Aarno Isomäki

ilmakuvia puolasta

15 viestiä aiheessa

koska kotimaan lentokelit on olleet huonot, niin laitetaanpas jokunen kuva nähtäville puolasta menneeltä kesältä.

tarkoitus oli kuvata auschwitz-birkenau  http://fi.wikipedia.org/wiki/Tuhoamisleiri  keskitysleiriä ocewiecimissä. alueella oli ilmailukartan mukaan lentokieltovyöhyke hautarauhan takia, joten kovin lähelle ei päässyt.

[ attachment removed / expired ]

yleisnäkymää. tuo oikeanpuoleinen järvi on kaupungin vedenottamo.

tämän kaupungin nimessä oli liikaa vierasperäisiä konsonantteja mun muistaa nimeä :-[

puolalainen näköjään melkeen aina rakentaa aidan tonttinsa ympärille.

myös puolasta saa autoon varaosan käytettynä.

jotain kaivostoimintaa

vaikka leirintäalue oli ihan lähellä...

...yövyimme tuossa kauniilla paikalla järven rannalla.

täystiilitalo tulossa (ilman villoja)

tyypillistä ok-rakennuskantaa puolassa

tuon maston takana olevan talon omistajan pellolta startattiin puolassa. haastoi vielä illaksi lentäjät maistamaan puolalaista olutta, vaikkei yhteistä kieltä löytynytkään. elekielellä selvittiin ;D

siellä täällä oli vähän vauraammankin näköisiä asumuksia

ihmisten reaktioista päätellen paramoottori on puolassa ylen harvinainen näky :o

kaikki vastaantulijat oli suomalaisia :P

rehevöityy ne järvet puolassakin

näitten merkitys jäi mulle epäselväksi? maisemoituja maankaatopaikkoja?

jotain tuollakin valmistetaan ja rautateitse maailmalle kuljetellaan.

voimala

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

näitten merkitys jäi mulle epäselväksi? maisemoituja maankaatopaikkoja?

Nuo ovat tumuluksia eli kumpuhautoja. Puolassa niitä kutsutaan sanalla 'kopiec'. Muun muassa Krakovan ympärillä on neljä tuollaista, ja maisemat niiden päältä on aika messevät.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

... Siiskö ihmishautoja?...

Juu. Ne on muistaakseni goottien hautoja 1. ja 2. vuosisadalta jKr. ns. Wielbarkin kulttuurin ajalta. Korjailkaa vaan, jos olen väärässä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oikeinko te nyt vakavissaan meinaatte noiden olevan tumuluksia? Yhdennäköisyys on kyllä huomattava, mutta originaali termi "maisemoitu maankaatopaikka" vaikuttaa olennaisesti paremmalta vaihtoehdolta. Mäkiä kiertävät tuommoiset kuorma-autotiet, jälki on kovasti koneellisen näköistä ja mäet ovat selkesti olleet paikallaan aika lyhyen ajanjakson, kuten kasvillisuudesta voi päätellä. Vastaavia mäkiä näkee siellä täällä maailmalla liikuskellessaan kuormurit ja kaivurit kyljessään. Tai sitten olen kerrassaan väärässä.

Erittäin hienot ja mielenkiintoiset kuvat kaikesta huolimatta.

-A-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oikeinko te nyt vakavissaan meinaatte noiden olevan tumuluksia? Yhdennäköisyys on kyllä huomattava, mutta originaali termi "maisemoitu maankaatopaikka" vaikuttaa olennaisesti paremmalta vaihtoehdolta. Mäkiä kiertävät tuommoiset kuorma-autotiet, jälki on kovasti koneellisen näköistä ja mäet ovat selkesti olleet paikallaan aika lyhyen ajanjakson, kuten kasvillisuudesta voi päätellä. Vastaavia mäkiä näkee siellä täällä maailmalla liikuskellessaan kuormurit ja kaivurit kyljessään. Tai sitten olen kerrassaan väärässä.

Erittäin hienot ja mielenkiintoiset kuvat kaikesta huolimatta.

-A-

Puolahan on manner-euroopan merkittävin hiilen tuottaja (ainakin ollut), ja toiseksi viimeinen kuva voisi hyvinkin olla hiilikaivos, "tumulukset" taas todennäköisesti louhintajätekasoja

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Puolahan on manner-euroopan merkittävin hiilen tuottaja (ainakin ollut), ja toiseksi viimeinen kuva voisi hyvinkin olla hiilikaivos, "tumulukset" taas todennäköisesti louhintajätekasoja

olen taipuvainen uskomaan tätä selitystä. vaikka en tarkasti muista noiden etäisyyttä toisistaan, löytyivät nämä kuvat peräkkäinotettuna arkistosta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

case is closed ?  ::)

erehdyttävästi samannäköistä ainetta on junanvaunuissa tehdasalueella, mistä nämä mäet koostuu :o

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla