Ville Elomaa

E71 + GPS

17 viestiä aiheessa

Käytteleekö täällä kukaan muu Nokia E71:tä tai vastaavaa laitetta, jossa on GPS?

Sain tuollaisen juuri firman kännykäksi ja olen ihan pihalla tuon GPS:n kanssa, koska en ole ennen sellaista käyttänyt.  :-[

Vaikuttaa siltä, että kartat puuttuvat kokonaan, koska kun käynnistän GPS:n, satelliitti löytyy suhteellisen nopeasti,

mutta karttana on ainoastaan maapallo ja paikkana Suomi. Tiedän ilmankin tuota, että olen Suomessa...

Miten tuohon puhelimeen saa karttoja ja miten saan paikantimen ihan oikeasti näyttämään

paikkani kartalla? Olen kuullut, että tuon saa näyttämään paikan jopa satelliittikuvana (Google Maps?),

mutta kuinka?

- Ville -

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä E71:ssa pitäisi olla Nokia Maps valmiiksi asennettuna. Löytynee valikosta GPS -> Maps. Kun Mapsin käynnistää, menee hetki että laite löytää satelliitteja. Sitten sovellus näyttää sijaintisi automaattisesti. Jos puhelimessa ei jostain syystä ole Mapsia, sen saa imuroitua ilmaiseksi Nokia sivulta: http://europe.nokia.com/A4984199. Asennukseen tarvitset Nokian PC Suiten, joka myös löytyy Nokian sivuilta. :)

Google Mapsin saat imuroitua menemällä puhelimen selaimella osoitteeseen http://m.google.com. Valitse sieltä Kartat, ja seuraa ohjeita. Google Maps asentuu puhelimen kielestä riippuen ohjelmat/installations tms. -kansioon ja toimii pääpiirteittäin samalla tavalla kuin Nokia Maps.

Oleellisin ero on se, että Nokia Mapsissa kartat ovat sovelluksessa itsessään. Google Maps käyttää nettiyhteyttä ladatakseen kullakin hetkellä halutun karttakohdan. Jälkimmäinen voi siis tulla tien päällä kalliiksi ilman kiinteähintaista datapakettia liittymässä. Lisäksi jälkimmäinen syö puhelimen virtaa enemmän.

On pitkälti makuasia ja käyttötarkoituksesta kiinni kumpaa haluaa käyttää. Nokia Mapsiin saa ostaa navigointilisenssin jos sitä käyttää autossa reittisuunnitteluun. Google Maps taas on yksityiskohtaisempi ja "näppärämpi" jos vain haluaa selailla karttaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä tuossa härvelissä Nokia Maps olikin asennettuna ja GPS alkoi pelittää.

Kertomastasi päätellen käytän ainakin toistaiseksi sitä.

Toivottavasti tuolle löytyy jotain käyttöäkin...

- Ville -

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Google mapsissa on myös sellainen näppärä piirre että se osaa näyttää sijainnin GSM-verkon tietojen pohjalta... melko karkea paikannus, mutta usein ihan riittävä ensiavuksi... noissa uudemmissa puhelimissa, joissa on GPS sisäänrakennettuna, tuolla ei tietysti ole niin suurta merkitystä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
A-GPS löytyy E71:sta itsestään, eli myös Nokia Maps käyttää sitä. Jos GSM-verkkoa ei ole saatavilla, pelkän GPS-paikannuksen saaminen voi kestää minuuttitolkulla. A-GPS tekee siitä käynnistyksenjälkeisestä paikannuksesta huomattavasti nopeampaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nokian kartoille pitää myös antaa nettiyhteys käyttöön, jonka kautta se lataa karttoja lennosta. (wlan tai kiinteähintainen data, muuten maksaa $$$) Karttoja voi käsittääkseni myös esiladata Nokian sivuilta, mutten ole koskaan perehtynyt siihen tapaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nokian kartoille pitää myös antaa nettiyhteys käyttöön, jonka kautta se lataa karttoja lennosta. (wlan tai kiinteähintainen data, muuten maksaa $$$) Karttoja voi käsittääkseni myös esiladata Nokian sivuilta, mutten ole koskaan perehtynyt siihen tapaan.

Se tapahtuu Map Loaderilla: http://europe.nokia.com/link?cid=PLAIN_TEXT_985070.  Maps on ihan kätevä ilman GPS:ääkin jos joskus pitää vieraassa kaupungissa jotain katsella kartalta eikä paperista versiota ole käden ulottuvilla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

A-GPS löytyy E71:sta itsestään, eli myös Nokia Maps käyttää sitä. Jos GSM-verkkoa ei ole saatavilla, pelkän GPS-paikannuksen saaminen voi kestää minuuttitolkulla. A-GPS tekee siitä käynnistyksenjälkeisestä paikannuksesta huomattavasti nopeampaa.

Juu, tää alkaa olla jo ihan käytettävä sekä käynnistysnopeuden että herkkyyden suhteen. Toimii normaalissa kangasmetsässä puidenkin välissä, käynnistymisestä fixiin yleensä alle 10s.

Mulla on sekä Google Maps että Nokia Maps, Googlea tulee useammin käytettyä (kotimaan siirtohinnoilla ainakin). Ei se kamalasti kuitenkaan lataile, kartta taitaa olla vektoridataa ja aika kevyttä. Satelliittikuvia latailemalla varmaan saisikin liikennettä aikaiseksi.

Markus

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu, tää alkaa olla jo ihan käytettävä sekä käynnistysnopeuden että herkkyyden suhteen. Toimii normaalissa kangasmetsässä puidenkin välissä, käynnistymisestä fixiin yleensä alle 10s.

Mulla on sekä Google Maps että Nokia Maps, Googlea tulee useammin käytettyä (kotimaan siirtohinnoilla ainakin). Ei se kamalasti kuitenkaan lataile, kartta taitaa olla vektoridataa ja aika kevyttä. Satelliittikuvia latailemalla varmaan saisikin liikennettä aikaiseksi.

Markus

Sama juttu täällä. Google Maps on monessa tilanteessa karttanäkymältään informatiivisempi. Totta kyllä, että kevyttä dataa se on. Lähinnä kannattaa varoa ulkomailla, ettei ajattelemattomuuttaan hanki tuhansien laskua.

Omassa E71:ssani olen viime aikoina kyllä ihmetellyt fixin hitautta. Välillä Mapsin ja Sports trackerin käynnistyksestä fixiin menee useampi minuutti. Ihan kuin ensimmäisten GPS-tuettujen N-sarjalaisten kanssa vuosi - pari sitten.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Omassa E71:ssani olen viime aikoina kyllä ihmetellyt fixin hitautta. Välillä Mapsin ja Sports trackerin käynnistyksestä fixiin menee useampi minuutti. Ihan kuin ensimmäisten GPS-tuettujen N-sarjalaisten kanssa vuosi - pari sitten.

Kokeillut NSU:ta jos olisi uudempaa "käyttistä" saatavilla?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Omassa E71:ssani olen viime aikoina kyllä ihmetellyt fixin hitautta. Välillä Mapsin ja Sports trackerin käynnistyksestä fixiin menee useampi minuutti.

Kyllä tuo mulla on ulkona ollessa paikan löytänyt varsin nopesti. Joitain kymmeniä sekunteja menee, mutta mielestäni se on kuitenkin riittävästi.

Vaan pitäisikö tuossa Sports Trackerissa näkyä reitti ihan karttapohjan päällä? Mulla se ainakin piirtää ihan blankolle pohjalle sitä. Tai sitten EVO.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä tuo mulla on ulkona ollessa paikan löytänyt varsin nopesti. Joitain kymmeniä sekunteja menee, mutta mielestäni se on kuitenkin riittävästi.

Vaan pitäisikö tuossa Sports Trackerissa näkyä reitti ihan karttapohjan päällä? Mulla se ainakin piirtää ihan blankolle pohjalle sitä. Tai sitten EVO.

Blankolle se tekee sen. Samaa olen kyllä itsekin ihmetellyt, mutta taitaa olla ominaisuus. Tietokoneen nettiselaimessa sentään näyttää ihan oikein Google Mapsissa, ja se riittää ainakin täällä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pari "valistunutta arvausta/ajatusta":

• Kun käynnistät GPS:ää käyttävän softan, näkyykö dataliikennelogo? A-GPS hakee ymmärtääkseni tuoreimmat satelliittien sijaintitiedot datayhteyden yli verkosta. Ongelma voisi siis olla siinä, että se ei osaa avata datayhteyttä. Saunalahden verkossa on ainakin ollut ongelmia noiden kaikenmaailman roaming-rajoitusten kanssa, koska puhelin tulkitsee olevansa ulkomailla virtuaalioperaattorin verkossa.
  • Omassa puhelimessa on normaalisti päiväsaikaan push-emailin takia data koko ajan aktiivisena, eli tämä voisi auttaa asiaa.

Markus

Edit: Roaming-tarkennus

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pari "valistunutta arvausta/ajatusta":

• Kun käynnistät GPS:ää käyttävän softan, näkyykö dataliikennelogo? A-GPS hakee ymmärtääkseni tuoreimmat satelliittien sijaintitiedot datayhteyden yli verkosta. Ongelma voisi siis olla siinä, että se ei osaa avata datayhteyttä. Saunalahden verkossa on ainakin ollut ongelmia noiden kaikenmaailman roaming-rajoitusten kanssa, koska puhelin tulkitsee olevansa ulkomailla virtuaalioperaattorin verkossa.
  • Omassa puhelimessa on normaalisti päiväsaikaan push-emailin takia data koko ajan aktiivisena, eli tämä voisi auttaa asiaa.

Markus

Edit: Roaming-tarkennus

Hyvät ehdotukset kyllä, mutta eivät auta tässä tapauksessa.  :) Liittymä on Tele Finlandin, eli käytännössä Soneran. Datalinkki aukeaa aina kivuttomasti heti. Push-mailia ei ole käytössä, eikä mikään muukaan syö samaan aikaa datayhteyttä.

Ei tuossa varmaankaan kyse ole mistään erikoisesta. Välillä fixi vain ottaa vähän kauemmin. Ei aina, mutta välillä. Sitä ei vain kärsimätön ihminen tykkää sellaisesta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään