Jan-Erik Andelin

Uusi quiz: mikä eurooppalainen lento ?

26 viestiä aiheessa

Mikä eurooppalainen lento ?

 

1. Lennon päämäärä oli Saksa.

Tiedetty: Köln Tiesi: Erkki Mikola

 

2. Saksassa konetta odotti korkea saksalainen viranhaltija.

Tiedetty: liittokansleri Gerhard Schröder Tiesi: Erkki Mikola

 

3. Koneessa oli Viipurissa syntynyt suomalainen merkkihenkilö.

Tiedetty: presidentti Martti Ahtisaari Tiesi: Erkki Mikola

 

4. Sotatoimien vuoksi kone oli edellisenä päivänä joutunut poikkeamaan lentosuunnitelmastaan ylittäessään Unkarin. Samasta syystä lento voitiin lentää vain päivänvalon aikaan.

Tiedetty: Naton pommitukset Jugoslaviassa, Ahtisaari palasi jätettyään Milosevicille rauhanehdot Tiesi: Erkki Mikola

 

5. Konetta omistaa tänään eräs taho San Franciscossa.

Tiedetty: Pegasus Aviation Tiesi: Lauri Jurikka

 

6. Kone on edelleen täysin lentokelpoinen ja kaupallisessa toiminnassa.

Tiedetty: entinen MD-83, OH-LMV, nykyään N960PG Tiesi: Sami Vainionpää

 

7. Lennon päivämäärä oli 3. kesäkuuta.

Tiedetty: 1999 Tiesi: Erkki Mikola

 

8. Kone oli Finnairin kone, mutta mikä niistä ? Lentäessään Finnairin erikoislennoilla, Ahtisaari käytti yleisimmin tätä konetyyppiä. Presidentillisiä ja muita VIP-lentoja varten konetyyppiin oli asennettavissa eräänlainen suuremmankokoinen lisävarustus.

Kts. vastaus 6. Kyseistä lisävarustusta ei vielä tiedetä

 

9-10. Koneen nykyinen operaattori on myös presidenttibisneksessä vuokraamalla presidenttiehdokas John Kerryn kampanjalle B-757-koneen.

Tiedetty: Transmeridian Tiesi: Heikki Knuutila

 

Erkki

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmaan off-topicia, mutta Hitlerin Suomen vierailuun liittyen

http://www.geocities.com/finnmilpge/fmp_4_6_1942.html

 

Siellä on kuva Malmiltakin, missä Mannerheim on lähdössä vastavierailulle Saksaan.

Päivämäärää ei mainita, mutta tuskin sekään oli 3. kesäkuuta

Eli kysytään samalla, tietämättä itse vastausta, milloin Mannerheim lähti Malmilta Saksaan Hitleriä tapaamaan?

 

Edit: Jonkunlainen vastaus löytyi:

http://www.mannerheim.fi/13_erity/s_matkat.htm

"Toisen maailmansodan aikana Mannerheim vieraili keväällä 1941 Ruotsissa. Kesäkuun lopulla 1942 hän vastasi Hitlerin 4.6. 1942 suorittamaan onnittelukäyntiin. Hän vieraili Saksan päämajassa."

 

Edit2: Kannattaa kuunnella radiohjelma tuosta käynnistä (ml. salainen äänitys)

http://www.yle.fi/multifoorumi/arkki/zgo.php?z=20040304151955001449

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taisin löytää vastauksen

http://www.serbia-info.com/news/1999-06/04/12307.html

eli

1. Lennon päämäärä oli Saksa. = Köln

 

2. Saksassa konetta odotti korkea saksalainen viranhaltija. = Gerhard Schröder

 

3. Koneessa oli Viipurissa syntynyt suomalainen merkkihenkilö.

Martti Oiva Kalevi Ahtisaari syntyi 23.6.1937 Viipurissa

http://194.252.88.3/radioarkistoweb.nsf/sivut/Content1427553B961-2

 

4. Sotatoimien vuoksi kone oli edellisenä päivänä joutunut poikkeamaan lentosuunnitelmastaan ylittäessään Unkarin. Samasta syystä lento voitiin lentää vain päivänvalon aikaan.

 

5. Konetta omistaa tänään eräs taho San Franciscossa.

 

6. Kone on edelleen täysin lentokelpoinen ja kaupallisessa toiminnassa.

 

7. Lennon päivämäärä oli 3. kesäkuuta.

Tuo lehdistötiedote on päivätty 3.6.1999

 

Kyseessä siis Kosovon sodan lopettaneet neuvottelut ja lento pois Belgradista?

 

Lentokoneesta ja sen nykyisestä omistajasta en kyllä tiedä mitään...

 

Edit: Oliko Finnairin kone?

http://kaares.ulapland.fi/home/hkunta/arusi/sk_silta.html

Alpo Rusi kertoo: "Bonnista lento Belgradiin venähti kolmituntiseksi, koska Jugoslavian ilmatilaan ei päästy heti ensi yrittämällä. Finnair joutui kiertelemään toista tuntia eteläisessä Unkarissa. Kentällä odotti satoja median edustajia. Ilma oli helteinen, mutta vastaanottajat eivät hymyilleet. Matka kentältä Belgradin "Valkoiseen Taloon" oli niin ikään masentava: ihmiset olivat alakuloisia, pommi-iskujen jälkiä näkyi eri puolilla.

 

Tapaaminen presidentti Miloševicin kanssa alkoi vasta kello 17.55 ja jatkui yli kahdeksaan. Suomalais-venäläisellä valtuuskunnalla ei ollut mitään käsitystä, millaisen vastauksen se tulisi esitykselleen saamaan. Tunnelma oli jännittynyt, mutta rauhallinen. Viimeinen mahdollisuus lähteä Belgradista oli 20.30. Presidentti teki päätöksen 19.30, ettei maasta lähdetä. Jonkinlainen tuntemus oli syntymässä, että Belgradista ei tarvitsisi lähteä tyhjin käsin.

 

Miloševic oli ymmärtänyt, ettei yhteispaperia ollut muuttaminen. Se oli ota tai jätä -ehdotus. Tämän hän näytti hyväksyneen.

 

Seuraavana aamuna valtuuskunnat tapasivat uudestaan. Miloševic oli itse tiettävästi edellisen illan myöhäisempinä tunteina tehnyt päätöksen, että hän hyväksyy Ahtisaaren ja Tšernomyrdinin ehdotuksen. Samaan aikaan Ahtisaari söi iltapalaa valtuuskuntansa kanssa hallituksen vierastalossa ja katseli Belgradin taivaalla ilmapuolustusharjoitusta ja kuunteli ilmahälytyksiä. Tunnelma oli kafkamainen.

 

Spontaani

halaus

 

Jugoslavian parlamentissa ehdotusta käsiteltiin 3. kesäkuuta suljetussa istunnossa. Samaan aikaan maan hallitus hyväksyi rauhanehdot. Kello 13 valtuuskunnat tapasivat viimeisen kerran. Mukana oli Jugoslavian armeijan korkeinta johtoa.

 

Miloševic kertoi sekä parlamentin että hallituksen hyväksyneen "rauhan tarjouksen, jonka Te, presidentti Ahtisaari, EU:n erityisedustaja ja Suomen presidentti, olette tuonut Belgradiin. Jugoslavia on siten hyväksynyt ehdotuksenne."

 

Ahtisaari ja Tšernomyrdin pitivät lyhyet puheet, joissa korostettiin tarvetta luoda uusi alku Balkanin kehitykselle. Tämän jälkeen presidentti Ahtisaari ja Venäjän erityisedustaja halasivat spontaanisti toisiaan Miloševicin todistaessa tapahtumaa hiljaa sivusta.

 

Edessä oli lähtö Kölniin, missä maailman lehdistö ja EU-johtajat odottivat Ahtisaarta. Matkalla Kölnin lentokentältä huippukokouspaikalle ihmiset heiluttivat valkoisia nenäliinoja Suomen presidentille. Kosovon rauha oli rauha myös Saksalle."

---------------------------------------------

Vahvistaa vinkkisi, että yöllä ei voitu lentää. Ja että menomatkalla kierreltiin Unkarin ilmatilassa.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oijoi, eihän mikään ole liian vaikeata tälle porukalle ...

 

Vastaus on siis lennon osalta OIKEA. Hyvä Erkki, toivoo Erkki !

 

Edit: Oliko Finnairin kone?

 

Tästä lisävinkki:

 

8. Kyllä oli, mutta mikä yksilö ? Lentäessään Finnairin koneella, Ahtisaari käytti yleisimmin tätä konetyyppiä. Presidentillisiä ja muita VIP-lentoja varten konetyyppiin oli asennettavissa eräänlainen suuremmankokoinen lisävarustus.

 

Mainittakoon, että en itse ole löytänyt tätä tietoa mistään päin verkkoa. Itse ole saanut tiedon eräältä finnairilaiselta. Mutta ehkä joku sinnikäs kaivaa jostain senkin rekkarin.

 

Erkki

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

8. Kyllä oli, mutta mikä yksilö ? Lentäessään Finnairin koneella, Ahtisaari käytti yleisimmin tätä konetyyppiä. Presidentillisiä ja muita VIP-lentoja varten konetyyppiin oli asennettavissa eräänlainen suuremmankokoinen lisävarustus.

 

Mainittakoon, että en itse ole löytänyt tätä tietoa mistään päin verkkoa. Itse ole saanut tiedon eräältä finnairilaiselta. Mutta ehkä joku sinnikäs kaivaa jostain senkin rekkarin.

 

Arvaus: Onko kyseessä Tapio Savolainen?

Mutta sekään ei vie minua lähemmäs oikeaa vastausta, sillä täällä http://www2.helsinginsanomat.fi/english/archive/news.asp?id=20010828IE17 sanotaan hänen lennättäneen Ahtisaarta MD80:llä ja täällä http://www.ilmailuliitto.fi/capetown.htm "Savolainen is a Finnair Boeing 757 captain"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä eurooppalainen lento ?

 

5. Konetta omistaa tänään eräs taho San Franciscossa.

 

Kasikymppejä on mennyt useitakin Meksikoon

muttei löydy infoa Kaliforniassa olevasta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kasikymppejä on mennyt useitakin Meksikoon

muttei löydy infoa Kaliforniassa olevasta.

 

Vihjehän oli, että omistava taho (i.e. leasingfirma) on San Franciscossa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksilöllä tarkoitetaan lentokoneyksilöä.

 

Uusi vihje:

 

9. Koneen nykyinen operaattori on myös presidenttibisneksessä, tosin ei samalla koneella.

 

Erkki

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Humm.. eikös AirFix tai joku muu bisnesjettifirma tykännyt Ahtisaarta aina lennätellä? Olisiko heillä sitten leasattuja koneita kuinka ja mistä?

 

Edit: typo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Humm.. eikös AirFix tai joku muu bisnesjettifirma tykännyt Ahtisaarta aina lennätellä?

 

Ahtisaari lensi 3.6.1999 Finnairin koneella (kts. vihje 8 ). Kyseessä ei siis ole bisjetti.

 

Erkki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Transmeridian on oikein ! Lisätty ensimmäiseen viestiin, jossa alkuperäiset kysymykset.

 

 

Veikkaan muuten, että joku md82:sta, jotka ovat olleet Finskin käytössä on se kone, mutta mikä niistä, siihen en osaa vastata.

 

Edit: kissan aiheuttama typo korjattu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt yrittää pukata muistista sellaista, että LPE varustettiin jossain välissä presidentiaaliselle lennolle. Eihän se vaan tämä ollut?

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole LYP tai LPE. Mutta Finnairin entisestä MD-80:stä on kysymys

 

Tietovisan laatijalta menee tosin nyt sormi suuhun siitä lisävarustuksesta. On todennäköistä, että tätä lisävarustusta ei asennettu näin lyhyitä lentoja varten. On myös mahdollista, ettei sitä voitukaan asentaa juuri tähän MD-80:een.

 

Kysymys kuuluu siis lyhyesti: mikä ex-Finnair MD-80 lentää tänään Transmeridian'illä Yhdysvalloissa ? Siitä koneesta on kyse. Tieto on ainakin kahdessa paikassa verkkoa, mutta se on verrattain tuore tieto.

 

Erkki

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-LMV on oikein !

 

Jäljelle jää enää kysymys mikä pitkän linjan tekijä San Franciscossa omistaa koneen - koneen rekisteritunnus viittaa siihen.

 

Erkki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-LMV on oikein !

 

Jäljelle jää enää kysymys mikä pitkän linjan tekijä San Franciscossa omistaa koneen - koneen rekisteritunnus viittaa siihen.

 

Erkki

 

PeGasus Aviation?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pegasus Aviation on OIKEIN !

 

Pegasukseen on tiedoksi sijoittanut rahaa mm. Oaktree Capital-rahoitusyhtiö. Tämä vuorostaan osti Spirit Airlinesin enemmistön; Spiritiltä rupeaa irtoamaan n. 30 käytettyä MD-80-konetta kun tämä halpisyhtiö vaihtaa Airbusseihin. Joten Pegasus pyörittää 80:isiä vielä pitkään ...

 

Erkki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pegasus Aviation on OIKEIN !

 

[

Erkki

 

Jaa voitinkos mä ny sitte herätyskellon ja suihkusaippuan? ;) ;) ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään