Ilkka Mäkelä

50 v sitten: ensimmäinen Atlantin ylitys suihkuliikennekoneella

5 viestiä aiheessa

Boeing 707 ei ollut ensimmäinen suihkukäyttöinen liikennekone, joka ylitti Atlantin reittilennolla, vaan kunnia kuuluu kahdelle BOAC:n (British Overseas) Comet IV-koneelle, jotka lensivät 4. lokakuuta 1958 samana päivänä yhtaikaa Heathrowlta Idlewildille (nyk. JFK) ja toinen vastakkaiseen suuntaan. Comet-koneiden maine muussa suhteessa on toki kyseenalainen. Pan Am aloitti reittinsä 707:llä 22 päivää myöhemmin.

 

Hounslow Chronicle

 

Kuvassa toinen koneista, tosin eri yhtiön nimissä: http://www.airliners.net/photo/Air-Ceylon/De-Havilland-DH-106/0332049/M/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Boeing 707 ei ollut ensimmäinen suihkukäyttöinen liikennekone, joka ylitti Atlantin reittilennolla, vaan kunnia kuuluu kahdelle BOAC:n (British Overseas) Comet IV-koneelle, jotka lensivät 4. lokakuuta 1958 samana päivänä yhtaikaa Heathrowlta Idlewildille (nyk. JFK) ja toinen vastakkaiseen suuntaan. Comet-koneiden maine muussa suhteessa on toki kyseenalainen. Pan Am aloitti reittinsä 707:llä 22 päivää myöhemmin.

 

Hounslow Chronicle

 

Kuvassa toinen koneista, tosin eri yhtiön nimissä: http://www.airliners.net/photo/Air-Ceylon/De-Havilland-DH-106/0332049/M/

 

On sentään se turvallisempi pyöreäikkunainen Comet  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka Comet olikin valmistajalleen taloudellinen floppi, ei sen käyttöhistoria suinkaan ole ohi. Viimeisin versio perussuunnittelusta on vasta tulossa käyttöön nimikkeellä Nimrod MRA4. Sille odotetaan kolmenkymmenen vuoden tulevaa elinkaarta. Tuolloin tulee kuluneeksi lähes 100 vuotta Comet 1 koneen esittelystä.

 

Ei niinkään huono saavutus epäonnistujalle!

 

jk

 

PS. muutkin pitkään tuotannossa olleet peruskoneet ovat muuttuneet suuresti tuotantohistoriansa aikana (vertaa vaikka ketjua DC-9-10, MD-80, MD-88, MD-90, MD-95 ja lopulta Boeing 717).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pan Amin 707:n vanha moottori Vaasassa.

 

Nämä BOAC:n Comettien Atlantin ylityslennot vain vajaa kuukausi ennen Pan Amin ensimmäistä aikataulunmukaista 707-lentoa yli Atlantin sivuaa mainiosti Vaasan Auto- ja Moottorimuseossa säilössä olevaa JT3-C6- suihkumoottorin tarinaa. Nimittäin viime talvena "löytyi" Vaasan Vaskiluodon voimalaitokselta romutettavaksi menevä sähkövaravoimalaite eli kaasuturbiini. Se on modifioitu vanhasta Boeing 707:n moottorista. Voimalaitoksen käyttöpäälliköltä DC-yhdistyksen kautta vihjeen moottorista saaneet yhdistyksen jäsenet Pauli "Speedy" Fallström, Erkki Hannula, Jarmo Kasari ja allekirjoittanut kävivät paikalla ennen romutusta. Saimme "pelastettua" tämän varsin mielenkiintoisen historian omaavan moottorin, jonka Vaasan Veteraaniautoseura myöhemmin kuljetti museolle väliaikaisiin tiloihin. Pengoin selville moottorin käyttöhistorian apunani ruotsalaisia ja amerikkalaisia lähteitä. Moottorin alkuperää ja taustoja selvitettäessä olivat korvaamattomana apuna ruotsalaiset STAL-Laval Turbin AB:n veteraanikerhon (nyk. Siemens Company) ja arkistonhoitaja testi-insinööri Folke Arvidson Finspongissa ja ilmailuhistorian harrastaja Lars Sundin, sekä Matt Zajac ”Pratt & Whitney Customer Help Centerissa” Yhdysvalloissa. Täältä foorumiltakin tuttu ilmailuhistorian harrastaja Matti Mesimäki auttoi myös N711PA-koneen yksilötietojen kartoittamisessa. Kirjoitin moottorista ja sen historiasta artikkelin Ilmailumuseoyhdistyksen Feeniks-lehteen kesäkuun numeroon 2/2008 nimellä "Moottoriuutisia Pohjanmaalta".

 

Tässä otteita tuosta artikkelistani:

 

"Boeing 707:n alkuperäinen moottori

 

Tämä vuosina 1966-67 Ruotsissa STAL-Laval Turbin AB:llä voimalaitoskäyttöön modifioitu kaasuturbiini on alun perin valmistunut lentokonemoottoriksi Pratt & Whitneyn tehtailla USA:ssa 16.4.1958. Eli se vietti 50-vuotissyntymäpäiviään hiljattain. Sen alkuperäinen sarjanumero, joka edelleen näkyy moottorin kyljessä, on 628468. Moottori toimitettiin 2.5.1958 Boeingille asennettavaksi Pan American World Airlinesille eli Pan Amille menevään Boeing 707-121 koneeseen, Pan Amin koneiden numeroinnin mukaan numero 711:een. Mielenkiintoiseksi asian ilmailuhistorialliselta kannalta katsottuna tekee se tosiasia, että juuri tuo koneyksilö rekisteritunnukseltaan N711PA lensi Pan Amin ensimmäisen aikataulunmukaisen suihkumatkustajakonelennon Atlantin yli New Yorkista Pariisiin 26.10.1958. Uusi aikakausi ilmailussa oli alkanut! Tämä N711PA kone oli myös filmitähtenä tuon Atlannin ylilennon jälkeen. Vaasan museossa oleva JT3C-6 moottori kuitenkin oli vaihdettu toiseen Pan Amin Boeing 707:ään jo kesäkuussa -58, joten tuolla historiallisella lennolla se ei enää ollut mukana. Myöhemmin, sekä viimeiseksi vuonna 1965 se oli asennettuna Pan Amin N708PA-koneeseen, joka oli maailman ensimmäinen valmistunut Boeing 707-matkustajakone prototyypin jälkeen. Joten meriittiä ja glamouria tällä vanhalla moottorilla on! Se poistettiin kyseisestä Boeing 707-yksilöstä N708PA tammikuussa 1965 takanaan 11443 käyttötuntia, jonka jälkeen se varastoitiin. Eli tämä kyseinen museomoottori on ollut Pan Amin alkuperäisen laitekortin mukaan käytössä ainoastaan Pan Amin ensimmäisissä 707-121 koneissa tunnuksiltaan N707PA, N708PA, N709PA, N710PA, N711PA ja N712PA vuosina 1958- 1965 sekä kerran 707-312 sarjan N718PA:ssa vuosina 1963-64.

 

Modifiointi voimalaitosturbiiniksi 1966-67

 

Oltuaan hetken varastoituna Yhdysvalloissa moottori myytiin Ruotsiin STAL-Laval Turbin AB:lle Finspongiin, jonne se saapui kesäkuussa 1966 Pan Amin korjaamon kautta täysin perushuollettuna nollatunneille ja modifioituna STAL-Lavalin standardeihin. Pan Am alkoi vaihtaa koneisiinsa uudempia, tehokkaampia ja erityisesti taloudellisempia JT3-D ja JT-4 ohivirtauksella varustettuja suihkumoottoreita 1960-luvun alussa, ja tällöin se myi pois vanhoja käytettyjä ”suoria” JT-3-moottoreita muun muassa tällaiseen voimalaitoskäyttöön. STAL-Laval Turbin AB osti ensimmäiset 22 kappaletta näitä moottoreita Pan Amilta vuonna 1964 modifioitaviksi. Se käsitti mm.aksiaalilaakerin vahvistamisen, toisenlaisen ripustuksen sekä ruiskutusjärjestelmän ja polttokammion modifioimisen. Lisäksi moottori yhdistettiin ASEA:n sähkögeneraattoria pyörittämään ja ”laitos ” varustettiin suojakatoksella. Se tunnettiin näin STAL-Lavalin tuotenimellä ”Power Pac”. Kyseinen kaasuturbiini oli EPV:n varavoimakäytössä Vaasan Vaskiluodossa vuosina 1967-2007. Sitä koeajettiin vielä parisen vuotta sitten, ja sen huollosta Vaasassa on aikanaan vastannut mm. Finnair. Näin moottori sai ”uuden elämän” vuonna 1967. On myös todella hienoa, että tämä mielenkiintoisen historian omaava suihkumoottori säästyi romuttamiselta 40 vuotta myöhemmin." (lähde: Feeniks 2/2008 Jukka Nisula)

 

Yksityiskohtaisempi juttu pitempänä moottorin ja koneyksilön N711PA:n tarkkoine detalijitietoineen ja valokuvineen löytyy em. Feeniks-lehdestä.

 

Tässä JT3-C6:sta modifioitu voimalaitoskaasuturbiini kuvattuna viime talvena museon väliaikaisissa tiloissa.

[ attachment removed ]

 

Linkki N711PA-koneen kuvaan:

 

http://www.abpic.co.uk/photo/1037663/

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka Comet olikin valmistajalleen taloudellinen floppi, ei sen käyttöhistoria suinkaan ole ohi. Viimeisin versio perussuunnittelusta on vasta tulossa käyttöön nimikkeellä Nimrod MRA4. Sille odotetaan kolmenkymmenen vuoden tulevaa elinkaarta. Tuolloin tulee kuluneeksi lähes 100 vuotta Comet 1 koneen esittelystä.

 

Ei niinkään huono saavutus epäonnistujalle!

 

jk

 

PS. muutkin pitkään tuotannossa olleet peruskoneet ovat muuttuneet suuresti tuotantohistoriansa aikana (vertaa vaikka ketjua DC-9-10, MD-80, MD-88, MD-90, MD-95 ja lopulta Boeing 717).

 

Mielenkiintoista. Nuo Nimrodit ovat alkuperäisiä, mutta täysin uudelleen rakennettuja koneita, esim. siivet on vaihdettu kokonaan uusiin, mutta rungot ovat vanhoja. Vähän niin kuin se entisen miehen kirves. "Minulla on isoisäni vanha kirves. Isäni vaihtoi siihen uuden varren, minä uuden terän." Tämä kertonee kuitenkin aika hyvin koneen soveltuvuudesta tehtäväänsä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään