Petri Pohjonen

Kuntavaalit 2008

226 viestiä aiheessa

Kuten tuossa juuri totesin minä olen väärä taho vastaamaan tähän. Saat varmaan parhaan mahdollisen vastauksen kun kysyt asiaa pakolaisten maahanmuuttoa käsitteleviltä viranomaisilta.

Pekka

Olinkin vain kiinnostunut, miten itsellesi perustelet noita valintoja. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei tosin koske kuntavaalia mutta sivuaa asiaa. :)

Tällä Ruotsissa on pakolaisia runsaasti joiden taustat on tutkittu tarkkaan....

Ovat saaneet pakolaisstatuksen siksi että eivät voi koskaan palata kotiin riskeeraamatta henkeään.

Kun näitä statuksia ruvettiin tutkimaan todettiin että valtaosa pakolaisista vieraili usein entisessä kotimaassaan.

Kysymys ei ole yksittäisistä tapauksista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minusta Suomelle tekee hyvää kulttuurinen ja geneettinen monipuolisuus ja vaihtelu.

Meillä on inhimillinen velvoite auttaa ihmisiä, joilla on omassa maassaan kohtuuttoman huonot elinolosuhteet.

Se on kumma, jos ei Suomi sen verran saa tsempattua, että apua liikenee myös ulkomailta tuleville pakolaisille.

Maahamme tulevien tulee sopeutua Suomen lakeihin, kieleen ja käytäntöihin. Näin olen itsekin toiminut ulkomailla asuessani, en nimittäin koe minulla olevan mitään erityistä syytä tai oikeutta korostaa ulkomailla suomalaisuuttani ja tyrkyttää tapojani. Sitä paitsi ulkomailla asuminen on paljon mielenkiintoisempaa kun opettelee paikallisia tapoja ja verkostoituu paikallisesti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minusta Suomelle tekee hyvää kulttuurinen ja geneettinen monipuolisuus ja vaihtelu.

Meillä on inhimillinen velvoite auttaa ihmisiä, joilla on omassa maassaan kohtuuttoman huonot elinolosuhteet.

Se on kumma, jos ei Suomi sen verran saa tsempattua, että apua liikenee myös ulkomailta tuleville pakolaisille.

Maahamme tulevien tulee sopeutua Suomen lakeihin, kieleen ja käytäntöihin. Näin olen itsekin toiminut ulkomailla asuessani, en nimittäin koe minulla olevan mitään erityistä syytä tai oikeutta korostaa ulkomailla suomalaisuuttani ja tyrkyttää tapojani. Sitä paitsi ulkomailla asuminen on paljon mielenkiintoisempaa kun opettelee paikallisia tapoja ja verkostoituu paikallisesti.

Erään arvion mukaan maailmassa on n. 50 miljoonaa ihmistä ahdingossa, ja haluavat pakolaisiksi. Nuo kaikkiko voitaisiin ottaa ? :) Se vaan ei onnistu, ei sitten millään. Eikä varsinkaan ratkaise itse ongelmaa.

On muuten jännä ilmiö, että Suomestakin on lähetetty lapsia entiseen kotimaahan saamaan "kunnollista kasvatusta", vaikka tuon maan pitäisi kuulemma olla niin vaarallinen, että sieltä oli pakko päästä pois, eikä sinne voi vieläkään palata. ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

. Sitä paitsi ulkomailla asuminen on paljon mielenkiintoisempaa kun opettelee paikallisia tapoja ja verkostoituu paikallisesti.

Ainoa oikea tapa. :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Jos katsotaan toisaalta maita, joissa on huomattavasti pitempi historia siirtolaisten suhteen, niin aika harvassa on ne maat, joissa ei olisi pahoja ongelmia tuolla saralla.

Päinvastoin ennemminkin, pitkä historia auttaa. Siirtolaisilla on sopeutumisongelmia alkuun, ja valtaväestöä siirtolaisten erilaiset tavat ärsyttävät alkuun, mutta sitten tapahtuu sopeutuminen. USA:ssa irlantilaisia ja italialaisia siedetään nykyään ihan hyvin. Ja jopa suomalaisia.

Näissä keskusteluissa tosiaan niputetaan kaikki muuttoliike samaan nippuun ja pyritään tahallaan ymmärtämään väärin, mitä eriävän mielipiteen omaavat ajattelevat. Tuosta tuskin kukaan on eri mieltä, että pakolaiseksi kuuluu ottaa vain pakolaisen kriteerit täyttäviä ja tavallista maahanmuuttoa pitää kontrolloida. Se, mitä minä vastustan, on diskriminointi uskonnon, ihonvärin tai etnisen taustan perusteella. Jos jonkun etnisen ryhmän edustajat syyllistyvät vaikkapa keskimääräistä enemmän rikoksiin, se ei ole syy pitää koko ryhmää kelvottomana. Rikoksia tekevät aina yksilöt ja heidät tuomitaan yksilöinä. Totta kai paskamaisissa oloissa kasvaneella on enemmän ongelmia, mutta ei häntä saa ennakolta tuomita, olipa se paskamainen ympäristö sitten Jakomäki tai Mogadishu. Maahanmuuttajilla on myös oikeus omaan kulttuuriinsa, kunhan noudattavat suomen lakeja, kaupunkinsa järjestyssääntöjä jne. Eivät meidän supisuomalaiset McDonaldsit ja Pizzeria Napolit siitä mihinkään häviä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Erään arvion mukaan maailmassa on n. 50 miljoonaa ihmistä ahdingossa, ja haluavat pakolaisiksi. Nuo kaikkiko voitaisiin ottaa ?

Jokainen maa ottaa sen verran kuin kohtuudella kykenee. En puolusta holtitonta maahanmuuttoa, mutta minusta myös näpertely pakolaisstatuksen määrittelyssä on hullunkurista. Jos joku itse ilmoittaa, että täällä on parempi kuin muualla niin otetaan sitten vastaan kiintiön rajoissa.

Pitäisi kyllä huolehtia, että maahanmuuttajien lapset integroituvat Suomeen, vaikka heidän vanhempansa eivät siinä aivan onnistuisi. Yksi sukupolvi vielä menisi tukien varassa, kunhan seuraavat polvet pääsisivät jo työelämään kiinni.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Arvasin, että joku vetää USA:n esille. Mitä yhteistä on irlantilaisella, suomalaisella, italialaisella ja amerikkalaisella verrattuna esim. somaliin. Enkä nyt tarkoita ihonväriä...

Jos ottaisimme tänne aivan jokaisen, joka olisi tulossa, niin kohtuullisen kusessa olisimme hetken päästä. Kiintiöt tulevat jo nyt täyteen, ja tämän lisäksi on sitten nk. perheidenyhdistämisohjelma, joka viisinkertaistaa tuon kiintiön.

Ok. Sopii minulle, että tänne saa tulla kuka tahansa, mutta YHTÄÄN yhteiskunnan rahaa siihen ei saa mennä. Meillä on jo nyt riittävästi vanhuksia, sairaita ja muita apua tarvitsevia, joiden hoito riippuu täysin yhteiskunnan rahoista. On totaalisen sinisilmäistä ajatella, että kyllä rahaa kaikille riittää ja sopu sijaa antaa. Korotetaan sitten vaikka veroja.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä ainakin osallistuisin vapaaehtoisesti pakolaisvaihtoon. USA voisi lähettää tänne sosialistiseen onnelaan yhden asepelkoisen kommunistin, minä taas vaihdossa lähtisin USA:han oikeistolaisine ja libertaariajatuksineni vahvistamaan USA:n kansallistuntoa. Kumpikin maa voittaisi, ja me muuttajat myös.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Missä se on sanottu/todistettu, että kateus, joka minun käsittääkseni on jokaiseen ihmiseen luonnostaan kuuluva ominaisuus (toisilla se vaikuttaa enemmän kuin toisilla) olisi muiden kuin rikkaiden monopoli? Jos se on monopoli, se ei voi olla kaikilla. Minä en ainakaan sanonut ja joitakin itsestäänselvyyksiäkin on hankala todistaa, kuten vaikkapa se, että on lakannut piiskaamasta vaimoaan.

Eikä raha tuosta syystä suinkaan pakene ulkomaille, vaan sen takia, että sieltä on saatavissa vielä satumaisemmat voitot kuin entisestä paikasta (kuten tuolla jo vähän aikaa sitten kuvasin). Selitin jo, miksi pakenee ja kateus oli vain yksi syistä - ei ainoa.

Ennenvanhaan yritys kävi yt-neuvotteluja (koko termiä ei silloin vielä tosin tunnettu) vasta siinä vaiheessa, kun sillä jo oli todella tiukkaa (voi toki näin olla vieläkin ja onkin etenkin pienillä ja keskisuurilla yrityksillä, jotka enää pääasiassa työllistävät ihmisiä). Nyt suuryritykset käyvät näitä, vaikka tuotanto on vähintäänkin hyvin kannattavaa, koska niiden pitää muuttaa sinne, mistä saadaan vielä suuremmat voitot. Vanha viisaus väittää, että silloin onkin turha rypistää, kun huonot jo on housuissa. Tallin ovet on syytä pitää kiinni ENNEN hevosen karkaamista. Sen jälkeen se ei juurikaan auta.

Ennenvanhaan tuotteet valmistettiin siellä, mistä oli saatavissa myös raaka-aineet ja suuri osa tuotteista myös myytiin lähiseudulle. Tämä oli myös ekologisesti hyvin kestävää (vaikkakin siihen aikaan luonnosta huolehtiminen oli muuten vielä ihan lapsenkengissään - nykyään päästöihin suhtaudutaan sivistysmaissa paljon vastuullisemmin, mutta ei suinkaan siellä minne tuotanto on siirretty). Myös ongelmat on siirretty pois silmistä kuten tuotantokin. Missäköhän Suomi olisi, jos punoisimme tuohivirsuja toisillemme? Tervaporvarit olivat yksi ensimmäisiä lajiaan ja vauraus syntyi siitä, että tervaa onnistuttiin VIEMÄÄN - ei siitä, että olisi tervattu naapurin sukset halvalla. Raaka-aineen lisäksi merkittävä tekijä oli myös (vesi)voima monilla aloilla ja on vieläkin.

Nykyään raaka-aineet rahdataan maapallon toiselta puolelta sinne, missä tuotteet valmistetaan ja edelleen valmiit tuotteet rahdataan taas jonnekin hyvin kauas. Kyllä tässä ainakin energiaa palaa enemmän. Rahdit eivät ole kynnyskysymys, koska palkkataso on voitu painaa niin uskomattoman alas ja tuotteiden hinnat ovat korkeat. Vahva ammattiyhdistysliike on Suomessa JO onnistunut viemään laivoja toisen lipun alle, näivettänyt kenkäteollisuuden, paperiteollisuus seuraa perässä ja venäläiset rekat kuluttavat teitämme. Ehkä täällä vouhottamisen sijaan kannattaisi myydä se ammattiyhdistysliikeidea Kiinaan...

Pekka

Yksi kateuttakin vahvempi ominaisuus ihmisellä on se, että metsästäjä pyrkii metsästämään siellä, missä riistaa on runsaasti, eikä siellä, missä lapsista selviää aikuiseksi asti vain joka viides tai vähemmän.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Päinvastoin ennemminkin, pitkä historia auttaa. Siirtolaisilla on sopeutumisongelmia alkuun, ja valtaväestöä siirtolaisten erilaiset tavat ärsyttävät alkuun, mutta sitten tapahtuu sopeutuminen. mihinkään häviä.

En ole asiantuntija pakolaispolitiikassa mutta tullut seurattua täällä tätä politiikkaa ihan käytännössä pitemmän aikaa ja avoimin silmin.

Tohdin sanoa että tähän sopeutumiseen menee sukupolvi,aina ei sekään riitä.

Ja ne ongelmat jotka tulee esiin tämän sukupolven aikana ovat sitten toinen ongelma.

Lapset ovat sopeutuneet mutta ei vanhemmat.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tähän sopii vanha sanonta: Jos olemme jatkossakin yhtä sinisilmäisiä pakolaispolitiikan suhteen, kuin nyt, ei Suomesta 15 vuoden kuluttua löydy enää yhtään sinisilmäistä... :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En ole asiantuntija pakolaispolitiikassa mutta tullut seurattua täällä tätä politiikkaa ihan käytännössä pitemmän aikaa ja avoimin silmin.

Tohdin sanoa että tähän sopeutumiseen menee sukupolvi,aina ei sekään riitä.

Ja ne ongelmat jotka tulee esiin tämän sukupolven aikana ovat sitten toinen ongelma.

Lapset ovat sopeutuneet mutta ei vanhemmat.

Ranskahan on ollut Pohjois-Afrikkalaisten ym. suosikkikohde jo vuosikymmenten ajan. Silti siellä kuohuu yhtenään. Sitäkö tännekin haluatte ?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tähän sopii vanha sanonta: Jos olemme jatkossakin yhtä sinisilmäisiä pakolaispolitiikan suhteen, kuin nyt, ei Suomesta 15 vuoden kuluttua löydy enää yhtään sinisilmäistä... :P

Siihen auttavat vain tiukat valtiovallan valvomat ja ylläpitämät rotuhygienia määräykset :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En usko, että esim. minun silmieni väri muuttuu, ja luultavasti olen hengissä ja asun Suomessa vielä 15 vuoden kuluttua.

Mutta se olisi kyllä hyvä, jos ihmiskunta sekoittuisi niin, ettei pahinkaan fanaatikko pystyisi enää näkemään mitään mahdollisuuksia rotuhygienian vaalimiseen. Tämä ei tietenkään tapahdu pakolaisten kautta, vaan vapaaehtoisen muuttoliikkeen, joka on volyymiltaan paljon suurempaa. Jo nyt on mukava nähdä lapsiporukoita, joissa on mukana muitakin kuin suomalaisen näköisiä. Ne lapset tuskin pelkäävät erilaisuutta aikoisenakaan niin paljon kuin meidän polvemme.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

...

Minunkin piti lisätä tuo tuohon aiempaan kommenttiini, mutta unohdin. Tänne muuttavien on hyväksyttävä maamme lainsäädäntö siinä kuin alkuperäisväestönkin. Esimerkiksi mitkään tyttöjen ympärileikkausriitit tai "kunniamurhat" eivät ole hyväksyttäviä. Ne ovat Suomen lain vastaisia rikoksia. Mikään "kulttuuriperintö" ei voi ajaa sen yli. Itse asiassa nuo edellä mainitut eivät tietääkseni ole laillisia saati "uskonnon tai kulttuurin vaatimia" edes niissä maissa, joita näitä soveltavat maahanmuuttajat tulevat. Kyseessä on eräänlainen "Lapuan laki" sielläkin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Höpsistä. Pakolaisia ja maahanmuuttajia on luokkaa sata-kaksisataa tuhatta. Suomalaisia on 5,2 miljoonaa. Noin pieni vierasperäisten määrä ei käytännössä 15 vuodessa vaikuta juuri mihinkään. Muuten - eivät minunkaan silmäni ole siniset, vaikka olenkin 7/8 suomalaista syntyperää. Minussa on 1/8 venäläistä verta - molemmat vanhemmat ovat myös pakolaisia - siis Karjalan pakolaisia Stalinin ansiosta. Heidät otettiin kyllä tynkä-Suomessa ihan hyvin vastaan lukuunottamatta "vårt svenska talande folk", joiden "turvaksi" piti sodan jälkeen säätää oikein erillislaki, jolla estettiin Karjalan siirtolaisten (siis pakolaisten) asuttaminen suomenruotsalaisten maille. Enää ei menisi läpi (tai mistä sen tietää), silloin vielä meni.

:D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hei, älkää nyt lopettako, mä sain justiin popcorn ämpärin täytettyä  ;D

Kovasti täällä nyt roihuaakin, että sille ämpärille voisi hyvinkin olla käyttöä.

:laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Heh, minä luulin kirjoittavani rasismiketjuun ;D No joo, vastavalitusta kunnanvaltuutettu Halla-Ahostahan tuo lähti. Mutta jatketaan tosiaan tässä taas kuntavaaleista ja mahdolliset uudet ajatukset maahanmuuttoasioista voi laittaa sinne rasismiketjuun.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Näin se kehitys kehittyy kehittymistään ja suvaitsvaisuus omaa rataansa. ::)

Ei ole massatodistusvoimaa, mutta liippaa läheltä.

Edesmennyt appiukkoni - Nikolai Sosunow (sittemmin Suosmaa) on epäilemättä alkujuuriltaan Venäjältä - ei siis Neuvostoliitosta. (Esi-isänsä olivat itse asiassa Donin kasakoita) Palveli sodan aikana Torpeedovenelaivueessa (Suomen laivastossa) konemestarina ja sai ansioistaan natsojen lisäksi myös RAUTARISTIN! :o Hairahtui sitten sotaleskeen, joka oli "maalaisjuntti" Valkealasta ja johon välillemme sittemmin muodostui "klassinen vävy-anoppisuhde".

Olen taipuvainen uskomaan Nikun väitettä, että "hänen" veneensä oli jatkuvasti ainakin solmun verran nopeampi kuin muut vastaavan luokan veneet. Kolja kun ei ilmeisesti ollut lainkaan oppinut käsitettä "ryssän työ", vaan uupumatta hinkkasi puhtaaksi jokaisen venttiilijousen ja jos paatti oli hetkenkin kuivilla, tyyppi takuulla viilasi potkureita teräviksi. Laivat puuta - miehet rautaa kirja kertoo laivueesta lisää, ettei tarvitse uskoa vain sanaani. Kahlasin muuten piruuttani laivaston sota-arkistossa melkoisen joukon lokikirjoja ihan vain verifioidakseni joukon faktoja - kirjasta. Appiukko ei juurikaan puhunut - saati kehunut. Lienee kuitenkin INTEGROITUNUT hyvin ja nopeasti.

Opettelin noin 10 vuotta sitten Venäjän alkeet ja puhun sitä edelleen paremmin kuin ehtoisa emäntäni, vaikka se isänsä äidinkieli onkin. Hän kun ei sitä - sattuneesta syystä - lapsilleen opettanut. Ei ollut kovin trendikästä silloisessa Suomessa.

Etunimeni Boris on perua kummisedältäni - optikko Boris Hildén - joka oli tietenkin emigrantti. "Hille" oli Faijan uimarikaveri ja bestiksiä. Vuoden 1946 ilmapiiriä kuvannee, että kiihkoluterilainen pappi heitti kummisetäni - tuon ortodoksipakanan - pihalle kirkosta heti kastetilaisuuden aluksi.

Ainakin kerran vuodessa näytetään Tuntematon sotilas, mutta Åke Lindmanin Etulinjan edessä yrittää väittää, että ruotsia puhuvatkin osallistuivat talkoisiin. Sekä kummisetäni että isäni palvelivat juuri jälkimmäisen filmin rykmentissä. Joku onnistui på svenska saamaan kaluunoitakin, kuten vaikkapa Mannerheim, Ehrnrooth, Lagus jne. Erään tiedon mukaan erinäisiä tärkeitä ja salaisia tietoja titailtiin määrätyiltä kentsuilta toisille Stadin slangilla, mikä muodosti melkoisen esteen koodin purulle, jota saattoi olla yrittämässä itään onnistuneesti loikkinut ja desifferoinnin matemaattisiin saloihin vihkiytymätön tamperelaispunikki tms.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään