Sami Qadri

Nikon D300 mielipiteitä ja apua objektiivin valitsemisessa

5 viestiä aiheessa

Olen vähän katsellut tuota nikon AF-S DX VR 18-200 objektiivia ja se kuulemma sopii vähän kaikkeen kuvaamiseen, mutta en sittenkään ole varma soveltuuko se esim vähän kauempana lentävän kooneen kuvaamiseen (ainahan ei lähelle pääse kuvia ottamaan).

Tuo 18-200 mm on ihan hyvä yleisobjektiivi, mutta ei se mikään teleobjektiivin korvike ole. Ensinnäkin 200 mm ei yleensä riitä ilmassa olevien koneiden kuvaamiseen ja toiseksi telepäässä tuo objektiivi vinjetoi (eli kuviin tulee tummat kulmat). Laitefriikit kertokoot tarkemmin. Yhdistelmä 18-200 mm ja 70-300 mm on hyvä konekuvaukseen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin ja sellaista vielä, että rajoittaako tuo kameran ISO-herkkyys minua kamalasti? Esimerkiksi tuon D700:n ISO-herkkyys on paljon suurempi kuin tuon D300:n. Onko mahdollista että tulee paljon ongelmia hämärässä kuvaamisessa tämän takia?

Herkkyyden sijasta sinun kannattaisi paljon enemmän kiinnittää huomiota siihen, että D700:ssa on täysikokoinen kenno ja D300:ssa kroppikenno eli D700:ssä tarvitset pidempiä teleobjektiiveja (tai laadukkaampia objektiiveja, joiden kuvanlaatu sietää kuvan kroppaamista kuvankäsittelyssä).

Hämärässä ja pimeässähän yleensä kuvataan paikallaan olevia kohteita jalustan avulla pitkillä valotusajoilla joten ainakaan minä en pitäisi suurempaa herkkyyttä kovin tärkeänä valintakriteerinä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässä olisin nyt siirtymässä vanhasta kamerasta vähän uudempaan malliin ja tuttavan kautta olen saamassa tarjouksen tuosta D300 järkkäristä. Taitaa tuo olla aika pätevä vehje vai kuinka? Kamera tulisi pääasiassa lentokonekuvaukseen ja ehkä vähän luontokuvia tms tulee otettua. Enemmän ongelmia tuottaa kuitenkin tuon objektiivin valitseminen. Olen vähän katsellut tuota nikon AF-S DX VR 18-200 objektiivia ja se kuulemma sopii vähän kaikkeen kuvaamiseen, mutta en sittenkään ole varma soveltuuko se esim vähän kauempana lentävän kooneen kuvaamiseen (ainahan ei lähelle pääse kuvia ottamaan). Te spottaajat varmaan osaatte hyvin neuvoa tässä asiassa ja please kertokaa jos olen ihan hakoteillä.

EDIT: Niin ja sellaista vielä, että rajoittaako tuo kameran ISO-herkkyys minua kamalasti? Esimerkiksi tuon D700:n ISO-herkkyys on paljon suurempi kuin tuon D300:n. Onko mahdollista että tulee paljon ongelmia hämärässä kuvaamisessa tämän takia?

Kiitos jo etukäteen avusta :)

Molemmat D300 ja D700 on kameroita, joilla pääsee todella pitkälle ja kuvanlaatu on varmasti riittävän hyvä. Kuten Harri jo totesi lentäviä koneita kuvatessa tarvitaan ulottuvuutta ja sitä on enemmän tarjolla D300:lla. Nuo molemmat rungot ansaitsee kunnon objektiivi, esim 70-200/2,8 VR. Sillä pääsee pitkälle ja jos sen ulottuvuus ei riitä niin 1,4 tai 1,7 TC lisää ulottuvuutta tarvittaessa. Jos varat mitenkään sallii niin osta heti kunnon objektiivi, se tulee pitemmän päälle halvemmaksi kuin sählätä ensin monen halvan ja huonon lasin kanssa. Jos todella tarvitset hämäräkuvaukseen käsivaralta hyvää kameraa niin sitten D700 on parempi valinta.

EDIT:Jos rahat ei riitä kunnon optiikkaan osta mielummin halvempi runko esim. D90 tms. ja siihen hyvä lasi esim. em. 70-200/2.8 VR kuin D300 ja 18-200 zoomi, saat parempia kuvia ja rungot vaihtuu joka tapauksessa 2-3 vuodessa mutta toi laatuzoomi on laatuzoomi vielä 10-15 vuoden päästaä.

Kai

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

D300 on ammattilaisellekin kelpaava runko, jonka ominaisuudet tuskin rajoittavat harrastustasi.

Lasihan sen kuvan tekee, eli kyse on aina siitä, mitä kuvaat, mihin tarkoitukseen, kuinka paljon, ja paljonko saa maksaa. Budjettiluokassa kannattaa harkita Nikonin omien lasien lisäksi muiden valmistajien tarjontaa. Lisäksi kannattaa seurata käytettyjen markkinoita. Nikonin laaatulaseissa ei parinkymmenen vuoden ikä haittaa mitään ja etenkin laadukkaita telezoomeja on aika hyvinkin tarjolla. Osta alkuun joku kelvollinen yleiskäyttöputki, niin sitä jonkin aikaa käytettyäsi sitten tiedät, mitä sinulta puuttuu. Tuo 18-200 on sellainen, mutta vielä halvemmallakin pääsee alkuun. Omasta laukusta löytyy 10-20 (Sigma), 18-70, 70-300 ja lisäksi 105 mm Micro-Nikkor. Tuo 70-300 on paketin mukana tullut G-malli ja lähes käyttökelvottoman huono, mutta eipä ole vielä tullut parempaakaan hankittua. 105:llä tulee kuvattua telekuvat, jos vaan mahdollista, se on niin huikean hyvä kuvanlaadultaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään