Pauli Hankonen

Die letzten stunden - Tempelhof 30.10.2008

7 viestiä aiheessa

Kuten jo tuolla uutispuollella Tempelhof ketjussa mainitsin, lähdin käymään Tempelhofissa vielä viimeisenä mahdollisena päivänä. Käynti oli minulle ensimmäinen ja täytyy sanoa että suuresti kyllä säälittää Berliiniläisten puolesta tuon kentän sulkeminen..

 

Muistopuheet on nyt kuitenkin pidetty ja krapula kärsitty. Tässä vähän kuvia jotka olen ottanut tuttuun tapaan vasemmalla kädellä pokkarilla oikean käden keskittyessä videokameran operointiin.

 

Matka alkoi Tallinnan kautta tällaisen vekottimen kyydissä. Metka laite, joskin kiinteäsiipismiehenä en taida koskaan tottua pyöriväsiipisen kyytiin.

[ attachment removed ]

 

Tallinnan koukkaukseen oli kaksi syytä: Ensimmäinen oli tuo uuden pyöriväsiipisen testaus ja toinen syy oli testata Stelios ennen Helsingin liikenteen avausta.

[ attachment removed ]

 

Majoituimme keskustaan ja koska ilta oli jo myöhä krässäsimme sänkyihin heti. Hotellimme huoneen hintaan ei sisältynyt aamiaista, joten aamulla piti lähteä etsimään aamupalaa. Tällä sitä jaksoikin iltapäivään saakka  ;D

[ attachment removed ]

 

Maittavan aamiaisen jälkeen tuli hortoiltua jonkun aikaa sateisen Berliinin kaduilla etsimässä kauppa josta saisi kohtuuhinnalla sateenvarjon (Lafayettessa alk. 25 eur..). Lopuksi henkkamaukka möi kohtuuhintaiset sateenvarjot ja oli aika ottaa metro kohti Tempelhofia josta halusin muutaman kuvan ja videolle spiikin päivänvalossa.

 

Kotka.

[ attachment removed ]

 

Pääsisäänkäynti.

[ attachment removed ]

 

Terminaalihalli. Rakentelivat juuri iltajuhlien lavaa ja ruokailupöytiä.

[ attachment removed ]

 

Joku jaksaa vielä kiittää amerikkaakin.

[ attachment removed ]

 

Ja sitten piti mennä vähäksi aikaa seisoskelemaan sateeseen ja tarkkailemaan liikennettä. Kuvat on surkeita, mutta minkäs teet kun ei oo varaa eossiin ja harmaaseen putkeen  :P

 

Inter Skyn Dash.

[ attachment removed ]

 

Red Bull DC-6. Soundit oli mahtavat!

[ attachment removed ]

 

Rusinapommittaja, ilmeisesti mallia C-47.

[ attachment removed ]

 

Tässä vaiheessa paloi hermo vesisateeseen ja siihen ettei matkassa ollut Ixusta parempaa kameraa. Siis metrolla takas hotellille ja odottelemaan illan charteria Tegelistä Tempelhofiin ja takaisin.

 

Tegelissä meitä odotti tällainen kyltti:

[ attachment removed ]

 

Koneyksilö oli D-ABAB ja puikoissa oli yhtiön pääohjaaja. Meitä hemmoteltiin myös maksuttomalla tarjoilulla.

[ attachment removed ]

 

Kun kerran ilmaiseksi saa, niin silloin otetaan kalleinta mitä kärrystä löytyy  ;D

[ attachment removed ]

 

Matkalentokorkeus oli tällä lennolla 4000 jalkaa.

[ attachment removed ]

 

Ja tässä vähän reittiä.

[ attachment removed ]

 

Lasku oli aika reipas. En tiedä onko se normitoimintaa, mutta ei nyt luulis kahden kilsan baanalle tarvitsevan 737:n kokoisella koneella täräyttää niin suurella vajoamisnopeudella.

 

Mutta oikealle kentälle sitä näköjään tultiin.

[ attachment removed ]

 

Koneesta ulos ja kuviakin siinä otettiin.

[ attachment removed ]

 

Sit päästiin bussilla kiertämään kenttää ja sieltä nyt ei saanu mitään aikaiseksi pokkarilla ilman jalustaa. Tässä nyt yks kuitenkin malliksi.

[ attachment removed ]

 

Takaisin lipan alle ja ihmettelemään lentokoneita. Ensin Malmillakin pariin otteseen vieraillut Junker ju-52 "Tante JU" D-AQUI.

[ attachment removed ]

 

Rusinapommittaja.

[ attachment removed ]

 

Toinenkin kuva Junnusta.

[ attachment removed ]

 

Yleiskuvaa lipan alle.

[ attachment removed ]

 

Joukkojakin on joskus kuljetettu.

[ attachment removed ]

 

Fly DC-Props!

[ attachment removed ]

 

Meitin lintunen, D-ABAB.

[ attachment removed ]

 

Cirruksen Dornieri. Tämä oli viimeinen reittilento Tempelhofista.

[ attachment removed ]

 

Kiitos Tempelhof!

[ attachment removed ]

 

Sisällä terminaalissa vietettiin illalliskutsuja. Olutta sai ilmaiseksi jos kehtasi pyytää  :D

[ attachment removed ]

 

British Eagle. DC-6 taitaa olla tämä härveli.

[ attachment removed ]

 

Kello alkoi lähestyä 22:ta kun asteltiin takaisin koneeseen.

[ attachment removed ]

 

Auf Wiedersehen Tempelhof!

[ attachment removed ]

 

Nousu tehtiin kiitotieltä 27L jonka jälkeen pilottimme kiersi koneen etelän kautta lähestymään kiitotietä 27R ja teimme vielä jäähyväisiksi lowpassin kentän yli! Tuli jätettyä jäähyväiset Tempelhofille tyylillä!

 

Seuraavan päivän piti vielä käydä ottamassa ilmasillan muistomerkistä valokuva.

[ attachment removed ]

 

Loppuun kuva kentästä Honeckerin tv-tornista nähtynä.

[ attachment removed ]

 

 

Toivottavasti tätä kuvasarjaa ei tarvitse koskaan ottaa Malmilla  :'(

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos näistä kuvista! Todella sääli että Tempelhofille piti käydä näin.  :thmbdn:

 

Entisenä Berliiniläisenä tavallaan pidin siitä, mutta tuo natsiarkkitehtuuri on aika synkkää muuten. Mutta se joka kieltää historian kieltää itsensä.

Onhan Gatowkin ollut jo pitkään kiinni..käsittääkseni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tältä foorumilta saa useimmiten vastauksen nopeemmin kun googlella  :), joten kysytään vielä että tietääkö joku mitä kävi/käy Rusinapommarille?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olipas mukavaa katsottavaa ja luettavaa! ISO KIITOS kirjoittajalle ja kuvaajalle! Joo, toivottavasti Malmille ei käy noin. Tai sitten kymmenen vuoden päästä näitä kaitakeja ja tempelhofeja ym. voi lähestyä vain virtuaalimaailmassa, sigh...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla