Jukka Takamaa

Ehdotus Ilmavoimien reservin koulutusstrategiaksi !

15 viestiä aiheessa

Osa 1:

Osa 2:

 

Siinä, jokainen lentokurssi rakentaa omat koneensa ja pitää sitten reservissä yllä lentotaitoa rakentamallaan jetillä. Muodostetaan teamit sekä huollolle että lentotoiminnalle. Olisko ideaa ?

 

:thmbup:

;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sodanajan panssariprikaateihin ja panssarierilliskomppanioihin sijoitetut voisivat rakennella omat panssarivaununsa ja leikkiä niillä siviilissä. Laivastonväki voisi rakennella pari tee-se-itse ohjusvenettä ja miinalaivaa siviilipuhdetoimintana jne jne.

 

Olihan tämä vitsi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sodanajan panssariprikaateihin ja panssarierilliskomppanioihin sijoitetut voisivat rakennella omat panssarivaununsa ja leikkiä niillä siviilissä. Laivastonväki voisi rakennella pari tee-se-itse ohjusvenettä ja miinalaivaa siviilipuhdetoimintana jne jne.

 

Olihan tämä vitsi?

 

Jonkinlainen "jäniskevennys" ainakin.

 

Tosin tietty reservistä löytyis tuolla menetelmällä oikeasti pilotteja nopeisiin suihkareihin. Eihän tollanen Bede-10 varmaankaan juuri Hawkia huokeemmaksi tulisi ja ennustettavissa olisi paljon lento-onnettomuuksia, vaikka konetta aika turvallisena pidetäänkin..taitaa heittoistuin puuttua vai mitä ?

 

Eilen tuli dokumentti enlantilaisesta miljonääristä jolla oli 5 Hawker Hunteria omalla kentällään. Tollanen Bede-10 pienellä valtionavustuksella voisi tulla kuitenkin huokeemmaksi ylläpitää kuin täysiverinen hävittäjä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eilen tuli dokumentti enlantilaisesta miljonääristä jolla oli 5 Hawker Hunteria omalla kentällään.

 

OT viilausta: Huntereita ei ollut kuin kolme ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OT viilausta: Huntereita ei ollut kuin kolme ;)

 

Jep ja 2 Gn:ää. Se Buccaneersien pomo jolla oli 2 King Airia ja Gulfstream II oli aika retee tyyppi..GS oli maksanut 2 miljoonaa ja Super King Air 200 n. 5 milliä. Tosin renovoitu sitten isolla rahalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosin tietty reservistä löytyis tuolla menetelmällä oikeasti pilotteja nopeisiin suihkareihin.

 

Ei siviilikuskista tule sotilaslentäjää vaikka opettelisi siviilissä lentämään ihan oikealla hävittäjälläkin... kyse on paljon muustakin kuin siitä että kone pysyy hanskassa. Jätetään sotakoneet ammattilaisille... kyse on hieman samasta asiasta kuin pistettäsiin TKL:n tai HKL:n bussikuskit rata-ajon pikakurssille äkäisillä perheautoilla ja kuviteltaisiin että heistä on sen jälkeen F1:n puikkoihin :)

 

Kriisitilanteessa niille siviilipiloteille, joita tarvitaan lentämään, löytyy ne samat siviilikoneet kuin rauhanaikanakin lennettäviksi ja varmasti löytyy myös mielekkäitä tehtäviäkin niillä lennettäviksi.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei siviilikuskista tule sotilaslentäjää vaikka opettelisi siviilissä lentämään ihan oikealla hävittäjälläkin... kyse on paljon muustakin kuin siitä että kone pysyy hanskassa. Jätetään sotakoneet ammattilaisille... kyse on hieman samasta asiasta kuin pistettäsiin TKL:n tai HKL:n bussikuskit rata-ajon pikakurssille äkäisillä perheautoilla ja kuviteltaisiin että heistä on sen jälkeen F1:n puikkoihin :)

 

Kriisitilanteessa niille siviilipiloteille, joita tarvitaan lentämään, löytyy ne samat siviilikoneet kuin rauhanaikanakin lennettäviksi ja varmasti löytyy myös mielekkäitä tehtäviäkin niillä lennettäviksi.

 

 

Ok Jussi.

 

Taitaa olla vaarallinenkin. NTSBn mukaan sivuperäsin repesi ( toisesta laippa ) ;

 

http://www.bd5.com/bd10crash.htm

 

----------------------------------------------

 

Bede 10:n hinta kuulemma selkeästi alle miljoona dollaria.

 

----------------------------------------------

 

BD-6 on aika siisti paketti tuolta 148 mph cruise speed osastolta.

 

http://www.bedecorp.com/index.htm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jätetään sotakoneet ammattilaisille... kyse on hieman samasta asiasta kuin pistettäsiin TKL:n tai HKL:n bussikuskit rata-ajon pikakurssille äkäisillä perheautoilla ja kuviteltaisiin että heistä on sen jälkeen F1:n puikkoihin :)

 

Bussikuskit saattaa olla koviakin pailotteja;

 

 

Kaikista huokein tapa saada suihkaritiimaa on tässä ( 1:1 koossa se voi tuntua vielä paremmalta ):

 

lennokki;

 

oikea;

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Halvin lentokoulutussimulaattori on Japanilaisten käyttämä puulaatikko. Kamikaze-lentäjiä koulutettiin puisessa saippualaatikossa.

Pilottioppilas istui puulaatikon reunalla, lattiaharjan varsi kädessään. Sellainen lattiaharja, jossa on leveä harja poikittain varren päässä.

Kun kallistaa sauvaa , pakenee saman puolen jalka.

Sauvaa jalkaa, siitä se kaarto alkaa  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kriisitilanteessa niille siviilipiloteille, joita tarvitaan lentämään, löytyy ne samat siviilikoneet kuin rauhanaikanakin lennettäviksi ja varmasti löytyy myös mielekkäitä tehtäviäkin niillä lennettäviksi.

 

Kyllä kyllä jumboilla kuskataan kaikki lapset Ruotsiin ja Tanskaan ( paluulennolla tuodan nötköttiä ja olutta ) ja äidit ja muorit kutoo sukkia ja miehet viedään rajalle ( uusilla koptereilla ). :'(

 

----------------

 

Askarruttanut tuo BEDE-10:n levymäinen takarunko, jonka halkaisee suihkuputki ja moottori..se vaikuttaa heikolta ja vastustaa akselin ympäri liikehtimistä..miksi se on siinä ? Sen jättöreuna on kuin Drakenissa useita senttejä paksu. Osaako joku ottaa kantaa. Se voi olla syynä itseasiassa molempiin onnettomuuksiin...suunnitteluvirhe tai suunnittelukukkanen jonka vaikutuksia ei osattu ennakoida ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Bede-10 on aikoinaan ollut kaupan juuri eri maiden ilmavoimille.

 

Kyllä lennokinrakentajat tietää;

 

http://www.rcuniverse.com/forum/m_1378268/anchors_1381705/mpage_1/key_/anchor/tm.htm#1381705

 

 

Ja wiki varsinkin; http://en.wikipedia.org/wiki/Bede_BD-10

 

Kolmaskin BEDE-10 tuhoutui 2003...lentäjä Frank Everett ilmoiti MAYDAY ja..." Plane is disintegrating ". Aika hyytävä todiste koneen riittämättömästä suunnittelusta.

 

kokeilu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinä, jokainen lentokurssi rakentaa omat koneensa ja pitää sitten reservissä yllä lentotaitoa rakentamallaan jetillä. Muodostetaan teamit sekä huollolle että lentotoiminnalle. Olisko ideaa ?

 

Ehdotat siis konseptia jossa yksittäinen henkilö tai ryhmittymä rakentaa omaan käyttöönsä pienen tutkaprofiilin suorituskykyisen lentokoneen, jota voisi luonnehtia myös "first strike weapon".  Jos henkilön tai ryhmittymän lentokoneen käyttöprofiili olisi "one-time mission", niin huolto/lentoiminta voidaan unohtaa eikä lentäjänkään tarvitse osata laskeutua. Tällöin myös rakenteita, järjestelmiä ja työntävoimaosiota voidaan yksinkertaistaa suuremman hyötykuorman saamiseksi, eikä luotettavuudellekkaan ole tarvetta (kunhan kerran syttyy).

 

Aika vaarallista.

Pääsee vielä "lomalle" Kuubaan, omaan "yksiöön", josta talutetaan (ettei kompastu "kengännauhoihin") kävelyille.  :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehdotat siis konseptia jossa yksittäinen henkilö tai ryhmittymä rakentaa omaan käyttöönsä pienen tutkaprofiilin suorituskykyisen lentokoneen, jota voisi luonnehtia myös "first strike weapon".  Jos henkilön tai ryhmittymän lentokoneen käyttöprofiili olisi "one-time mission", niin huolto/lentoiminta voidaan unohtaa eikä lentäjänkään tarvitse osata laskeutua. Tällöin myös rakenteita, järjestelmiä ja työntävoimaosiota voidaan yksinkertaistaa suuremman hyötykuorman saamiseksi, eikä luotettavuudellekkaan ole tarvetta (kunhan kerran syttyy).

 

Aika vaarallista.

Pääsee vielä "lomalle" Kuubaan, omaan "yksiöön", josta talutetaan (ettei kompastu "kengännauhoihin") kävelyille.  :thmbdn:

 

Ei Ari Siltavuori mitään tällaista en ole esittänyt. Kuten BEDEn kehittäjät ja myyjät sen ajattelivat; F-16 ja F-15 koneiden traineri...heidän mielestään lento-ominaisuuudet ovat lähellä ( ja varsinkin ulkomuoto ). Toki tuo alle miljoonan hintalappu olisikin houkutteleva ja Portugalin Ilmavoimat olivat asiasta jopa neuvotelleet, kuten informaatiosta tuli esille.

 

Vai meinaat että oikein Kuubaan leirille...kaikkea sitä. Mistä sä keksit tollasta ?

 

Pitää kuitenkin huomata, että koneessa ei asejärjestelmää ei heittoistuinta..mahdollisesti ei antifreeze systeemeitä ? Kaippa tuosta konseptista pian lastentaudit saadaan pois, mutta tokko se on meidän oloissa turvallinen vielä senkään jälkeen.

 

Bede-10:lle luvattiin nopeutta mach 1.4 ja sillä ei koskaan lennetty 385 kias kovempaa.  :-\

 

Koneella valmiiksi suunniteltuna voisi varmaan ylläpitää lentotaitoa ns. suorituskykyisellä suihkukoneella.

 

Olisko recovery chute mahdollinen tuossa...pieni ja kevyt kun BEDE-10 on ? :thmbup:

 

Niin ja kun lentokurssi nikkaroisi mekatsujen kanssa oman koneen siinä samalla tulisi arvokasta lentokoneenrakennusoppia 11 kk palveluksen puitteissa. Ei huono tuliainen intistä vai kuinka ?

 

Kieltämättä en aivan ymmärtänyt kuinka mopo tuo BD-10 itseasiassa on.

 

Tässä vielä se Blue Angels väreissä oleva;

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään