Guest arttula

Hornetti opaskoirana

47 viestiä aiheessa

Vekaranjärvi, Pahkajärvi, Vuohijärvi, Haukkajärvi jne. ovat oikeasti eksyneelle ehkä vain "vettä" ja kiva jos saa 07/25 kiinteää telinedensä alle EFUT.

 

Eksyneelle ehkä, mutta maassaolijoille niillä on ihan erilaista merkitystä.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

JOS on eksyksissä, ei liene suurtakaan seksuaalista merkitystä sillä, onko sotilas vai siviili... :-\  LOPPUtulos tuossakin ratkaissee ja jos se on ehjänä onnistunut lasku EFUT, niin ihan bueno!

 

Nuo maisemat ovat tuttuja niin ilmasta kuin puolukanvarsitasoltakin, mutta voin SILTI kuvitella, että hieman tottumattomalta voi mennä sormi suuhun ja silloin ystävällismielinen herhiläinen saattaa olla hyvinkin tervetullut.

 

Vekaranjärvi, Pahkajärvi, Vuohijärvi, Haukkajärvi jne. ovat oikeasti eksyneelle ehkä vain "vettä" ja kiva jos saa 07/25 kiinteää telinedensä alle EFUT.

 

Kyllä.

 

Vai pitäisikö täällä surra koneen pusikkoon ajaneita sen sijasta, että kaikki päättyi hyvin? Jokainen Ilmavoimien lentotehtävä palvellee jotain tarkoitusta. Jos ei mitään muuta niin lentäjien koulutusta. Tässä tapauksessa sen lisäksi vielä tärkeämpää asiaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutama (mainos)kuva aiheen ajasta ja paikasta.

 

Alla olevan ensimmäisen kuvan otin Selänpään kentän yläpuolelta Mikkelin suuntaan noin tunti Hornetin saattokeikan jälkeen. Matala pilvialue horisontissa on edelleen paikoillaan, aiemmin sitä oli lähempänäkin Selänpäätä. Kolme konetta oli matkalla Joensuuhun, joista yksi (ei Cessna) tuli Selänpäähän laskuun ja ohjaaja kertoi tulleensa opiskelemaan karttaa kaikessa rauhassa kun oli sään vuoksi joutunut poikkeamaan reitiltä, jonka oli määrä kulkea Mikkeliä viistäen Joensuuhun. Hankimme hänelle kerhomme (KILY) lennonvalmistelusta tuoreimmat aktuellit säät ja ennusteet reitiltä, jotka olivat Mikkeliä lukuunottamatta kelvolliset ja paranemaan päin. Varoitimme Pahkajärvestä ja briefasimme hänelle D14:n ohituksen, jonka molemmat A-alueet olivat aktiivisina. Etenkin Pahkajärveä kotvan pähkäiltyään hän lähtikin jatkamaan lentoaan aluksi turvallisella suunnalla itään päin. Kysäisin radiolla vielä muutaman minuutin kuluttuaa lähdön jälkeen, meneekö hyvin. "Hyvältä näyttää" ja sitä rataa hyvän matkan toivotukset ja me jatkoimme hiljaisten siipien suhinoilla touhuamista. Hänen Cessna-kaverinsa ei tosiaankaan ollut yhtä onnekas, mutta loppujen lopuksi ei hassumpi päivä hänelläkään. Ei sitä tosiaankaan joka hemmolla ole ensilinjan hävittäjää saattamassa syvällä kotimaassa. Yleensä pitää olla valtiomies tai MM-kultaa voittanut jääkiekkojoukkue saadakseen näin massiiviset turvallisuustakuut. Rauhan aikanahan jokainen Ilmavoimien lento on samalla harjoituslento. Tässä treeniä tuli myös ilmavalvonnan maaorganisaatiolle.

 

Toisessa kuvassa suunta on Selänpäästä luoteeseen, ajankohta jokseenkin sama. Siinä näkyy pilviä n. 700 metrin korkeudessa. Ehkäpä ne estivät ohjaajaa nousemasta yhä korkeammalle, jolloin olisi ollut helpompi saada kartta ja eteen levittyvä maisema synkkaamaan.

 

Kolmannessa kuvassa on kartta eksymäalueelta. Tarkkuus ei tässä skannatussa versiossa ole kummoinen, karttani on muovitettu ja ollut sata kertaa taitettuna rutussa eri suuntiin. Tuosta haluan vain tuoda esille sen, että ei välttämättä ole ihan helppoa tuhansien järvien alueella jos joudutaan poikkeamaan viivalta sään kiertämistä varten. Kun putoat kartalta niin vaikeuskerroin nousee useastakin syystä, eikä kaikkia käytettävissä olevia konsteja välttämättä osaa repiä käyttöön. Tällöinhän lennetään aivan uusilla suunnilla ilman viivaa ja etukäteen laskettuja suuntia. Sinänsä olen täysin tietämätön, minkälaiset navit/gps:it/kartat/laskelmat ohjaajalla oli, mutta on Pahkajärven ammunta-alue tuossa matalan pilvialueen kiertämisessa ollut hyvin tarjolla.

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja minä nostan hattua ko pilotille että "uskalsi"kysyä apua heti eikä huomenna. :thmbup:

 

Tiedän tapauksia ja monia jossa pilotti odottelee ja odotteee välttääkseen v-------t kavereilta myöhemmin.

 

Hyvin tehty. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja minä nostan hattua ko pilotille että "uskalsi"kysyä apua heti eikä huomenna. :thmbup:

<snip>

Hyvin tehty. :)

 

Tai haudan takaa...

Olen täsmälleen samaa mieltä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin, muutama asia mitä en tiennyt kun vastasin tähän aiheeseen:

 

- Sää oli todella huono

- Hornetti oli kaiketi muutenkin ilmassa ja lähettyvillä

 

Aluksi kun luulin että lentäjä oli eksynyt kohtuullisessa säässä ja luulin että HN oli varta vasten lähetetty opastamaan, en ajatellut että HW, RG tai PC- kalusto ei kyseiselle tehtävälle sovi koska tarvitaan tutka kertomaan missä opastettava kone on.

Samaten kuvittelin että QDM:n avulla eksynyttä voidaan opastaa, taaskaan en tiennyt kaikkia yksityiskohtia..

 

Joten jälkiviisaana voin minäkin todeta että rahojamme ei tuhlattukaan :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikai suomessa ensiötutkia ole siviilipuolella? Ainoastaan sotilailla?

 

Omistussuhteista jokaisen primääritutkan kohdalta en osaa sanoa mutta näiden tutkien info näkyy kuitenkin myös siviilien tutkajärjestelmässä.

Ei EFES.

 

 

edit. Ei siis tietenkään kaikki puolustusvoimien tutkat, vaan sotilaskentillä olevat primääritutkat antavat paikkatietoa siviilikäyttöön.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

en ajatellut että HW, RG tai PC- kalusto ei kyseiselle tehtävälle sovi koska tarvitaan tutka kertomaan missä opastettava kone on.

Maan kamarallahan niitä tarvittavia tutkia riittää. Hyvin luultavasti HN:kin on johdettu maasta annettujen tietojen perusteella avuntarvitsijan suuntaan ja saatuaan kohteen omaan tutkaansa lähestynyt sitä sen kuvan perusteella. Eli kyllä tuo tarvittaessa olisi pystytty tutkattomallakin koneella hoitamaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ja saatuaan kohteen omaan tutkaansa lähestynyt sitä sen kuvan perusteella.

 

Hoo !! ;D Mitä, jos tuossa vaiheessa olisi äkkiä repinyt eväsleipien ympäriltä alumiinifolion pikku silpuksi, ja heitellyt sitä ikkunasta. Olisikohan vielä voinut päästä karkuun ja pelastua ? :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olaanpas tarkkana siellä, kyllä ACC näkee Suomessakin, ei tosin Tampere mutta joku muu näkee  ;)

 

Juu tiedän kyllä mutta kyseessä matalalla lentävä VFR tuolla suunnalla niin voi olla vaikeuksia nähdä. Jossain muualla kyllä mahdollisesti :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hänen Cessna-kaverinsa ei tosiaankaan ollut yhtä onnekas, mutta loppujen lopuksi ei hassumpi päivä hänelläkään. Ei sitä tosiaankaan joka hemmolla ole ensilinjan hävittäjää saattamassa syvällä kotimaassa.

 

Jos tuosta jotain negatiivista hakemalla hakee niin se on se, että paperihommia varmaan joutuvat tekemään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos tuosta jotain negatiivista hakemalla hakee niin se on se, että paperihommia varmaan joutuvat tekemään.

 

Nii-in, paperihommat kuuluvat asiaan jokaisen hädän jälkeen...  ;)

 

(Liikaa maavälkettä ensiötutkalle, jos pikkukone on >150 m AGL?)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Joten jälkiviisaana voin minäkin todeta että rahojamme ei tuhlattukaan :thmbup:

 

Vaikka unohdettaisiin kaikki saavutetut koulutus- ym. hyödyt, niin tällainen saattohoito tuli silti huomattavasti edullisemmaksi kuin mahdollinen vammautumiseen tai kuolemaan johtanut onnettomuus. Hienosti hoidettu juttu sekä eksyneen (pyysi ajoissa apua) että opastuksen järjestäneiden (nopeaa ja tuloksellista toimintaa) tahoilta  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitä jos onnistuu eksyttämään itsensä sopivaan aikaan, sopivassa paikassa ja äkkiä äkkää älähtää, niin het´kohta on joku herhiläinen (Hornet in English) "kimpussa". ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ritarilliselle Juhalle

 

Olipa TODELLA tuttuja maisemia ja se osa julkaistua karttalehdykäistäkin. Syntyperäinen stadilainen ja täällä pitkälti yli puolet elämäänsä viettänyt kun tuli kuitenkin noin 20 vuotta ehtineeksi kuluttaa aikaa juuri noissa kuvissa näkyvillä tonteilla.

 

Ihan satulaperstuntumalta tiedän senkin, että Pahkajärveltä ajaa Vuohijärvelle ja takaisin armeijafillarilla kahdessa tunnissa, ehtii kerätä kotoa 3/4 litraa skottiviskiä ja sen jatkoseurauksena istua PionR putkassa 10 vrk "epäsotilaallisesta käyttäytymisestä". :o::);)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomasin tämän mielenkiintoisen keskustelun, olin yksi noista Joensuuhun matkaneista koneista. Lensin Turusta Joensuuhun hakemaan kaveria joka vei  konetta huoltoon, oli tuo Selänpäähän laskeutunut lentäjä. Onneksi näin Hornetteja vain Turussa jossa oli menossa sotaharjoitus. Ilmeisesti tuo kone joka eksyi, oli menossa Mikkeliin.

 

Mitä tuohon säähän tulee, niin se oli mielenkiintoinen. Reittiviivan pohjoispuolella,Padasjoen tasalla pilvet menivät aikalailla  kiinni maahan. Itse törmäsin matalaan keliin Hartolan kohdalla jossa reittiviivalla pilvet alkoivat olla 1000 jalassa, oli pakko kääntyä etelään ja ajaa pikkuteitä pitkin 10 mailia Lahti-Mikkeli tielle. Valtatietä pitkin ajaessa keli parani nopeasti. Sen verran tuossa hommassa pääsi tuskanhiki nousemaan, että lensin suosiolla Mikkelista Joroisiin voimalinjaa pitkin ja takaisin reittiviivalle.

 

Täytyy myöntää että sää yllätti vaikka luin säät aamulla ennen lentoa. Olisiko tuo matala sää ollut sitten vesialueista nousevaa kosteutta,mene ja tiedä. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täytyy myöntää että sää yllätti vaikka luin säät aamulla ennen lentoa. Olisiko tuo matala sää ollut sitten vesialueista nousevaa kosteutta,mene ja tiedä. 

 

Voisikohan arvailla että kysymyksessä oli subsidensinversion.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Älä nyt vaan sano että takavarikoivat vielä sen viskinkin....... :'(

 

Se onneksi ehti mennä ns. parempiin suihin = omaani, mikä saattoikin sitten myötävaikuttaa epäsotilaalliseen käyttäytymiseen... ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin ja jos se vielä oli Skottilaista, eli Wiskiä oikeasti, ei virtsanäytettä amerikassa pullotettuna.

 

Kyseessä oli silloisessa Alkossa tuotenumerolla 136 myyty lempparini Highland Queen SKOTTIviski. Ylämaan kuningatar, mutta tuttujen kesken Mäkelän emäntä. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään