Sami Mäntyharju

Piper huutokaupasta

62 viestiä aiheessa

Silmiin sattui tällainen huutokauppa-ilmoitus:

 

LENTOKONE MYYDÄÄN TARJOUSTEN PERUSTEELLA

 

Myyntikohde: Lentokone Piper PA-28-140 (OH-PIR)

Lentokoneesta puuttuvat potkuri, radiot sekä asiakirjat. Lentokelpoisuustodistus on ollut voimassa 31.5.2006 saakka.

 

http://www.oikeus.fi/44523.htm

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saako tuon joskus vielä oikeasti rekisteriin ja lentämään jos siitä puuttuu asiakirjat? Ja onko se ihan järkyttävän työn ja rahanmenon takana?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä sen saa rekisteriin mutta on aika suuri työ lentokonekorjaamolle. Paljon helpommalla pääsee, kun kysyy siltä joka panttaa asiakirjoja saataviensa vakuutena, että paljollako on valmis luovuttamaan asiakirjat -ja maksaa pois.

 

Seppo

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiedän että aikamoisista raadoista saa kelpo lentokoneen kun on aikaa, tilat, kaksi kättä ja bläk&dekker. Lisäapuja saa siitä kun tuntee "laillistetun" lentokonemekaanikon joka suostuu tukemaan työtä hyväksymällä asianomaisen itsekoulutetun mekatsun räpistelyt todella "vaativan" ja korkeateknologisen lentokonetekniikan kanssa.

Vaihtoehtoja luulisi olevan. Kun katsoo missä hinnoissa Cherokeetä vastaavat koneet ovat myynnissä jenkeissä niin johan luulisi kiinnostusta löytyvän.

Eilen bongasin aso.com sivuilta alehintaan twinstar:in jonka nykyinen omistaja lupasi pakata koneen konttiin laivausta varten. Hintakin tuntui olevan kohtuullinen. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saako tuon joskus vielä oikeasti rekisteriin ja lentämään jos siitä puuttuu asiakirjat? Ja onko se ihan järkyttävän työn ja rahanmenon takana?

 

Tarjoaisin 50 euroa.  Jos tarvitsisin tuollaista.

 

Ilman papereita joudutaan koneelle tekemään - lentokelpoisuuden saamiseksi vallan hirveä joukko tarkastuksia ja toimenpiteitäö (kaikki ko. koneelle ulkaistut SB.t, AD:t) jos niitä ei kerran voida osoittaa tehdyn ennen.  Lisäksi moottorin peruskorjaus, vuositarkastus (jonka yhteydessä tehdään ne  < 100 erikseen hinnoiteltua juttua).

 

Joskus jopa yksi euro huutokaupassa voi olla yli käyvän markkina-arvon.

 

Peter

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Peter on valitettavan hyvin hintatietoinen (velallisen kannalta) kun puhutaan koneen lentokelpoiseksi saattamisesta, ellei itse satu omistamaan lentokoneen huolto-organisaatiota tai kykenisi tekemään siitä experimental-koneen laittamalla vaikkapa Subaru-autonmoottori nokalle.

Mutta jos hakee alla olevan kuvan mukaista toteutusta, hinta voisi olla enempikin. Tuolloin ei puuttuvat radiot eikä potkuri haittaa mitään. Potkuri vuollaan lankusta.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alkoi tehdä oikeesti mieli Kittilään, mikä on paljon sanottu, ottaa huomioon, missä juuri nyt olen.

 

Niin. Paikalliset polkevat hintoja. Onko muita syitä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarjoaisin 50 euroa.  Jos tarvitsisin tuollaista.

 

Ilman papereita joudutaan koneelle tekemään - lentokelpoisuuden saamiseksi vallan hirveä joukko tarkastuksia ja toimenpiteitäö (kaikki ko. koneelle ulkaistut SB.t, AD:t) jos niitä ei kerran voida osoittaa tehdyn ennen.  Lisäksi moottorin peruskorjaus, vuositarkastus (jonka yhteydessä tehdään ne  < 100 erikseen hinnoiteltua juttua).

 

Joskus jopa yksi euro huutokaupassa voi olla yli käyvän markkina-arvon.

 

Peter

 

 

 

Eikö näistä tehdyistä SB/AD:stä ole kopioita firmassa joka ne on tehnyt sekä myös ilmailuhallituksella?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos koneella ei ole asiakirjoja niin mistään ei näe AD/SB:n tekijää!

IH:ssa kyllä tiedetään pienen arkistokaivamisen jälkeen mitä ko. sarjanumerolle olisi pitänyt tehdä, mutta ei sitä mitä sille on tehty ja kuitattu, niiden tekemisestä ja tietojen ylläpidosta on vastuu koneen omistajalla/käyttäjällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos koneella ei ole asiakirjoja niin mistään ei näe AD/SB:n tekijää!

IH:ssa kyllä tiedetään pienen arkistokaivamisen jälkeen mitä ko. sarjanumerolle olisi pitänyt tehdä, mutta ei sitä mitä sille on tehty ja kuitattu, niiden tekemisestä ja tietojen ylläpidosta on vastuu koneen omistajalla/käyttäjällä.

 

Kiitos nopeasta vastauksesta :)

 

Taitaa Peter:in hinta olla lähellä.....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisikohan foorumilla ketään ystävällistä sielua joka voisi järjästää yhteyden piipperin omistajaan?

E-mail osoite on tiedoissani. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvät herrat,

 

Asiaa sen enempää kommentoimatta ilmoitan, kuten myynti-ilmoituksesta ilmi käy, että en minä sitä konetta myymässä ole. Voisitteko ystävällisesti poistaa yhteystietoni täältä yleiseltä palstalta...siis sinä joka ne tänne lisäsit. Jos kysyttävää, ottakaa yhteyttä henkilöön joka sitä on myymässä. Ja toisekseen, minulle ei kannata asian tiimoilta soitella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilma-alusrekisterin tiedot ovat julkista tietoa, joten niiden julkaisemissa tai eteenpäin välittämisessä ei ole mitään väärää. Mutta poistan osoitetiedot ko.viestistä, koska et koneen myyntiasioista vastaa niin puhelin ei soi turhaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu tiedän, että ilma-alusrekisteri tiedot eivät ole salaisia, mutta, koska konetta ei ole ulosmitattu minulta vaan aikaisemmalta omistajalta, ei ole kiva että minun tietojani repostellaan täällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näissä vallesmannin/pankin haltuunottamien koneiden ostoissa on muitakin sudenkuoppia. Noin 13-14 vuotta sitten Oulun kentällä oli pantattuna alunperin erittäin hyväkuntoinen Navajo. Vallesmanni seisotti konetta sateessa hoitamatta 2-3 vuotta  seurauksella, että koneen entinen omistaja nosti kanteen häntä vastaan haltuunsa otetun omaisuuden huonosta ja arvoa alentavasta kohtelusta. Pankki tutkitutti asian ja lopputulos oli, että entinen omistaja oli täysin oikeassa, vallesmanni oli toiminut väärin. Koneen arvo oli pudonnut kohtuuttomasti vallesmannin laiminlyönnin takia.

 

Pankki järjesti huutokaupan, mutta ei voinut myydä konetta vallesmannia vastaan nostetun kanteen takia. Halusin myös itse ostaa koneen. Pankin kanssa sovittiin, että jos saan purettua kanteen niin tehdään vaan kaupat, hintakin sovittiin. Tässäkään koneessa ei ollut viime vuosilta teknistä dokumentointia.

 

Istuttiin alas entisen omistajan kanssa, syötiin kunnon lounas, sovittiin korvaus ja löin rahat pöytään. Minä olin muutamaa kymppitonnia köyhempi (markka-aikaa), kanne peruttiin ja kone vapaa ostettavaksi. Kerroin ilouutiset pankille. Mutta mitä teki pankki, tämä Oulun roskapankki eli Säästöpankki Suomi. Pankin lakimies (rouva) kertoi, että nythän voidaankin järjestää uusi huutokauppa, kun ei ole enää myynnin esteitä. Ei puhettakaan siitä, mitä olimme sopineet ja että minun ansiosta ja rahalla kone oli vapaa kaupattavaksi. Oppi on se, että älä ikinä luota pankin lakimiehiin/naisiin. Pettävät heti, kun oma etu on kyseessä.

 

Monien vaiheiden jälkeen (taisin minäkin vähän suutahtaa pankin lakinaiselle) sain kuitenkin ostettua koneen. Onneksi oli oma JAR-145 lentokonekorjaamo, muuten ei olisi kannattanut. Kone palveli uskollisesti ja on nykyään ulkomailla.

 

Seppo       

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näissä vallesmannin/pankin haltuunottamien koneiden ostoissa on muitakin sudenkuoppia. Noin 13-14 vuotta sitten Oulun kentällä oli pantattuna alunperin erittäin hyväkuntoinen Navajo. Vallesmanni seisotti konetta sateessa hoitamatta 2-3 vuotta  seurauksella, että koneen entinen omistaja nosti kanteen häntä vastaan haltuunsa otetun omaisuuden huonosta ja arvoa alentavasta kohtelusta. Pankki tutkitutti asian ja lopputulos oli, että entinen omistaja oli täysin oikeassa, vallesmanni oli toiminut väärin. Koneen arvo oli pudonnut kohtuuttomasti vallesmannin laiminlyönnin takia.

 

Pankki järjesti huutokaupan, mutta ei voinut myydä konetta vallesmannia vastaan nostetun kanteen takia. Halusin myös itse ostaa koneen. Pankin kanssa sovittiin, että jos saan purettua kanteen niin tehdään vaan kaupat, hintakin sovittiin. Tässäkään koneessa ei ollut viime vuosilta teknistä dokumentointia.

 

Istuttiin alas entisen omistajan kanssa, syötiin kunnon lounas, sovittiin korvaus ja löin rahat pöytään. Minä olin muutamaa kymppitonnia köyhempi (markka-aikaa), kanne peruttiin ja kone vapaa ostettavaksi. Kerroin ilouutiset pankille. Mutta mitä teki pankki, tämä Oulun roskapankki eli Säästöpankki Suomi. Pankin lakimies (rouva) kertoi, että nythän voidaankin järjestää uusi huutokauppa, kun ei ole enää myynnin esteitä. Ei puhettakaan siitä, mitä olimme sopineet ja että minun ansiosta ja rahalla kone oli vapaa kaupattavaksi. Oppi on se, että älä ikinä luota pankin lakimiehiin/naisiin. Pettävät heti, kun oma etu on kyseessä.

 

Monien vaiheiden jälkeen (taisin minäkin vähän suutahtaa pankin lakinaiselle) sain kuitenkin ostettua koneen. Onneksi oli oma JAR-145 lentokonekorjaamo, muuten ei olisi kannattanut. Kone palveli uskollisesti ja on nykyään ulkomailla.

 

Seppo       

 

Et hakenut pankkia vastuuseen sopimusrikkomuksesta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Se on kyllä niin totta. Alle tunti sitten neuvoin kaveria puhelimitse juuri noilla sanoilla. Juupas eipäs-väittelyssä ei ole kuin häviäjiä. Eri asia on jos voidaan yksiselitteisesti osoittaa mitä on tapahtunut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näitä oli satoja siis nummeronnoissa 100, yksityisyrittäjiä joilla noinna aikoina meni kaikki ketuilleen, nyt uusisamanmoinen ja jotkut vaan yrittävät selitellä.

Eli osa näistä kipannesta putikeista voi vaiin katella peiliin, osa tek kaikkensa ja kaatu kuitenkin, hupivirmoja oli paljon ja osa näistä selittelee vieläkin, ei ollu mitään eikä vieläään ole, ystävälliset takaajat makselee maailman tappiin näitä, ajelevat kuitenkin kaikenmoisilla.

En ole omasta puolestani katkera, kavereita tuossa kuitenkin kaatui ja huomioiden että verojen maksja nuo kuitenkin loppupeleissä hoitaa eli kuka.

Maksoimme pankki ja pörssinuorison spekulaatiot aikanaan nyt maksamme taas, kuka oppi ja mitä?

Tuttava lähtee istumaan noita viksuja kauppojaan, on juurikin näitä jollei ollu mitään eikä nykkään ole.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiva että saadaan keskutelua aikaan taas kun kone myytyvänä ja ulosmitattu... Aivan samanlaista silloin kun ostin koneen (oh-pir) reilu 10 vuotta sitten. Mahdollisten ostajaehdokkaiden kannattaa muistaa että koneessa saattaa olla jotain muutakin lentotuvallisuuteen vaikuttavaa, kuin muutama puuttuva osa...

 

Kuulin että siitä puuttuu.

 

Akku, avaimet, potkuri, radiot, kaikki asiakirjat... yms..

 

Toivotaan että puuttuvat osat joskus löytyisi jostakin, niin saadaan kone taas lentämään...

 

Kone on ulosmitattu minulta vaikka olin myynyt sen jo ajat sitten Markkaselle. Siinä ulosotto teki suuren virheen ja asiasta on käyty oikeudenkäyntiä ja lisää näyttää olevan tulossa.

 

Koneesta on turha kysellä minulta, koska en anna siitä minkäänlaisia tietoja kenellekkään. Ehkä ne viisaat ulosottoviranomaiset tietää paremmin... Ainakin jyväskylän vouti kuvittelee tietävänsä kaiken :laugh:

 

 

 

Elämän peluri 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään