Kirjoitettu Lokakuu 22, 2008 Tällä kertaa sitten plarailin vanhoja paperikuvanivaskoja. Sieltähän löytyikin pistämätöntä materiaalia kerrassaan. Voisin väittää näiden olevan ensimmäiset ottamani lentokonekuvat, joten laitetaanpas ne nyt jakoon siitä hyvästä. Aikakausi on semmoinen, että pari ekaa kuvaa on toukokuulta ja loput kesäkuulta 1985. Olin justiinsa kaverin kanssa innosta soikeana käynyt kuuntelemassa edellisenä talvena moputeoriat, joten Wredebyssä piti notkua harva se ilta pällistelemässä kurssin lento-osaa suorittavien vähän vanhempien immeisten koulutuksen etenemistä. Ja voi sitä riemua, kun joskus pääsi ihan pikkuisen kyytiin Ikäähän oli tuossa vaiheessa kokonaiset 13 vee, joten innostus on taattu. Sen verta pystyy heti sanoo, että teillä nykyajan 13-vuotisilla on aika paljon mukavammat edellytykset ilmailun harrastamiseen ja valokuvaamiseen. Ei ollu meillä simulaattoreita eikä intternettiä, ei. Kaukolainaan sai John Weggin Finnair-historiikin paikalliskirjastontätin suosiollisella avustuksella. Pipo kiristi ja ainut puulelu oli patterin välissä... Mutta kalusto oli sentään asiallista. Tässä kuvasarjassa ei laatu paljon päätä huimaa. Kuvauskalustona on Agfamatic 10*10 kuvia räpsivä pokkari. Toimii muuten edelleen! Ura kuitenkin lähtee liikenteeseen asiallisimmasta päästä. Fournier RF4D OH-370 eli ykkös-Tuulia siinä rullailee saavuttuaan lentokeikalta. Kone ehti olla välillä 18 vuotta peruskorjauksessakin, joten on siitä aikaa vierähtänyt. Voisinpa muuten väittää puikoissa olevan lennonjohtaja Tarvaisen, jonka äänen kuulee nykyään Vantaan tutkalla. [ attachment removed ] Tästä tuli sitten myöhemmin koulukoneeni ja vielä myöhemmin koulutuskoneeni. Grob G109A OH-659 lähes tulenuutena sorvailee läpäriä 25:lle. [ attachment removed ] No sitten päästäänkin asiaan. En ole vielä nähnyt toista kuvaa tästä häppeningistä, joten ei mennyt dokumentointimielessäkään pieleen. Japanin kruununprinssi Akihito kuvan takana olevan tekstin mukaan "saapui valtion vierailulle 12.6.1985". Punaisen maton kupeessa mm. pari vuotta aiemmin uransa aloittanut presidentti Mauno Koivisto ja Telsu-rouva. Koneena tietty three-holerien kuningatar, eli JAL:n Kymppi. [ attachment removed ] Syy kentällä notkumiseen oli parin viikon kikkailu Lontoossa. Tässä sinne ollaan menossa - eikä millään ihan turhalla vehkeellä. Kyseessä on Dan-Airin BAC 1-11 ja paikka kuulemma 7A. [ attachment removed ] Heathrowlla onkin sitten saatu päästara tähtäimeen. Uusi maalaus on varmaan juuri vedetty pintaan, sillä ainakin osa oli noita aikoja vielä vanhoissa väreissä. Aika monta kertaa noita Concordeja tuli nähdyksi, mutta yhtään oikein kunnollista kuvaa moisesta en saanut. Sielun verkkokalvolle tallentui eräskin ilta, kun JFK:n vuoro palaili takaisin alkavassa auringonlaskussa ja oltiin justiinsa palloilemassa Thamesin rannalla Richmondissa finaalin alla. [ attachment removed ] No joo. Lufthansan A310. Swissairin samanoloinen rullailee poritille. Huomaa taustalla nakottavat kaksi Pan Amin jumboa. ja ne horisontit ei ollu vinossa edes silloin. Lätkin vaan kuvat skanneriin vinoon [ attachment removed ] Tämä ei sinällään muuten toisi paljon lisäarvoa edelliseen, mutta BA:n Tristarin pyrstö vanhoissa maaleissa melkein lämmittää mieltä [ attachment removed ] Edellisen 747:n kanssa kuvaan on sattunut myös 757, jota ei ole vielä ehditty uudelleenmaalata. [ attachment removed ] Nyt Swissaireja on kaksi ja kaveriksi on tullut kotimainen Yssykkä. Hämmentävää on, että kuvateksti kertoo yksilön olevan OH-LNB, eli DC-9-41. Enpä olisi moista muistanut ja kuvittelin, että Lontoota hoidettiin tuohon aikaan joko 50- tai 80-sarjan koneilla. no, tuleehan noita vaihtotilanteita vielä nykypäivänäkin toisaalta. [ attachment removed ] Edellisten hassutusten lisäksi on vielä näemmä tallentunut filmille 727:t naapurimaista Espanjasta ja Portugalista. [ attachment removed ] Tuolla kun sitä olis ollu kunnon vehkeet ja asiansa osaava kaveri. Huoh. Pitäskö tähän nyt sanoa kiitos ja anteeks -A- PS. Joo niin, jos joku haluaa osallistua näin päättömään ketjuun omilla ekoillansa, ni antaa palaa vaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 22, 2008 Jaaa-a, kai nää pitäsi lähettää kanssa A-nettiin... Vuosi on jotain ennen nakkisotaa ja paikkana ei niin sallittu spottailulava 04 "yllä". Toinen otettu sumuisena iltana ja toinen peilitelellä jonakin toisena iltana. On jossain lisääkin, mutta skanneri päättää tehdä oman lumisateen, niin olkoompa viritykset sitten tässä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 23, 2008 Mukava nähdä näitä vanhoja kuvia. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 23, 2008 Ura kuitenkin lähtee liikenteeseen asiallisimmasta päästä. Fournier RF4D OH-370 eli ykkös-Tuulia siinä rullailee saavuttuaan lentokeikalta. Kone ehti olla välillä 18 vuotta peruskorjauksessakin, joten on siitä aikaa vierähtänyt. Kovin paljoa ei näköjään maisemat ja kalusto ole muuttuneet 23 vuodessa. Ylimmässä kuvassa OH-CMP pari viikkoa sitten Wredebyssä. Alemmasta voi taustalta tunnistaa OH-370:n tutut värit. Hauska yhteensattumata, että EFWB:ssä majailevilla Tuulioilla on näköjään perättäiset rekisterinumerot. [ attachment removed ] [ attachment removed ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 23, 2008 Anteeksi, että tämä on nyt toistoa, kun kuvista oli myös linkki tuolla toisella saitilla vasta 13.10. ..... [ attachment removed ] mutta ...... muistaakseni tämä on niistä "eka kuva" eli Hunting Percival Pembroke. PR1. Luonnetjärvellä 1960 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 23, 2008 Kovin paljoa ei näköjään maisemat ja kalusto ole muuttuneet 23 vuodessa. Ylimmässä kuvassa OH-CMP pari viikkoa sitten Wredebyssä. Alemmasta voi taustalta tunnistaa OH-370:n tutut värit. Hauska yhteensattumata, että EFWB:ssä majailevilla Tuulioilla on näköjään perättäiset rekisterinumerot. Kas, meitin telineluukkuremontissa oleva peipe on päässy kuvaan Kiva kiva. 370:n värityshän on kyllä muuttunut aika paljonkin, mutta sävyt ovat samaa tyyliä edelleenkin. Yhteensattuma on kyllä ihan mukava. Koneet tulivat peräkkäisinä yksilöinä maahan. Toinen Wredeen ja toinen Kruunupyyhyn. Viime syksynä ne sitten viimein muuttivat naapureiksi. Sinertävämmässä on vielä rekkarissa mun synttärivuosi, joten se on vieläkin hauskempi yhteensattuma. Mutta aika lailla samanlaisin puitteinhan tuo touhu pyörii. Kenttä näkyy olleen aika lailla hiekkaisempi tuolloin. Minäkin muistan kyllä ajaneeni traktorilla lana perässä levittämässä uutta hiekkaa, mutta se taisi olla tuota järvenpuoleisen pään levitystoimintaa joskus 90-luvun alussa. Kiitti kivoista kuvista! -A- Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 24, 2008 PS. Joo niin, jos joku haluaa osallistua näin päättömään ketjuun omilla ekoillansa, ni antaa palaa vaan. Vastataan haasteeseen. Omat ekani ovat tässä ja näistä koko harrastus alkoi. Helsinki-Vantaa kesällä 2004. Räpsitty Nikon Coolpix 3200 -pikkupokkarilla. Croppasin kuvia hieman mutta muuta tuunausta en juuri viitsinyt tehdä. HL7499. Korealainen rahtari oli paikalla lähes joka maanantai kun saavuimme työmaalle. [ attachment removed / expired ] TF-ARO toi olympiasoihdun Helsinkiin. [ attachment removed / expired ] Kenraali Musharraf vieraili Suomessa AP-BEU:lla. [ attachment removed / expired ] An-124:ia tuntui käyvän paljon useammin tuohon aikaan. Tässä RA-82074. [ attachment removed ] C-17 Globemaster III, 21102. [ attachment removed ] UR-BWM. Eikö Volare ole nykyään EU:n mustalla listalla..? [ attachment removed ] OH-LPB. Sääli etten ehtinyt kuvaamaan Finnairin mädäreitä järkkärillä. [ attachment removed / expired ] RA-85836. Kun itärauta oli vielä enimmäkseen itärautaa. [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 24, 2008 Ei ihan ensimmäinen, mutta yksi niistä. Pahasti haalistunut 9 x 9 -väripaperikuva ensimmäiseltä "spottausmatkalta" ulkomaille . Linjeflygin Convair Metropolitan SE-CCM Bromman terassilta kuvattuna 15.5.1972. [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 24, 2008 [ attachment removed / expired ] Ai että se on kaunis. 8) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 24, 2008 Ei nyt ihan ensimmäinen lentokoneesta ottamani kuva mutta etelänmatkan kulkupeli 90-luvun alussa oli kuitenkin Finnairin mädäri. Kohteena Kreikan Samos josta oheinen kuva. Osaako joku auttaa tunnistamaan rekisterin...alkuperäinenkin kuva on hieman epäselvä mutta tuulilasin yläpuolella on joko kirjaimet MF tai MP....mahtaakohan kone olla vielä jonkin firman väreissä liikenteessä. [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 24, 2008 Ei nyt ihan ensimmäinen lentokoneesta ottamani kuva mutta etelänmatkan kulkupeli 90-luvun alussa oli kuitenkin Finnairin mädäri. Kohteena Kreikan Samos josta oheinen kuva. Osaako joku auttaa tunnistamaan rekisterin...alkuperäinenkin kuva on hieman epäselvä mutta tuulilasin yläpuolella on joko kirjaimet MF tai MP....mahtaakohan kone olla vielä jonkin firman väreissä liikenteessä. Kuvasta on hiukkasen huono sanoa, mutta vois siinä tosiaan MP lukea. Silloin kyseessä olisi kolmas Finnairille tullut DC-9-82 eli OH-LMP. Sinällään arvio on helppo, ettei LMF:ää koskaan ollutkaan. Hienoja kuvia olette laittaneet kyllä! Jennille mainittakoon, että omistajan on helppo hymyillä -A- Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 24, 2008 Kuvasta on hiukkasen huono sanoa, mutta vois siinä tosiaan MP lukea. Silloin kyseessä olisi kolmas Finnairille tullut DC-9-82 eli OH-LMP. Sinällään arvio on helppo, ettei LMF:ää koskaan ollutkaan. Hienoja kuvia olette laittaneet kyllä! Jennille mainittakoon, että omistajan on helppo hymyillä -A- Joo no tuo oli sitten selvä homma jos LMF:ää ei ole...sen täytyy olla OH-LMP! Kiitos vahvistuksesta Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 26, 2008 Kyllä on nää vanhat kuvat sykähdyttäviä. Näitä lisää vaan jos löytyy. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 26, 2008 Kyllä on nää vanhat kuvat sykähdyttäviä. Nämä ovat kyllä jo täällä olleetkin, mutta laitetaan uudestaan. Turussa ollaan ja joskus vuonna -65. Järjestelmäkamera oli hommattu kesäansioilla, mutta teleoptiikkaan eivät rahat riittäneet.. [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla