Kimmo Huoviala

Paljonko tiimaa?

40 viestiä aiheessa

Tuossa ultrajutussa kun sain kahvin taas pysymään kupissa ja näppiksen kuivattua niin tuli mieleen että kuinka paljon porukoilla on tiimaa?

 

Avaan pelin:

 

Kokonaistunnit n1150h, lentokoneilla 612h, 2849 laskua. Purjelentokoneilla 500h, 374 laskua ja moottoripurjelentokoneilla 32h ja 53 laskua.

 

Ja pahveja on JAR FCL PPL(A) SEP, FAA PPL ASEL, TOW, GPL, MGPL, FISO, KTFIS, RT/I LP ENG/FIN 6, medikaalit 2 ja 3.

 

E: tarkistin kirjoista, hieman tuli lisää moottorilla tiimaa ja laskuja, muilla hieman vähemmän.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

52:20 TT, suunnilleen 160 laskua.

 

:-[

 

JAR-FCL PPL (A), SEP, R/T VFR LP FIN 6, myönnetty 14.10.2008

 

:-[ :-[

 

Mutta lisää kerätään, sekä tiimaa että kirjaimia pahviin. Hitaasti mutta varmasti, molempia on odotettavissa jo tämän syksyn aikana  ::)

 

Ahaa, nyt tajusin, että tämä ketju taitaakin olla lähinnä tuohon ultraketjuun osallistuneille. Anyway, siinä on mun vähäiset aikaansaannokset ilmailun saralla. Lennetyt konetyypit:

 

C-150

C-152

C-172

 

Peltikonemies siis :laugh:

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lähentelee 1000 tuntia SEP 13 vuoden aikana.

 

Edit/moottoripurjekoneella 5 tuntia

       kaksimoottori 30 tuntia kera opettajan :)

      onnistuneita laskuja 1400 joistä yksi pakkolasku :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kessnapaippereilla n. 180h, pursi/moputiimaa joista suurin osa mopuilla n. 800, eli yhteensä vähän auki 1000h. Innolla odotan Jukan kommentteja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin minäkin.

Ja minä myös. :)

 

Minä olen lentänyt ultralla 30 tuntia, purjekoneilla 274 tuntia, ja moottoripurjekoneilla 166 tuntia.

Uusimmat tyypit: Purjekone LS-8 ,Moottoripurjekone Grob g 109b, Ultra: Eurostar.

RT/E, CF

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Satuin tuossa eilennä päivittämään pitkällisen tuotekehittelyn tuloksena syntyneen Excel-päiväkirjani, joka kertoo totaalia olevan 762 h 19 min ja 1676 laskua. Pahveja on PPL(A)+SEP+NF, MGPL+FI* ja GPL sekä RT/E. Oli mulla matkustajankuljetuskelpuutus moottoripurjelentokoneillekin aikanaan, mutta käytännöstä luovuttiin ja nyt se on vaan päiväkirjaan merkitty oikeus. Kielikoetta en oo suorittanu enkä suorita ennen kuin menee pahvi uusintaan eli 2010. Moputiimaa on pikkisen enemmän kuin moottoria, eli karvan auki 400. Pursitiimaa ei ole oikeastaan edes nimeksi. Eli aika poikasten kokemuksellahan tässä tavataan siis lätistä :D MGPL täytti kuitenkin justiinsa alkukuusta 18 v eli tuli täysi-ikäiseksi.

 

EDIT: Mainittakoon erikseen, että kaikkien syvästi rakastamalla mopo-kesnalla olen logannut kokonaista 51 minuuttia ja neljä laskua...

EDIToidaas sen verra vielä, että on mullakin yksi pakkolasku. Grobista oli päässyt venttilikoneiston akselin kiinnitysmutterit löysälle ja se alkoi mekkaloida nousussa Hyvinkäältä. Olin ehtinyt kutakuinkin 120 metriin eli 400 jalkaan ja kääntynyt sivutuuleen. Siitähän ehti sammuttaa moottorin ja tehdä vielä laskukierroksenkin. Opekurssilta paluumatka kun oli kyseessä, oli ainakin tullut hierottua ko. tilanteita justiinsa enemmän kuin koskaan. Koneeseen ei ehtinyt onneksi tulla vaurioitakaan.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siirsin omat tilastoni myös tänne:

 

~300 h (noin, koska en nyt jaksa selata kaikkia mun logbookkeja ja ynnätä niitä yhteen, niitä kun on joka tarkoitukseen omansa), josta suurin osa ultraa (eri tyyppejä), ~44 h Cessnaa, muutama tunti Piipperiä, ehkä 35-40 h Cirrusta

(SR20, SR22), ehkä kymmenisen tuntia Diamond DA42:sta, muutama tunti DA40:stä, muutama DA20:stä.

- JAA-PPL(A) (SEP)

- UPL-B

- Yökelppari, voimassa

- UPL Matkustajankuljetusoikkari

- RT/E

- FAA-PPL (restricted, JAA-PPL->FAA-PPL konversiolla)

- voimassa oleva BFR

- IFR-kurssi menossa, TSA approval voimassa

- ME-kurssi menossa, TSA approval voimassa

- WVFC Cirrus phase check suoritettu hyväksytysti

- class 2 medikaali, voimassa

- FAA high performance ~15 h

- FAA complex ~10 h

- ME:stä tai IR:stä ei ole SP-lupakirjaa, koska sellaisia ei käytetä Amerikan maalla ennen kuin koneella saa lentää yksin. Siellähän ei vaadita edes minkäänlaista medikaalia

opettajan kanssa lentämiseen, nuo vaatimukset tulevat vasta yksinlennon aikaan. IR:ssä ja ME:ssä jos en väärin muista, ei liene yksinlentoja.

Joten niistä saa muovia vasta valmistumisen jälkeen (USA:ssa ei anneta tällaista paljon maksavaa säästöpahvia, vaan muovinen kortti, joka ei maksa mitään).

 

Tyypit:

TL-96 Star, WT9 Dynamic, EV-97 Eurostar, Ikarus C42, Flight Design CTSW, Piper Archer II, Cessna C152, C172, C172SP, C172RG, C182, Cirrus SR20, Cirrus SR22, Diamond DA40D, Diamond DA20 C1 Eclipse.

 

Aloitin lentämisen kesällä 2004 ultrakurssista, eli 4 vuotta olen harrastanut lentämistä ja tähän aikaan vuodesta lienen ollut lupakirjallisena suunnilleen juuri 4 vuotta.

PPL-lupakirjan taisin saada 2007 keväällä, eli on ollut vähän yli vuoden. Siksi totesinkin toisaalla näistä järjettömistä CSIP personal minimum standardeissa, että niitä noudattaen en saisi

ajaa kuin 3000 jalan pilvikatolla, kun olen tällainen "low time" -pilotti.

 

Tyypit jotka aion keräillä/valmistaa seuraavaksi:

- Atec Zephyr 100 hp

- Atec Zephyr 80 hp

- Foxbat

- Diamond DA42 Twin Star

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

PPL-tiimaa vähän päälle 900, muuta väkisinlentämistä 50 ja purtsikkaa vajaa 200 eli yhteensä n. 1150 h.

 

PPL(A) + SEP/TOW/SES, GPL+FI, MGPL+FI, UPL, laskuja n. 3300. Ens vuonna lupakirjallisena 30 vuotta.

 

22 purjekonetyyppiä, 5 mopua, 3 ultraa, 30 moottorikonetta, 60 yhteensä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

CPL (A) , GPL ja UPL löytyy. Moottoritiimaa 170h ja 401 laskua, purtta on pauttiarallaa 125h tuntia ja saman verran laskuja, ultraa varmaan sen 30 tuntia ja reipas 100 laskua. Totaalia tulee siis noin 320+h ja laskuja ~620.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

PPL(A)+SEP+NF on löytyy... 59h 20min näkyy olevan tiimaa tänään ja laskuja on kertynyt 166kpl.

Kovasti koitetaan kerätä lisää kunhan vain säät suosisi. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MGPL, PPL(A)+NF ja IR-kurssi kesken.

 

Mopu 35h (G109A/B), laskujen määrästä ei tietoa, varmaan about 120.

 

Moottoritiima totaalia about 167h ja laskuja 312, joista yöllä 25. Konetyypeillä lennetty noin rukkaselta:

-C152 105h

-C172 50h

-P28R 2h

-P28T 10h

-FNPT II (P28T) 25h

 

Eli total huikeet 200h ja pari päälle...

 

T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

      onnistuneita laskuja 1400 joistä yksi pakkolasku :)

 

Pakkolasku ja onnistunut sellainen :thmbup:

 

Mitä tapahtui?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pakkolasku ja onnistunut sellainen :thmbup:

 

Mitä tapahtui?

 

Lyhyesti....

Matkalla Tallinnasta Tukholmaan iltamyöhäisellä,juuri MAR-VOR jälkeen hävisi sähköt.

 

Sähköt siis hävisi ilman varoitusta,totaalisesti.

 

Soitin torniin että kohta tullaan ja jos voisivat katsoa että telineet alhaalla.

Alhaalla oli mutta oliko lukossa.....?

Eli täysi hälytys ,laskuun tultiin sammutetulla moottorilla paloauton tykkiin katsellen.

 

Hyvä palvelu ja päivän uutinen M-haminassa :)

 

Palomiehet työnsi koneen platalle,itse istuin sisällä ja ohjailin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiimaa on kertynyt vasta vähän yli 200h moottorikoneilla, pääasiassa Cessnoilla, Pipereilla ja Beechcraftilla.

Muutama kymmenen tuntia isomman koneen simulla, ja nelisenkymmentä tuntia pienemmällä simulla. Pikkaisen myös hyppylentoja.

Taskussa CPL(A) ja mittarikelpparit.

 

Vielä tässä on paljon opittavaa :)

 

Ville

 

Edit: kirohärö korjattu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkäs se on, eihän sulla Ville enää PPL:ää ole, jos sulla on CPL. CPL oikeuttaa tekemään samat temput kuin PPL+vähän muuta päälle. Nyspilkviil, mutta PPL sulta on viety! Vai voivatko ne olla samaan aikaan voimassa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

NZCAA & JAR PPL(A), reilut 250 tuntia joista n. 15h hyppylentoja. Koneina eri piiperöitä sekä 182.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkäs se on, eihän sulla Ville enää PPL:ää ole, jos sulla on CPL. CPL oikeuttaa tekemään samat temput kuin PPL+vähän muuta päälle. Nyspilkviil, mutta PPL sulta on viety! Vai voivatko ne olla samaan aikaan voimassa?

 

Juuh, hups! Oikeassa olet, tuli vanhasta tottumuksesta tuo PPL  :-[ Ei voi olla voimassa samaan aikaan. Kiitos korjauksesta :)

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aattelin laittaa omatkin tiedot - vaikkei niissä mitään ihmeellistä ole...

 

Totaali reilut 270h - ja ihan normi SEP:pi jätkä RT/E:llä

 

Tyyppejä: C152, C172, C172RG, C182,  P28R, P28T, P32R, MS894A

 

Aloittelin vuonna 1994, eli aikaa on kulunut jonkin verran - tunteja tullut vuosittain aika niukanlaisesti. Mutta ensi kaudella lupaan tehdä parannuksen  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotakuinkin 4000 h; laskuja tuplaten joista 3 pakkolaskua (kun niitä nyt alettiin tilastoimaan)

- C172 pakoventtiili halkesi yölennon startissa 1982 kun kiitotie sopivasti selän takana

- C402 oikean moottorin nokka-akseli katkesi IFR-matkalennolla 1998

- Piper Lancen polttoaineruisku hajosi meren päällä (kivaa) 1986

 

Tiimasta noin 75% kahdella moottorilla ja >80% IFR:ää.

 

Lentolupakirjakin on.

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotakuinkin 4000 h; laskuja tuplaten joista 3 pakkolaskua (kun niitä nyt alettiin tilastoimaan)

- C172 pakoventtiili halkesi yölennon startissa 1982 kun kiitotie sopivasti selän takana

- C402 oikean moottorin nokka-akseli katkesi IFR-matkalennolla 1998

- Piper Lancen polttoaineruisku hajosi meren päällä (kivaa) 1986

 

Tiimasta noin 75% kahdella moottorilla ja >80% IFR:ää.

 

Lentolupakirjakin on.

 

Peter

 

Noissa Peterin pakkolaskutilanteista kahdessa on mr Murphy ollut selvästi suunnittelemassa homman.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Le Grande Totale" on noin 11.000 tuntia joista:

 

- n. 2400 mäntämoottori twineillä (Seminole, Aztec, Navajo, C-402...)

- n. 1400 turboprop (BAe-J31/32)

- loput suihkareilla (B737-700/800NG, B757-200, B777-200IGW/300ER)

 

Pilot In Command (PIC) tiimaa noin 7000 tuntia. Ja sokerina pohjalla purtsikkatiimaa noin 500 ja risat... :)

 

... ja kivaa on ollut!

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

20.000 tuli täyteen vajaa pari vuotta sitten ja täyttä päivää on tehty sen jälkeenkin. Tarkalleen en tiedä, kun saa jo laskea viidensadan tarkkuudella. (Sama sääntö, jonka mukaan saa jo housujen vetoketjukin unohtua auki, eikä kukaan enää moiti). Työnantajalla on tarkemmat tiedot.  Mukaan mahtuu yksi ja kaksimoottorisia yleisilmailukoneita ja mukana kaksi kaksitasoakin, sotaväen raasereita (Fouga, MiG-15 ja -21), yhdeksää sorttia yssyköitä ja kasikymppisiä (10, 15, 30, 40, 51, 81, 82, 83 ja 87), kymppiä, 757:aa ja 767:aa.

 

ja minullakin on ollut mukavaa 

 

Seppo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään