Mikko Sokero

Ilmailu-diesel-moottori uusi keksintö?

10 viestiä aiheessa

Ohessa ILMAILU-lehden kuva-arkistosta kuva.

 

Kuka tietää, käytettiinkö oheista (Mercedes?) moottoria koskaan? Iskutilavuus? Lisätietoa?

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ser ut att vara 1,9L melkoisella varmuudella. :)

 

Minä vuonna kuva on otettu?

 

Melkoinen asennelma...... :o

 

Edit/OM615 moottori 1.988l  60HP 4400 rpm valmistettiin 1977-84

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Arkistokuvassa ei ollut merkintää, mutta kuvasta päättelisin ajan olevan 1970-luvulla. Tutkin alkuperäistä kuvaa vielä.

 

Ser ut att vara 1,9L melkoisella varmuudella. :)

 

Minä vuonna kuva on otettu?

 

Melkoinen asennelma...... :o

 

Edit/OM615 moottori 1.988l  60HP 4400 rpm valmistettiin 1977-84

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Ei se diesel moottori lentokoneessa mikään uusi juttu ole. Nimittäin vuonna 1941 koneeseen vaihdettiin dieselmoottorit jotka olivat ilmeisesti suurimmat mitä lentokoneissa on milloinkaan käytetty. Uudet moottorit olivat V-12 dieseleitä. Sylintereiden koko oli noin 35 litraa ja mäntien halkaisija yli 20 senttiä.

 

Ai niin, kone oli BT-7 joka tunnetaan myös nimellä PE-8. Suomessa on ollut ainakin yksi ko. kone – joskin pakkolaskun

tehneenä."

 

- Ote HLU:n Aputatti lehdestä 4/2007

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Arkistokuvassa ei ollut merkintää, mutta kuvasta päättelisin ajan olevan 1970-luvulla. Tutkin alkuperäistä kuvaa vielä.

 

 

On moottori vanhempi. :-[

 

Eroaa mm pumpun ja imusarjan sijoituksella

OM636  1954-61  1,767l   40-43HP

OM621  1962-      1,988l   48HP

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja kun mietitään otsikkoa, niin muistuu mieleen pikaisesti ainakin:

 

Packardin dieselit, näillä saattaa olla voimassa vieläkin jotain ennätyksiä, ainakin oli kauan..

http://home.earthlink.net/~ralphcooper/pimagf30.htm

http://www.goldenwingsmuseum.com/Aircraft%20Pages/Stin-Det.html

 

Jumo

http://en.wikipedia.org/wiki/Junkers_Jumo_205

 

DB600 sarjassakin oli diesel-variantit, tosin en muista oliko tuotannossa asti, vai jäikö protoiksi.

 

Charomsky ACh-30

http://i10.photobucket.com/albums/a137/Langnasen/CharomskyM30BF.jpg

 

Allekirjoittaneen kirjahyllystä löytyy saksankielinen opus 30-luvulta, jonka nimi vapaasti käännettynä on "Raskas- ja kevytpolttoöljykäyttöiset lentodieselit". Että jopa raskaalla olisi yritetty. Sen suodattuvuus taivaalla kunnon pakkasissa voi olla jokseenkin mielenkiintoista.

 

Janne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jo keväällä 1937 lehtimiehet ihmettelivät Malmilla Atlantin-postilinjalta Helsingin-Berliinin reitin avajaisiin lennätettyä Lufthansan Blohm & Voss Ha 139 -kellukejättiläistä, joka räimi tervehdykseksi jakauksen korkeudelta jättäen neljästä moottoristaan jälkeensä "linja-autoista tutun mustanpuhuvan katkun".

 

Myöhemmin heinäkuun lopulla 1937 kävi Malmilla laskeutumassa Junkers G.38, jo 20-luvun lopulla rakennettu nelimoottorinen dieselhirmu. Mahtoiko muuten olla ensimmäinen dieselkäyttöisen lentokoneen laskeutuminen Suomeen?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jo keväällä 1937 lehtimiehet ihmettelivät Malmilla Atlantin-postilinjalta Helsingin-Berliinin reitin avajaisiin lennätettyä Lufthansan Blohm & Voss Ha 139 -kellukejättiläistä, joka räimi tervehdykseksi jakauksen korkeudelta jättäen neljästä moottoristaan jälkeensä "linja-autoista tutun mustanpuhuvan katkun".

 

Myöhemmin heinäkuun lopulla 1937 kävi Malmilla laskeutumassa Junkers G.38, jo 20-luvun lopulla rakennettu nelimoottorinen dieselhirmu. Mahtoiko muuten olla ensimmäinen dieselkäyttöisen lentokoneen laskeutuminen Suomeen?

 

 

Saksalaiset joutuivat käyttämään BV-139 koneita sää- ja meritiedusteluun syksyllä 1944 Lapissa ja Pohjois-Norjassa bensiinipulan takia. Naftaa oli.

 

Lähde: Hannu Valtonen, POHJOINEN ILMASOTA, Suomeen liittyvät sotatoimet syksystä 1944 kevääseen 1945.

 

J-P  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään