Guest arttula

Hornetti opaskoirana

47 viestiä aiheessa

YLE:n sivuilta:

 

Hornet saattoi eksyneen pienkoneen lentokentälle

Julkaistu 08.10.2008, klo 16.25

 

Reitiltään eksynyt pienkone työllisti puolustusvoimia tänään puolilta päivin Valkealassa.

Pienkone oli matkalla Helsingistä Mikkeliin, mutta se eksyi reitiltään, kun sääolot muuttuivat. Puolustusvoimien Hornet-hävittäjä saattoi pienkoneen turvallisesti Utin lentokentälle.

 

Palolaitos nosti valmiutta ja lentokentällä paikalla oli muutamia yksiköitä mahdollisen onnettomuuden varalta.

 

Nelipaikkaisessa koneessa oli vain ohjaaja.

 

YLE Uutiset

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis häh?

 

Eiks tämä kuullosta pikkaisen oudolta kenenkään muun korvaan? Oliko pienkoneen radioissa jotain vikaa vai miks Hornetin piti lähteä opastamaan? Eikö pienkoneessa ollut mitään navigointivälineitä? Mikä Hornetin hitain mahdollinen nopeus on? (todennäköisesti paljon nopeampi kuin pienkoneen nopein mahdollinen).

 

Ihmettelen vain että miten tämä on oikeasti voinut päästä käymään? Että häh?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja taas meidän rahoja tuhlattiin :o

 

Miksei tosiaan jotain halvempaa konetta laitettu opastamaan, jos sinne nyt ylipäätään joku piti vierelle lähettää ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiks tämä kuullosta pikkaisen oudolta kenenkään muun korvaan? Oliko pienkoneen radioissa jotain vikaa vai miks Hornetin piti lähteä opastamaan? Eikö pienkoneessa ollut mitään navigointivälineitä? Mikä Hornetin hitain mahdollinen nopeus on? (todennäköisesti paljon nopeampi kuin pienkoneen nopein mahdollinen).

Siinä kun VFR-pilotti ajaa tymään, voipi olla ettei taidot/hermot riitä navigointiin enää eikä radioneuvotkaan kauempaa auta. Mutta jos herhiläinen ajaa edelle ja huutelee että ajele perslieskan suuntaan niin baana löytyy.   Voisi kai sitä vaikka huudella että aja tähän suuntaan pari minuuttia, niin sitten teen pikku ympyrän ja tulen taas vasemmalle puolelle ja näytän suuntaa kunnes katoan jne. Kaikki tuo siis pelkkää arvailua, elekää lynkatko minnuu siitä 8).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinä kun VFR-pilotti ajaa tymään, voipi olla ettei taidot/hermot riitä navigointiin enää eikä radioneuvotkaan kauempaa auta. Mutta jos herhiläinen ajaa edelle ja huutelee että ajele perslieskan suuntaan niin baana löytyy.   Voisi kai sitä vaikka huudella että aja tähän suuntaan pari minuuttia, niin sitten teen pikku ympyrän ja tulen taas vasemmalle puolelle ja näytän suuntaa kunnes katoan jne. Kaikki tuo siis pelkkää arvailua, elekää lynkatko minnuu siitä 8).

 

Kun sotakone ajaa viereen, on sitä seurattava, on sitten eksyksissä tai ei  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun sotakone ajaa viereen, on sitä seurattava, on sitten eksyksissä tai ei  ::)

 

Ei sentään aina.

 

Ainoa kerta kun mun viereeni on ilmassa tullut sotakone oli tatravuoristossa,pällisteli muutaman sekunnin,ilman viittomakieltä ja häipy.

 

Halusi kai vaan kattoa kuka hullu täällä piipperillä lentää.  ::)

 

En ollut eksyksissä. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun sotakone ajaa viereen, on sitä seurattava, on sitten eksyksissä tai ei  ::)

 

Juu, jos se vaaputtaa. Mut jos se vain tempaisee vasurin kautta ylämäkeen, niin saa jatkaa. Ja molemmissa tapauksissa kuitataan itse vaaputtamalla.

 

Eihän tää mitään turhaa rahojen jälkipolttoa ollut. Saatiin aikaan kunnon "harjoitus" tosi olosuhteissa. Ja onhan Hornetti näytöksissäkin lentänyt puljaa pikkupörriäisen kanssa :)

 

Edelliseen liittyen: sehän olisikin veikeää, kun tulisi kaksi sotakonetta hollille, vaaputtaisivat ja sitten kaartaisivat eri suuntiin ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksei tosiaan jotain halvempaa konetta laitettu opastamaan, jos sinne nyt ylipäätään joku piti vierelle lähettää ???

Olishan siinä ollu naurussa pitelemistä kun vaikkapa olisi hälytetty joku kehna paikalle.

Eksyneelle olis vaan radiossa tuumattu "odottele pari tuntia ni saadaan kone paikalle" ;D

Hornetilla on se nopeus etuna... ja valmius nopeaan lähtöön.

 

Ja varmasti olisi itketty enemmän, jos se kone olisi jossain männynlatvassa.

 

Saattaahan tuossa tapauksessa olla ollut jotain muitakin päätökseen vaikuttaneita seikkoja joita emme tiedä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Cessnapiperillä on varmaan kiva lentää puljaa HN:n kanssa tällaisessa kelissä. Voi olla jännä kakka herkässä  ;D

 

EFMI 080820Z AUTO 31003KT 9999 FEW009 BKN011 06/03 Q1018=

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoa, että juttu päättyi hyvin. Sitä vartenhan Hornetit ovat, että auttavat tarvittaessa tällaisessa tilanteessa, voi kai Hornetilla tulla eteen tuollaisia auttamistehtäviäkin. Onkohan lentäjälle käynyt niin, että matala keli on yllättänyt, mutta lentäjä on silti yrittänyt jatkaa matkaansa vmc:ssä kunnes hän on yhtäkkiä huomannut ettei tiedä missä on ja tämä on sitten pyytänyt alueelta apua ja jos koneessa ei ole ollut transponderia niin aluelennonjohto ei ole voinut paikallistaa konetta antaakseen esim.ohjaussuuntia tälle ja tämän takia on päädytty sitten tällaiseen ratkaisuun, jossa pyydetäänkin opaskoiraa. Hornet on sitten ilmeisesti paikallistanut koneen oman tutkansa avulla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kokeilin Hornettia, ja sen lento-ominaisuuksia, aivan hyvin pysyi 15 min vaakalennossa 110 knots korkeus 1200 jalkaa. Mielestani täysin mahdollinen opas. Tosin kiire tuli kun rupes sakkaamaan, kaasu täysille, aivan hieman sauvaa eteen, siivekkeet myös sen jälkeen  nolla-asentoon, uusi kierros ja taas opastehtäviin. (Siis kuvitteellisiin). :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kokeilin Hornettia, ja sen lento-ominaisuuksia, aivan hyvin pysyi 15 min vaakalennossa 110 knots korkeus 1200 jalkaa. Mielestani täysin mahdollinen opas. Tosin kiire tuli kun rupes sakkaamaan, kaasu täysille, aivan hieman sauvaa eteen, siivekkeet myös sen jälkeen  nolla-asentoon, uusi kierros ja taas opastehtäviin. (Siis kuvitteellisiin). :thmbup:

 

Heh!. Ei onneksi täysin realistinen ole simun hornet..  Luulisin, että Hornetin min. lentonopeus on jotain 120 - 140knötsiä? Viisammat korjatkoon. Ilman siivekkeitä, nokka 40astetta pystyssä??? Oisko på english High Alfa Pass tai jotain sellaista.

 

Tosiaan tilanteeseen on voinut vaikuttaa niin monta asiaa joiden perusteella on päätetty lähettää herhiläinen opastamaan kaveria.

Hyvän esimerkin kertoikin yllä Olli H;  eli koneessa ei transbonderia joten ACC ei konetta näe mutta joku muu näkee :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minusta avainsana on VALKEALA. Missään kohtaa nykyistä Valkealaa = tulevaa suurempaa Kouvolaa ei haluamallakaan pääse kovin monen kymmenen kilometrin päähän Utista. LÄHIN lentokenttä olisi saattanut olla Selänpää, mutta sen vieressä on aika inhottava piikki ja fasiliteetitkaan eivät ole parasta A1 luokkaa. Lyhyt matka ja iso kenttä EFUT siis paras ratkaisu. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minusta avainsana on VALKEALA. Missään kohtaa nykyistä Valkealaa = tulevaa suurempaa Kouvolaa ei haluamallakaan pääse kovin monen kymmenen kilometrin päähän Utista. LÄHIN lentokenttä olisi saattanut olla Selänpää,

 

Toisaalta jos eksyt Valkealassa, olet äkkiä Vekaranjärven varuskunnan päällä. Olisiko niin, että Hornet tulee opaskoiraksi helpommin jos pyörit ympyrää yhden Suomen suurimman varuskunnan liepeillä ja ilmoitat olevasi "eksyksissä"?

Ja käykö mistään selville lähtikö Hornet pelkästään tähän tehtävään, vai sattuiko kone olemaan sopivasta ilmassa valmiiksi?

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmmm, mites sellainen kirjainyhdistelmä kuin QDM - ei tuolla päin maailmaa sit ollu mitään peilausvekottimia?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vekaralla Karjalan Prikaatin osana on myös SalpItPsto, josta varmaan riittää "konespottareita" kertomaan Hornetille aika tarkastikin, missä eksyjä juuri nyt liikkuu. ;D

 

Ja taitaahan siinä Hornetissakin olla jonniimoinen tutka, jolla eksynyt löytyy. :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja käykö mistään selville lähtikö Hornet pelkästään tähän tehtävään, vai sattuiko kone olemaan sopivasta ilmassa valmiiksi?

Juha

Tais olla Hornetit juuri tuolloin Utissa leirillä, niin sattu olemaan sopivasti lähistöllä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä kun luulin harrastelentäjän uran kohokohdan olevan se, kun lentää väylässä pinnalla 95 ja ihailee alta ohittavaa isoa liikennekonetta. Mutta Hornetin siivellä laskuun..., se vasta on jotakin. Riittää kertomista lapsenlapsillekin. Teline, paine, parilla yksitellen, niin ja tykit varmistettu myös Piperillä.

 

Vakavasti puhuen, sitä vartenhan meillä on Hornetit ja Hawkit, että ne auttaa kun on hätä. Kiitokset asianosaisille.

 

Seppo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tais olla Hornetit juuri tuolloin Utissa leirillä, niin sattu olemaan sopivasti lähistöllä.

 

Tai sitten amerikanvieraan takia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toisaalta jos eksyt Valkealassa, olet äkkiä Vekaranjärven varuskunnan päällä. Olisiko niin, että Hornet tulee opaskoiraksi helpommin jos pyörit ympyrää yhden Suomen suurimman varuskunnan liepeillä ja ilmoitat olevasi "eksyksissä"?

 

Vielä todennäköisempää se on, jos jatkat eksyssissäoloa aktiivisella ampuma-alueella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä todennäköisempää se on, jos jatkat eksyssissäoloa aktiivisella ampuma-alueella.

 

Hyvä pointti  :thmbup:

Kun viettää kahdeksan kuukautta Vekaran metsissä, tahtoo alitajunta sulkea mm. Pahkajärvi nimisen paikan pois muistista  ;D

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Hyvän esimerkin kertoikin yllä Olli H;  eli koneessa ei transbonderia joten ACC ei konetta näe mutta joku muu näkee :)

 

Olaanpas tarkkana siellä, kyllä ACC näkee Suomessakin, ei tosin Tampere mutta joku muu näkee  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olaanpas tarkkana siellä, kyllä ACC näkee Suomessakin, ei tosin Tampere mutta joku muu näkee  ;)

 

Eikai suomessa ensiötutkia ole siviilipuolella? Ainoastaan sotilailla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä pointti  :thmbup:

Kun viettää kahdeksan kuukautta Vekaran metsissä, tahtoo alitajunta sulkea mm. Pahkajärvi nimisen paikan pois muistista  ;D

Juha

Hrr eipäs pelotella...juuri nukuttiin ke-to välinen yö Pahkiksella laavussa...oli hieman kohmeinen olo taas vaihteeks aamulla...(off-topic)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

JOS on eksyksissä, ei liene suurtakaan seksuaalista merkitystä sillä, onko sotilas vai siviili... :-\  LOPPUtulos tuossakin ratkaissee ja jos se on ehjänä onnistunut lasku EFUT, niin ihan bueno!

 

Nuo maisemat ovat tuttuja niin ilmasta kuin puolukanvarsitasoltakin, mutta voin SILTI kuvitella, että hieman tottumattomalta voi mennä sormi suuhun ja silloin ystävällismielinen herhiläinen saattaa olla hyvinkin tervetullut.

 

Vekaranjärvi, Pahkajärvi, Vuohijärvi, Haukkajärvi jne. ovat oikeasti eksyneelle ehkä vain "vettä" ja kiva jos saa 07/25 kiinteää telinedensä alle EFUT.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään