Risto Partanen

Oletko rasisti?

179 viestiä aiheessa

Paljon myöhemmin tänä päivänä, kun takanani on toistasaataa maata, suhtaudun erillaisuuteen varauksellisesti. Sen ehkä aiheuttaa vietti pysyä hengissä. En voi sille mitään.

Jösses! :o Tuollaiseksiko se meneekin, jos sattuu huomaamaan, ettei jokin ihanainen voima, puolue tai sossun täti hoidakaan hommia, vaan joutuu ihkasen itse pysyttelemään hengissä ja katsomaan ympärilleen. :'(

;);D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niinpä. Vouhottajat kummallakin puolella barrikaadia ovat aivan samanlaisia.

Me tavalliset, maltilliset ihmiset olemme kuitenkin enemmistönä niin täällä lännessä kuin islamilaisessakin maailmassa (ja kaikkialla maailmassa). Ei islamkaan ole noiden radikaalien antaman kuvan kaltainen. Me tavalliset ihmiset emme halua ristiriitoja erilaisten uskontojen, rotujen (oikeasti kaikki ihmiset ovat samaa "rotua" eli lajia eli mitään varsinaisia rotueroja ei edes ole - ihonväri ja muut ominaisuudet vaihtelevat ihan pelkästään pohjoismaista perimääkin kantavien kesken valtavasti) emmekä minkään muunkaan ominaisuuden suhteen.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hassua, mutta mistä mahtaa johtua se tosiseikka, johon Esa K.:kin vihjaisi: Mitä enemmän käy ja oleskelee muissa kulttuureissa, sen suvaitsemattomammaksi muuttuu maahanmuuttoa kohtaan. Itse olen huomannut itsessäni samanalaista kehitystä (+ olen työssäni ja "harrastuksissani" törmännyt varsin paljon maahanmuutajiin liittyviin ongelmiin). Mieleen tulee vain yksi selitys: Vapaan maahanmuuton kannattajat eivät ole tutustuneet syvällisemmin muihin kulttuureihin, ja sen mukanaan tuomiin ongelmiin. Kertokaapa muita selityksiä. Kuuntelen niitä mielelläni.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hassua, mutta mistä mahtaa johtua se tosiseikka, johon Esa K.:kin vihjaisi: Mitä enemmän käy ja oleskelee muissa kulttuureissa, sen suvaitsemattomammaksi muuttuu maahanmuuttoa kohtaan. Itse olen huomannut itsessäni samanalaista kehitystä (+ olen työssäni ja "harrastuksissani" törmännyt varsin paljon maahanmuutajiin liittyviin ongelmiin). Mieleen tulee vain yksi selitys: Vapaan maahanmuuton kannattajat eivät ole tutustuneet syvällisemmin muihin kulttuureihin, ja sen mukanaan tuomiin ongelmiin. Kertokaapa muita selityksiä. Kuuntelen niitä mielelläni.

Voiko maahanmuutto EU:n oloissa olla enää muuta kuin täysin vapaata (ainakin toisesta EU-maasta)? Tarkoitat ilmeisesti maahanmuuttoa muista maista ja pakolaisten maahanmuuttoa. Pakolaisten ottamisella on jo olemassa kontrolli ja ainakin väitetään, että se on Suomessa paljon tiukempi kuin esimerkiksi muissa pohjoismaissa. Ainakin pakolaisten määrä täällä on absoluuttisesti ja suhteessa paljon pienempi kuin noissa maissa. Vapaa maahanmuutto jää siis tarkoittamaan muuta maahanmuuttoa. Käsittääkseni jokainen maa kontrolloi sitä omien säädöstensä ja lakiensa puitteissa eli ei sekään ole täydellisen vapaata tai edes yhtä vapaata kuin maahanmuutto toisesta EU-maasta ja tullee pysyväksi vasta, kun maahanmuuttaja on saanut Suomen kansalaisuuden (johon kuuluu myös tiettyjä velvotteita).

Itse en hyväksyisi rikollisten muuttamista Suomeen edes tilapäisesti. EU:sta tulevien rikollisten kontrollointi vain lienee nykyisellään perin hankalaa. Kuka tahansa rehelliseksi tiedetty voi minun puolestani muuttaa Suomeen asumaan vaikka pysyvästi ihonväriin, sukupuoleen, sukupuoliseen suuntautumiseen, uskontoon, jne, jne. katsomatta. Minulla ei ole mitään sitä vastaan. Miksi olisi? Itse olen jo 60 vuotta täyttänyt ja pian eläkkeellä. Meitä (suuret ikäluokat) on paljon. Pian - aivan pian tarvitaan paljon lisää työvoimaa korvaamaan meidät eläkkeelle siirtyvät massat. Maahanmuuttajat ovat enemmän kuin tervetulleita. Taidan siis suhtautua myönteisesti maahanmuuttoon.

Olenko pystellyt koko ikäni pelkästään Suomessa?

En ole.

Puhun 2 kieltä hyvin, 2 tyydyttävästi ja 2 välttävästi. Olen matkustellut useita kertoja kaikilla muilla mantereilla paitsi Australiassa ja Etelämantereella (joka minusta on aivan liian kylmä paikka - pidän lämpimistä paikoista  ;D). Olen tehnyt työtä maassa, jossa puhutaan vain espanjaa (yo la hablo tambien). Olen nähnyt niin äärimmäistä loistoa kuin kurjuuttakin (kumpaakaan ei tapaa Suomessa - ei ole koskaan elinaikanani tavannut). En pidä kummastakaan, koska minusta molemmat ovat rikos ihmiskuntaa vastaan (ja nämä asiat loisto ja kurjuus liittyvät tässä maailmassa totta vie toisiinsa).

Lienen siis poikkeus teoriaasi tai peräti kumoan sen?  :laugh:

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lienen siis poikkeus teoriaasi tai peräti kumoan sen?  :laugh

Ei toki, et ole. Itse olen asunut useampia vuosia ulkomailla - pääasiassa Afrikassa ja Keski-Aasiassa. Matkusteltua on tullut ympäri maailmaa - kaikki mantereet lukuunottamatta Australiaa. Ja todellakin, mitä enemmän olen tutustunut eri kulttuureihin noissa maissa, sitä vähemmän uskon niiden sopeutumiseen suomalaiseen kulttuuriin. Matkustelu turistina on eri asia, kuin asuminen ko. maissa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei toki, et ole. Itse olen asunut useampia vuosia ulkomailla - pääasiassa Afrikassa ja Keski-Aasiassa. Matkusteltua on tullut ympäri maailmaa - kaikki mantereet lukuunottamatta Australiaa. Ja todellakin, mitä enemmän olen tutustunut eri kulttuureihin noissa maissa, sitä vähemmän uskon niiden sopeutumiseen suomalaiseen kulttuuriin. Matkustelu turistina on eri asia, kuin asuminen ko. maissa.

Miten hyvin olet itse sopeutunut noihin kulttuureihin? Sopeutuminen voi olla aluksi hyvinkin vaikeaa, mutta ei mahdotonta. Vähitellen - viimeistään seuraavassa sukupolvessa - sopeutuminen kuitenkin tapahtuu. Sitä auttaa, jos molemmat osapuolet ovat suvaitsevaisia toisiaan kohtaan. Vain kulttuurit eroavat toisistaan. Me ihmiset olemme näennäisestä erilaisuudestamme huolimatta hyvin samanlaisia (keskimäärin).

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miten hyvin olet itse sopeutunut noihin kulttuureihin? Sopeutuminen voi olla aluksi hyvinkin vaikeaa, mutta ei mahdotonta. Vähitellen - viimeistään seuraavassa sukupolvessa - sopeutuminen kuitenkin tapahtuu. Sitä auttaa, jos molemmat osapuolet ovat suvaitsevaisia toisiaan kohtaan. Vain kulttuurit eroavat toisistaan. Me ihmiset olemme näennäisestä erilaisuudestamme huolimatta hyvin samanlaisia (keskimäärin).

Pekka

Hyvin olen sopeutunut. Pyrkinyt asumaan ihmisten keskuudessa, hankkinut paikallisia ystäviä. Ja juuri se on opettanut minua näkemään kulttuuriemme erilaisuuden. Biologisesti olemme toki samanlaisia, mutta erilaiset uskonnolliset ja kulttuurilliset ambitiot ovat kovin syvään istutettuja meihin, ja niiden yhteensovittaminen on usein hyvin vaikeaa, eikä tule onnistumaan. Ja kaiken tämän kirjoitti ihminen, joka on saanut Punaisen Ristin kasvatuksen ja aivopesun... :P Silti pyrin edelleen olemaan realisti. Isäni tapasi sanoa: Ihmisten erot on tatuoitu ihoon ja kirjoitettu kieleen. Nyt sen ymmärrän.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sopeutumisesta.......

Kannattaa tulla pariksi viikoksi asumaan tänne Ruotsiin,Tukholman esikaupunkeihin,esim. Alby,Tensta jne

Taitaa riittää lyhyempikin aika.

Suosittelen lämpimästi vierailua kouluissa,päiväkodeissa,matkustamista yleisillä kulkuneuvoilla,myös yöaikaan.

Tulisi nähtyä miten tämä sopeutuminen on täällä toteutunut.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sopeutumisesta.......

Kannattaa tulla pariksi viikoksi asumaan tänne Ruotsiin,Tukholman esikaupunkeihin,esim. Alby,Tensta jne

Taitaa riittää lyhyempikin aika.

Suosittelen lämpimästi vierailua kouluissa,päiväkodeissa,matkustamista yleisillä kulkuneuvoilla,myös yöaikaan.

Tulisi nähtyä miten tämä sopeutuminen on täällä toteutunut.

Enpä tiiä, haluanko kuitenkaan oikeasti... :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Opposition tehtävä on tuoda esiin hallituksen touhuista se puoli, mitä ei haluta kertoa.

Ja SDP on kommentoinut suomen holtitonta maahanmuuttoa miten?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

...

kaikkialla maailmassa). Ei islamkaan ole noiden radikaalien antaman kuvan kaltainen. Me tavalliset ihmiset emme halua ristiriitoja erilaisten uskontojen, rotujen (oikeasti kaikki ihmiset ovat samaa "rotua" eli lajia eli mitään varsinaisia rotueroja ei edes ole - ihonväri ja muut ominaisuudet vaihtelevat ihan pelkästään pohjoismaista perimääkin kantavien kesken valtavasti) emmekä minkään muunkaan ominaisuuden suhteen.

...

Joskus pitää lainata itseäänkin  ;D. Luin juuri äsken eräästä tutkimuksesta, jonka mukaan länsisuomalaiset poikkeavat itäsuomalaisista geneettisesti paljon enemmän kuin länsisuomalaiset poikkeavat minkä tahansa muun Länsi-Euroopan väestön enemmistöstä. Siis meidän itäsuomalaisten enemmistö on geneettisesti hyvin kaukana esimerkiksi Pohjanmaalla asuvien enemmistöstä.

Olemme ikään kuin eri "rotua". Missä se näkyy? Ei missään. En ainakaan minä pysty ulkonäön tai muiden biologisten seikkojen perusteella tekemään mitään eroa. Toki se jossain myös näkyy. No, kielessä tietenkin (se kuuluu kuitenkin kulttuurin piiriin), mutta myös esimerkiksi sairastavuudessa (joka on kytköksissä myös geeneihin). Me itäsuomalaiset olemme alttiimpia esimerkiksi sepelvaltimotaudille (minullakin on se) kuin länsisuomalaiset tai muualla Euroopassa asuvat. Minua hoitanut lääkäri esitti väitteen, että puolet täällä elävistä miehistä sairastaa sitä (vähintään piilevästi). Se on paljon.

Siis esimerkiksi ihonväriltään musta ihminen voi geneettisesti olla lähempänä toista vaaleaa ihmistä kuin ulkonäöltään muuten jokseenkin samanlainen. Tiede pudottaa vähitellen pohjaa pois kaiken maailman rotuopeilta. Sitä paitsi me polveudumme nykytiedon mukaan Afrikasta tulleista ihmisistä, jotka taas luonnon valinnan perusteella todennäköisesti olivat mustia (eli "neekereitä"). Kiivainkin skini on siis "neekerin" jälkeläinen.  :laugh:

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kysymys onkin lähinnä kulttuurellisista, isoista eroista, ei rodullisista. Mielestäni ihminen on ihminen, oli hänen ihonvärinsä ihan mikä tahansa. Vastustan nykyisenkaltaista pakolaispolitiikkaa, en ihmisiä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tätä mieltä olen minäkin 100-prosenttisesti. Arttu osasi pukea sanoiksi tietämättään myös minun ajatukseni.

En ole rasisti. MUTTA. En myöskään hyväksy missään määrin nykyisenkaltaista pakolaispolitiikkaa, jossa roudataan hankalista oloista tänne Suomeen täysin vieraaseen kulttuuriin ihmisiä. Maailmassa on kymmeniä miljoonia ihmisiä, jotka ovat ahdingossa joko oman maansa luonnonilmiöiden tai useimmiten levottomuuksien vuoksi. Vaikka jokikinen "sivistysmaa" ottaisi kymmenen tuhatta pakolaista vuodessa, se ei ratkaise tätä ongelmaa. Ainoastaan sillä on helpotusta yksittäisille ihmisille, mutta jos ongelmaan haluttaisiin pureutua yleisellä tasolla, tämä on vain näpertelyä. Lähinnä pakolaisia otetaankin, jotta oltaisiin muiden maiden silmissä "hyviä tyyppejä".

Sen sijaan kannatan kyllä maahanmuuttoa tekemään työtä. Edellytyksenä on työhalukkuus ja ennen kaikkea HALUKKUUS sopeutua Suomen yhteiskuntajärjestykseen ja elämään. Valitettavasti monilta pakolaisstatuksella tänne tulevilta nuo puuttuvat.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja SDP on kommentoinut suomen holtitonta maahanmuuttoa miten?

Millä tavoin maahanmuutto Suomeen on holtitonta?

Jos verrataan vaikkapa Suomen ja muiden pohjoismaiden maahanmuuttoa, maahanmuuttajat Suomessa ovat yleisiä kuin jääkarhut Saharassa. Meitä sen sijaan on muuttanut talouspakolaisiksi? muihin maihin melkoisen merkittävä osa kansasta. Esimerkiksi vaikkapa vain Ruotsissa ja Yhdysvalloissa on satoja tuhansia suomalaisperäisiä asukkaita. Millä tavoin me eroamme maahanmuuttajina tänne muuttavista noiden maiden kannalta? Olisiko se taas se ihonväri, joka tekee meistä niin erinomaisia?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joitakin Slussenin sissejä lukuun ottamatta suomalaiset ovat enimmäkseen ryhtyneet heti töihin ja osaksi yhteiskuntaa niin Ruotsissa, Kanadassa kuin Yhdysvalloissakin, eivätkä ole rasittaneet pahemmin paikallisia veronmaksajia vaan suorastaan keventäneet näiden taakkaa omalla panoksellaan. Siinä on vissi ero.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei kysymys oikeastaan olekkaan siitä määrästä vaan iitä että ulkomaalaiset alkaa olla kohta paremmasssa asemassa lain säädännön osalta kuin kanta väestö. Heille on luotu sellainen paapomisjärjestelmä että se ei kanusta oikein sopeutumaan tähän yhteiskuntaan. Ja jos joskus sattuu vastoinkäymisiä niin siinä alkaa heti rasismi syyttely vaikka rasismilla ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Itse kannatan sellaista systeemiä joka tietyn ajan jälkeen jättäää ulkomaalaisen samaan asemaan kuin suomalainen on enkä kannata tätä jatkuvaa paapomista jota nyt harrastetaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joitakin Slussenin sissejä lukuun ottamatta suomalaiset ovat enimmäkseen ryhtyneet heti töihin ja osaksi yhteiskuntaa niin Ruotsissa, Kanadassa kuin Yhdysvalloissakin, eivätkä ole rasittaneet pahemmin paikallisia veronmaksajia vaan suorastaan keventäneet näiden taakkaa omalla panoksellaan. Siinä on vissi ero.

Onko jossakin jotenkin todistettu (esimerkiksi tilastollisesti), että suomalaiset olisivat tässä suhteessa parempia kuin maahanmuuttajat maailmassa keskimäärin? Ne tilastotkaan eivät välttämättä todista sitä miten työhaluisia maahanmuuttajat ovat, sillä jonkin maan lainsäädäntö, olosuhteet ja käytännöt voivat olla sellaisia, että maahanmuuttajan työllistyminen on enemmän kuin vaikeaa.

Olen matkustellut paljon esimerkiksi Espanjassa ja joskus olen seuraillut työmiestenkin touhuja siellä. On kivaa seurata toisten työn tekemistä silloin, kun itse on lomalla  ;D. Olen ollut tekevinäni sen huomion, että espanjalainen ei ole niin kovin säntillinen sen kellonajan suhteen. Joku homma voi alkaa - kuten sanotaan - mañana, mutta kun se sitten alkaa töitä paiskitaan ainakin yhtä ahkerasti kuin täälläkin ja Kelloon ei katsota myöskään sen lopetusajan suhteen. Keskellä päivää pidetään kunnon siesta. Tämän tavan soisi tännekin, vaikka meillä ilmasto ei pakotakaan siihen. On paljon terveellisempää ja vähemmän stressaavaa pitää kunnon ruokatunti (siesta kestää 2-3 tuntia) ja vetää sen päälle vaikka vielä tirsat. Siten iltapäivällä jaksaa paremmin.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei kysymys oikeastaan olekkaan siitä määrästä vaan iitä että ulkomaalaiset alkaa olla kohta paremmasssa asemassa lain säädännön osalta kuin kanta väestö. Heille on luotu sellainen paapomisjärjestelmä että se ei kanusta oikein sopeutumaan tähän yhteiskuntaan. Ja jos joskus sattuu vastoinkäymisiä niin siinä alkaa heti rasismi syyttely vaikka rasismilla ei ole asian

...

Enpä usko. Suomen laki ja säädökset ovat kaikille samat - myös maahanmuuttajille. Vaihtaisitko asemaa maahanmuuttajan kanssa? Vastaa ihan rehellisesti. Minä en vaihtaisi - enkä varsinkaan niiden (pakolaisten ja kaukomailta tulevien) kanssa, joita eniten syyllistetään. Heillä on huonoimmat oltavat.

Tänne Joensuuhunkin - esimerkiksi yliopistoon - tulee paljon enemmän tai vähemmän pysyviä maahanmuuttajia. Kukaan ei kiinnitä heihin mitään erityistä huomiota tai esitä täällä mainittuja väitteitä, koska he ovat enimmäkseen valkoihoisia ja hyvässä yhteiskunnallisessa asemassa. Sen sijaan pesäpallomailaa päähän tarjottiin eräällekin Katajan mustalle koripallovahvistukselle tässä muutama vuosi sitten, vaikka mies tuli Yhdysvalloista eikä ollut edes aikonut muuttaa maahan pysyvästi, eikä ollut "kerjäämässä sosiaaliavustuksia".

Se menee toisin puolin. Jos on jo rasisti, alkaa perusteiden kaivaminen maahanmuuton vastustamiseksi.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Se menee toisin puolin. Jos on jo rasisti, alkaa perusteiden kaivaminen maahanmuuton vastustamiseksi.

Pekka

No näinollen olen rasisti.Enkä kuulu vähemmistöön.

Näillä perusteilla (ainakin Ruotsissa) löytyy rasisteja runsaasti myös näistä maahanmuuttajista. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Millä tavoin maahanmuutto Suomeen on holtitonta?

On Pekka jo nähty, että sinä olet äärimmäisen maahanmuuttajamyönteinen ja haluat näitä, jotka vain loisivat eivätkä tee yhtään mitään ts. pidetään nykyinen maahanmuuttopolitiikka sellaisenaan. En tiedä oletko vitsikäs, vai oletko tosissasi tuon kommentin kanssa. Joka tapauksessa, minä en ala sitä sinulle selittämään, sillä tässä vaiheessa tuskin enää hyväksyt mitään maahanmuuttokriittisiä faktoja. Aloita vaikka Halla-ahon blogia lukemisella, http://www.halla-aho.com/scripta

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Täytyy tähän nyt kommentoida sen verran, että minua haittaa ulkomaalaiset jotka eivät edes halua tehdä töitä täällä.

Minua ei haittaa pätkääkään ulkomaalaiset jotka haluavat elää täällä kunnollista elämää, haluavat tehdä töitä ja sopeutua suomalaiseen elämänmenoon.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

On Pekka jo nähty, että sinä olet äärimmäisen maahanmuuttajamyönteinen ja haluat näitä, jotka vain loisivat eivätkä tee yhtään mitään ts. pidetään nykyinen maahanmuuttopolitiikka sellaisenaan. En tiedä oletko vitsikäs, vai oletko tosissasi tuon

...

Ensimmäisen lauseesi viimeinen virke on se, josta en ole samaa mieltä kanssasi. Meillä on 200-300 tuhatta työtöntä edelleen, "jotka vain loisivat eivätkä tee yhtään mitään...". Kysypä Suomen työttömältä kuinka moni on sitä ihan omasta vapaasta tahdostaan.

Toki sellaisiakin on (itsekin tunnen jonkun, mutta nämä jäävät pieneen mariginaaliin). Tilanne monella maahnamuuttajalla on vähän sama kuin suomalaisella työttömällä. Halua tehdä olisi, mutta ei ole mahdollisuuksia. Kakista ei voi tulla yrittäjiä. Kaikilla ei ole siihen tarvittavia ominaisuuksia tai muita edellytyksiä. Pakolaisstatuksella ei voi edes noin vain mennä töihin. Monet tarvitsisivat jonkun joka työllistää heidät - auttaa heidät alkuun.

Tässä maassa on paljon mätää. Joistakin asiasta olen samaa mieltä, mutta siitä mikä tilanteen aiheuttaa olen eri mieltä. Eivät pakolaiset tai muut maahanmuuttajat vie suomalaisten työpaikkoja tai ole millään tavoin syyllisiä heidän ongelmiinsa. Ne syylliset löytyvät ihan supisuomalaisista poliitikoista ja muista, joilla täällä on valtaa. Vähiten sitä valtaa on ulkomailta tänne muuttaneella ainakin aluksi.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Vieras
Tämä aihe on nyt suljettu uusilta viesteiltä.