Matti Huoviala

Cirrus metsään Espanjassa rakettipelastusvarjon varassa

16 viestiä aiheessa

Käväisin eilen kentällä täällä Santa Ciliassa.

Viime reissulla kuolaamani Cirrus oli paikallisen lehtiuutisen mukaan mennyt metsään pelastusvarjonsa varassa ihan vasta. Tarkennan uutista tänään. Lehdessä oli muutama kuvakin.

Oli kuulemma pilotti ajellut hidaslentoa 800m korkeudella paikallinen !radiotoimittaja! kyydissä kun vuoristoalueen kova turbulenssi oli ilmaisesti saanut katiskan pyörähtämään kierteeseen. Sinällään varmaan oikea valinta vetää kahvasta ja nauttia kesästä kuin kokeilla kierteen oikaisua loppuun asti. Kuvista päätellen kone todellakin meni metsää, se ei näyttänyt edes saapuneen maahan asti. Osui ilmeisesti joihinkin johtoihin ja jäi roikkumaan nokka metrin pari maasta osittain puiden ja johdon tukemana.

 

Happy ending tässä.

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Just se. Oli ihan nätti kun viimeksi näin.

Lehdet oli jo lentäneet roskiin kuppilassa, joten tarvii vähän etsiä, jos vaikka jotain kuvia löytäisi.

En tiedä kuinka pahasti kone menee muuten rikki BRS:n laukaisussa, mutta kuvista päätellen kone vaikuttaisi hyvinkin korjauskelpoiselta. Ainakin enemmän kuin jos olisi pyörinyt loppuun asti. Joku lovi etureunassa. Esim potkuri ei välttämäti ollut osunut mihinkään. Jos eivät särkeneet enempää pois nostaessa, arvaisin että kalu tulee vielä.

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Just se.... . Jos eivät särkeneet enempää pois nostaessa, arvaisin että kalu tulee vielä.

-M-

 

ja jos ei kalu niin ainakin lentokone.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo BRS vie Cirruksen kyljistä melkoiset palat laukastaessa. Etupään hiilikuituiset

kannatinliinat on laminoitu runkoon ja ne repivät rumat jäljet käytettäessä. Tietääkseni

vain yksi BRS laskun tehnyt Cirrus on korjattu lentokäyttöön.

 

Ei sillä etteikö sitä saa korjattua, mutta ihan pelkällä varjon pakkaamisella se ei onnistu.

 

Hieno kone silti ;)

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo BRS vie Cirruksen kyljistä melkoiset palat laukastaessa. Etupään hiilikuituiset

kannatinliinat on laminoitu runkoon ja ne repivät rumat jäljet käytettäessä. Tietääkseni

vain yksi BRS laskun tehnyt Cirrus on korjattu lentokäyttöön.

 

Ei sillä etteikö sitä saa korjattua, mutta ihan pelkällä varjon pakkaamisella se ei onnistu.

 

Hieno kone silti ;)

 

Jani

 

Kysymyshän lienee siinä että onko korjaaminen kannattavaa teollisesti, koska käsityö maksaa, ja korjaukseen tarvitaan käsityötä.

Koneen muuttaminen harrasterakenteiseksi voi olla kannattavaa, jos työtunneille ei lasketa hintaa. Siitä vaan tarjoamaan vakuutusyhtiölle romun hintaa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun joku kertoo kuka ko. yksilön myy, niin kiinnostusta kyllä löytyy :)

 

Työn määrä on yksi muuttuja korjaus projekteissa ja lupa ja hyväksyntä käytäntö toinen...

 

Mutta G3 Cirrus vaurioituneena kiinnostaa kyllä, olisi jo idea mitä sille tekisi.

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rakettipelastusvarjo on loistava turvallisuusvempele. Mitä koneesta, kunhan koneessa säilytään hengissä ja vammautumatta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

BRS todellakin on toimiva ratkaisu, olisipa Zurich:in kentän kupeessakin laukaistu sellainen muutama päivä

sitten ja kukaties olisi ollut hieman erilaisia uutisia kerrottavaksi kuin nyt. Cirruksessa ko. varjo ei ole

edes tarkoitettu koneen pelastamiseksi, vain matkustajien. Koneita kyllä valmistuu tällähetkellä linjalta

enemmän kuin menee kaupaksi.

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, tuohonhan saisi SMA-dieselin, he myyvät moottoriaan experimental-projekteihin.

Olisi varmasti aika style vehje. Siitä vaan projektikimppa pystyyn?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lunastukseen meni tämäkin Cirrus BRS laukaisun jälkeen. Kone on olosuhteisiin

nähden hyvässä kunnossa, ainoastaan ohjaamon oikea nurkka on lytyssä, pari

lasia rikki, siiven muotosuoja rikki ja pelastusvarjon henkselit tietenkin repsottaa

kyljissä.

 

Eli oli se nyt aika ruman näköinen tällähetkellä, en ihmettele ettei sitä vakuutuksen

toimesta enää korjata. Toisaalta vähän liiankin hyvä aihio experimental koneeksi kuitenkin...

katsotaan nyt kui käy.

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään