Mikko Sokero

IH:n selvityspyyntöasia apulaisoikeusasiamiehellä

18 viestiä aiheessa

15.10.2008

Dnro 2523/4/07

Ratkaisija: Apulaisoikeusasiamiehen sijainen Jussi Pajuoja

Esittelijä: Esittelijäneuvos Raino Marttunen SELVITYSPYYNNÖN KÄSITTELYN VIIVÄSTYMINEN ILMAILUHALLINNOSSA

1

KIRJOITUS

Kantelija arvosteli menettelyä hänen tammikuussa 2005 Lentoturvallisuushallinnolle tekemäänsä selvityspyyntöä käsiteltäessä.

Tammikuussa 2006 Ilmailuhallinnosta oli ilmoitettu, ettei asian käsittelyä ollut vielä edes aloitettu. Kantelijan Ilmailuhallinnolle helmikuussa 2007 tekemään tiedusteluun oli vastattu, että vastaus annettaisiin maaliskuussa 2007.

Sitä ei ollut

kirjoituksen mukaan vieläkään tullut eikä kantelijaan myöhempiin kyselyihin ollut vastattu.

2

SELVITYS

Ilmailuhallinto on antanut kantelun johdosta selvityksen, josta lähetetään jäljennös päätöksen mukana tiedoksi kantelijalle.

Ilmailuhallinnon selvityksen mukaan kantelijan selvityspyyntö oli saapunut Lentoturvallisuushallintoon 19.1.2005, jolloin sen käsitteli jäksi oli määrätty Finnairin tarkastajaksi nimetty henkilö.

Kantelijan kirjoitus koski tapaa, jolla Finnairin eräälle lentokonetyypille annettiin koulutusta.

Käsittelijä oli arvioinut asiaan tutustuttuaan, että se oli vaikutuksiltaan marginaalinen eikä siten kiireellinen. Lentotoimintajaoston suuren työpaineen sekä monien kiireellisempien vireille tulleiden asioiden takia kyseessä olevan asian käsittely ei ollut tullut ajankohtaiseksi. Vireillä oli tuolloin myös irtautuminen Ilmailulaitoksesta.

Asian noustua jälleen esille tammikuussa 2006 Ilmailuhallinnossa oli käsittelijä selvityksen mukaan jäävännyt itsensä, koska hän oli toiminut kysymyksessä olleiden koulutusohjelmien hyväksyjänä. Uudeksi käsittelijäksi määrättiin yksikön päällikkö, joka oli tuolloin kurssilla. To ukokuussa

2006 kantelija oli tiedustellut asiaa sähköpostitse, jolloin käsittelijä oli perustellut asian käsittelyn kestämistä. Loppuvuodesta 2006 käsittelijä oli paljon erilaisilla kursseilla ja koulutuksessa.

Tammikuussa 2007 kantelija oli jälleen ollut yhteydessä Ilmailuhallintoon.

Tällöin käsittelijä oli

arvioinut oman työtilanteensa virheellisesti ja luvannut vastauksen maaliskuun 2007 aikana.

Toukokuussa 2007 kantelija oli jälleen sähköpostitse ilmoittanut odottavansa vastausta. Tuota sähköpostia käsittelijä ei ollut huomannut kymmenien muiden viestien joukosta.

Oikeusasiamiehen kansliasta 4.9.2007 tulleen selvityspyynnön johdosta lentotoimintatoimiston apulaisjohtaja oli muistuttanut käsittelijää asiasta ja määrännyt asian kiireelliseksi. Käsittelijä oli hankkinut tämän jälkeen saatavilla olleet selvitykset ja antanut asiassa vastauksen kantelijalle

17.10.2007 lähetetyllä kirjeellä.

Ilmailuhallinnon mukaan käsittelyn pitkään kestoon oli vaikuttanut se, että asian vaikutus lentoturvallisuuteen oli arvioitu alussa erittäin vähäiseksi.

Asia vaikutti enemmänkin koulutuksesta vastaavien henkilöiden ja yhden kouluttajan välisistä näkemyseroista.

Myötävaikuttavina tekijöinä

viivästymiseen olivat myös Lentoturvallisuushallinnon muuttuminen 1.1.2006 lukien Ilmailuhallinnoksi.

Koska asiaa ei ollut arvioitu lentoturvallisuusmielessä merkittäväksi, sen seuraamiseen ei ollut kiinnitetty riittävästi huomiota.

Ilmailuhallinnon selvityksen mukaan tullaan Lentotoimintatoimiston toimintatapaa muuttamaan siten, että kaikki saapuvat kysymykset, tiedustelut ja selvityspyynnöt tullaan kirjaamaan joko diaariin tai mahdollisesti muuhun rekisteriin. Ilmailuhallinnon diaariin on pääsy kaikilla yksiköiden ja toimistojen esimiehillä. Avoinna olevien asioiden seuraaminen on näin ollen mahdollista ja avoimien asioiden olemassaolo paljastuu helpommin työnjohdosta vastaaville esimiehille.

Ilmailuhallinto on myöntänyt, ettei se ollut toiminut asiassa hallintolain eikä hyvän hallintotavan mukaisesti. Selvityksen asian käsittely Ilmailuhallinnossa oli kestänyt kohtuuttoman kauan.

Ilmailuhallinto tulee selvityksen mukaan tarkastamaan sisäiset prosessinsa lentotoimintaa koskevien valitusten ja selvityspyyntöjen käsittelyn osalta.

Muutetut prosessit tullaan kouluttamaan henkilökunnalle ja hyvän hallintotavan merkitystä korostamaan Ilmailuhallinnon henkilöstölle.

llmailuhallinnon selvityksen liitteenä on kantelijalle 17.10.2007 lähetetty vastaus, jossa on pahoiteltu asian käsittelyn luvattoman pitkää käsittelyaikaa. Vastauksen mukaan asian käsittelyssä ei ollut kaikilta osin noudatettu hallintolain periaatteita.

Kantelija on lähettänyt tänne tiedoksi vastauksen johdosta Ilmailuhallinnolle lähettämänsä vastineen.

3

KANNANOTTO

Perustuslain 21 §:n mukaan asia on käsiteltävä toimivaltaisessa viranomaisessa ilman aiheetonta viivytystä. Tämä velvoite sisältyy myös hallintolain 23 §:n 1 momenttiin.

Kohtuullisena

pidettävän käsittelyajan pituus vaihtelee asian laadun mukaan. Tässä tapauksessa asian käsittely on kestänyt noin 2 vuotta ja 9 kuukautta.

Selvityksen mukaan asiaa ei ollut arvioitu kiireelliseksi.

Tästä huolimatta asian käsittelyn voidaan katsoa viivästyneen kohtuuttoman kauan, minkä seikan myös Ilmailuhallinto on myöntänyt. Vaikea työtilanne ja resurssipula eivät ole riittäviä selityksiä kohtuullisen käsittelyajan ylitykselle. Myöskään asian käsittelijän poissaolo ei ole hyväksyttävä syy viivästykselle.

Ilmailuhallinnon selvityksessä on selostettu niitä toimenpiteitä, jotka asiassa on suoritettu vastaavanlaisten viivästyksien estämiseksi jatkossa.

Kantelijalle on kantelun seurauksena lopulta lähetetty vastaus, jossa on myös pahoiteltu käsittelyn viivästymistä.

Selvityksessä on myönnetty, ettei kaikkiin kantelijan tiedusteluihin ei ollut vastattu. Hyvä hallintotapa edellyttää, että kaikkiin asiallisiin tiedusteluihin vastataan kohtuullisessa ajassa.

Katson aiheelliseksi saattaa Ilmailuhallinnon tietoon käsitykseni siitä, että hyvä hallintotapa edellyttää asioiden viivytyksetöntä käsittelyä ja tiedusteluihin vastaamista kohtuullisessa ajassa.

Ilmoitetut viivästysten välttämiseksi suoritetut korjaustoimenpiteet huomioon ottaen ei asia ole antanut aihetta muihin laillisuusvalvojan toimenpiteisiin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Mikko

Ihmetyttä tuo että ilmailupuolella ei ole saapuvia kirjeitä, oli mitä tahansa, ole diarioitu, käsittääkseni valtionhallinnossa tuo on ollut jo muutoin "pakollista" -70 luvulta lähtien.

Kaikkea sitä kuulee ja .......

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Mikko

Ihmetyttä tuo että ilmailupuolella ei ole saapuvia kirjeitä, oli mitä tahansa, ole diarioitu, käsittääkseni valtionhallinnossa tuo on ollut jo muutoin "pakollista" -70 luvulta lähtien.

Kaikkea sitä kuulee ja .......

 

Merkintä diaariin tulee vain mikäli posti saapuu oikeaa reittiä... sitä en tiedä mikä "oikea reitti" on Ilmailuhallinnossa.

 

Käytännössä siis jos lähettää postia osoitteella: Matti Meikäläinen, Valtionlaitos/jokuosasto, PL XX, XXXXX Jokukaupunki, päätyy posti avaamattomana Matti Meikäläisen pöydälle tai lokeroon... aivan kuten yrityksissäkin. Jos taas laittaa osoitteen samoin muuten paitsi laittaa vastaanottajaksi Valtionlaitos/Jokuosasto, Matti Meikäläinen jne posti menee osastosihteerille tms joka avaa postin ja esikäsittelee sen tarvittavalla tavalla ja toimittaa Matti Meikäläiselle... aivan kuten yrityksissäkin. Jos haluaa varmistaa että posti tulee diarisoitua niin se pitää osoittaa kyseisen valtion laitoksen kirjaamolle.

 

Kaikkea ei silti kuitenkaan diarisoida vaan diarisoinnissa toimitaan Valtiovarainministeriön yleisohjeiden ja laitoskohtaisten diaari- ja arkistointisääntöjen mukaan. Muistaakseni kaikille laitoksille pakollista diarisoitavaa on käytännössä vain turvaluokiteltu tietoaineisto.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Diaariointi pitäisi nykylain mukaan onnistua vaikka lähettäisi asiansa suurin piirtein valtionlaitoksen siivoojalle. Ei ihan, mutta tuollain hallintomenettely lain HENKI on.

 

Merkintä diaariin tulee vain mikäli posti saapuu oikeaa reittiä... sitä en tiedä mikä "oikea reitti" on Ilmailuhallinnossa.

 

Käytännössä siis jos lähettää postia osoitteella: Matti Meikäläinen, Valtionlaitos/jokuosasto, PL XX, XXXXX Jokukaupunki, päätyy posti avaamattomana Matti Meikäläisen pöydälle tai lokeroon... aivan kuten yrityksissäkin. Jos taas laittaa osoitteen samoin muuten paitsi laittaa vastaanottajaksi Valtionlaitos/Jokuosasto, Matti Meikäläinen jne posti menee osastosihteerille tms joka avaa postin ja esikäsittelee sen tarvittavalla tavalla ja toimittaa Matti Meikäläiselle... aivan kuten yrityksissäkin. Jos haluaa varmistaa että posti tulee diarisoitua niin se pitää osoittaa kyseisen valtion laitoksen kirjaamolle.

 

Kaikkea ei silti kuitenkaan diarisoida vaan diarisoinnissa toimitaan Valtiovarainministeriön yleisohjeiden ja laitoskohtaisten diaari- ja arkistointisääntöjen mukaan. Muistaakseni kaikille laitoksille pakollista diarisoitavaa on käytännössä vain turvaluokiteltu tietoaineisto.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Diaariointi pitäisi nykylain mukaan onnistua vaikka lähettäisi asiansa suurin piirtein valtionlaitoksen siivoojalle. Ei ihan, mutta tuollain hallintomenettely lain HENKI on.

 

 

Kaikki valtionlaitoksiin saapuva posti ei kuulu hallintomenettelylain piiriin. Se miten mikäkin posti pitäisi käsitellä riippuu sen sisällöstä. Tästä syystä posti pitäisi lähettää oikein ja oikealle henkilölle tai yksikölle/osastolle.

 

Diarisointi toki onnistuu siivoojaltakin, olettaen että siivooja saadessaan diaariin merkittävää postia ilmoittaa sen diaarin pitäjälle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailua valvovan viranomaisen ohjaava avustus (hakemukset, valitukset yms. viranomaisen selkeää kannanottoa tai toimintaa koskeva asiakirjaliikenne) kuuluu selkeästi ko. lain piiriin. Näköjään homma ei kuitenkaan aivan näin ymmärrettävistä syistä toimi. Väki on etenkin lupakirjaosastolla ollut erittäin tiukoilla.

 

Kaikki valtionlaitoksiin saapuva posti ei kuulu hallintomenettelylain piiriin. Se miten mikäkin posti pitäisi käsitellä riippuu sen sisällöstä. Tästä syystä posti pitäisi lähettää oikein ja oikealle henkilölle tai yksikölle/osastolle.

 

Diarisointi toki onnistuu siivoojaltakin, olettaen että siivooja saadessaan diaariin merkittävää postia ilmoittaa sen diaarin pitäjälle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ajatuksia niputtaessani tai "kuutioittaeni"Jussi on aivan oikeassa, mikäli laitos mainitaan ensin kirje avataan ja sohaistaan oikeaan osoitteeseen, mikäli vastaanottaja ensin ja sitten laitos rakkaudenviesti tulee avaamattomana ensin mainitun laatikkoon mikäli toimitaan ohjeitten mukaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakaan ilmailun lupakirjoihin liittyvää kirjeenvaihtoa ei diarisoida. Minusta tässä olisi hallintomenettelyn paikka. Ei yksityisellä puolellakaan jatkuvaa sössimistä ja asioiden laiminlyöntiä ikuisesti siedetä. Ei sillä että postin kirjaaminen asioita ratkaisi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailua valvovan viranomaisen ohjaava avustus (hakemukset, valitukset yms. viranomaisen selkeää kannanottoa tai toimintaa koskeva asiakirjaliikenne) kuuluu selkeästi ko. lain piiriin. Näköjään homma ei kuitenkaan aivan näin ymmärrettävistä syistä toimi. Väki on etenkin lupakirjaosastolla ollut erittäin tiukoilla.

 

Nämä asiat ovat monesti yksinkertaisia periaatteellisella tasolla, mutta käytännössä on monta mutkaa ja kompastuskiveä.

 

Moneen valtion laitokseen tulee päivittäin postia järjettömät määrät. Postia pitäisi käsitellä sen sisällön mukaisesti, mutta läheskään aina sisältö ei ole tiedossa ennen kuin posti avataan, ja se kuka postin avaa riippuu siitä miten se on lähetetty. Tähän kun yhdistetään vielä se jumalaton kiire ja paine, jonka alla suuri osa virkamiehistä työskentelee niin soppa on valmis... jotain jää tekemättä. Yksittäiselle valtionlaitoksen kanssa asioivalle ihmiselle tai yhteisölle jää päällimmäisenä mieleen se että virkamies unohti jotain tai teki virheen, ei se montako asiaa tuli oikein hoidetuksi... tämä on tietenkin aivan luonnollista. Kyse on pitkälti vastaavasta asiasta kuin esimerkiksi Nokia Oyj:n ilmestyminen protestilistalle... tekevälle sattuu ja kun paljon sattuu niin siihen tottuu.

 

Tilannetta ei yhtään helpota se että valtionhallinnossa käsitellään hyvin monenlaista postia. Yksiselitteisten koko valtionhallintoa koskevien ohjeiden antaminen on sula mahdottomuus... monesti on jopa niin että yhdessä laitoksessa täytyy olla useampia erilaisia ohjeita jotta voidaan noudattaa sekä valtionhallintoon liittyviä lakeja ja määräyksiä sekä asiakastahoista lähtöisin olevia vaatimuksia.

 

Menee selittelyksi, mutta tiedän kohtuullisen hyvin tilanteen valtionhallinnossa....

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakaan ilmailun lupakirjoihin liittyvää kirjeenvaihtoa ei diarisoida. Minusta tässä olisi hallintomenettelyn paikka. Ei yksityisellä puolellakaan jatkuvaa sössimistä ja asioiden laiminlyöntiä ikuisesti siedetä. Ei sillä että postin kirjaaminen asioita ratkaisi.

 

Jos on ongelmia yhteyden pidossa niin kannattaa soveltaa keinoa, jonka olen havainnut hyväksi Alppien eteläpuolella sijaitsevien yritysten kanssa varsinkin laskutusasioissa:

 

- Lähetä faksi

- Lähetä sama asia kirjeenä

- Lähetä email, jossa kysyt onko vastaanottaja saanut faksin, varusta email vastaanottokuittauspyynnöllä niin voit osoittaa että mailisi on luettu

- Soita ja kysy onko vastapuoli saanut faksin, kirjeen ja emailin

- Tarvittaessa jatka soittelua ja mailailua kunnes saat jonkinlaisen kirjallisen vastauksen

 

:)

 

Ihan oikeana vinkkinä: Nyt kun laatujärjestelmät tulevat valtionhallintoonkin on eräs asia johon kiinnitetään huomiota asiakaspalvelun laatu... vastausnopeus emaileihin on yksi suosittuja laatukriteerejä ja email on siitä kätevä että se on aina kirjallista dokumenttia vastaava.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka olen toistuvasti arvostellut kovin sanoin IH:n lupakirjatoimistoa ja vaikka tämä ei liity esimerkiksi diaariointiin, niin on sanottava että medikaalien suhteen minut on yllätetty kahteen otteeseen pahemman kerran.

 

Ensimmäisellä kertaa hyllyllä ollut medikaali palautettiin n. 20 minuutin kuluttua siitä kun olin toimittanut asiaa koskevat lääkärinlausunnot AMS:lle. Ja toisella kertaa medikaali uusittiin vajaan yhden virastopäivän kuluessa. Melkein tekisi mieli sanoa, että eikö viranomaiseen voi enää luottaa kun ei joutunut odottamaan oletusarvoisesti huomattavasti pidempää aikaa.  ::)

 

Myös uuden lupakirjan myöntämisessä (perustuu edelliseen kertauskoululentoon, jonka lausunto oli hukkunut mahdollisesti omasta toimestani) oltiin erittäin joustavia ja pitkämielisiä toimitettavien lisäselvitysten suhteen. Kun uusilupakirja aikanaan saapui, oli siitä kadonnut yksi kelpuutuksista. Sain kojatun version yksinkertaisesti pyytämällä sitä sähköpostitse.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos on ongelmia yhteyden pidossa niin kannattaa soveltaa keinoa, jonka olen havainnut hyväksi Alppien eteläpuolella sijaitsevien yritysten kanssa varsinkin laskutusasioissa:

 

- Lähetä faksi

- Lähetä sama asia kirjeenä

- Lähetä email, jossa kysyt onko vastaanottaja saanut faksin, varusta email vastaanottokuittauspyynnöllä niin voit osoittaa että mailisi on luettu

- Soita ja kysy onko vastapuoli saanut faksin, kirjeen ja emailin

- Tarvittaessa jatka soittelua ja mailailua kunnes saat jonkinlaisen kirjallisen vastauksen

 

:)

 

Ihan oikeana vinkkinä: Nyt kun laatujärjestelmät tulevat valtionhallintoonkin on eräs asia johon kiinnitetään huomiota asiakaspalvelun laatu... vastausnopeus emaileihin on yksi suosittuja laatukriteerejä ja email on siitä kätevä että se on aina kirjallista dokumenttia vastaava.

 

Kyllä sen nyt ymmärtää kun tietää mikä on toiminnan taso siellä. Normaali kansalainen ensimmäistä kertaa asioidessaan olettaa homman toimivan kuten lait ja asetukset sekä hyvä hallintotapa edellyttävät.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos on ongelmia yhteyden pidossa niin kannattaa soveltaa keinoa, jonka olen havainnut hyväksi Alppien eteläpuolella sijaitsevien yritysten kanssa varsinkin laskutusasioissa:

 

- Lähetä faksi

- Lähetä sama asia kirjeenä

- Lähetä email, jossa kysyt onko vastaanottaja saanut faksin, varusta email vastaanottokuittauspyynnöllä niin voit osoittaa että mailisi on luettu

- Soita ja kysy onko vastapuoli saanut faksin, kirjeen ja emailin

- Tarvittaessa jatka soittelua ja mailailua kunnes saat jonkinlaisen kirjallisen vastauksen

 

:)

 

Ihan oikeana vinkkinä: Nyt kun laatujärjestelmät tulevat valtionhallintoonkin on eräs asia johon kiinnitetään huomiota asiakaspalvelun laatu... vastausnopeus emaileihin on yksi suosittuja laatukriteerejä ja email on siitä kätevä että se on aina kirjallista dokumenttia vastaava.

 

Aika hyviä ohjenuoria kun haluaa viestiensä todella menevän perille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sen kummemmin kantaa ottamatta:

Laissa viranomaisten toiminnan julkisuudesta (21.5.1999/621) edellytetään, että viranomaisten tulee "pitää luetteloa käsiteltäväksi annetuista ja otetuista sekä ratkaisuista ja käsitellyistä asioista tai muutoin huolehtia siitä, että sen julkiset asiakirjat ovat vaivattomasti löydettävissä". Käytännössä tämä tarkoittaa asiakirjojen rekisteröintiä esimerkiksi asianhallintajärjestelmän kaltaiseen rekisteriin ja muuta järkevää asiakirjojen arkistointitapaa (arkistointia esim. ajan, numeron tai nimen perusteella) sekä arkistossa olevien asiakirjojen luettelointia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisäänpä tähän oman selvitykseni ihan pyytämättä.

X-koneen rakentajana kiitän Ilmailuhallnnon "X-osastoa"

hyvästä ja ystävällisestä palvelusta.

Kyllä lupakirja-asiatkin ovat hoituneet sujuvasti.

 

Jari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin kauan kuin muistan, Ilmailulaitoksen viranomaiset ja virkamiehet ovat aina kärähdettyään luvanneet parantaa hallintokulttuuriaan. Yhtä kauan on ostettu konsulttifirmalta jokin imagontutkimus- ja kohotuskamppanja sekä sen avulla lakaistu todelliset ongelmat maton alle. Ja ainakin edellisen pääjohtajan aikakaudella Ilmailulaitosta vastaan kohdistettua kritiikkiä tutki Liikenne- ja viestintäministeriössä melkein aina pääjohtajan entinen työtoveri, hyvä ystävä ja perhetuttu hallitusneuvos Jaakko Pohjola. Ja yhtä varmasti tulos oli aina sama: "Ilmailulaitokselta saadun selvityksen mukaan asia ei anna aihetta enempään".

 

Kun seuraavan kerran valitaan Suomen korkeinta ilmailuviranomaista eli Kim Salosen seuraajaa, ehkä olisi syytä lisätä hakuvaatimuksiin, että hakijan pitää olla työssään rehellinen ja oikeudenmukainen. Nykyistä pääjohtajaa en tunne, mutta rehellisyys- ja oikeudenmukaisuusvaatimuksen lisäksi ripaus sosiaalista lahjakkuutta ei liene siinä virassa pahitteeksi. Uskoakseni silloin hyvä halintokulttuuri alkaa levitä heidän lähimmille alaisillekin.

 

Seppo    

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin kauan kuin muistan, Ilmailulaitoksen viranomaiset ja virkamiehet ovat aina kärähdettyään luvanneet parantaa hallintokulttuuriaan. Yhtä kauan on ostettu konsulttifirmalta jokin imagontutkimus- ja kohotuskamppanja sekä sen avulla lakaistu todelliset ongelmat maton alle. Ja ainakin edellisen pääjohtajan aikakaudella Ilmailulaitosta vastaan kohdistettua kritiikkiä tutki Liikenne- ja viestintäministeriössä melkein aina pääjohtajan entinen työtoveri, hyvä ystävä ja perhetuttu hallitusneuvos Jaakko Pohjola. Ja yhtä varmasti tulos oli aina sama: "Ilmailulaitokselta saadun selvityksen mukaan asia ei anna aihetta enempään".

 

Kun seuraavan kerran valitaan Suomen korkeinta ilmailuviranomaista eli Kim Salosen seuraajaa, ehkä olisi syytä lisätä hakuvaatimuksiin, että hakijan pitää olla työssään rehellinen ja oikeudenmukainen. Nykyistä pääjohtajaa en tunne, mutta rehellisyys- ja oikeudenmukaisuusvaatimuksen lisäksi ripaus sosiaalista lahjakkuutta ei liene siinä virassa pahitteeksi. Uskoakseni silloin hyvä halintokulttuuri alkaa levitä heidän lähimmille alaisillekin.

 

Seppo    

 

Nyt täytyy muistaa se, että Ilmailulaitoksen pääjohtajalla Samuli Haapasalolla ei juuri ole tekemistä Ilmailuhallinnon kanssa.

 

Ilmailuhallinnon työntekijät ottavat osaa Ilmailulaitoksen kesä- ja talvipäiville ja luonnollisesti liikelaitoksen ja viranomaisen työntekijöiden välillä on paljon henkilökohtaisia suhteita edelleenkin, mutta siihen se jääkin. Tilanne oli hieman eri edellisen, liikenneonnettomuudessa menehtyneen pääjohtajan aikana, jolloin nykyinen Ilmailuhallinto oli lentoturvallisuushallinnon nimellä osa Ilmailulaitosta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olet Jouni oikeassa, Samuli Haapasalo tuli pääjohtajaksi Mikko Talvitien Jälkeen ja Ilmailuhallintoakin on eriytetty liikelaitoksesta. Mutta mitä sitten? Asian ydin onkin se, että siinä talossa on töissä, vieläpä johtavilla paikoilla niitä samoja ihmisiä, joiden rehellisyyden ja oikeudenmukaisuuden puutteeseen minun kritiikkini kohdistuu. Talvitie on kuollut, mutta Kim Salonen, Reijo Lamberg, Jarmo Nyholm ja Erkki Pitkänen muutamia mainitakseni saavat käsittääkseni edelleen palkkaa siitä potista, mikä ilmailijoilta ja ilmaliikenteen tarvitsijoilta on kerätty.

 

Seppo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään