Guest matake

Mitä kirjoja kannattaa ostaa

25 viestiä aiheessa

Tervehdys,

 

Osaako kukaan PPL luvan omaava suositella kirjallisuutta johon kannattaisi perehtyä ja ostaa ja josta olisi hyötyä lupakirjaa ajatellen? Tarkoitan kun ajatuksena olisi aloittaa PPL lupakirjan suorittaminen kahden vuoden sisällä niin mielelläni perehtyisin teoriaan jo etukäteen ajan kanssa ihan kotioloissa.

 

Yritin kyllä etsiä täältä keskusteluista mutta ei osunut näkökenttään.

 

Kiitos etukäteen!

 

Terveisin,

 

Marko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos,

 

vaikutti hyvältä kirjalta. Täytyy seurailla jos vaikka tulisi seuraava painos tai löytyisi jostain divarista. Tai jos joku täällä olisi vaikka myymässä omaansa....

 

T: Marko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

PPL:ää ajatellen ei vaan välttämäti kantsi mopu/ultrakirjaa hankkia... eikai siitä nyt varsinaisesti haittaakaan ole...

 

SILiltä esimerkiksi:

 

Kirja / kustantaja

 

- Aerodynamiikka / SIL

- Lentokoneen mäntämoottorit ja potkurit / SIL

- Lentokoneen rakenteet ja järjestelmä / SIL

- Lentäjän mittarioppi / SIL

- Ilmailun radiopuhelinliikenne / PreFlite Solutions Oy

- The Air Pilot's Manual Volume 3: Air Navigation (esim. www.pilotwarehouse.co.uk), suomalaista navigointikirjaa ei oikein ole saatavissa... SIL on kustantanut yhtä aiemmin, mutta uutta painosta ei kuulemma ole tulossa ja toisaalta siinä alkaa asiatkin pikkuhiljaa vanhentua...

 

- ilmailulaki

- ops m1-1 eli lentosäännöt (löytyy ilmailuhallinnon määräyspalvelusta)

 

Riippuen sitte siitä, missä käyt kurssin, niin samaa materiaalia saattaa sisältyä kurssimateriaaliin, eli tavallaan ostokset voi mennä osin "hukkaan" (tokihan niitä voi sitten koittaa myydä eteenpäin)

 

ps. polttoaineen hinta keskimäärin tulee mitä todennäköisimmin nousemaan, mitä pidemmälle kurssia lykkää, sitä enemmän se maksaa ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

PPL:ää ajatellen ei vaan välttämäti kantsi mopu/ultrakirjaa hankkia... eikai siitä nyt varsinaisesti haittaakaan ole...

 

 

Jotenkin arvasin tämän...

 

Haapasen aerodynamiikkakirja on helmi, koska se poikeuksellisesti selittää nostovoiman oikein, mutta sisällöltään menee hieman yli PPL-kurssin tasosta. Muut kirjat ovat oikein hyviä, mutta täytyy muistaa, että ne on kirjoitettu pari vuosikymmentä sitten asentajakoulutusta silmällä pitäen. Paitsi Radiopuhelinfraseologia on sen verran uusi kirja, ettei sitä ole itselläni, joten en osaa siitä sanoa mitään. Joka tapauksessa on syytä olettaa, että se on huikeasti parempi kuin Tarkkasen vanha kirja, jota tarjottiin vielä muutamia vuosia sitten.

 

Bengtströmin tekemä kirja on siksi hyvä, että se esittää kokonaisuutena ne oppiaineet mitä väkisinlentäjän tulee oppia. Kirjan perusteksti on tehty muutamia vuosia sitten ja on myös ajanmukaisin näistä kaikista mitä tulee suomalaisiin olosuhteisiin. Sen idea on selittää asioita käytännön näkökulmasta ja sopii ihan hyvin ensimmäiseksi oppikirjaksi ja johdatukseksi aiheeseen.

 

Kannattaa myös muistaa, että PPL-lupakirja voidaan lentää SE Piston -kelpuutuksen sijaan TMG:nä, jolloin Bengtströmin oppikirja on nimenomaan se oikea. PPL:n syllabus tietenkin eroaa MGPL-kurssin teoriaosuudesta, mutta ei se toimintaympäristöä muuta eikä sitä miten sitä konetta siellä ilmassa hanskataan. Vai onko jollakulla muita käytännön kokemuksia?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Haapasen aerodynamiikkakirja on helmi, koska se poikeuksellisesti selittää nostovoiman oikein

 

Jotenkin arvasin tämän... :)

 

Haapasen aerodynamiikkakirja on sinänsä ihan ok perusteos. Mitä tulee nostovoiman syntyyn, niin Haapanen taisi aloittaa selvityksensä Bernoullin lailla ja jatkaa siitä edelleen sirkulaatioon... vai muistanko oikein?

 

ensimmäiseksi oppikirjaksi ja johdatukseksi aiheeseen.

 

Nojoo, tämä tosiaan riippuu tietysti paljon myös lähtötasosta. Jos kokonaiskuvaa ei ole (Marko ei sanonut taustoistaan mitään) niin yleisteoksella voi olla helpointa aloittaa. Heti sen jälkeenhän luetaan sitten koko ilmailumääräyskokoelma läpi, koska määräyksillähän se kone oikeasti lentää.. vai miten oli..?-)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos englannin kieli taittuu niin kannattaa opiskella tätä JAR-FCL Flying training-kokoelmaa joihin kuuluu mm. aviation law & meteorology, air navigation, flying training, the aeroplane technical, radio navigation and instrument flying, human factors and pilot performance ja radiotelephony.  http://www.aviationshop.fi/Oppikirjat.html.

 

Sama sarja, josta itse poimin tuon air navigationin. Aviationshopilla on kuvissa ainakin vanhat kannet, en tiedä, edustaako heidän kirjat sitten uutta vai vanhaa painosta (kannattaa varmistaa ennen ostamista). Hinnat ovat aavistuksen kalliimmat kuin briteissä, jos tilaa useamman...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi,

 

Kiitos vastauksista kirjojen suhteen! Tulikin jo ihan kohtuu määrä erilaista materiaalia viesteissä lueteltua. Taustani on vielä ihan maallikko lentämisen suhteen. Jotain noista mainitsemistanne kirjoista taitaa meiltä löytyä (mäntämoottorit) kun vaimo opiskelee parhaillaan lentokoneasentajaksi.

 

Menee vähän aiheen sivusta mutta onko järkeä/käytännön hyötyä suorittaa ensin ULB-lupakirja. Nyt ajattelen lähinnä hinnan puolesta kun se maksaa kuitenkin about puolet PPL-lupakirjasta. Eli jos ja kun suorittaa myöhemmin PPL-lupakirjan niin tarvitseeko käydä kaikkea 100 teoria tuntia ja 45 lentotuntia? Kuitenkin varmaan suurin osa teoriasta on samaa, luulisin. Samoin tuntuma lentämiseenkin on jo siinä vaiheessa. Ajattelin vaan kun tässä eletään seuraavat kaksi vuotta minun palkalla asuntovelallisena vaimon opiskellessa niin 8000 euroa PPL-lupaan on ehkä vähän liikaa vielä. Se 4000-5000 voisi irrota...

 

T: Marko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi,

 

Kiitos vastauksista kirjojen suhteen! Tulikin jo ihan kohtuu määrä erilaista materiaalia viesteissä lueteltua. Taustani on vielä ihan maallikko lentämisen suhteen. Jotain noista mainitsemistanne kirjoista taitaa meiltä löytyä (mäntämoottorit) kun vaimo opiskelee parhaillaan lentokoneasentajaksi.

 

Menee vähän aiheen sivusta mutta onko järkeä/käytännön hyötyä suorittaa ensin ULB-lupakirja. Nyt ajattelen lähinnä hinnan puolesta kun se maksaa kuitenkin about puolet PPL-lupakirjasta. Eli jos ja kun suorittaa myöhemmin PPL-lupakirjan niin tarvitseeko käydä kaikkea 100 teoria tuntia ja 45 lentotuntia? Kuitenkin varmaan suurin osa teoriasta on samaa, luulisin. Samoin tuntuma lentämiseenkin on jo siinä vaiheessa. Ajattelin vaan kun tässä eletään seuraavat kaksi vuotta minun palkalla asuntovelallisena vaimon opiskellessa niin 8000 euroa PPL-lupaan on ehkä vähän liikaa vielä. Se 4000-5000 voisi irrota...

 

T: Marko

 

Ultralupakirjasta saa hyvitystä 10 tuntia tiimaan ja jonkin verran teorioihin. Aika paljon niitä teorioita kuitenkin käytiin silti, ehkä kevyempi reitti on ekaksi hankkia PPL ja sitten ultralupakirja.

Tosin tulet ehkä taitavammaksi stick & rudder -lentäjäksi jos aloitat ultrista. Jos rahatilanne on tiukka, ultrapuolelta voi aloittaa, sieltä kuitenkin pääsee ilmaan kohtuurahalla,

ja harrastus siihen päälle ei maksa niin paljoa. PPL-lentäminen kuitenkin maksaa dekadia enemmän. 100LL on kallista ja sitä kuluu Lycocontisauruksissa hulppeasti. Menee helposti jopa

ultran tankillinen tunnissa, ja ultralla samalla bensamäärällä pysyy ilmassa esim. 5 tuntia. Ultraan voi kipata edullisempaa autobensaa. Tämä heijastuu sitten kerhojen edullisempaan

vuokrahintaan, tietääkseni MILK:issä ei vieläkään tuntihinta taida olla kuin jossain 70 ja 80 euron välissä jos sitäkään. Itse köyhdyn 165 euroa DA40:stä per tunti. Siinä on aika suuri ero.

Tunteja ja laskukierroksia on halpaa kelata ultralla. Harmi vaan että niitä ei lasketa enempää hyväksi kuin 10 tuntia, vaikka ohjauksen osaamisen kannalta niistä on mielestäni erittäin paljon hyötyä, ja

VFR-matkalentely jne. toimii ultralla ihan samaan tapaan kuin moottorikoneella.

 

Hyvä kerho mistä aloittaa ultralentäminen on pääkaupunkiseudulla MILK. Koulukoneena on nopea ja uudenaikainen Atec Zephyr 2000. Sillä on hauska lentää, ja Rotaxin melu on niin pientä

että kun nuo MILK:in koneet ajavat meidän yli Espoossa, ei mitään maahan saakka juuri kantaudu. Ja Zephyr on poikkeuksellisen miellyttävä ultraksi ohjausominaisuuksiltaan. MILK:illä

on käytettävissä myös WT9 Dynamic vielä ainakin vuoden edistyneemmille lentäjille. Se on myös nopea matkaultra. Ei kuitenkaan ohjausominaisuuksiltaan yhtä miellyttävä kuin Zephyr,

ja vaatii pilotilta enemmän ohjaamista.

 

Meluttomuutta ei voi kehua Senecoista, Bravoista sun muista Lycojyristimistä. Tosin ei ne minua

häiritse, nehän on minulle vaan musiikkia ja hauskaa kun joku taas lentää! Mutta Rotaxilla varustettu Zephyr on oikea ekokone verrattuna moottorikonepuolen vehkeisiin, eli jos

vihreillä arvoilla on mitään väliä valinnassa, niin aerodynaamisesti tehokasta ultraa (kuten Zephyr) ei pysty kampittamaan kuin diesel-Diamondilla.

 

Aerodynaamisesti tehokkaalla ultralla lentäminen kuluttaa 100 kilometriä kohden polttoainetta vähemmän kuin keskiverto henkilöauto. Tosin Toyota Priukselle ei ihan ultralla kuitenkaan pärjää,

paitsi ehkä Dynaero MCR minicruiserilla, joka kulkee 300 km/h 100 hp moottorilla ja kuluttaa bensaa vain hieman naukkaillen kuten Rotaxilla on tapana.

 

Benkun tuntevana (ja kirjaa pikaisesti sellailleena) voin suositella hänen kirjaansa lämpimästi. Se on varmasti erinomainen, kaikki mitä Benkku tekee, on huolellista, säntillistä, täsmällistä ja seikkaperäistä.

SIL:in kirjoja muuten saa ostettua SIL-shopista Malmin lentokentältä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saankin teiltä kaikilta mahtavan paljon tietoa! Tällaiselle untuvikolle hieno juttu:) Kiitos!

 

Joo aika vähän antaa hyvitystä lentotunneista, mutta kun tässä Karoliinan viestiä lueskelin niin toi ultra voisi olla kuitenkin mulle hyvä aloitus....Täytyy vielä funtsia, mutta kun halu lentämiseen on (ja aina ollut) kova ja jotenkin tässä syksyn aikana voimistunut niin ULB-lupakirjan (onko oikea termi?) hankkiminen voisi olla mulle tällä hetkellä se nopein tapa päästä ilmojen teille.

 

T: Marko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Milk on ihan mukava porukka, sinne kannattaa ottaa yhteyttä (omakohtaista kokemusta on). MILK:llä on myös MIK:in kanssa ajoittain pientä yhteistyötä ja kisaa,

esim. lentopaikkakisa, ja MILK:illä on juuri valmistuneet hienot koulutustilat Malmin kentän kupeessa.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo lähetin just viestiä MILK:oon jotta milloin alkaa seuraava kurssi. Ja Malmi hyvä mesta kun himasta n. 10 min autolla.

 

Marko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo lähetin just viestiä MILK:oon jotta milloin alkaa seuraava kurssi. Ja Malmi hyvä mesta kun himasta n. 10 min autolla.

 

Marko

 

En tiedä MILK:in hinnoittelupolitiikkaa, mutta voi olla ettei koko kurssia tarvitse maksaa kerralla.

Joten ihan pienelläkin sijoituksella voi päästä alkuun, luulisin. Kannattaa kysyä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jees, kysyn myös maksupolitiikkaa. MIK:ssa voi teoria osuuden maksaa kolmessa osassa (tai näin ainakin kotisivun mukaan) ja lennot sitä mukaa kun ottaa tunteja. Mutta tossa ultrassa taisi se teoria osuus olla jo melko halpa muutenkin (oliko n. 400-500 egee tai jotain). Luulisi että lennot maksetaan myös sitä mukaa kuin lennetään. Mutta tarkistan senkin kunhan saan sieltä vastauksen...

 

T: Marko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MILK:issä ei vieläkään tuntihinta taida olla kuin jossain 70 ja 80 euron välissä jos sitäkään. Itse köyhdyn 165 euroa DA40:stä per tunti. Siinä on aika suuri ero.

Karoliina

 

Mutta eikös tuossa DA40 ole 4 istuinta ja yölento sekä IFR mahdollisuus joten se varmaan osittain selittää tuota hintaeroa.

 

Marko

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toki, ihan mielellään lennän sillä DA40:llä. On se hyvä kone, ja vain siis MIK:in puolella. Mutta maksaa minkä maksaa. Mutta issue taisi olla että kysyjällä ei tainnut budjetti kuitenkaan riittää PPL:ään. Jos PPL:ään päätyy, niin tietenkin se kannattaa hankkia MIK:istä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

... Tosin ei ne minua häiritse, nehän on minulle vaan musiikkia ..

 

Niimpä, lentskarista riippuen vaikka Lycoming sinfoniaa kuudelle männälle, kahdelletoista venttiilille, kahdelle magneetolle ja kolmelle potkurinlavalle. Siitä pistää paremmaksi vaan Shvetsov sinfonia.. nojoo täysin OT  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ultrakevytlentäjän lupakirja on UPL eli Ultralight Pilot Licence.

MILKin kone on tyypiltään ATEC 122 Zephyr, mikä on hieman eri kone kuin Zephyr Z2000.

 

Tulevaisuudessakin UPL:stä annettava hyvitys on melko pieni, mutta jos sen konvertoi Moottoripurjelentäjän lupakirjaksi (MGPL), voi sillä päästä suoraan kiinni tulevaan Basic-LPL-lupakirjaan. En tosin mene takuuseen tästä.

 

Kannattaa kuitenkin tiedostaa että vaikka UPL:n konvertointi MGPL:ksi on teoriassa yksinkertaista (2 lentotuntia + lentokoe), koulutus useimmissa tapauksissa joudutaan/päästään tekemään Grob G109:llä mikä on keskikertoultraan verrattuna todella vaativa laite ja voi vaatia useamman lentotunnin minimivaatimuksen päälle.

 

Toistaiseksi EASA (LPL/PPL) -lupakirjamääräysehdotuksessa ei puhuta kurssimuotoisesta teoriaopetuksessa mitään, vaan mainitaan että kouluttajan tulee varmistua siitä, että koulutettava omaa riittävän tieto-taito -tason ennenkuin hän menee viranomaiskokeeseen. Tällöin teoriaopetuksen järjestäminen kurssimuotoisena ei ole pakollista.

 

Edit: teoriaopetusta luonnollisesti annetaan, mutta esityksessä ei ollut turhauttavia läsnäolovaatimuksia. Näin on menetelty ilmailun sivistysmaissa jo JAR-aikakaudella. Ilmeisesti perseen kuluttamisella ja erikseen hyväksytyillä opetustiloilla oppi on merkittävästi parempaa suomalaisissa olosuhteissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ultralupakirjasta saa hyvitystä 10 tuntia tiimaan ja jonkin verran teorioihin. Aika paljon niitä teorioita kuitenkin käytiin silti, ehkä kevyempi reitti on ekaksi hankkia PPL ja sitten ultralupakirja.

Tosin tulet ehkä taitavammaksi stick & rudder -lentäjäksi jos aloitat ultrista. Jos rahatilanne on tiukka, ultrapuolelta voi aloittaa, sieltä kuitenkin pääsee ilmaan kohtuurahalla,

ja harrastus siihen päälle ei maksa niin paljoa. PPL-lentäminen kuitenkin maksaa dekadia enemmän. 100LL on kallista ja sitä kuluu Lycocontisauruksissa hulppeasti. Menee helposti jopa

ultran tankillinen tunnissa, ja ultralla samalla bensamäärällä pysyy ilmassa esim. 5 tuntia. Ultraan voi kipata edullisempaa autobensaa. Tämä heijastuu sitten kerhojen edullisempaan

vuokrahintaan, tietääkseni MILK:issä ei vieläkään tuntihinta taida olla kuin jossain 70 ja 80 euron välissä jos sitäkään. Itse köyhdyn 165 euroa DA40:stä per tunti. Siinä on aika suuri ero.

Tunteja ja laskukierroksia on halpaa kelata ultralla. Harmi vaan että niitä ei lasketa enempää hyväksi kuin 10 tuntia, vaikka ohjauksen osaamisen kannalta niistä on mielestäni erittäin paljon hyötyä, ja

VFR-matkalentely jne. toimii ultralla ihan samaan tapaan kuin moottorikoneella.

 

Hyvä kerho mistä aloittaa ultralentäminen on pääkaupunkiseudulla MILK. Koulukoneena on nopea ja uudenaikainen Atec Zephyr 2000. Sillä on hauska lentää, ja Rotaxin melu on niin pientä

että kun nuo MILK:in koneet ajavat meidän yli Espoossa, ei mitään maahan saakka juuri kantaudu. Ja Zephyr on poikkeuksellisen miellyttävä ultraksi ohjausominaisuuksiltaan. MILK:illä

on käytettävissä myös WT9 Dynamic vielä ainakin vuoden edistyneemmille lentäjille. Se on myös nopea matkaultra. Ei kuitenkaan ohjausominaisuuksiltaan yhtä miellyttävä kuin Zephyr,

ja vaatii pilotilta enemmän ohjaamista.

 

Meluttomuutta ei voi kehua Senecoista, Bravoista sun muista Lycojyristimistä. Tosin ei ne minua

häiritse, nehän on minulle vaan musiikkia ja hauskaa kun joku taas lentää! Mutta Rotaxilla varustettu Zephyr on oikea ekokone verrattuna moottorikonepuolen vehkeisiin, eli jos

vihreillä arvoilla on mitään väliä valinnassa, niin aerodynaamisesti tehokasta ultraa (kuten Zephyr) ei pysty kampittamaan kuin diesel-Diamondilla.

 

Aerodynaamisesti tehokkaalla ultralla lentäminen kuluttaa 100 kilometriä kohden polttoainetta vähemmän kuin keskiverto henkilöauto. Tosin Toyota Priukselle ei ihan ultralla kuitenkaan pärjää,

paitsi ehkä Dynaero MCR minicruiserilla, joka kulkee 300 km/h 100 hp moottorilla ja kuluttaa bensaa vain hieman naukkaillen kuten Rotaxilla on tapana.

 

Benkun tuntevana (ja kirjaa pikaisesti sellailleena) voin suositella hänen kirjaansa lämpimästi. Se on varmasti erinomainen, kaikki mitä Benkku tekee, on huolellista, säntillistä, täsmällistä ja seikkaperäistä.

SIL:in kirjoja muuten saa ostettua SIL-shopista Malmin lentokentältä.

 

 

 

Kannattaa myös muistaa että ultralupakirjasta pelkästään ei saa tuota 10 tunnin vähennystä vaan päällikkönä lennetystä tiimasta. Eli käytännössä pitää olla reilusti yli sata tuntia tiimaa ultralla ennen kuin voit vähentää tuon 10 tuntia PPL:ään vaaditusta 45:stä tunnista.

JAR-FCL 1.120

http://tietopalvelu.ilmailuhallinto.fi/files/lth/imt-jar-m/jarfcl1osa1.pdf

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyviä juttuja tulee teiltä kaikilta. Itse olen vaan ihan pihalla asiasta, tälleen amatöörinä. Ajattelin kuitenkin ensin päätyä siihen UPL-lupaan ja siitä jatkaa myöhemmin PPL-lupakirjaan. Ehkä se on helpoin tapa meikäläiselle kun haluan vaan taivahalle ensi vuoden aikana ja kohtuu hinnalla... Kun vaimo valmistuu lentokoneasentajaksi ja pääsee taas duuniin niin fyrkka tilanne on jo sitten sitten kahden vuoden päästä parempi.

 

T: Marko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jees, kysyn myös maksupolitiikkaa. MIK:ssa voi teoria osuuden maksaa kolmessa osassa (tai näin ainakin kotisivun mukaan) ja lennot sitä mukaa kun ottaa tunteja. Mutta tossa ultrassa taisi se teoria osuus olla jo melko halpa muutenkin (oliko n. 400-500 egee tai jotain). Luulisi että lennot maksetaan myös sitä mukaa kuin lennetään. Mutta tarkistan senkin kunhan saan sieltä vastauksen...

 

T: Marko

PPL-teoriat taitaa edelleen olla 750e myös MIKillä... Noh, onhan se kiva, että ne voi maksaa osissa, mutta tuo on toisaalta pieni raha, kun miettii, että sama lasku tulee seitsemän tunnin lennoista.. ja se 7 tuntia saattaa kertyä jo viikossa kurssilla (tai matkalentoja lentäessä parissa päivässä)... Eli lentämisestä tulevat laskut on sitten suurempia, jos lentoja ei tarkoituksellisesti hajauta pitkälle ajalle...

 

Toki, ihan mielellään lennän sillä DA40:llä. On se hyvä kone, ja vain siis MIK:in puolella. Mutta maksaa minkä maksaa. Mutta issue taisi olla että kysyjällä ei tainnut budjetti kuitenkaan riittää PPL:ään. Jos PPL:ään päätyy, niin tietenkin se kannattaa hankkia MIK:istä.

 

Noh ei nyt vain MIKin puolella, kun ei ole edes MIKin kone... :)

 

 

ps. vielä tuli yksi oppikirjaksi soveltuva teos mieleen, Ilmakehä, sää ja ilmasto eli "Suomalaisen säätiedon perusteos" kuten tuossa alaotsikko on laitettu... http://www.ursa.fi/ursa/tuotteet/kirjakauppa/index.php4?TUOTE=94 (edit: saa myös SIL-SHOPista...). Kirja menee toki reilusti yli siitä, mitä kurssilla käsitellään, mutta sehän ei taas ole huono juttu...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse suosittelen tuota aiemmin mainittua Air Pilot´s Manual sarjaa. http://www.transair.co.uk/category.asp?SID=2&Category_ID=466&Page=1

 

Helppo sitä on suositella kun en ole muita lukenut ja noiden kirjan opeilla ja muutamalla lentotunnilla suoritin itselleni PPL:n.

 

Negatiivista kirjassa on se että se on luonnollisesti brittiläis-painotteinen. Tämähän ei tietysti vaikuta juuri muualla kuin Air Law -osiossa, eikä tässäkään taida kovin suuria eroja maiden välillä olla.

Toinen on se että jotkin asiat saattavat olla jossain määrin huonosti selitetty. Ainakin kirja-sarjan meteorologia osan kanssa olin aika helisemässä ja pääsin kunnolla kärryille vasta ATPL-meteota opiskellessani.

 

Parempia kirjoja varmasti on, mutta kuten sanottua itse olen ko. sarjan käynyt läpi. Kokeet läpäisin 85% keskiarvolla.

 

Ja Patrian pojat ja tytöt muuten lukee saman setin opintojensa aluksi.

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään