Guest Raikkale

Re: Qantasilla uusi ongelmatilanne

49 viestiä aiheessa

Uutisilla on tapana päivittyä, toivottavasti myös siihen suuntaan, että virheet korjataan. Alunperin ulkomaisilla-kin sivuilla kerrottiin, että kone oli A380  ::) ja sitten A320. Oikaisun jälkeen YLEkin tietää nyt, että se oli A330.

 

Niin vielä: ainakin äsken sekä HS että Iltalehti väittivät, että koneessa oli yli 370 matkustajaa  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uutisilla on tapana päivittyä, toivottavasti myös siihen suuntaan, että virheet korjataan. Alunperin ulkomaisilla-kin sivuilla kerrottiin, että kone oli A380  ::) ja sitten A320. Oikaisun jälkeen YLEkin tietää nyt, että se oli A330.

 

Niin vielä: ainakin äsken sekä HS että Iltalehti väittivät, että koneessa oli yli 370 matkustajaa  :-\

 

Tässä Qantasin oma versio:

 

http://www.qantas.com.au/regions/dyn/au/publicaffairs/details?ArticleID=2008/oct08/3829

 

Ja tässä vielä uudempi:

 

http://www.qantas.com.au/regions/dyn/au/publicaffairs/details?ArticleID=2008/oct08/3830

 

Että lehdistö taas riehaantuu - eikös hyvä asia ole se, että kone on saatu turvallisesti maahan ja että kaikki ovat hengissä. Mitenkähän mahtoi olla turvavöiden kanssa. Muistaakseni Qantasilla kuulutuksessa todetaan, että Australian laki edellyttää turvavöiden kiinni pitämistä myös lennon aikana.

 

Ja tuo hätälaskun paikka löytyy aika lailla korvesta:

 

http://maps.google.com/maps?f=q&hl=en&q=Learmonth+WA,+Australia&ie=UTF8&cd=3&geocode=FYkHrf4dZPHMBg&ll=-22.240484,114.099627&spn=0.057121,0.11158&t=h&z=14&iwloc=addr

 

... vähän kun loitantaa niin alkaa näkyä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tuolla "äkillisellä korkeudenmuutoksella" tarkoitettu mahdollisesti turbulenssia.  ???. Onko koneessa hajonnut jotain tuon turbulenssin takia?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä toiselta foorumilta pöllityssä SWC-sääkartassa näkyy Australian poikki kulkeva jetstream-ilmavirtaus:

 

[ attachment removed ]

 

Vähän virtausviivan yläpuolella Luoteis-Australiassa näkyy kenttäkoodi YPLM, joka on juuri se ilmavoimien tukikohta Learmonth, johon kone laskeutui. Lentosuuntaan nähden poikittain kulkevan virtauksen nopeus taitaa olla peräti 110 solmua (?), jos muistan symbolit oikein, ja virtaus menee juuri sellaisilla lentopinnoilla, millä koneenkin voisi olettaa tuossa vaiheessa lentävän. Määränpää Perth (YPPH) on 1000 km etelämpänä.

 

Ei olisi mikään ihme, jos tuossa on törmätty clear air turbulence-ilmiöön, mikä on ehkä sitten aiheuttanut vaikkapa autopilotin kytkeytymisen pois päältä, tjsp.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvin kuvaava sää kuluvalle ajanjaksolle: jetstreamit saattavat olla hyvinkin matalalla ja kovat Westerlies -tuulet pyyhkiä vuoristoalueita kuukausikaupalla (lähinnä Uuden-Seelannin suunnalla). Vastaavan ilmavirran kyydissä menin CX:n lussulla reilu vuosi takaperin Tasmanian meren pohjoispuolella ja myötätuulta taisi parhaimmillaan olla lähes 300 km/h!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

koskahan jengi tajuu pitää niitä vöitä myös lennon aikana. Uutisissä sanottiin, että kaikki jotka oli köytettynä oli OK.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

koskahan jengi tajuu pitää niitä vöitä myös lennon aikana. Uutisissä sanottiin, että kaikki jotka oli köytettynä oli OK.

/OT

Tuntuu muutenkin, että niitä on kamala kiire päästä avaamaan. Nousun jälkeen merkkivalon sammuessa alkaa kauhea availu ja laskun jälkeen koneen pysähdyttyä puolet avaa vyönsä, vaikka merkkivalo ei ole vielä sammunut. En ymmärrä mikä kiire siellä on.. Minä istun aina vyötettynä, ellei ole tarvetta vähän verytellä tai turvavyö painaa ikävästi tms.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ongelmana näyttää olevan nyt se, että kentän lähellä olevan Exmouthin kaupungin (alle 2000 asukasta!) sairaala ei kykene hoitamaan luunmurtumia, vaan ao. potilaat pitää lennättää muualle, ehkä Perthiin saakka. Pilotit kuitenkin päättivät laskeutua heti lähimmälle sopivalle kentälle, joten saattaa olla mahdollista, että kone sai joitain vaurioitakin. Asia selvinnee jossain vaiheessa.

 

http://www.thewest.com.au/default.aspx?MenuID=77&ContentID=101572

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

/OT

Tuntuu muutenkin, että niitä on kamala kiire päästä avaamaan. Nousun jälkeen merkkivalon sammuessa alkaa kauhea availu ja laskun jälkeen koneen pysähdyttyä puolet avaa vyönsä, vaikka merkkivalo ei ole vielä sammunut. En ymmärrä mikä kiire siellä on.. Minä istun aina vyötettynä, ellei ole tarvetta vähän verytellä tai turvavyö painaa ikävästi tms.

 

Täsmälleen samaa mieltä. Kun katsoo noita NTSB:n raportteja ja näkee kuinka monet loukkaantumisiin johtaneet onnettomuudet ovat

nimenomaan turbulenssin aiheuttamia,  jää vaan ihmettelemään ihmisten tietämättömyyttä ja varomattomuutta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, menee hieman OT:ksi. Minäkin istuin "köytettynä" koneessa, ihan vapaaehtoisesti (tulee mieleen, kun joku näilläkin palstoilla kerran kertoi siitä, kun Aasiassa lennolla joutui turbulenssin tai myrskyn takia istumaan jopa tunnin verran turvavyö kiinni, teki mieli silloin huomauttaa, että olin juuri edellisenä päivänä istunut koneessa kolme tuntia turvavyö kiinni, vapaaehtoisesti). En koe turvavyön kiinnipitoa mitenkään rasittavana tai rajoittavana. Hyvin pystyy istumaan, syömään ja lukemaan turvavyö kiinni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On tullut esiin sellainen mahdollinen skenaario, että kyseessä olisi voinut olla koneen korkeusperäsimen toimintaan liittyvä häiriö. Piloteille oli tullut varoitus ECAM-järjestelmään, minkä jälkeen peräsin ilmeisesti teki virheellisiä liikkeitä, joiden vuoksi koneen nokka ensin nousi ja senjälkeen laski, tjsp.

 

http://www.hemscott.com/news/static/tfn/item.do?newsId=67476085741944

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Qantas palauttaa koneen matkustajille matkalipun hinnan ja lahjoittaa jokaiselle lisäksi 2000 dollarin arvoisen lippuvoucherin, sekä lupaa maksaa lääkärinkulut, mutta tapauksen johdosta nousee tästä riippumatta todennäköisesti muitakin korvausvaatimuksia.

 

http://www.smh.com.au/news/travel/news/qantas-offers-2000-to-plunge-passengers/2008/10/09/1223145509661.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tutkimuksesta on tullut ensimmäiset tiedotteet: täällä ja täällä.

 

Lyhyesti, kone ensin nousi matkalentokorkeudestaan noin 200 jalkaa (60 m) ja sitten vajosi äkkiä ensin 650 jalkaa (190 m) 20 sekunnin aikana ja vielä toisen kerran 400 jalkaa (noin 120 m) 16 sekunnissa. Valitettavasti ei kerrota minkälaisia g-voimia on rekisteröity, koska ne ovat vahinkojen kannalta merkittävimmät. Nuo kerrotut [keskimääräiset] vajoamisnopeudet eivät nyt ole kovin ihmeellisiä, mistään pystysyöksystä ei ole ollut kysymys, mutta äkillinen nokka-alas liike on kyllä äärimmäisen ikävä tilanne. 

 

Tiedotteet eivät ota kantaa siihen, johtuivatko liikkeet turbulenssista vai väitetystä korkeusperäsimen vajaatoiminnosta, mutta kirjoitustavasta voi epäillä että jälkimmäinen on lähempänä. FDR on purettu ja data on hyvää, joten kuukauden päässä lienee jo aika hyvä kuva tapahtuneesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös Malesian Airlinesin triplalle sattunut samoilla kulmilla hiukan vastaavanlainen tilanne jokunen aika sitten?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkos tämä airbus nykyisin joku yhteistyö firma Boeing Airbus nimeltään?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Anteeksi  :o mitä?

Lukee vaan tuolla Iltalehden sivulla juttua, että "Qantas-lentoyhtiön Boeing Airbus A330-300 syöksyi..."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään