarvitsee kipeästi niillä maksettuja palveluja, esim. erikoislääkäriä, työkyvyttömyystukea, ja tukijärjestelmät sutivatkin tyhjää ja kaikista torjutaan pois johonkin eksoottiseen lakipykälään tai asetukseen vedoten tai muuten vain pyöritellään papereita kuukausi- tai vuositolkulla tekemättä mitään. Tuttavieni kokemukset näistä ns. turvajärjestelmistä ovat karmaisevat. Järjestelmät suojelevat lähinnä itseään ja rahojaan ja inhimillisyys poljetaan maanrakoon. Ei juuri nosta verojen maksamisen motivaatiota kun näkee miten tehottomasti verorahoja käytetään.

Onneksi näissä kuntavaaleissa oli jo muutama ehdokas, jotka vaalikoneessa sanoivat, ettei ainakaan kunta saa nostaa veroäyriä vaan on tehostettava palvelutuotantoa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Huonostihan tämä meni, muttei sentään niin huonosti kuin pelkäsin. Viime eduskuntavaaleihin verrattuna tapahtui oikeastaan vain se muutos, että Keskusta menetti ääniä Kokoomukselle ja Perssuomalaisille. Kun Keskusta ja Kokoomus leikkivät nykyään paitaa ja persettä, niin oikeastaan voidaan katsoa, että valtapuolueet vain menettivät ääniä protestipuolueelle. Viime kuntavaaleihin verrattuna muutos on isompi, mutta ei Turun valtuustossa ainakaan mitään järisyttävää tapahtunut. Tolkun puolueista Demarit menettivät paikkoja, Vihreät saivat lisää. PS nousi valtuustoon kahdella edustajalla, joista molemmat naisia, mielenkiintoista kyllä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään