Jukka Nisula

Ilmavoimien Il-28 Halmstadissa käymässä -60-70-luvulla?

15 viestiä aiheessa

 

Länsinaapurissa SFF:n ilmailuhistoriafoorumilla haetaan syytä Suomen Ilmavoimien "Nikitan" eli Il-28 koneen käyntiin Ruotsissa Halmstadin kentällä joskus -60-70-luvulla. Siellä toimi tuolloin ilmeisesti Flygvapnetin lentolaivue (flygflottilj/-kår) F 14.

 

"Nikitan" harvinaisen vierailun syyksi arvuutellaan, että kone toi varaosia sinne "rannalle jääneeseen" Ilmavoimien DC-3:een.

Muistaako tai tietääkö joku lukijoista tästä tapauksesta?

 

Jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei!

 

Ulkomuistista (joten varo!) 16.9.1968. Ilmavoimien Dakota oli menossa Farnboroughiin ja (toinen?) radio hajosi. Nikitalla vietiin varaosia (tai uusi radio?). Ajoivat sinne "neljä päällä" eli yksi mekaanikko oli mukana. Jossain Feeniksissä on juttua ja kuvakin?

 

Yo. on ainakin virallinen tarina. Toisenlaisiakin olettamuksia voidaan perustellusti esittää.

 

Kari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Karilla on loistava muisti, vuosi tosin oli 1965. Feeniksissä 4/2004 on Iljushin Il-28 -jutun osa 2, jossa kerrotaan tuosta matkasta Farnborough'iin. Malmössä oli tankattu ja noustu sieltä Tanskan ylle, jossa huomattiin, että kolmosen radio on rikki. Kone palasi Malmöön ja miehistö sekä matkustajat yöpyivät siellä. NH toi sitten radion puolen yön jälkeen diplomaattiteitse hankitun poikkeusluvan avulla. Ruotsin turvallisuuspoliisi SäPo valvoi NH:n lastausta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Karilla on loistava muisti, vuosi tosin oli 1965. Feeniksissä 4/2004 on Iljushin Il-28 -jutun osa 2, jossa kerrotaan tuosta matkasta Farnborough'iin. Malmössä oli tankattu ja noustu sieltä Tanskan ylle, jossa huomattiin, että kolmosen radio on rikki. Kone palasi Malmöön ja miehistö sekä matkustajat yöpyivät siellä. NH toi sitten radion puolen yön jälkeen diplomaattiteitse hankitun poikkeusluvan avulla. Ruotsin turvallisuuspoliisi SäPo valvoi NH:n lastausta...

Ja Laukkasen Jyrki kertoilee tuon saman asian juuri ilmestyneessä Nikita-kirjassaan...

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia vastauksista! Sieltähän se Feeniksistä löytyi kuin löytyikin, kun illalla aloin selailla noita Nikita-artikkeleja. Kiva kun asia selvisi, laitan sinne SFF:n foorumille tietoa tapauksesta. Ja kehut teille! :thmbup:

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juutilaisen Ilmari Jr. jutteli jollain reissulla mottikurssin aikana, että hän olisi joutunut tekemään pakkolaskun Nikitalla Maarianhaminaan, asiasta nousi kuulemma isohko kohu, kun Ahvenanmaa on demililitarisoitua vyöhykettä.

Löytyykös tästä tapauksesta mitään dokumenttia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt tuo vuosiluku taas kummittelee tuolla foorumilla, eli Farnborough issa ei ollut lentonäytöstä tuolloin väittävät.

Minne tuo kenraalikunta ja kaverit olivatkaan menossa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt tuo vuosiluku taas kummittelee tuolla foorumilla, eli Farnborough issa ei ollut lentonäytöstä tuolloin väittävät.

Minne tuo kenraalikunta ja kaverit olivatkaan menossa?

 

Lähdekritiikki peliin ja ehkä Karin vuosiluku onkin sitten oikea - Feeniksissäkin on virheitä, varsin useinkin.

 

Farnborough'n lentonäytökselle vuosi 1966 on myös mahdollinen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lähdekritiikki peliin ja ehkä Karin vuosiluku onkin sitten oikea - Feeniksissäkin on virheitä, varsin useinkin.

 

Farnborough'n lentonäytökselle vuosi 1966 on myös mahdollinen.

 

Vuotta 1965 tarjoaa myös Laukkanen kirjassaan. Tosin Laukkasen lähde lienee sama henkilökohtainen muistelukertomus joka on julkaistu Feeniksissä.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vuotta 1965 tarjoaa myös Laukkanen kirjassaan. Tosin Laukkasen lähde lienee sama henkilökohtainen muistelukertomus joka on julkaistu Feeniksissä.

Juha

 

Juha Alanko, joka palveli mm. Iljushin ja DC-3 -pilottina Ilmavoimissa, kirjoitti todella Feeniksiin vuonna 2004 mielenkiintoiset ja useampaan osaan jaetut ansiokkaat muistelmat Iljushin Il-28:n käytöstä Suomessa. Kiitos vielä jälkikäteen niistä. Tässä yhteydessä hän mainitsee tuon Malmön reissun, jossa itse oli tuon kyseisen kolmosen ohjaamossa yhdessä "luutnantti Matin kanssa".  Alanko mainitsee nimenomaan, että olivat menossa Farnboroughiin, ja vuosi oli 1965. Tietysti on mahdollista, että vuosiluku heittää, muistelmat ovat muistelmia, ja virheitä voi tulla. Myös painovirhe voi olla kyseessä vuosiluvussa. Se on inhimillistä. Tapaus "Malmö 1965 vai 1968" varmaan ratkeaisi, jos joku noista Iljushinin mukana olevista kavereista eli lempinimiltään "Tyy" ohjaamossa, "Vernu" ja "Ykä" nokassa sekä "Pepe" takatornissa tarkistaisivat lentopäiväkirjojensa päivämäärät ja saisivat jotakin kautta tänne tiedon. Tai sitten kolmosen miehet Juha ja "luutnantti Matti", joka oli sittemmin lentokapteeni Karairissa.

 

Lumppion Karin arkiston ja SFF:n foorumille laitetun vastauksen mukaan Iljushinin kapteeni oli nimeltään Tiainen, kone NH-1, lento tapahtui 16.6.1968, lähtö Helsingistä 18.20, tulo Malmöön 20.00, lähtö sieltä 22.26 ja tulo EHHK 23.54. Olisko kuitenkin sama reissu...

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juha Alanko, joka palveli mm. Iljushin ja DC-3 -pilottina Ilmavoimissa, kirjoitti todella Feeniksiin vuonna 2004 mielenkiintoiset ja useampaan osaan jaetut ansiokkaat muistelmat Iljushin Il-28:n käytöstä Suomessa. Kiitos vielä jälkikäteen niistä. Tässä yhteydessä hän mainitsee tuon Malmön reissun, jossa itse oli tuon kyseisen kolmosen ohjaamossa yhdessä "luutnantti Matin kanssa".  Alanko mainitsee nimenomaan, että olivat menossa Farnboroughiin, ja vuosi oli 1965. Tietysti on mahdollista, että vuosiluku heittää, muistelmat ovat muistelmia, ja virheitä voi tulla. Myös painovirhe voi olla kyseessä vuosiluvussa. Se on inhimillistä. Tapaus "Malmö 1965 vai 1968" varmaan ratkeaisi, jos joku noista Iljushinin mukana olevista kavereista eli lempinimiltään "Tyy" ohjaamossa, "Vernu" ja "Ykä" nokassa sekä "Pepe" takatornissa tarkistaisivat lentopäiväkirjojensa päivämäärät ja saisivat jotakin kautta tänne tiedon. Tai sitten kolmosen miehet Juha ja "luutnantti Matti", joka oli sittemmin lentokapteeni Karairissa.

 

Lumppion Karin arkiston ja SFF:n foorumille laitetun vastauksen mukaan Iljushinin kapteeni oli nimeltään Tiainen, kone NH-1, lento tapahtui 16.6.1968, lähtö Helsingistä 18.20, tulo Malmöön 20.00, lähtö sieltä 22.26 ja tulo EHHK 23.54. Olisko kuitenkin sama reissu...

 

Jukka

 

 

Siis -64, 66 ja 68 oli Farnboroughissa, 65,67 ja 69 Le Bourghet eli kaikki on nyt siitä roikkumassa kuten Jukka tuossa mainitsi.

Minne nuo veljet pyyhkäisi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän epäilen, että Farnboroughin ilmailunäyttelyyn olisi minään vuonna matkustettu kesäkuussa, koska viime vuosisadallahan (ainakin 80- ja 90-luvuilla) se järjestettiin syyskuun alussa. En muista mistään lukeeneeni muusta ajankohdasta, mutta eihän se ole poissuljettua. Tietenkin Farnboroughiin voidaan matkustaa muustakin syystä kuin ilmailunäyttelyyn.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän epäilen, että Farnboroughin ilmailunäyttelyyn olisi minään vuonna matkustettu kesäkuussa, koska viime vuosisadallahan (ainakin 80- ja 90-luvuilla) se järjestettiin syyskuun alussa. En muista mistään lukeeneeni muusta ajankohdasta, mutta eihän se ole poissuljettua. Tietenkin Farnboroughiin voidaan matkustaa muustakin syystä kuin ilmailunäyttelyyn.

 

Kesä ja Heinäkuussa tuo on aikoinaan ollut, eli jos Paris ja Enklantti vuorottelee ja aloittivat 1900 luvun alkupuolella, silloin tosin kilpailevina niin tuo vuodenaika kyllä passaa.

Jos Wikiltä katselet, ja mikset katselisi, sieltä löydät.In Wiki we..... ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kesä ja Heinäkuussa tuo on aikoinaan ollut, eli jos Paris ja Enklantti vuorottelee ja aloittivat 1900 luvun alkupuolella, silloin tosin kilpailevina niin tuo vuodenaika kyllä passaa.

Jos Wikiltä katselet, ja mikset katselisi, sieltä löydät.In Wiki we..... ;D

 

Vuoden 1968 Farnboroughin näyttely on airliners.netistä löytyvien kuvien perusteella ollut syyskuun 20. päivän tienoilla http://www.airliners.net/photo/UK---Air/Hawker-Siddeley-Harrier/1215446/M/. Kuten kirjoitin, niin heinäkuulle se siirrettiin vasta vuosituhannen vaihteen tienoilla.

 

EDIT: Joka toinen vuosi pidettäväksi Farnboroughin näyttely muuttui vuonna 1962 ja siirrettiin syyskuusta heinäkuulle vuonna 2000 http://home.clara.net/heureka/surrey-hants/airshow.htm.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pikkutarkaksi jos lähdetään, 27 kesäkuuta 1932 oli yksi tilaisuus ja mainitsevat että "in mid of July" oli yleisin silloin alkuaikoina.

Toisaalta onhan veljet voinneet muutenkin olla matkalla Englantiin katselemaan jotain.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään