Sami Puro

Lentoyhtiöuutisia - Halpalentoyhtiöt

1 604 viestiä aiheessa

Norwegian näyttää avanneen suomenkieliset sivut www.norwegian.com/fi. Ei siis ehkä ihan tilapäinen päähänpisto tulla Suomen markkinoille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Norwegian näyttää avanneen suomenkieliset sivut www.norwegian.com/fi. Ei siis ehkä ihan tilapäinen päähänpisto tulla Suomen markkinoille.

Mites on, onko Finnairin ja norwegianin yhteistyöstä mitään uutisia?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Et ole yksin, joka niitä yhteistyöuutisia odottaa. Ei Oslo ehkä ole Helsingin veroinen hubi, mutta kyllä Norwegian voisi aivan hyvin Finnairin pienellä kalustotuella aloittaa kaukolennot Oslosta. 

 

Seppo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sterlingin talousjohtaja Stefan Vilner eroaa ja siirtyy uuden "halpalento-bisnesjettifirman" JetBirdin toimitusjohtajaksi.

 

Tiedotteessa kehutaan Vilnerin saavutuksia Sterlingissä, mutta äskeisen Sterlingin lakkouhan yhteydessä jotkut uutissivut jo epäilivät Sterlingin olevan vaikeuksissa ja menevän mahdollisesti konkurssiinkin, mikäli pilottien lakko olisi toteutunut... tiedä sitten miten Sterlingin asiat tällä hetkellä ovat.

 

http://home.businesswire.com/portal/site/google/index.jsp?ndmViewId=news_view&newsId=20070520005031&newsLang=en

 

JetBird aikoo siis olla Embraer Phenom 100-bisnesjeteillä "halpalentoja" tarjoava eurooppalainen yhtiö, joka sijoittaa koneitaan strategisiin kaupunkeihin Sveitsissä, Ranskassa, Italiassa, Saksassa ja Englannissa ja väittää puolittavansa liikelentojen hinnat. Toivotaan onnea ja menestystä... Toiminta alkanee huhtikuussa 2009.

 

http://www.flyjetbird.com/

 

Nyt noin 3 vuotta myöhemmin JetBird peruuttaa 50 Phenom 100:n tilauksensa ja "neuvottelee uudesta tilauksesta" Embraerin kanssa. Saas nähdä, alkaako toiminta koskaan. Rahaa toki tarvittaisiin lisää heti...

 

http://www.irishtimes.com/newspaper/finance/2010/0327/1224267175480.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Et ole yksin, joka niitä yhteistyöuutisia odottaa. Ei Oslo ehkä ole Helsingin veroinen hubi, mutta kyllä Norwegian voisi aivan hyvin Finnairin pienellä kalustotuella aloittaa kaukolennot Oslosta. 

 

Seppo

 

Luulen että Finnairin 5% painaa aika vähän vaa'assa yhteistyökumppaneita haettaessa .

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos olen ymmärtänyt oikein, Finnairilla on mahdollisuus tuplata Norwegianin omistustaan. Toiseksi en tarkoita sellaista perinteistä yhteistyötä, mitä Finnairilla oli Karairin, Finnaviationin tai Aeron kanssa. Mitä kauempana Finnair itse pysyy halpalentoyhtiön operatiivisesta johtamisesta sen parempi molemmille. Muiden johtama, mutta Finnairin osaksi omistama konsepti taas tuo kaivattua voittoa Finnairille ja voi mahdollistaa esimerkiksi MD-11:n tai muun kaukolentoon soveltuvan koneen vuokraamiseksi Osloon. Tämä on otollinen tilanne juuri nyt, kun SAS ei niin kauheasti lennä kaukolentoja Oslosta. Jos olen ymmärtänyt oikein, ei ainuttakaan. Pelkään nyt sitä, että islantilaisten varaan lasketaan nyt vähän liikaa Oslon kaukoliikennettä. Toiseksi islantilaiset lentävät vain länteenpäin Oslosta katsottuna.

 

Seppo 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistini saattaa pettää, mutta Finnair ei käyttänyt mahdollisuutta lisätä omistustaan Norwegianista määräaikaan mennessä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos olen ymmärtänyt oikein, Finnairilla on mahdollisuus tuplata Norwegianin omistustaan. Toiseksi en tarkoita sellaista perinteistä yhteistyötä, mitä Finnairilla oli Karairin, Finnaviationin tai Aeron kanssa. Mitä kauempana Finnair itse pysyy halpalentoyhtiön operatiivisesta johtamisesta sen parempi molemmille. Muiden johtama, mutta Finnairin osaksi omistama konsepti taas tuo kaivattua voittoa Finnairille ja voi mahdollistaa esimerkiksi MD-11:n tai muun kaukolentoon soveltuvan koneen vuokraamiseksi Osloon. Tämä on otollinen tilanne juuri nyt, kun SAS ei niin kauheasti lennä kaukolentoja Oslosta. Jos olen ymmärtänyt oikein, ei ainuttakaan. Pelkään nyt sitä, että islantilaisten varaan lasketaan nyt vähän liikaa Oslon kaukoliikennettä. Toiseksi islantilaiset lentävät vain länteenpäin Oslosta katsottuna.

 

Seppo   

Ai halpalentoyhtiö, joka lentäisi "taloudellisella" MD-11 koneella? Yep.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän Timo (Kaskinen) on oikeassa, ettei MD-11 ole polttoaineenkulutukseltaan pihein, tilannetta voidaan hieman parantaa konfiguraatiomuutoksella . Oslon rahtitilanteesta minulla ei ole tietoa. Toisaalta on myös kokonaistaloudellisuuden käsite. Tarkoittaa tässä tapauksessa sitä, ettei Norwegianin tarvitse maksaa Finnairille koneesta samaa vuokraa kuin se joutuisi maksamaan isosta Bussista jollekin muulle, riippuu tietysti Finnairista. Oslon valloittamisessa kun on muitakin tavoitteita kuin pelkkä koneen vuokraaminen. Kilpailuasetelmissa ja sitä kautta markkinaosuuksissa tapahtunee lähiaikoina suuriakin muutoksia ja siksi Finnairin on hyvä olla tyrkyllä jo nyt.

 

Seppo     

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sellaisia matkailijoita, jotka etsivät uusia yhtiöitä tai kohteita, saattaa kiinnostaa se, että Makaon halpalentoyhtiö Viva Macau avaa/lisää lentovuoroja Tokioon, Okinawalle, Jakartaan sekä Sydneyyn:

 

http://www.macaudailytimesnews.com/index.php?option=com_content&task=view&id=11106&Itemid=28

Viva Macau maadoitettu rahapulan vuoksi:

http://www.japantoday.com/category/top-in-category/view/viva-macau-airlines-suspends-operation

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ILTALEHTI: EasyJet aloitti hurjan hintasoda

 

Hintasotapa hvinkin. Onpahan taas niin keltaista lehdistöä, niin keltaista lehdistöä. Lienee ollut hidas uutispäivä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oslon rahtitilanteesta minulla ei ole tietoa. Toisaalta on myös kokonaistaloudellisuuden käsite.   

 

Halpiksia ei perinteisesti paljon rahdin kuskaaminen ole kiinnostanut käsittääkseni. Ainakaan sen perusteella ei tehdä konetyyppiratkaisuja. Niinkuin eivät taida "perinteisetkään" nykyään...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Air Baltic lentaa paasiaisena Oulusta, Turusta ja Helsingista Boeing 757-200:lla.

Minkä takia se noin tekee, matkustuskapasiteetin lisäämiseksi vai konekapasiteetin säästämiseksi muualle? Lentääkö se siis ihan vain Riikaan näistä kaupungeista 757:lla pääsiäisenä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkä takia se noin tekee, matkustuskapasiteetin lisäämiseksi vai konekapasiteetin säästämiseksi muualle? Lentääkö se siis ihan vain Riikaan näistä kaupungeista 757:lla pääsiäisenä?

 

"AirBaltic lentää kolmeen kohteeseen Suomessa 200-paikkaisilla Boeing 757-200 -lentokoneilla suuren kysynnän johdosta. Pääsiäisen aikaan suomalaiset matkustavat Riian kautta Eurooppaan, Lähi-itään ja Välimeren alueelle sekä Keski-Aasian kohteisiin."

 

lennalomalle

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Montas sataa kilometriä Oslo-Ryggesta on Oslon keskustaan?  :D

Puolta vähemmän kuin Oslo-Torp(Sandefjord) kentälle, jonne on 120km pintaan(nyt sentään motaria koko väli, tietty norskien 80-90km/h rajoituksella >:()

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Romanialainen lentoyhtiö Carpatair lentää huhtikuussa airBalticin vuoroja Lappeenrantaan ja Kuusamoon.

 

Katsos vain, vieläpä noilla ex-Malevin Fokker 70:illä.

 

Tekisi mieli käydä kokeilemassa, on vain vähän huonoja kokemuksia parin vuoden takaa kun firma operoi yhtä F100:sta BT:lle ja lensin Riikaan ihan vain sitä varten että olisin lentänyt takaisin Helsinkiin ton kyydissä. Noh, kuinka ollakaan bussi ajoikin viereen parkkeeratun 737:n eteen. Lentoemot ei oikein ymmärtäneet mun valituksia... "But this is a much nicer plane!" etc.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Romanialainen lentoyhtiö Carpatair lentää huhtikuussa airBalticin vuoroja Lappeenrantaan ja Kuusamoon.

Lisäksi myös muutaman kerran Vaasa/Uumaja ja Tampere/Kuopio reiteillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ryanair asentaa myyntiautomaatteja koneisiinsa  :o

http://www.marketwatch.com/story/ryanair-to-install-vending-machines-on-planes-2010-03-31

 

Ei kai tämä ole edes mahdollista eli pelkkää julkisuuden hakua taas?

Ryanair said that the phased installation of vending machines will allow it to reduce its cabin crew teams onboard from four to two who will perform safety announcements and ensures passenger seatbelts are securely fastened.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Vieras
Tämä aihe on nyt suljettu uusilta viesteiltä.