Tumi Hämäläinen

Ihmepelastumisia

24 viestiä aiheessa

Muistelin joskus lukeneeni nuoresta amerikkalaisesta tai kanadalaisesta tytöstä, joka oli tuonut sydänkohtauksen saaneen isänsä lentämän pienkoneen alas suurin piirtein ehjänä. Taisi olla jossain Valituissa Paloissa.

 

Onko ko. tapauksesta tietoa kellään, ja onko ylipäätään vastaavanlaisista tapauksista jossain enemmänkin infoa? Kaikenlaiset ei-lentäjien tekemät urotyöt ilmailussa kiinnostavat, mutta ei tietysti ne fiktiiviset, joista elokuviakin on väännetty.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistelin joskus lukeneeni nuoresta amerikkalaisesta tai kanadalaisesta tytöstä, joka oli tuonut sydänkohtauksen saaneen isänsä lentämän pienkoneen alas suurin piirtein ehjänä. Taisi olla jossain Valituissa Paloissa.

 

Onko ko. tapauksesta tietoa kellään, ja onko ylipäätään vastaavanlaisista tapauksista jossain enemmänkin infoa? Kaikenlaiset ei-lentäjien tekemät urotyöt ilmailussa kiinnostavat, mutta ei tietysti ne fiktiiviset, joista elokuviakin on väännetty.

 

No, kotimaisista tapauksista varmaan monellekin tulee mieleen tähystäjä Paavo Kahlan tempaus Frans-Kallen takatoosasta :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa, että ´tempaus Frans-Kallen takatoosasta´. Hmmm... joku voinee kertoa tarinan, kun tuo oli aika lyhyesti luonnehdittu? Ei mitään hajua koko jutusta.

 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, sori, jos olin kryptinen. Ajattelin ehkä, että voisi herätä into kuuklata, mikäli tapaus ei olisi jo tuttu ;)

 

Luin P. Hirvosen kirjasta (jossa tapauksen kuvauksessa kyllä virheitä), että könytessään korkean kapean kuomun yli takatoosasta etutoosaan ohjaajan syliin Kahla jäi jumiin kun laskuvarjon laukaisin juuttui esteeseen. Vatsalle sijoitettu varjopakka alkoi aueta. Koska kyseessä ei ollut pikalukolla varustettu pakkaus, tuossa tilanteessa piti sitten vain nirhiä yksikäsiotteella puukkoa käyttäen varjon punokset poikki, ettei olisi rämähtänyt peräsimiin. En tiedä oliko jutussa rakuunalisää, mutta ilmankin oli kyllä suoritus!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, sori, jos olin kryptinen. Ajattelin ehkä, että voisi herätä into kuuklata, mikäli tapaus ei olisi jo tuttu ;)

 

Luin P. Hirvosen kirjasta (jossa tapauksen kuvauksessa kyllä virheitä), että könytessään korkean kapean kuomun yli takatoosasta etutoosaan ohjaajan syliin Kahla jäi jumiin kun laskuvarjon laukaisin juuttui esteeseen. Vatsalle sijoitettu varjopakka alkoi aueta. Koska kyseessä ei ollut pikalukolla varustettu pakkaus, tuossa tilanteessa piti sitten vain nirhiä yksikäsiotteella puukkoa käyttäen varjon punokset poikki, ettei olisi rämähtänyt peräsimiin. En tiedä oliko jutussa rakuunalisää, mutta ilmankin oli kyllä suoritus!

 

Kullervo Kemppisen FK lentue kirjassa löytyy sama juttu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

J Karjalainen on tehnyt tapahtumasta myös erinomaisen laulun, "Tiedustelulentäjän valssi". Hieno kunnianosoitus.

 

Lämpimin palloterveisin

 

Olli L

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kullervo Kemppisen FK lentue kirjassa löytyy sama juttu.

 

...ja nythän mä vasta hokasin, että juuri tuosta Kemppisen kirjastahan se juttu oli Hirvosen koostekirjaan "Siivet maailman taivaalla" plokattu!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä tapaus oli muistaakseni sarjassa "suomalaisia tähtihetkiä". OH-TZA maalattiin maastoväreillä (se oli ennen sellainen puna-musta) ja kuvaukset tehtiin Jämillä. Uoska taisi ajaa TZA:aa, oliskohan Aulion Rami ollut se takatoosasta kiipijä. Loppukohtausta varten kone aseteltiin vielä nokka maahan-asentoon ja lentäjä retkotti kuolleena istuimellaan. Oliskohan ollut 80-luvun alkupuolella.

T: Tomppa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä tapaus oli muistaakseni sarjassa "suomalaisia tähtihetkiä". OH-TZA maalattiin maastoväreillä (se oli ennen sellainen puna-musta)

T: Tomppa

 

Pitkään mietin rainan nimeä, mutta näinhän se oli.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa-a. Että tällainen tapaus löytyy maamme ilmailuhistoriasta. Ja se on varmaan ainoa tiedossa oleva. Vai onko huulet sinetöidyt?

 

Maailmalta löytyy varmaan kaikenlaisia tapauksia, mutta ehkä niistäkään ei ole kellään tietoa (?). Satuja ja tarinoita löytyy pilvin pimein, mutta löytyisikö jostain joitakin ihan oikeita "pelastumisia"? Olen huono kuukkelin käyttäjä, ja kun en oikein ymmärrä kuin savvoo, niin ei vastaa tarkoistusta.

 

Niin, ja kiinnostaako aihe oikein ketään muuta kuin meitsiä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jenkeissä on yksi tapaus jossa Cirrus tuotiin alas vuoristoon pelastusvarjon kanssa ja

lentäjä itse ei muista vetäneensä vivusta senjälkeen kun menetti hallinan. Kyydissä oli

muistaakseni teini-ikäinen pojan poika... Voin kaivaa lisää tietoa jos kiinostaa, mutta jotain

tällaista settiä muistelisin. Kuvakin koneesta pusikossa on piirtynyt muistiin, mutta tallessa

ei tietenkään.

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joppe Karhusen kirjassa "Kotkia kuolinsyöksyssä", jossa kerrotaan suomalaisen koelentämisen historiasta, on muutamiakin tarinoita, joissa hengenmeno tai ainakin kaputti on ollut tooodella lähellä, mutta tuuri ja/tai taito on onneksi tullut väliin. Oisikohan noista tarinoista ihmepelastumisiksi?

 

Muistamatta juuri nyt tässä tarkempia (seuraavissa vastauksissa taitaa ropista detskuja yllin kyllin ;) :

 

- lattakierteessä ollut kone oikenee viime tingassa osuttuaan tavallista korkeamman männyn latvaan.

- nurin kääntynyt suksipukki pyörähtää oikeinpäin laskun ensipompassa

- koelentäjä Esko Halme onnistuu tuomaan laskuun lähes peräsimettömän Myrskyn.

- ohjailukelvoton kone (Tuuli) oikenee itsekseen ja nousee riittävän korkealle juuri siksi aikaa, että kyytiläiset pääsevät loikkaamaan varjon kanssa ulos

- jäähdytysnesteensä menettänyt moottori kestää juuri ja juuri paluureissun ulapan yli ja leikkaa kiinni kynnyksellä

 

Kandee ainakin lukaista  :thmbup:

 

- ja myös huomata muistomerkin iskulause "Me lensimme, jotta te lentäisitte"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, alun perin oli tarkoitus, että nämä "ihmepelastumiset" koskisivat sellaisia tilanteita, joissa pilotti on poissa pelistä, ja joku muu hoitaa konttoria joko tuoden ilma-aluksen alas suurin piirtein ehjänä (tai ainakin niin, että vältettiin suurempi tuho). Ehkä otsikko on hiukan harhaanjohtava...?

 

Ehkä jatkamme sillä linjalla, ja voidaan sitten tehdä ihan oma sektori noille Juhan mainitsemille tapauksille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä tapaus oli muistaakseni sarjassa "suomalaisia tähtihetkiä". OH-TZA maalattiin maastoväreillä (se oli ennen sellainen puna-musta) ja kuvaukset tehtiin Jämillä. Uoska taisi ajaa TZA:aa, oliskohan Aulion Rami ollut se takatoosasta kiipijä. Loppukohtausta varten kone aseteltiin vielä nokka maahan-asentoon ja lentäjä retkotti kuolleena istuimellaan. Oliskohan ollut 80-luvun alkupuolella.

 

Haa! Se on kuin onkin saatu mukaan elävään arkistoon!

 

http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=4&ag=29&t=&a=7972

 

Muistini teki tepposet, koneessa näkyi sittenkin olleen bokserimoottori, vaikka muistelin sen olleen terävänokkainen alkuperäisellä rivimoottorilla. Zlin on niin sulavalinjainen, että sitä eivät edes bokserin pulloposket pysty tärvelemään.

 

t. Mikko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Haa! Se on kuin onkin saatu mukaan elävään arkistoon!

 

http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=4&ag=29&t=&a=7972

 

Muistini teki tepposet, koneessa näkyi sittenkin olleen bokserimoottori, vaikka muistelin sen olleen terävänokkainen alkuperäisellä rivimoottorilla. Zlin on niin sulavalinjainen, että sitä eivät edes bokserin pulloposket pysty tärvelemään.

 

t. Mikko

 

Olipas tosimehevä pätkä, vaikka ottaakin monella lailla taiteilijan vapauksia alkuperäisen tilanteen rekonstruoinnissa :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olipas tosimehevä pätkä, vaikka ottaakin monella lailla taiteilijan vapauksia alkuperäisen tilanteen rekonstruoinnissa :thmbup:

 

Niinhän se ottaa, mutta varmasti suurimmalle osalle katsojista se kelpasi hyvin tuollaisenaan. Kun tuo tuli telkkarista syksyllä 1982, olin 18-vuotias miehenalku ja purjelentolupakirjakin oli jo. Tiesin minäkin, että Frans Kalle oli oikeasti kaksitasoinen Fokker, jonka takatoosassa ei ollut ohjaimia, minkä takia Paavo Kahlan piti ryhtyä hurjaan temppuunsa, joka onnistui. Zlinissähän ne kaksoisohjaimet olivat, ja sen kaltaisen koneen tapauksessa olisi kotiinpaluu ollut paaaljon helpompi juttu, ellei osuman saanut etutoosalainen purista sauvaa kuolinkouristuksissaan niin, että ohjaamisesta ei tule mitään. Siitä huolimatta olin haltioissani, että tuo tapaus kelpasi Suomalaisiin tähtihetkiin ja sen tekemiseen oli nähty jonkin verran vaivaa, eihän lentsikan maalaaminen uudelleen uusiin väreihin ole aivan pikkujuttu, eikä halpakaan.

 

"Lentäminen pitää katsos nuorekkaana", sanoi edesmennyt autokoulunopettajani, jonka opissa muuten olin juuri mainittuna syksynä. Ihan niin nuorekkaana se ei kuitenkaan pidä, että kypsässä keski-iässä olleet setämiehet olisi saatu näyttämään kakskyt ja risat -poikasilta, jollaisia Paavo K. ja Pentti M. olivat.

 

Mutta kaiken kaikkiaan, mahtava pätkä!  :thmbup:

 

t. Mikko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan nuo kiipeilyt tehty ihan livenä ilmassa vai miten? Ilmeisesti ainakin osittain livenä?

 

Ne, mitkä näkyy kuvatun toisesta koneesta, on luonnollisesti ihan oikeasti kuvattu. Mutta sitten ne lähikuvat, missä ei näy taustana muuta kuin taivasta, lienevät maassa kuvattua...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kohta kaksi vuotta vanha ketju, eikä kukaan ole vieläkään siteerannut kaikkia niitä määräyksiä mitä tuossa tapauksessa on rikottu. Olen syvästi pettynyt ja poissa tolaltani.  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kohta kaksi vuotta vanha ketju, eikä kukaan ole vieläkään siteerannut kaikkia niitä määräyksiä mitä tuossa tapauksessa on rikottu. Olen syvästi pettynyt ja poissa tolaltani.  :o

 

Alkaakohan tämä olla jo vähän kulunut juttu ja vanha vitsi? Jos ei ketju mene kyräilyksi ja nysväämiseksi omalla painollaan, niin sitten pitää varta vasten ihan vetämällä vetää läskiksi...  :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, tämä on sellainen ketju, jossa ei tarvitse (eikä pidäkään) siteerata mitään määräyksiä. Tänne vain niitä ihan oikeassa elämässä tapahtuneita pelastumisia ilmailussa, joissa siis joku muu kuin itse pilotti (ilma-aluksen päällikkö) on vaikuttanut asiaan. Eikä väliä sillä, miten homma on hoidettu. Ohi säännösten, ohjeiden, kieltojen, suositusten tai muuta.

 

Jos joku haluaa sitten spekuloida ohi headingin, perustakoon oman ketjunsa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään