Sami Launonen

Numeroita

21 viestiä aiheessa

Kiertelin netissä ja ilmailulaitoksen sivuilta "bongasin" rekisteritiedot suomen koneista... Niitä katsellessa laskeskelin, että suomessa olevat yksityis koneet ns. loppuvat vuonna 2038 :-X Jos vuonna 1992 suomessa oli rekisterissä 700 konetta ja viimevuonna 519 konetta, tarkoittaa tämä aikamoista hävikkiä. Nyt ei siis puhuta ultrista tai itse rakennetuista härpäkkeistä ;D Huolestuttavaa kehitystä, vaikka Mikko M pitääkin hyvää huolta Kardinaalistaan ;D.

 

Sami

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos vuonna 1992 suomessa oli rekisterissä 700 konetta ja viimevuonna 519 konetta, tarkoittaa tämä aikamoista hävikkiä.

 

Ja tuo tuskin on edes dramaattisin pudotus, mitä on ollut. Ja jos ja kun se saamarin lentobensan haittavero astuu voimaan, tuo pudotus on vielä pientä...

 

Pakkohan se Radikaalista on huolta pitää (vaikka en itse lennäkkään). Muuten pääsee maailman hienoin kone kuolemaan sukustrutsiin, tahi -puuttoon Suomesta :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No se lentobensan haittavero. Mitenkähän paljon se tulee vaikuttamaan lentotunnin hintaan esim. jos nyt tunti maksaa jollain vehkeellä n.100€ ?

 

TLi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomesta kadonneista koneista puheenollen, 2-moottoriset mäntäkoneet alkoivat kadota jo 90-luvulla kun Laitos poisti niiltä vuosikortin ostomahdollisuuden ja joka laskusta jouduttiin maksamaan erikseen

Itse olin näkemässä, kun 2 neekeripilottia lähtivät viemään jotain Cessna 400-sarjalaista Malmilta jonnekkin pimeimpään Afrikkaan...

 

Minne muuten ovat kadonneet mm. Navajot ja Aztecit? Missä lienee esim OH-PNA, joka oli BF-Lennolla, siten Air Magic Oy:llä ja viimeisten muistikuvieni mukaan myytiin Poriin? Entä OH-PNO, jonka viimeksi näin HIT:in hallissa pantavana lentokuntoon? Entä Aztec OH-PST jonka omisti Aerotrain Oy?

 

Navajoja näyttäisi vielä olevan Turku Air´illa jokunen... Missä ovat muut? Ja Cessna OH-CGA? Vieläkö on Suomessa?

 

Arvonlisäveron mukaantulo ilmailutoimintaan ei sekään tainnut auttaa asiaa...Ja pakolliset vakuutukset, hallimaksut, huollot, vuosikatsastukset, korjaukset, vuosikortit, ulkomaan laskeutumis- ja reittimaksut, tullaukset jne jne tekevät koneen omistamisesta Suomessa kallista touhua

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

====================================================

Itse olin näkemässä, kun 2 neekeripilottia lähtivät viemään jotain Cessna 400-sarjalaista Malmilta jonnekkin pimeimpään Afrikkaan...

====================================================

 

Hmm, myöntääkö IL em. petyykejä. Vai pitääköhän nuo ostaa tiskin alta. LOL ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, oli 90-luku, ja lentokuntoon korjattu Cessna 402, ja ostettu jonnekin Afrikkaan, ja kiinnitykset hoidettu, joten Laitoksen puolelta ei liene ollut estettä, ja olivat 2 kpl TOSI mustia neekereitä jotka koneeseen kipusivat ja sulkivat oven perässään, ja nostivat nokan siirtolentoon 18:lta, joten kai niillä oli jotkut petyykitkin kun saivat koneen ilmaan ;D

vaikka mistä sitä koskaan tietää

 

olihan joskus egyptiläinen lääkärikin suomalaisen sairaalan leikkaussalissa mutta jäi kiinni vääristä petyykeistä kun kaivoi kesken kaiken sormella korvaansa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä mielenkiinnosta kysyisin, kun mainituilla konetyypeillä lentelin, kohtaloista

 

OH-PNA

OH-PNO

OH-PST

OH-CGA

 

Onko näistä koneiden myynneistä/poistoista joku rekisterikin, itse en tiedä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aiheesta on julkaistu kaksi kirjaa, molemmat Lontoon murteella:

 

Eino Ritaranta & Tuomo Mäkinen

The Complete Civil Aircraft Registers of FINLAND since 1926

Air-Britain Publication

1992

Ja saman parivaljakon

Finish Civil Airccraft 1926 - 2000

(kuvat rompulla)

Koala-kustannus 2000

 

Markku

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ellen väärin muista niin tossa ritarannan levyllä oli Mänttän sassin kentästäkin kuvia.Meinataankohan sitä kenttää tekohengittää kun on raivattu ja kaikee.Toivottavasti. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, mutta kun itse tarkistin että kysytyt koneet eivät ole enää Suomen rekisterissä...Mikä nyt neuvoksi?

 

Ensimmäisestä löytyy (IA_rekisteri_1_2004.pdf) löytyy tuo CGA osastolta Poistot

CGA Cessna 402B 14.11.2003 Myyty Venäjälle

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No se lentobensan haittavero. Mitenkähän paljon se tulee vaikuttamaan lentotunnin hintaan esim. jos nyt tunti maksaa jollain vehkeellä n.100€ ?

 

100LL:n hintaan tulee lisää ~50c/l ja Jettiin ~40c/l. Elikkä käytännössä nelipaikkaisen koneen tuntihinnassa lisäys on luokkaa 20e/h. Määräys tämän veron takana on direktiivi 2003/96/EC.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä mielenkiinnosta kysyisin, kun mainituilla konetyypeillä lentelin, kohtaloista

 

OH-PST

 

Onko näistä koneiden myynneistä/poistoista joku rekisterikin, itse en tiedä?

 

Sierra-tango on mielestäni Pirkkalan ABC-huoltamon edessä "houkuttimena" - Sivuvakaajaan on tosin "maalattu" tunnus OH-ABC, mutta oikea tunnus on näkyvissä siiven alapinnalla. Sinänsä on uskomatonta, että noinkin hyväkuntoisen näköinen lentolaite päätyy tolpan nokkaan - rapakon takaa olis varmasti löytynyt koneelle uusi omistaja..

 

//Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

100LL:n hintaan tulee lisää ~50c/l ja Jettiin ~40c/l. Elikkä käytännössä nelipaikkaisen koneen tuntihinnassa lisäys on luokkaa 20e/h. Määräys tämän veron takana on direktiivi 2003/96/EC.

 

Onkos tästä haittaveroasiasta olemassa jotain eduskunnan päätöstä? Olen koittanut tonkia asiaan selvennystä (milloin tulee,kuinka paljon etc.etc) siinä kuitenkaan onnistumatta. Onko kyseessä taas joku EU-shaisse direktiivi, joka on päätetty jossain "rysselin" * piip *-huuruisissa kabineteissa, joissa ei osata ottaa huomioon ko. direktiivin vaikutusta esim.  Suomessa? Olen kuullut, että esim. saksassa olisi jokin vastaava "haittavero" jo käytössä - mutta sielläpä ei polttoaineita veroteta yhtä rankalla kädellä kuin meillä (polttoainevero+ALV) eli siellä Avgas 100LL olisi haittaverolla rasitettunakin halvempaa kuin suomessa nyt on. Sviddu, kun rupee savu nouseen korvista kun edes ajattelen koko asiaa. PPL kurssi pitäis just kohta aloittaa, mutta pistää mietityttämään se tosiseikka, että kannattaako satsata x-määrää egejä johonkin, mitä ei ole enää lähitulevaisuudeessa mahdollista pitää yllä, kun kustannukset nousee "taivaisiin".

 

//Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sierra-tango on mielestäni Pirkkalan ABC-huoltamon edessä "houkuttimena" - Sivuvakaajaan on tosin "maalattu" tunnus OH-ABC, mutta oikea tunnus on näkyvissä siiven alapinnalla. Sinänsä on uskomatonta, että noinkin hyväkuntoisen näköinen lentolaite päätyy tolpan nokkaan - rapakon takaa olis varmasti löytynyt koneelle uusi omistaja..

 

Tunnus tuon Pirkkalan ABC:n pihalla olevan koneen siiven alla on OH-PPS eikä OH-PST http://www.airliners.net/open.file/898993/M/. Konetta ei kuitenkaan koskaan rekisteröity Suomessa, koska sen papereissa oli jotakin epäselvää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkos tästä haittaveroasiasta olemassa jotain eduskunnan päätöstä? Olen koittanut tonkia asiaan selvennystä (milloin tulee,kuinka paljon etc.etc) siinä kuitenkaan onnistumatta. Onko kyseessä taas joku EU-shaisse direktiivi, joka on päätetty jossain "rysselin" * piip *-huuruisissa kabineteissa, joissa ei osata ottaa huomioon ko. direktiivin vaikutusta esim.  Suomessa? Olen kuullut, että esim. saksassa olisi jokin vastaava "haittavero" jo käytössä - mutta sielläpä ei polttoaineita veroteta yhtä rankalla kädellä kuin meillä (polttoainevero+ALV) eli siellä Avgas 100LL olisi haittaverolla rasitettunakin halvempaa kuin suomessa nyt on.

 

Olen aiemminkin jotain kirjoittanut aiheesta, mutta alla uusintana asian taustaa:

 

Asiasta säädetään EU:n direktiivissä 2003/96/EY 14 artiklan 1 b) -kohdassa:

 

energiatuotteet, jotka toimitetaan käytettäviksi moottoripolttoaineena muussa ilmailussa kuin yksityisessä huvi-ilmailussa. Tässä direktiivissä �yksityisellä huvi-ilmailulla� tarkoitetaan ilma-aluksen käyttöä luonnollisen tai oikeushenkilön toimesta sen omistajana, vuokraajana tai sen muulla tavoin käyttöönsä saaneena muihin kuin kaupallisiin tarkoituksiin ja erityisesti muihin tarkoituksiin kuin vastiketta vastaan tai julkisten viranomaisten tarkoituksiin tapahtuviin henkilöiden tai tavaroiden kuljetuksiin taikka palvelujen tarjoamiseen. Jäsenvaltiot voivat rajoittaa tämän vapautuksen soveltamisen lentopetrolien toimituksiin (CN-koodi 2710 19 21);

 

Liitteessä II on Suomelle myönnetty vapautus olla soveltamatta veroa ""Muu kuin tämän direktiivin 14 artiklan 1 kohdan b alakohdassa tarkoitettu ilmailu;"" ja tämä vapautus päättyy 31.12.2006.

 

Oman käsitykseni mukaan 100LL on CN-koodiltaan 2710 11 31 ja JET puolestaan 2710 19 21 (ref: http://www.tulli.fi/fi/05_Ulkomaankauppatilastot/08_CN_nimikkeisto/pdf/cn05fi05.pdf)

 

Liitteessä I säädetään vähimmäisverotasosta näille seuraavaa:

 

100LL on lyijyllistä, joten minimivero on 421 €/1000L ja JET:n vero 1.1.2007 jälkeen 302 €/1000L ja 1.1.2010 jälkeen 330 €/1000l. Nämä verot ovat arvonlisäverottomia, joten näihin lisättäneen vielä 22% veroa päälle, jolloin litrahintoihin vaikutukset ovat: 51 c/l, 37 c/l ja 40 c/l.

 

Asiaa on käsitelty myös Eduskunnassa Kirjallisen kysymyksen muodossa, jossa todetaan:

 

Yksityisen lentoliikenteen polttoaineita koskevat poikkeusluvat päättyvät vuoden 2006 lopussa kaikkien jäsenvaltioiden osalta. Suomella ei siten ole mahdollisuutta yksipuolisesti estää harrasteilmailun polttoaineiden verovapauden päättymistä sanottuna ajankohtana.

 

Polttoainehintoja EU-maissa, joissa vapautusta ei ole (Alankomaat, Espanja, Itävalta, Kreikka, Luxemburg, Saksa), voi tarkastella European Fuel Price Surveystä. Saksassa 100LL näyttäisi tänä vuonna päivitettyjen tietojen mukaan maksavan 1,7x-1,9x €/l eli hintataso on luokkaa 20-40c/l Suomen tasoa korkeampi.

 

-Tero-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Positiivisena poikkeuksena tarkkasilmäiset havainnevat rekisterissä myös aika kiintoisan tulokkaan.. Tuleekohan Malmille?

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Positiivisena poikkeuksena tarkkasilmäiset havainnevat rekisterissä myös aika kiintoisan tulokkaan.. Tuleekohan Malmille?

 

//T

 

 

Tätä ilmeisesti tarkoitat:

STS, DA42

 

STS, Suomen Työväen Säästöpankki tulee takaisin  :P

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään