Juha Paulavuo

Lentopisteet verottajan syyniin

147 viestiä aiheessa

Ei verottaja pääse käsiksi kotimaistenkaan yhtiöiden rekisteriin.

Eikos sellaisestakin mahdollisuudesta ollut joskus bonusohjelmien (Suomen) alkuaikoina puhetta..?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ajattelin verottajan vinkkelistä. Onko kukaan saanut kyselyjä verokarhulta, oliko pistematkasi työ- vai vapaa-ajansellainen. Kuten sanottu, verottaja ei saa näitä tietoja, ellei joku aasi anna niitä vapaaehtoisesti.

Itse olen käyttänyt pisteet aina työhön liittyviin asioihin. Jokainen matkani on nykyään työmatka. Surullista.

Onhan se johtanut... käytännössä kait joka lafkalla, jossa matkustetaan paljon on jokin ohje lentopisteistä olemassa. Ohjeita sitten taas noudatetaan miten noudatetaan.

Ihan vastaavalla tavallahan liikelahjoistakin on yleensä ohjeet sekä firman sisällä että verottajalla, niitäkin kukin noudattaa jos haluaa.

Yleisellä tasolla en taas ymmärrä mistä ihmeen syystä tästäkin pitää marista. Kukin voi itse päättää miten toimii, kiertääkö veroja vai ei, mutta mistä ihmeen syystä pitäisi olla olemassa jokin oheistulon laji, joka on jo lainsäädännöllisellä tasollakin verovapaata... ei mahdu minun oikeustajuuni.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Etkos Ilkka huomannut pienta sarkastista savya tuossa viestissani. Vaikka taisi kalikka hieman osuakin. Mina joka tapauksessa olen viimeinen henkilo valittamaan toisten eduista. Kyllakin niin pain, ettei muitakaan "etuja" verotettaisi. Enhan mina sita paitsi Finnairia maininnut, vaan lentoyhtiot. Koskeekos tuo laki henkilokuntaeduista vain Finnairia, ei muita Suomessa/Suomesta toimivia lentoyhtioita?

Sorry Kalevi, en kyllä nyt huomannut sarkastisuutta.

Mites muuten Kalevi kalikka täällä päässä kapsahti? Itselläni ei ole työnantajaa ollenkaan joten ei ole mitään etujakaan.  :laugh:

Nyt lähti keskustelu väärille urille otsikosta, lentoyhtiöiden henkilöstön henkilökuntaeduista voi varmaan avata oman aiheen jos kiinnostaa, bonuspisteet ovat firmojen työntekijöille on ihan eri asiaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse noista pääsen "nauttimaan". Kyseessähän on selkeä lahjonta.

Toisaalta erään suomalaisen lentoyhtiön tukholman menopaluu karvahattuluokassakin maksaa monta sataa euroa, joten kyllä siitä on vara muuta kymppi maksaa loppukäyttäjälle, jotta hän "ymmärtää" valita oikean lentoyhtiön.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Keskustelu on sikali mielenkiintoinen myos moraaliselta kannalta, silla ainakin Suomessa (ja varmasti myos muissakin sosiaalidemokratioissa) poliitikot on aina asetettu eriarvoiseen asemaan kansan ylapuolelle.

Otetaanpa nyt esimerkiksi vaikkapa euroedustajien verovapaat matkakorvaukset. Matkustaessaan Suomen ja Brysselin valia, he ovat saaneet verovapaat matkakorvaukset tayshintaisten businessluokan lippujen mukaan vaikka olisivatkin matkustaneet turistiluokassa. Ja turistissa he ovat aina viihtyneetkin, jos siita on ollut jotakin rahallista hyotya. Mutta, jos joku eduskunnan valiokunta on lahtenyt jollekin ulkomaanmatkalle, niin sitahan ei todellakaan ole voinut turistissa tehda, kun hyoty valuisi saastona yhteiskunnalle.

Sitten on mielenkiintoinen kysymys myos, miten verottaa pisteilla tehtyja upgradauksia (johon allekirjoittaneenkin pisteet suurelta osin kuluvat) tai, miten verottaja haluaa veroilmoituksessa eriteltavan tyo- ja yksityismatkojen pistekertyman? Entapa, miten veroilmoitukseen laitetaan Finnairin platina-asiakkailleen lahjoittamat Rimowa-laukut (naita nakyy paljon myos poliitikoilla ja valtion virkamiehilla)... Jne?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Toisaalta erään suomalaisen lentoyhtiön tukholman menopaluu karvahattuluokassakin maksaa monta sataa euroa, joten kyllä siitä on vara muuta kymppi maksaa loppukäyttäjälle, jotta hän "ymmärtää" valita oikean lentoyhtiön.

Tuostahan noissa on kysymys, ei mistään muusta.

Erilaisilla pistesysteemeillä vaikutetaan lentoyhtiön ja hotelliketjun valintaan mikä taas ei välttämättä ole työnantajan edun mukaista mikä taas johtanee ennen pitkää siihen vapaus valita jää vain harvojen ja valittujen etuoikeudeksi... mikä taas johtaa siihen että mahdolliset pisteet jakautuvat moneen etujärjestelmään ja merkittävän määrän pisteitä saa kerrytettyä vain tosi paljon matkaavat... mistä seuraa se että kaikki ovat tyytyväisiä, pisteet eivät ole ongelma sen paremmin verottajalle kuin työkavereillekaan.

Kun tässä nyt taas tälle palstalle tyypilliseen tapaan on tästäkin asiasta jo syyllistetty sosiaalidemokraatteja niin todettakoon että työkaverit ne todellinen ongelma ovat, heidän joukostaan löytyy aina ne ihmiset jotka kadehtivat juuri sinun pisteitäsi... ja paljon matkustavilla suurin osa työkavereista äänestänee kokoomusta. Perisuomalainen kateus onkin siis kokoomuksen vika tässä tapauksessa :)

Onneksi minä olen niin tyhmä ja laiska että en jaksa säätää minkään pisteiden kanssa... ainoat edut mitkä käytän hyväkseni on tiettyjen hotelliketjujen kanta-asiakkuus, joista saa välittömiä etuja jokaisen yöpymisen yhteydessä, toki niissäkin kyllä kertyy pisteitä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Otitko minkälaisesta taulukosta tämän tiedon?

Uskoisin että Hevosmiesten tietotoimisto vahvistaa sekä minun esittämäni faktoidin että palstan sdp-foobikkojen esittämät faktoidit.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Henkilö M lentää työmatkoja työnantajansa kustannuksella ja kerää näistä saatavat bonukset omalle pistetililleen. Henkilö M maksaa pisteillä henkilökohtaisen lomamatkansa Bangkokiin; 150000 pistettä sekä 112 euroa ns. veroja.

Otetaan esimerkkipäiväksi vaikka Finnairin menopaluu lentolippu Bangkokiin 11.11.08-21.11.08 joka maksaa 808 euroa + 112 euroa "veroja" eli yhteensä 940 euroa.

Kun henkilö M maksaa tämän pisteillä 808 euron osuuden työnatajan kustantamana niin mitä muutakaan tämä voi olla kun työnantajan maksamia henkilökohtaisia kuluja, jotka Suomen lakien mukaan ovat ennakonpidätyksen alaista tuloa?

Yhdelle ja samalle tilille kun kertyy omien matkojen pisteitä ja työnantajan maksamia pisteitä, niin milläs ne erottelee että mistä pisteistä pitäisi maksaa veroa? Ja entäpä jos tuolle Bangkokin matkalla käytettävät pisteet ovatkin niitä pisteitä, mitä kerään kun käyn Prismassa ja maksan Mastercardilla, josta tulee myös pisteitä. Ja kun ne pisteet ovat voimassa 5 vuotta ja olen ollut nykyisen työnantajan palveluksessa kolme vuotta, kenenkäs siitä pitäis maksaa veroja?

Hullun hommaa koko juttu.

Ajattelin verottajan vinkkelistä. Onko kukaan saanut kyselyjä verokarhulta, oliko pistematkasi työ- vai vapaa-ajansellainen. Kuten sanottu, verottaja ei saa näitä tietoja, ellei joku aasi anna niitä vapaaehtoisesti.

Verottaja saa Finnair Plussasta tietoja jos älyää kysyä yksilöidysti. Verotarkastuksessahan verottaja saa hyvinkin tarkkoja tietoja matkoista ja niiden perusteella ovat älynneet kysyä. Sen takiahan siellä juuri riidellään oikeudessa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuo platinakorttilaisten Rimowa-etu on myös aika hyvä pointti. Eivät ole aivan mitään satasen laukkuja. Otan "yliyönmatkalaukukseni" mieluummin itse hankkimani pehmeämmän varsion kuin sen alumiinihirviön, joka ei meinaa mahtua minnekään (kun ei anna periksi).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Entas lentoyhtioiden ID -liput? Maksetaanko niista Suomessa veroa ja miten paljon? Tuon Suomen verottajan filosofian mukaan sita pitaisi maksaman rankasti.

Suomessa kuten useimmissa maissa ei ID-lippuja veroteta etuutena mutta esimerkiksi saksassa näin kuitenkin tehdään!

ID-lippu yleensä kuitenkin ostetaan joten sen hinta katsotaan työntekijä alennukseksi ei ilmaiseski etuudeksi.

Itse olen sitä mieltä että jos yrityksesi on sinulle työmatkalipun ostanut ei ole oikein että työntekijä saa mailit omalle tililleen.

Minusta se on etuus, kuten, auto tai kännykkä joista maksetaan veroa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuinkas moni firma tänäpäivänä maksaa matkustusajasta työntekijälleen korvausta (palkkaa) menetetystä vapa-ajasta? Lentopisteet on helppo ymmärtää osakorvaukseksi menetetystä vapaa-ajasta, eikö?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

otto: duunareille ja toimihenkilöille maksetaan palkka koko matkustusajalta sis ylityöt ylemmille ei ennen maksettu kuin normi virka-ajalta Nyt muistaakseni on työpaikka kohtainen diili (saa korjata)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Matka-ajan palkka ainakin mulle maksetaan enintään 16 tunnilta matkavuorokautta kohti ja yksinkertaisen tuntipalkan mukaan

Apa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

otto: duunareille ja toimihenkilöille maksetaan palkka koko matkustusajalta sis ylityöt ylemmille ei ennen maksettu kuin normi virka-ajalta Nyt muistaakseni on työpaikka kohtainen diili (saa korjata)

Joo... on työnantajakohtaisia diilejä, mutta eiköhän diilit silti yleensä käytännössä ole: Ei makseta, ota tai jätä.

Palkka on asia jota ei yleensä kannata miettiä, mutta joka tulee väkisin mieleen kun tekee hotellikuolemaa jossain näreenperseessä sijaitsevassa läävässä... kun ylempänä toimihenkilönä on esimerkiksi asennusryhmän kanssa liikkeellä niin yleensä joka jätkä asentajista ja työnjohtajista vetää reissusta paremman liksan kuin mitä itse saa vaikka normikuukausipalkassa onkin isohko ero... mutta ei parane olla kateellinen... diplomi-insinöörit ja insinöörit ovat itse liittotasolla kuokkineet sarkansa huonosti mitä palkka-asioihin tulee, kannattaisi ottaa oppia vaikkapa lääkäriliitosta.

Asiastakin vähän... ylityökorvauksista kuitenkin maksetaan vero, lentopisteistä useimmiten ei.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo... on työnantajakohtaisia diilejä, mutta eiköhän diilit silti yleensä käytännössä ole: Ei makseta, ota tai jätä.

Palkka on asia jota ei yleensä kannata miettiä, mutta joka tulee väkisin mieleen kun tekee hotellikuolemaa jossain näreenperseessä sijaitsevassa läävässä... kun ylempänä toimihenkilönä on esimerkiksi asennusryhmän kanssa liikkeellä niin yleensä joka jätkä asentajista ja työnjohtajista vetää reissusta paremman liksan kuin mitä itse saa vaikka normikuukausipalkassa onkin isohko ero... mutta ei parane olla kateellinen... diplomi-insinöörit ja insinöörit ovat itse liittotasolla kuokkineet sarkansa huonosti mitä palkka-asioihin tulee, kannattaisi ottaa oppia vaikkapa lääkäriliitosta.

Asiastakin vähän... ylityökorvauksista kuitenkin maksetaan vero, lentopisteistä useimmiten ei.

Kyllä sitä perus inssinäkin vetää hyvät liksat reissuhommista jos vaan itse pitää huolen että ylityöt ym. lisät maksetaan niin kuin pitää. Sitten kun se perustuntipalkka on 5€ kalliimpi kuin asentajilla niin.... ;)

Nimim. ex-kaukoidän reissuorja

Ilkka: Ai miten tämä liittyy lentopisteisiin? No kun toisille maksetaan siellä koneessa istumisesta ja toisille ei ;) Oma mielipide on se että niille joille maksetaan niin pisteet verolle ja niille joille ei niin ei verotusta  :)

Edit: siistin hieman

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tietenkin yksi keino kayttaa pisteita on ottaa upgradaus tyomatkoille -- esimerkiksi busineksesta ykkoseen tai turistista businekseen.

Miten muuten verottaja haluaa verottaa ilmaisista upgradauksista, jos ne tehdaan vapaa-ajan matkalle?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mystistä kyllä miten ketään jaksaa jonkun saamat lentopisteet kiinnostaa, muodostavat varmaan melko suuren osan tuloista. Eipä sinänsä ihme että Verohallinnon pyörittämiseen uppoaa vuodessa 340milj.€ rahaa. Voivoi kun joskus saisivat aikaan kaikille tasaveron eikä mitään vähennyskikkailuja, ois se vaan helpompaa ymmärtää. Nythän tuon puljun toiminnasta ei ota mitään selvää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mystistä kyllä miten ketään jaksaa jonkun saamat lentopisteet kiinnostaa, muodostavat varmaan melko suuren osan tuloista. Eipä sinänsä ihme että Verohallinnon pyörittämiseen uppoaa vuodessa 340milj.€ rahaa. Voivoi kun joskus saisivat aikaan kaikille tasaveron eikä mitään vähennyskikkailuja, ois se vaan helpompaa ymmärtää. Nythän tuon puljun toiminnasta ei ota mitään selvää.

Eihän tässä ole mistään muusta kyse, kuin suomalaisesta perikateudesta: naapuri joutuu matkustelemaan työnsä vuoksi paljon lentokoneella, ja saa siitä pisteitä, joilla hän sitten kerran vuodessa lentää vaimonsa kanssa Keski-Eurooppaan. Ja sekös vasta sieppaakin naapuria, joka joutuu itse maksamaan tuon lentonsa, ja hän tekee siitä ilmoituksen verottajalle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin toimii moni muukin asia. Ei tarvita viranomaisten valvontaa kun naapurit tjms. ilmiantavat.

Esim. työkaverin saksan rekisterissä ollut auto (olivat muuttamassa saksasta) tultiin tarkastamaan poliisivoimin kun naapurit olivat soittaneet verottajille että nyt joku yrittää kiertää autoveroa. Reilu peli?  :thmbdn:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Muiden rahoilla on helppo leikkia... :thmbdn: Koska muuten on virkamies joutunut vastuuseen Suomessa?

Tuli mieleen muuten muutaman viikon takainen uutinen Norjasta. Entiset kansanedustajat olivat vastoin sopimuksia tehneet liikaa toita paastessaan elakkeelle, mutta rahoja ei luonnollisestikaan haluttu peria takaisin, kun oli kysymys poliitikoista. Mutta, jos olisikin opiskelija tehnyt liikaa toita, niin johan olisi ulosottomies kolkuttanut ovelle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Suomessa kuten useimmissa maissa ei ID-lippuja veroteta etuutena mutta esimerkiksi saksassa näin kuitenkin tehdään!

ID-lippu yleensä kuitenkin ostetaan joten sen hinta katsotaan työntekijä alennukseksi ei ilmaiseski etuudeksi.

ID -lippuihin ei liity paikanvarausoikeutta, joten saatu etu on joskus kadonnut ylimääräiseen hotelliyöhön seuraavan päivän lentoa odotellessa. Pitäisikö tässä tapauksessa saada myös veronpalautusta?

;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään