Hannu Tolonen

RedHat 9 aloittelijalle?

10 viestiä aiheessa

Tästä olen tehnyt joskus aiemminkin aiheen, mutta kysynpä uudelleen kun on ollut jo pitkän aikaa mielessä että, pitäisi kokeilla Linuxia, mutta kun ei ole käytännön kokemusta yhtään Linuxista enkä tunne ketään jolla olisi Linux, käännynkin teidän FSN:n tietäjien puoleen.

Ilmeisestikkin Linuxin asennus ja toimivaksi saanti ei aivan läpihuutojuttu ole, mutta uskoisin että se ei aivan ylitsepääsemätöntä ole, varmaankin vaikein osa on saada netti toimimaan.

Kysymys kuulukin, olisiko tuosta RH ysistä aloittelijalle ensimmäiseksi Linuxiksi?

Kuten jo mainitsin niin luulisin että netin toimivaksi saanti on vaikein osa. ADSL-modeemin virkaa toimittaa A-Link RoadRunner 11 ja valmistajan sivuilta löytyy ajurit Redhat 6.2 ja 7.1 versioille. Toimisikohan nuo myös RH 9:ssä? Netti olisi kuitenkin aika tärkeä saada toimimaan.

Katselin mitä Google tietää asiasta ja löysinkin pari lupaavaa linkkiä koskien tuota RH 9:ää mistä löytyy paljon asiaa Linuxin käyttöä koskien.

Kiintolevyllä on n. 3 gigaa osioimatonta tilaa jonne ilmeisesti tuo Linux pitäisi asentaa. Riittääkö tuo vai pitääkö osoita vielä muutella?

Kaikki vinkit, linkit ja lisätieto on tervetullutta.

Hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nykyiset Linukoiden asennusohjelmat alkavat olla sen verran fiksuja, että useimmiten kaikki toimii heittämällä. Jos ADSL-sovitin on sellaista mallia, että vaatii ajurin, niin se tietty voi olla hakusessa. Kokeilemallahan tuon näkee.

RedHat 9 on ihan hyvä distro opetella. Tosin RH lopetti työpöytäversion tekemisen ja keskittyy palvelinversioon, mutta Fedora (http://fedora.redhat.com/) jatkaa siitä mihin RH9 jäi. RH:n systeemit, kuten RPM-paketointi, ovat yleisimpiä käytössä olevia ja siinä ei muutenkaan ole mitään epälinuxmaista härpäkkää, joten sillä pääsee heti oikeille jäljille.

3 gigaa riittää vallan mainiosti. Muistathan, että Linux vaatii vähintään 2 osiota, swapille omansa ja tiedostoille vähintään yksi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No niin...RedHat meni ihan kiltisti koneelle muuten paitsi automaaginen osionti ei suostunut toimimaan, joten osiot piti tehdä itse enkä ollut niistä ihan varma, mutta hyvin se ilmeisesti meni kun se suostui asentumaan.

Tein muistaakseni 2.2 gigan / -osion sekä olikohan se 150 MB /swap -osion. En tiedä menikö tuo /Swap -aseman oikein kun asennusohjelma herjasi että ei löydy swappia, mutta jatkoin vaan asennusta ja kaikki meni hyvin.

Tuo swappi on ehkä vähän liian pieni, kun ei sitä tyhjää tilaa ollutkaan kun vähän reilu 2 gigaa (Kiitos kiintolevyjen valmistajien tilan ilmoitus periaatteiden).

Nettiä en ole vielä yrittänytkään laittaa kun saan ilmeisesti loppuviikosta ulkoisen adsl-laatikon niin pitää testata sitten...

Nyt saa sitten nauraa, mutta mistä sen paljon puhutun konsolin saa esille?

Hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tämä tulee nyt auttamatta myöhässä mutta itse olen huomannut, että alottelijalle Mandrake on erittäin hyvä. Itse olen leikkinyt RH:n, Mandraken ja SuSe:n kanssa ja näistä mielestäni Mandraken asennus oli kaikkein yksinkertaisin.

Gonzon löydät klikkamalla sitä punaista hattua työpöydältä ja sieltä System tools -> terminal

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tämä tulee nyt auttamatta myöhässä mutta itse olen huomannut, että alottelijalle Mandrake on erittäin hyvä. Itse olen leikkinyt RH:n, Mandraken ja SuSe:n kanssa ja näistä mielestäni Mandraken asennus oli kaikkein yksinkertaisin.

Gonzon löydät klikkamalla sitä punaista hattua työpöydältä ja sieltä System tools -> terminal

Pari numeroa sitten Mikrobitissä oli asennusartikkeli/opas Mandraken asennukseen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt saa sitten nauraa, mutta mistä sen paljon puhutun konsolin saa esille?

Niin Gnomen Terminal kuin KDE:n Konsolekin aukeavat valikosta System tools - Terminal. Eikä siinä mitään nauramista ole, niiden valikoiden logiikka on outo :) Minäkin, kun harvoin työpöydän kautta mitään teen, joudun aina etsimään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin Gnomen Terminal kuin KDE:n Konsolekin aukeavat valikosta System tools - Terminal. Eikä siinä mitään nauramista ole, niiden valikoiden logiikka on outo :) Minäkin, kun harvoin työpöydän kautta mitään teen, joudun aina etsimään.

Logiikka tosiaan on minunkin mielestäni outo, ottaen vielä huomioon että konsoli lienee kuitenkin niitä käytetyimpiä sovelluksia. No itse aina laitan työpöydälle konsolille oman launcherin koska teen melkein kaiken konsolin kautta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Logiikka tosiaan on minunkin mielestäni outo, ottaen vielä huomioon että konsoli lienee kuitenkin niitä käytetyimpiä sovelluksia.

Tuo riippuu ihan siitä mitä sillä koneella tekee.

Ja Redhat / Mandrake / Suse on varmaan ihan yhtä hyviä aloittelijalle, ei se redhatin asennus ole yhtään sen vaikeampi. Enemmän sormi suuhun -hetkiä jonkun Windowsin asennuksessa tulee jos on tullakseen, ainakin kun niitä cd-avainten kryptisiä koodeja yrittää kirjoittaa..

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuo riippuu ihan siitä mitä sillä koneella tekee.

Teen ohjelmointihommia jolloin minulla olevat akkunat ovat pääasiassa konsoleita. Poikkeuksen tekee Mozilla, Evolution ja XEmacs.

asennus ole yhtään sen vaikeampi. Enemmän sormi suuhun -hetkiä jonkun Windowsin asennuksessa tulee jos on tullakseen, ainakin kun niitä cd-avainten kryptisiä koodeja yrittää kirjoittaa..

... tai kun tekee Windowsin rekisteröimistä puhelinpalvelun kautta. Tulee jokseenkin kiirus... ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Teen ohjelmointihommia jolloin minulla olevat akkunat ovat pääasiassa konsoleita. Poikkeuksen tekee Mozilla, Evolution ja XEmacs....

Juu silloin kyllä :)

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään