Jukka Nisula

"Ressun" vastustaja Fokker Dr.1 Dreidecker-replica lensi

10 viestiä aiheessa

Ruotsissa on 1.11. lentänyt ensilentonsa Mikael Carlssonin Fokker Dr.1 kolmitaso. Kone on replika ja vuosimallia 1917. Koneessa on alkuperäinen 110 hv:n pyörivä Le Rhone -moottori samalta vuodelta. Tämän ohjaukseltaan todella herkän koneen ensilennosta löytyy kuvia ja juttua alla olevasta linkistä. Konetta ohjannut Carlsson toteaa koneen ohjausominaisuudet "hysteerisiksi", kone kun tottelee pienintäkin sauvan kosketusta, lisäksi lyhyt runko ja pieni peräsin ilman evää antavat varmasti oman mausteensa konetyypillä lentämiseen... 23 minuutin lento päättyi kuitenkin onnellisesti.

 

http://www.sff.n.se/aktuellt.htm#Svensk_Dreidecker_i_luften

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös Ressu lentänyt Sopwith Camelilla :P Mutta on tuo kyllä upea. Koskahan saadaan aidot vm. -17 Le Rhône -ohilentoäänet ja videoita nettiin...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm, Dreideckerin hysteriasta olisi kiinnostava kuulla syvempääkin psykoanalyysia. Esim. tuon pyörivän mosan tehonsäätö ja sen herkkuefektit lentämiseen...  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän tuossa(kin) pyörivässä tehon säätö ollut tyyppiä on/off. Esim laskuissa tyypillisesti kuultava pätkivä käynti johtuu pyörimisnopeuden säädöstä magneettoa maadoittamalla. Sinänsä pyörivä moottori jokseenkin käsittämätön konstruktio, mm polttoaine-ilmaseos, ainakin joissakin moottoreissa, johdettiin moottoriin onton kampiakselin läpi.

 

Mulla on varmaan tuon (en jaksa kipittää kirjahyllylle tarkistamaan) joku vanhempi versio, suosittelen. Viimeistään Napier Nomadin läpileikkauspiirros saa haukkomaan henkeä:

http://www.amazon.com/Development-Piston-Aero-Engines-Gunston/dp/1852606193

 

Janne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän tuossa(kin) pyörivässä tehon säätö ollut tyyppiä on/off. Esim laskuissa tyypillisesti kuultava pätkivä käynti johtuu pyörimisnopeuden säädöstä magneettoa maadoittamalla. Sinänsä pyörivä moottori jokseenkin käsittämätön konstruktio, mm polttoaine-ilmaseos, ainakin joissakin moottoreissa, johdettiin moottoriin onton kampiakselin läpi.

 

Mulla on varmaan tuon (en jaksa kipittää kirjahyllylle tarkistamaan) joku vanhempi versio, suosittelen. Viimeistään Napier Nomadin läpileikkauspiirros saa haukkomaan henkeä:

http://www.amazon.com/Development-Piston-Aero-Engines-Gunston/dp/1852606193

 

Janne

 

Noissa pyörivissä oli hienoinen kierröslukusäätö seosta säätämällä mutta enimmäkseen siis tosiaan magneettoa katkomalla. Hyrrävoimat huomioiden laskeutuminenkin on varmasti mielenkiintoista.

 

Yksiventtilisissä moottoreissa kuten esimerkiksi Gnome tai Monosoupape seos tosiaan johdettiin kampikammioon onton kampiakselin läpi ja sieltä männän laella olevan yksisuuntaisventtiilin läpi männän päälle. Tiedän, kuulostaa käsittämättömältä mutta ehkä tämä linkki selvittää hieman?

 

Lisää mielenkiintoista luettavaa ja kuvamateriaalia tuolla :

 

http://thevintageaviator.co.nz/node/1144

 

http://www.aviation-history.com/engines/rotary.htm

 

 

http://mwmiller.theaerodrome.com/engine/lerhone.html

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sarjakuvasankari Ressuhan tosiaan lensi "koirankoppi-Camelilla" eikä Fokkerilla... :-[ Kiitoksia hyvät herrat oikaisusta. Pitää muuttaa otsikko "Ressun" vastustaja Fokker..., juu muutanpa heti! ;D

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös Ressu lentänyt Sopwith Camelilla :P Mutta on tuo kyllä upea. Koskahan saadaan aidot vm. -17 Le Rhône -ohilentoäänet ja videoita nettiin...

 

 

Kelpaisko...

 

 

hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikael Carlson (muistaakseni ex. Transwede MD-80 pilotti tuolloin) rakensi myös Ö1 "Tummelisa" koneen parikymmentä vuotta sitten. Se onko kone replica vai sarjan viimeisin yksilö on makuasia. Ö1 oli kuitenkin ruotsalainen harjoituskone 20-30 luvulta. Myös Carlsonin Ö1 koneessa on alkuperäisen tyyppinen moottori sekä materiaalit että työtavat.

 

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikael Carlson (muistaakseni ex. Transwede MD-80 pilotti tuolloin) rakensi myös Ö1 "Tummelisa" koneen parikymmentä vuotta sitten. Se onko kone replica vai sarjan viimeisin yksilö on makuasia. Ö1 oli kuitenkin ruotsalainen harjoituskone 20-30 luvulta. Myös Carlsonin Ö1 koneessa on alkuperäisen tyyppinen moottori sekä materiaalit että työtavat.

 

Ja lensi Thulin Bleriot XI:sta Englannin kanaalin yli 90 vuotta Louisin jälkeen, on näköjään rakentanut Fokker DVII:nkin jossain välissä.

http://www.aerodrome.nu/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään