Peter Lord

Self-Made perämies

10 viestiä aiheessa

Kuvitellaanpas pieni, täysin fiktiivinen tilanne

 

Jos

a) ostaisin ison yksimoottorisen lentokoneen, kutsukaamme sitä vaikka tyypiksi XY-5 joka painaa taatusti yli 2000 kiloa ja harrastaisin sillä yksityislentotoimintaa

b) en ole lennonopettaja

c) minulla olisi lentäjätuttavia, jotka jollakin tavalla "oppisivat" ohjaamaan ko. konetta oikealta puolelta

d) tuttavilla EI ole koneen tyyppikelpuutusta, ainoastaan tätä epävirallista "FAM" -tiimaa

e) sen paremmin minulla kuin tuttavillanikaan ei olisi MCC-koulutusta yhdessä eikä erikseen

f) en olisi hyväksyttänyt ko. lentotoiminnalle toimintakäsikirjaa (sen paremmin yhden kuin kahdenkaan ohjaajan lentotoimintaan)

 

ja jos

g) toistuvasti nämä tuttavat osallistuisivat koneen ohjaamiseen oikealta puolelta

 

NIIN

i) tulisinko minä tai tuttavani näin menetellen rikkoneeksi mahdollisesti yhtä tai useampaa ilmailumääräystä tai muuta säännöstä ?

j) Jos kone joutuu onnettomuuteen, kun "self-made-perämies" ohjaa konetta, niin mitenkähän se vakuutusyhtiö reagoisi / maksaisi?

k) mikä tarkkaan ottaen on tällaisen self-made perämiehen status tuollaisilla lennoilla?  Olisiko hän miehistöä vai matkustaja?

 

 

 

Peter

Just a dumb pilot

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

j) Jos kone joutuu onnettomuuteen, kun "self-made-perämies" ohjaa konetta, niin mitenkähän se vakuutusyhtiö reagoisi / maksaisi?

k) mikä tarkkaan ottaen on tällaisen self-made perämiehen status tuollaisilla lennoilla?  Olisiko hän miehistöä vai matkustaja?

 

 

j) Tuskinpa maksaisi.

k) Kyllä taitaa olla pelkkä matkustaja, näin ainakin oman koulutukseni aikana teroitettiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvitellaanpa toinen, absluuttisen fiktiivinen tilanne. Selfmade perähenkilö ohjaa konetta kapteenin virkaa toimittavan päällikköhenkilön istuessa vieressä. Laskeudutaan fiktiivisellä kentällä fiktiivisen väärälle baanalle.

Kysymys: kumpi on vastuussa moisesta manööveristä -  koneen päällikköhenkilönä kapteenin virkaa toimittava henkilö vai  selfmade perähenkilö? 

Ihmetys & kummastus: Miksi ihmeessä päällikköhenkilö uskoo laskun suorituksen selfmadeperähenkilölle – eikös laskun teko ole sen verran vaativa toimenpide, että selfmadeperähenkilön ollessa mukana sen suorittaa aina koneen päällikkö.

Ja jottei sekoiteta kahta eri fiktiivistä tapausta toisiinsa niin minun esimerkkitilanteen kone ei ole XY-5

;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvitellaanpa toinen, absluuttisen fiktiivinen tilanne. Selfmade perähenkilö ohjaa konetta kapteenin virkaa toimittavan päällikköhenkilön istuessa vieressä. Laskeudutaan fiktiivisellä kentällä fiktiivisen väärälle baanalle.

Kysymys: kumpi on vastuussa moisesta manööveristä -  koneen päällikköhenkilönä kapteenin virkaa toimittava henkilö vai  selfmade perähenkilö? 

Ihmetys & kummastus: Miksi ihmeessä päällikköhenkilö uskoo laskun suorituksen selfmadeperähenkilölle – eikös laskun teko ole sen verran vaativa toimenpide, että selfmadeperähenkilön ollessa mukana sen suorittaa aina koneen päällikkö.

;D

 

Hmmmh, sanoisinpa melkein, että tuossa vaiheessa koneessa olisi vain matkustajia, ja kippari saisi luvan hoitaa jälkipyykit  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vanha ilmailumääräys OPS M1-10 lausuu seuraavaa:

 

4.1 Ilma-aluksen päällikön on kussakin tapauksessa ratkaistava, missä laajuudessa kaksoisohjaimet on poistettava tai suojattava.  Päällikön on ennen lentoa huomautettava perämiehen paikalla olevalle, että ohjaimiin ja säätimiin koskeminen on kielletty, ellei kyseessä ole kohdan 4.2 mukainen tehtävien jako.

 

4.2 Ilma-aluksen päällikkö saa luovuttaa ohjaimet harkintansa mukaan perämiehen paikalla istuvalle edellyttäen, että

 

a) perämiehen paikalla istuvalla on vähintään voimassa oleva yksityislentäjän lupakirja ja tarvittavat kelpuutukset

b) tehtävien jako ilma-aluksen päällikön ja perämiehen paikalla olevan välillä on selvitetty ennen lentoa ja

c) ilma-alus on rinnan istuttavaa tyyppiä tai selvä puheyhteys ohjaajien välillä on muutoin järjestetty sisäpuhelimella.

 

Määräys koskee "Suomessa rekisteröidyillä ilma-aluksilla suoritettavia lentoja"

 

 

Kuinkahan tätä voidaan meidän fiktioomme soveltaa.... ?

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vanha ilmailumääräys OPS M1-10 lausuu seuraavaa:

 

4.1 Ilma-aluksen päällikön on kussakin tapauksessa ratkaistava, missä laajuudessa kaksoisohjaimet on poistettava tai suojattava.  Päällikön on ennen lentoa huomautettava perämiehen paikalla olevalle, että ohjaimiin ja säätimiin koskeminen on kielletty, ellei kyseessä ole kohdan 4.2 mukainen tehtävien jako.

 

4.2 Ilma-aluksen päällikkö saa luovuttaa ohjaimet harkintansa mukaan perämiehen paikalla istuvalle edellyttäen, että

 

a) perämiehen paikalla istuvalla on vähintään voimassa oleva yksityislentäjän lupakirja ja tarvittavat kelpuutukset

b) tehtävien jako ilma-aluksen päällikön ja perämiehen paikalla olevan välillä on selvitetty ennen lentoa ja

c) ilma-alus on rinnan istuttavaa tyyppiä tai selvä puheyhteys ohjaajien välillä on muutoin järjestetty sisäpuhelimella.

 

Määräys koskee "Suomessa rekisteröidyillä ilma-aluksilla suoritettavia lentoja"

 

 

Kuinkahan tätä voidaan meidän fiktioomme soveltaa.... ?

 

Peter

 

Jopas olet mielenkiintoisen pykälän löytäny. Olettaisin kuitenkin että päällikkö on silti vastuussa, riippumatta siitä että kenellä on kädet ohjaimilla. Mites tiima sitten lasketaan. Eikös SIC tiiman kertymiseen vaadita kone joka on tyyppihyväksytty kahden ohjaajan käyttöön, ja siksi esim perus Kessnalla lentelyssä et voi kerryttää SIC tiimaa vaikka päällikkö antaakin luvan ohjata. Miten sitten ylläolevassa se lasketaan?

 

-tuomo

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jopas olet mielenkiintoisen pykälän löytäny. Olettaisin kuitenkin että päällikkö on silti vastuussa, riippumatta siitä että kenellä on kädet ohjaimilla. Mites tiima sitten lasketaan. Eikös SIC tiiman kertymiseen vaadita kone joka on tyyppihyväksytty kahden ohjaajan käyttöön, ja siksi esim perus Kessnalla lentelyssä et voi kerryttää SIC tiimaa vaikka päällikkö antaakin luvan ohjata. Miten sitten ylläolevassa se lasketaan?

 

-tuomo

 

 

Jos kyse ei ole koulutuksesta niin vain päällikkö saa laskea lentoajan hyväkseen. Siitä sanotaan ko. määräyksessä toisessa kohdin yksikäsitteisesti. 

 

 

Yleisemmin ottaen, tiedustelin muutama vuosi sitten Ilmailuhallinnolta edellytyksiä lentää kahden hengen ohjaamomiehityksellä yksityislentoa lentokoneella, jonka tyyppihyväksymisvaatimusten tms mukaiseati minimi ohjaamomiehitys on 1. 

 

Ote vastauksesta:

 

"Yhtiönne yksityislentotoimintaa kahden ohjaajan ohjaamomiehityksellä voidaan suorittaa seuraavin ehdoin:

* Ohjaajilla on oltava voimassaolevat lupakirjat ja asianmukaiset

kelpuutukset

* Ohjaajilla on oltava myös hyväksytty MCC-koulutus

* Ohjaajilla on oltava MCC-koulutus kyseiseen lentokonetyyppiin

* Yhtiön tulee laatia ko. toimintaa käsittelevä toimintakäsikirja

 

 

Toimintakäsikirjan ei tarvitse olla JAR-OPS 1 määräysten mukainen, mutta vastaavat toiminta- ja koulutusohjeet voi varmaan "derivoida" jostain vastavaa toimintaa harjoittavan yhtiön käsikirjasta. Huomioitavaa on mm. sääminimimääräykset muuta kuin JAR-OPS vaatimusten mukaista mittarilentotoimintaa varten (OPS M1-5)

...

"

 

Ja yhä, edelleen puhumme Suomessa rekisteröityjen ilma-alusten käyttämisestä.

 

Luoja tietää, mitä määräyksiä pitää soveltaa joissakin muissa maissa rekisteröityjen ilma-alusten käyttöön yksityislentotoiminnassa.

Mutta aion kysyä.

 

Peter

 

PS Jos lennät perus-Kesnalla, jossa päällikkönä on lennonopettaja, voit tietyin edellytyksin saada oppilastiimaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Puhelimeni on soinut tänään ahkerasti.

 

Minulta on jopa kysytty, onko tarkoitukseni pilata (tällä kirjoituksella) jonkun tunnistettavissa olevan henkilön maine. 

Ei tasan tarkkaan ole.  Haluaisin vain saada selvyyttä erilaisiin uskomuksiin, joita "perämiehenä" olemiseen liittyy.  Tämä on oikeastaan osa isompaa asiakokonaisuutta, josta kirjoitin myös tuoreimmassa SIIVET-lehdessä, aiheena erilaiset vastuukysymykset.

 

Myös fiktiivinen konetyyppi XY-5 on todellakin  (toistan: todellakin) oli aivan hatusta vedetty.

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvitellaanpa toinen, absluuttisen fiktiivinen tilanne. Selfmade perähenkilö ohjaa konetta kapteenin virkaa toimittavan päällikköhenkilön istuessa vieressä. Laskeudutaan fiktiivisellä kentällä fiktiivisen väärälle baanalle.

Kysymys: kumpi on vastuussa moisesta manööveristä -  koneen päällikköhenkilönä kapteenin virkaa toimittava henkilö vai  selfmade perähenkilö? 

Ihmetys & kummastus: Miksi ihmeessä päällikköhenkilö uskoo laskun suorituksen selfmadeperähenkilölle – eikös laskun teko ole sen verran vaativa toimenpide, että selfmadeperähenkilön ollessa mukana sen suorittaa aina koneen päällikkö.

Ja jottei sekoiteta kahta eri fiktiivistä tapausta toisiinsa niin minun esimerkkitilanteen kone ei ole XY-5

;D

 

Jaa-aa...

 

Vaikea ottaa kantaa tähän. Niinä harvoina kertoina kun olen itse ollut laskeutuvassa lentokoneessa päällikköhenkilönä, on laskut tehty vakain tuumin ja harkiten aina sille radalle jolle on..

:P

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään