Ilkka Mäkelä

Zeppelin-ilmalaiva saapunut Atlantin yli Amerikkaan

8 viestiä aiheessa

Tällä hetkellä maailman suurin ilmalaiva, Airship Ventures-yhtiön Zeppelin NT on saapunut Teksasiin lähdettyään matkalle Hampurista. Tänään ilmalaiva lähtee matkalle Amerikan mantereen poikki suuntana Kalifornian Moffett Field, mistä tulee ilmalaivan tukikohta. Mantereen poikkilento on omistettu Steve Fossettin muistolle. Fossett pitää hallussaan Zeppelinien nopeusennätystä.

 

http://www.marketwatch.com/news/story/airship-ventures-zeppelin-successfully-crosses/story.aspx?guid={1795D725-AF4E-41F2-AA3E-B90B37D91565}&dist=hppr

 

Airship Ventures tulee tarjoamaan mm. yleisölennätyksiä Kaliforniassa:

 

http://www.airshipventures.com/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmalaiva plus maajärjestelyt ja laitteet eivät ole halpaa lystiä; ostohinta olisi ollut 12 miljoonaa euroa. Airship Ventures on saanut ilmalaivansa järjestymään leasingvuokrauksella. Silti jää nähtäväksi, riittääkö nykyisessä taloudellisessa tilanteessa asiakkaita, kun lippu maksaa 500 taalaa.

 

http://www.sfgate.com/cgi-bin/article.cgi?f=/c/a/2008/10/18/BUVD13JIMG.DTL

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve!

Zeppelin kouluttaa Friedricshavenissa. Pääsyvaatimukset muutama vuosi sitten oli mm. vähintään 1000 tuntia leko- tai hekopäällikkönä ja IFR-kelpoisuus.

Koulutusta järjestetään varmasti myös muualla. Keski-Euroopassa on paljon jäykistämättömiä kaasuilmalaivoja mainoskäytössä. Ne olivat toiminnassa jo ennen kuin Zeppelin sai valmiiksi ensimmäisen Zeppelin NT:n. USAssa Goodyearin kautta löytyy myös todennäköisesti koulutusta.

 

Kuumailmalaivalle löytyy koulutusta paljonkin, mm. GEFA-Flug Saksassa, Giovanni Aimo Italiassa ja useat paikat Englanissa. Kuumailmalaivakoulutukseen pääsee kuumailmapallolentämisen kautta (toki myös suoraan).

 

Lämpimin palloterveisin

 

Olli L 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän mennessä ainut tie jalokaasuilmalaiva-ansiolentäjäksi kotimaassa on ollut se, että on osannut tarttua täkyyn, elää täysillä hetkessä ja omassa ajassaan. Suomessa vietettiin 80-luvun loppuvuosina kovaa nousukautta, jonka aikana suomeen hankkittiin lainarahoilla mm. muutama saksalainen BMW 316, amerikkalainen juppivene ja yksi englantilainen, OH-ITA, ilmalaiva. Tapaus oli ainutlaatuinen myös lupa-asioita käsitelleiden ilmailuviranomaisten piirissä. Jonkinmoisen kädenväännön jälkeen ilma-alukselle kuitenkin jouduttiin myöntämään suomalainen rekisteritunnus, joka kuvasi osuvasti Thunder@Coltin luomuksen vastatuuliajo-ominaisuuksia. Lentolaitteen omistaja onnistui hankkimaan omien sanojensa mukaan "lentoyhtiölleen" myös yhden matkustustajan kuljetusoikeuden rahaa vastaan. Olisikohan tämä ollut ensimmäinen kerta Euroopassa sitten Deutshe Luhftschiff Fabriikin, vaimikäsenytoli, jälkeen? Tästä voidaan tietysti jatkaa keskustelua historiaosiossa, jos joku muistaa, tietää tai luulee lisää. Muutama fotokin olisi kiva OH-ITASTA nähdä. Etenkin kotimaisessa rekisterissä olevat olivat aikoinaan kiven alla, kun niitä etsiskelin.

Rauhallista vuodenvaihdetta.

 

T:topi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään