Marko Ryynänen

Webastoa/Eberiä menopeliin...

33 viestiä aiheessa

muistakaa ne ikkunat putsata/raaputella kunnolla, ja ootella, että ne huurut sieltä sisäpuolelta lähtee

 

Nykyään helppoa, kun aamulla könyää mamman kainalosta suihkuun, niin matkalla painaa eberin kakesta ja rupeaa ruottinlaiva etupihalla lämpenemään. Mukava puolen tunnin päästä hypätä ruoriin ja lähteä luovimaan duunia kohti :) Ensimmäinen auto jossa mulla on eberi ja tulee olemaan seuraavissakin, senverran on mukava ja näppärä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nykyään helppoa, kun aamulla könyää mamman kainalosta suihkuun, niin matkalla painaa eberin kakesta ja rupeaa ruottinlaiva etupihalla lämpenemään. Mukava puolen tunnin päästä hypätä ruoriin ja lähteä luovimaan duunia kohti :) Ensimmäinen auto jossa mulla on eberi ja tulee olemaan seuraavissakin, senverran on mukava ja näppärä.

 

Sama täällä. Ja tuo kauko-ohjaimellinen malli on hyvä, kun töihin lähtöajat vähän muuttuvat melkein joka aamu. Eikä sitä ajastinta muutenkaan muistaisi koskaan kotiin tullessaan virittää. Kun vaan muistaisi painaa sitä kaukosäätimen nappia aamutokkurassaan... :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sama täällä. Ja tuo kauko-ohjaimellinen malli on hyvä, kun töihin lähtöajat vähän muuttuvat melkein joka aamu. Eikä sitä ajastinta muutenkaan muistaisi koskaan kotiin tullessaan virittää. Kun vaan muistaisi painaa sitä kaukosäätimen nappia aamutokkurassaan... :P

On se elämä vaikeaa  ;D Keskuslukituksellinen auto oli mullistava uudistus, enää ei ollut tarpeen avata jokaisen oven lukkoa erikseen - ja nyt kun vielä saa ovet auki nappia painamalla kotiovelta niin onpahan muuten yllättävän hirveä tilanne, jos ei virta avaamiseen riitäkään ja pitää niiden lukuisten kantamusten kanssa vielä ihan lukosta se ovi avata. Tämä ei sitten oikeastaan liittynyt yhtään mihinkään, mutta pitipähän sanoa. Mukavuudet vie mennessään  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä laitan vaan töpselin tolppaan ja alkaa tuo lämmintin sitten jossain vaiheessa aamuyötä toimia. Moottori ja sisälämmitin. MItään kaukoohjauksia tarvitse.  :D

 

ON se joo, varmasti noita kirkkaita aamuja, jolloin on sumussa ikkunat; tulee vielä monia. Ilkeetä vaan katsoa kun muksut kyydissä mennään näkemättä mitään. Pari minuuttia ei paljoo meinaa, jos perheen sairaalaan toimittaa sen sijaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nykyään helppoa, kun aamulla könyää mamman kainalosta suihkuun, niin matkalla painaa eberin kakesta ja rupeaa ruottinlaiva etupihalla lämpenemään. Mukava puolen tunnin päästä hypätä ruoriin ja lähteä luovimaan duunia kohti :) Ensimmäinen auto jossa mulla on eberi ja tulee olemaan seuraavissakin, senverran on mukava ja näppärä.

 

DEFA:llahan taisi olla tuo yksi malli joka tuppasi joittenkin ihmisten autoja lämmittää todella hyvin, sytytti kokon auton sisätiloihin  :thmbup:

 

Sitä ei ainakaan voinut reklamoida sillä perusteella että se ei autoa olisi lämmittänyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä laitan vaan töpselin tolppaan ja alkaa tuo lämmintin sitten jossain vaiheessa aamuyötä toimia. Moottori ja sisälämmitin. MItään kaukoohjauksia tarvitse.  :D

 

No jos vertaa sähkölämmittämistä ja polttoainelämmittimen käyttöä........  Niinkuin Arttukin mainitsi, jos aamulähdöt ei välttämättä ole illalla tiedossa milloin lähdet töihin , on eberi ym. käytännöllisiä ja nopeampia lämmittämään auton, ½ tuntia ennen lähtöä lyö eberin tulille. Jos tietty työhön on mentävä tiettyyn kellonaikaan , kuten Sami sinun työssäsi on, on ne lähdöt illalla tiedossa monelta bilika aamulla pihalta liikahtaa, tällöin on auto lämmin eikä esim. sammunut jo tunti sitten :)

 

Toinen seikka esim. itselle polttoainetoimisen lämppärin puolustajana on, että meillä ei ole duunissa sähkötolppia. Muita etuja esim. kentänreunalla talvella kun on hytissyt kuvailemassa, voi siinä spottailun lomassa napista hurauttaa auton lämpenee. (kantomatka 1km.) , no jokainen valitsee itselleen sopivan lämmitysmuodon ja mihin on valmis investoimaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toinen seikka esim. itselle polttoainetoimisen lämppärin puolustajana on, että meillä ei ole duunissa sähkötolppia. Muita etuja esim. kentänreunalla talvella kun on hytissyt kuvailemassa, voi siinä spottailun lomassa napista hurauttaa auton lämpenee. (kantomatka 1km.) , no jokainen valitsee itselleen sopivan lämmitysmuodon ja mihin on valmis investoimaan.

Mikäs se tällänen eberi on? Kuulostaa aika hyvältä.. vaikka omalta pihalta löytyykin tolppa niin onhan tuo varmaan muualla hyödyllinen, varsinkin jos toimii jollain kaukosäätimellä ja saa kilsan päästä napautettua päälle..  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Splittasin tämän omaksi ketjukseen, kun ei nyt varsinaisesti mitään liikennekeskustelua enää ole. Mutta Ebereistä ja Webastoista kun nyt tuli puhe, niin onko kukaan asennuttanut itse moista autoonsa? Minkä kokoista/tehoista kannattaa miettiä (ei mitään isompi on parempi paskaa, vaan mikä riittää käytännössä 1.9 litraiseen koneeseen keskikokoisessa autossa)? Missä hintaluokissa liikutaan asennustöineen päivineen? Mitä muuta kannattaa ottaa huomioon? Urhoollinen sotaratsuni on vaihtumassa näillä näkymin perjantaina 12 vuotta uudempaan menopeliin ja jäi vain tuo asia mietityttämään, kun kalkkiviivoilla toisessa mukana olleessa vaihtoehdossa olisi ollut Webasto...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Splittasin tämän omaksi ketjukseen, kun ei nyt varsinaisesti mitään liikennekeskustelua enää ole. Mutta Ebereistä ja Webastoista kun nyt tuli puhe, niin onko kukaan asennuttanut itse moista autoonsa? Minkä kokoista/tehoista kannattaa miettiä (ei mitään isompi on parempi paskaa, vaan mikä riittää käytännössä 1.9 litraiseen koneeseen keskikokoisessa autossa)? Missä hintaluokissa liikutaan asennustöineen päivineen? Mitä muuta kannattaa ottaa huomioon? Urhoollinen sotaratsuni on vaihtumassa näillä näkymin perjantaina 12 vuotta uudempaan menopeliin ja jäi vain tuo asia mietityttämään, kun kalkkiviivoilla toisessa mukana olleessa vaihtoehdossa olisi ollut Webasto...

 

Mä olen asennuttanut.

 

Mun mielestä koko pitää mitoittaa auton sisätilojen mukaan. Jos riittää että moottori on lämmin niin ainakin eberistä kumpikin tehovaihtoehto riittää.

Mulla maksoi muistaakseni pari vuotta sitten luokkaa 1500 EUR. Kaukosäädin on aika kallis vempeles. Muistaakseni kustantaa luokkaa 500 EUR. eBayssä noita näkee aika halvalla myynnissä uusiakin.

Eikai Eberin ja Webaston kesken suuria eroja ole. Mun mielestä eberi parempi, ainakin eberiin saa varaosia pienemmissä paketeissa kuin webastoon. esim. Hehkutulppa maksaa eberiin luokkaa 20 EUR ja webastossa pitää vaihtaa koko polttokammio joka maksaa kuulemma luokkaa 200 EUR.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäs se tällänen eberi on? Kuulostaa aika hyvältä.. vaikka omalta pihalta löytyykin tolppa niin onhan tuo varmaan muualla hyödyllinen, varsinkin jos toimii jollain kaukosäätimellä ja saa kilsan päästä napautettua päälle..  :o

 

Maahantuojan sivuille

 

Itsellä on V70 vollessa tuo isompi, niinkuin Jukka sanoi, lämmittää sisätilat paremmin. Kaukosäätimenä vanhempi malli jota Eu- säännökset ei vielä koskeneen -> tehokkaampi lähetin -> pidempi kantomatka. (En tiedä onko siitä muuta etua, mutta esim. duunissa kantaa pihalle betonisokkeloista huolimatta).

 

Pääkaupunkiseudulla EberiGuru,  Keravan autosähkö, asiantunteva palvelu ja kuluttajaystävälliset hinnat.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäs se tällänen eberi on? Kuulostaa aika hyvältä.. vaikka omalta pihalta löytyykin tolppa niin onhan tuo varmaan muualla hyödyllinen, varsinkin jos toimii jollain kaukosäätimellä ja saa kilsan päästä napautettua päälle..  :o

 

Minulla on molemmat eberi ja sähkö niin aina onnistuu lähtö lämpimällä ja turvallisella tavalla  ;D:thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulla Webasto + kaukosäätö. Saattaa kuitenkin olla tehoiltaan hieman alimitoitettu 3.0 litraiseen koneeseen, sillä vaikka tuo on tunninkin tohottanut, ei sisällä mitään liian lämmin silti ole. Moottori kyllä lämpiää hyvin. Tosin valmiiksi lämmin moottori lämmittää sisätilatkin kohtuullisen nopeasti. Saas nähdä, miten tehot riittävät, jos kunnon pakkasia lykkää jossain vaiheessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulla on myös tuo Webasto autossa. Ongelmana on vain se, että työmatkat kestää n. 15 minuuttia ja siinä ajassa akku ei kerkiä latautua täyteen. Kerran on töistä lähtiessä ollut semmoinen ikävä yllätys että akku olikin tyhjä.

 

Ratkaisin ongelman asennuttamalla autoon Defan akkulaturin. Kotipihassa auto piuhalla tolppaan ja akku on aina lähtiessä täynnä. Vielä kun muistaa kääntää ilmastoinnin puhaltimen vähän pienemmälle, niin sitä sähköäkin kuluu hillitymmin. Automaattiasennossa se puhaltaa täysillä sitä lämmintä ilmaa tuonne tila-autoon ja akku tyhjenee hetkessä.

 

-Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

asennuttanut itse moista autoonsa? Minkä kokoista/tehoista kannattaa miettiä (ei mitään isompi on parempi paskaa, vaan mikä riittää käytännössä 1.9 litraiseen koneeseen keskikokoisessa autossa)? Missä hintaluokissa liikutaan asennustöineen päivineen? Mitä muuta kannattaa ottaa huomioon? Urhoollinen sotaratsuni on vaihtumassa näillä näkymin perjantaina 12 vuotta uudempaan menopeliin ja jäi vain tuo asia mietityttämään, kun kalkkiviivoilla toisessa mukana olleessa vaihtoehdossa olisi ollut Webasto...

 

Tuohon aiempaan ipitsaan (1.9 tdi) asennutin silloin tallinnassa. 1000 eur koko roska asennuksineen n. kolme vuotta sitten, eberin pienempi malli ja sisältäen sen easystart+ (?) kaukosäätimen millä sai vain tökkäistä että "kello 15.00 tiistaina haluan auton olevan lämmin". Äärest kätevä. Suomessa sama setti oli jotain pari tonnia asennettuna. Asennus vei ~päivän tuolla.

 

Jälkikäteen huomasin että näissä hommissa kännykkäkäynnistys olisi ollut kätevämpi koska aikataulut on mitä on aina välillä ja töihin lähtiessä laitettu lämppäriaika ei ollutkaan aina kovin hyvä..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ongelmana on vain se, että työmatkat kestää n. 15 minuuttia ja siinä ajassa akku ei kerkiä latautua täyteen. Kerran on töistä lähtiessä ollut semmoinen ikävä yllätys että akku olikin tyhjä.

 

 

Nyrkkisääntönä , ajoa yhtäpaljon kun lämmitin on päällä, näin neuvoi asentaja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyrkkisääntönä , ajoa yhtäpaljon kun lämmitin on päällä, näin neuvoi asentaja.

 

Jaa-a... Katsellaan, kestääkö akku koko talven. Ajomatkat tuppaavat olla kyllä alle tuon ajan noin pääsääntöisesti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa-a... Katsellaan, kestääkö akku koko talven. Ajomatkat tuppaavat olla kyllä alle tuon ajan noin pääsääntöisesti.

 

Itsellä on työmatka 90km / pvä joten ei ongelmaa, mutta joskus olen laittanut viikonloppuna laturiin jos nurkissa pyörii ja pitempään ollut eberi päällä,  itselläni on näppärä C-teckin laturi  jonka voi jättää vaikka vuodeksi akkuun kiinni.  :thmbup: mutta toistaiseksi on ongelmitta pärjätty. (Tietty on tuo tehokkaampi eberi niin lämpenee nopeasti sisältä, ei tarvitse ½h. pidempään pouruuttaa.

 

C-Teck 3600

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meille on tulossa polttoainelämmitin V50:seen (2.0D). Nykyään nuo lämmittimet ovat vakiotavaraa dieselvolvoihin, ainakin V50:seen.

 

//P.L

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Multivan ja kaksi akkua eroitettuna diodisysteemillä ja pahin mitä voi akun suhteen tapahtua on että

Webasto onkin sammunut ennen aikojaan  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyrkkisääntönä , ajoa yhtäpaljon kun lämmitin on päällä, näin neuvoi asentaja.

 

Tämä neuvo pitää hyvin paikkansa ,mikäli ei tule ajoa tarpeeksi kannattaa ladata akkua ajoittain kun pakkasilla akun varaustila laskee muutenkin.

 

Mikäli jättää latailematta kannattaa kännykkää pitää mukana..... saa soitella lisävirran antajaa lämpimästä autosta   ;)

 

Nimimerkillä kokemusta ... kun lämmittimen laittoi illaksi ajastuksella 15min. ajon jälkeen kun oli laite muuten aamustakin päällä  :-[

 

Muutoin kotona tuo sähkölämmitin varustettuna Defa- laturilla  ja illalla Eberi 5kW  ... muutoin hieno laite   :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Multivan ja kaksi akkua eroitettuna diodisysteemillä ja pahin mitä voi akun suhteen tapahtua on että

Webasto onkin sammunut ennen aikojaan  :thmbup:

 

Webasto kaiketi stumppaa kun akun jännite laskee 10V huippeille, sulla kaiketi ei laske kuin se "kuskinpenkin alla" oleva akku, joten käyntiin saa, vaikkakin kylmän auton :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuri näin, eli kylmä on auto ja silti käynnistyy jos akku pääsee loppumaan kuskinpenkin alta.

Sama toimii peräloosterissa olevaan kylmälaukkuun tai muksujen playstasuun...

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Pääkaupunkiseudulla EberiGuru

 

 

Missä tämmöinen Guru vaikuttaa? Google eikä eniro löytänyt mitään tietoa kyseisestä firmasta...

 

Muitakin firmoja pääkaupunkiseudulta saa laittaa, mielellään hintoineen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään