Ilkka Mäkelä

B-17G St.Moritzin niityllä?(Sis. kyssärin)

16 viestiä aiheessa

Kesällä 1970 törmäsin St.Moritzissa niityllä seisoneeseen, näytillä olleeseen B-17 Lentävään Linnoitukseen nimeltä "Lonesome Polecat"...Tarinan mukaan kone oli ammuttu vihulaisen toimesta käyttökyvyttömäksi, mikä selvisi ohjaamossa josta puuttui kaasarivipujen kolumnista osa, ehkä myös pilotti oli saanut osuman. Kone oli miehistön hypättyä varjoilla lentänyt itsekseen Sveitsin puolelle pulahtaen järveen, josta jenkit poimivat sen ylös ja vähäsen kunnostivat ja panivat näytille. Oli muuten säilynyt erittäin hyvin... Vähän potkurinlavat vääntyneet ja lieviä peltivaurioita.

TakaKK-ampujan panssarilasissa oli selvä luodiniskemä...Miltähän mahtoi ukosta tuntua kun pati pamahti suoraan lasiin 30 cm naamasta?

 

Kysymys mahdollisille St.Moritzin kävijöille: Vieläkö ko. kone seisoo siellä, 34 vuoden jälkeen? Onko kukaan muu nähnyt sen? Kyseessä kun ei ole mikään ilmailumuseo?

 

EDIT:Googlella löytyi lisätietoa, 4 henkeä miehistöstä ml. pilotti ja co-pilotti merkittiin KIA eli "killed in action", 4 muuta POW eli "prisoner of war", siis internoitiin Sveitsissä tai hyppäsivät jo Saksan puolella.

 

Pieni huvittava detalji: kojetaulusta löytyi täsmälleen samanlainen ADF-näyttö kuin 1970-luvulla RV-Aviationin C-172:ssa OH-CSI oli, siinä luki "radio compass" ;D

 

Ja lopuksi KYSSÄRI:

- mihin järveen kone putosi?

- mikä oli koneen väritys?

- mikä iso kirjain oli koneen sivuvakaajassa/peräsimessä?

- oliko alaKK-ampujan pyörivä "torni" säilynyt ehjänä?

 

Taitaa vaatia vähän vaivaa ja ehkä paikalla käynnin ennenkuin pystyy vastaamaan..

mutta Google autta jo pitkälle. Arvatkaa vaikka jos ei muuten löydy, palkintoa tiedossa

 

EDIT:Pari tuntia jo kulunut, muttei yhtään vastausta..Ovatko kaikki tietäjät kesälomalla?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei Ilkka!

 

Soitin juuri ST Moritziin,siihen Hotelliin,jossa se kone oli silloin 1970!Heti,rezeptionisti muisti,että se oli joskus siellä.Johtaja tulee huomenna ja soittaa mulle,eli kestätkö Ilkka tän "jännityksen"vielä?

Muuten,näin,että oli eri tietoja,mutta en luota ihan siihen.Koska,jossain mainittiin,"Zugin järvi",mutta Bodensee olisi myös mahdollinen,koska on rajasta kysymys.Haluan olla varma.

Zug olisi Zürich-Luzern välillä,eli se Zugin järvi.

Terveisin Chris

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilkka,VOI ITKU :'(!!!!!!

 

Sain nyt puhelun St.Moritzista,"Hotelli Sonne"

 

www.sonne-stmoritz.ch

 

Olivat soittaneet johtajalle ja hän oli kertonu,jo,kyllä se on totta,mutta sitä konetta ei kukaan halunnut ja se piti romuttaa! :'(

Valitettavasti ei voineet enempää kertoa.Sen pitunen se.

 

Jani:Sama sivu mäkin löysin!

 

Terv. Chris

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve Chris ja Jani

Chris´ille lähti ekat karmat, googlaamalla "B-17G Lonesome Polecat" löytyi useita eri saitteja, joissa oli koneen historiasta, mm. viimeisestä lennosta 1944, jolloin kone päätyi Zug´in järveen. Chrisillä siis järvi oikein. Eräältä saitilta löytyi jopa kuva, jossa kone oli juuri nostettu yös järvestä. Peräsimessä näkyy tosi iso G-kirjain. Muuten väritys oli vakio oliivinvihreä. Ja ala-KK-ampujan pyörivä torni oli tuhoutunut joko tulituksessa (takaa altapäin) tai pudotessa veteen.

"Lonesome Polecat" oli siis näytteillä St.Moritzissa 1970-1972, joten minulla sattui olemaan tosi hyvä tuuri, kun näin sen vielä ennenkuin se romutettiin...

 

B-17-koneilla on tosi paljon eri saitteja joissa kerrotaan eri yksilöiden historiasta. Tälläkin koneella, vaikka se oli lentokuntoisena valmistumisensa jälkeen vain pari kolme kuukautta, on useita tarinoita eri miehistöistä ja tehtävistä Saksan yläpuolella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilkkalle!

 

Katso:

www.sonne-stmoritz.ch/de/geschichte/teil_zwei.html

 

Eli (hotel) Geschichte/History sivu 2.Siinä kirjoita lyhyt jotain yli B-17G. ;)

 

Chris

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Chris! Koulussa pitkän saksan lukeneena ja Swissairilla harjoittelijana olleena (1970 Balsberg laskentaosasto) ymmärsin saksankieliset jutut.

 

Sinänsä harmi, ettei "Lonesome Polecat" kelvannut kenellekään esim. museokoneeksi. Vaikka niitä lensi Euroopassa tuhansittain, löytyy niitä google-haun mukaan Euroopan museoista vain Englannissa (Duxford, Hendon jne.) ja Ranskasta (Orly, LeBourget joista toinen jopa lentokelpoinen).

Paljon B-17-koneita on tietysti USA:ssa ja pari yksilöä myös Brasiliassa.

Pari yksilöä on löydetty myös Papua-Uudesta Guineasta ja Grönlannista (jään sisällä).

Jenkeissä on mahdollista päästä maksusta B-17-lennolle. Hinnasta en osaa sanoa.

 

Vanhojen B-17-veteraanien saiteilta löysin vielä 2 kertomusta lisää Augsburgin missionilla olleen ko. koneen miehistöltä.. toinen kertoi, että 109-Mersut ampuivat koneen nokkaan, alaKKtornin hajalle ja 4-moottorin tuleen. Joku miehistön jäsen teki ohjekirjan mukaisen pakkolaskun veteen Zugerseehen, ja sveitsiläiset soutivat paikalle ja pelastivat hänet veneeseen. Ainakin 2 miehistön jäsentä internoitiin Sveitsiin sodan ajaksi. Joten eiköhän tämä riitä sen koneyksilön historiasta. Itse olen tosi tyytyväinen kun pääsin sen sisään tutustumaan. Jenkeissä ja Kanadassa kun en osunut yhteenkään museoon jossa olisi B-17 ollut nähtävillä, enkä Duxfordissa tai Hendonissakaan käydessäni sattunut sellaista näkemään.

 

Kiitos vastauksista, terv. Ilkka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Chris! Koulussa pitkän saksan lukeneena ja Swissairilla harjoittelijana olleena (1970 Balsberg laskentaosasto) ymmärsin saksankieliset jutut.

 

Sinänsä harmi, ettei "Lonesome Polecat" kelvannut kenellekään esim. museokoneeksi. Vaikka niitä lensi Euroopassa tuhansittain, löytyy niitä google-haun mukaan Euroopan museoista vain Englannissa (Duxford, Hendon jne.) ja Ranskasta (Orly, LeBourget joista toinen jopa lentokelpoinen).

Paljon B-17-koneita on tietysti USA:ssa ja pari yksilöä myös Brasiliassa.

Pari yksilöä on löydetty myös Papua-Uudesta Guineasta ja Grönlannista (jään sisällä).

Jenkeissä on mahdollista päästä maksusta B-17-lennolle. Hinnasta en osaa sanoa.

 

Kiitos vastauksista, terv. Ilkka

 

moi

 

Tuo B-17 on yksi suosikki WWII pommareista. Kävin yhden koneen sisällä USA:ssa Connecticutissa 1996 kun se oli siellä näytillä ilmailunäyttelyn yhteydessä.

 

Oli aika mahtavat soundit kun B-17F ja kaksi P-51 Mustangia teki matalalennon yleisön iloksi :) Mulla on myös muutamia kuvia tuosta koneesta mutta kun skanneria ei ole niin en ole niitä voinut skannata. Olisin maksanut jos olisi tuon B-17:a kyytiin silloin päässyt.

 

Oli muuten aika ahtaan näköiset sisätilat siinä 17:a :)

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, tosi on, että ahdasta oli sekä ohjaamossa, pommittajan ja etukk-ampujan pallilla, takaKK-tornissa ja kuuleman mukaan myös siinä mahan alla olevassa pyörivässä hydraulisessa mahaKK-tornissa... sekä radistin paikalla että koneen nokasta perään kulkevalla kapealla käytävällä. En nyt tähän hätään muista miten paljon pommeja kyytiin mahtui mutta kapeassa rungossa ei näyttänyt olevan paljoa tilaa niillekään. 8-10 hengen miehistöllä oli sitäkin enemmän .50-kaliberin konekiväärejä puolustautumiseen mikä olikin tarpeen päiväpommituslentoja tehtäessä, kun 109:t ja 190:t pyörivät joka puolella...Mm. filmissä "12´O´Clock High" on aitoja pätkiä siitä härdellistä jota ilmatorjunta vielä lisäsi Rheinmetall-Borsigin oliko 88-millisillä IT-tykeillä. Hurjaa touhua, ja kylmä taisi olla koska mm sivukk-aukot olivat osittain avoimia. Kone on myös minun WWII-suosikkikoneeni. Sen sisällä oli sitä ns. FIILISTÄ.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, tosi on, että ahdasta oli sekä ohjaamossa, pommittajan ja etukk-ampujan pallilla, takaKK-tornissa ja kuuleman mukaan myös siinä mahan alla olevassa pyörivässä hydraulisessa mahaKK-tornissa... sekä radistin paikalla että koneen nokasta perään kulkevalla kapealla käytävällä. En nyt tähän hätään muista miten paljon pommeja kyytiin mahtui mutta kapeassa rungossa ei näyttänyt olevan paljoa tilaa niillekään. 8-10 hengen miehistöllä oli sitäkin enemmän .50-kaliberin konekiväärejä puolustautumiseen mikä olikin tarpeen päiväpommituslentoja tehtäessä, kun 109:t ja 190:t pyörivät joka puolella...Mm. filmissä "12´O´Clock High" on aitoja pätkiä siitä härdellistä jota ilmatorjunta vielä lisäsi Rheinmetall-Borsigin oliko 88-millisillä IT-tykeillä. Hurjaa touhua, ja kylmä taisi olla koska mm sivukk-aukot olivat osittain avoimia. Kone on myös minun WWII-suosikkikoneeni. Sen sisällä oli sitä ns. FIILISTÄ.

 

 

 

...ja varmasti yhtä ahdistava tunnelma kuin Das Boot U-suklareissa pinnan alla :D

 

Se oli muuten aika ovela se "cat-walk" joka meni sen pommi osaston läpi... siinä ei saanut jalka lipsua.

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei Ilkka!

 

Nyt on se sun kysymys myös Sveitsiläis Forumissä yksi tema ja jossain näet sitten vielä kuva siitä konesta.

 

Luulisin se kiinostas sua ;)

 

www.flightforum.ch/forum/showthread.php?t=27163

 

Hei hei ja terveiset Zürichistä

 

Chris

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos, Chris!

Kuva näyttää todella tutulta.... Ja eikö ollut hyvin säilynyt kone ottaen huomioon, että se laskeutui järven pohjaan...

Muutenhan B-17 Flying Fortress on tosi puolustuslinnoitus: kaksoiskonekivääritornit eteen, taakse, ylöspäin, alaspäin ja vielä 1 konekivääri molemmille sivuille.. en muista yhtään pommikonetta WW II:n ajoilta joissa olisi ollut yhtä raskas puolustusaseistus

 

Todella sääli, ettei se kelvannut kokonaisena mihinkään museoon!

 

Terv. Helsingistä

Ilkka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos, Chris!

Kuva näyttää todella tutulta.... Ja eikö ollut hyvin säilynyt kone ottaen huomioon, että se laskeutui järven pohjaan...

Muutenhan B-17 Flying Fortress on tosi puolustuslinnoitus: kaksoiskonekivääritornit eteen, taakse, ylöspäin, alaspäin ja vielä 1 konekivääri molemmille sivuille.. en muista yhtään pommikonetta WW II:n ajoilta joissa olisi ollut yhtä raskas puolustusaseistus

 

Todella sääli, ettei se kelvannut kokonaisena mihinkään museoon!

 

Terv. Helsingistä

Ilkka

 

B-29:sissä oli vielä parempi aseistus:

 

Eight .50-cal. machine guns in remote controlled turrets plus two .50-cal. machine guns and one 20mm cannon in tail

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jenkeissä on mahdollista päästä maksusta B-17-lennolle. Hinnasta en osaa sanoa.

 

Lähes jokaisessa lentonäytöksessä (Miramar, Gillespie, Chino, Nellis), jossa on B-17 mukana, on mahdollista päästä lennolle. Parinkymmenen minuutin lennon hinta on tyypillisesti USD 350.

Joskus myös saattaa yksinäinen B-17 olla turneella kentältä toiselle ja tuolloinkin pääsee mukaan tuolla summalla.

 

Samaten näytöksissä pääsee tutustumaan koneisiin sisälle - joko ilmaiseksi tai sitten parin taalan lahjoitusta vastaan.

 

tämä riitä sen koneyksilön historiasta. Itse olen tosi tyytyväinen kun pääsin sen sisään tutustumaan. Jenkeissä ja Kanadassa kun en osunut yhteenkään museoon jossa olisi B-17 ollut nähtävillä, enkä Duxfordissa tai Hendonissakaan käydessäni sattunut sellaista näkemään.

 

Hmm.. ainakin Palm Springsin Aerial Museumissa on B-17 näytillä - sisään ei muistaakseni päässyt. Chinossakin muistaakseni oli museossa jokin yksilö.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutenhan B-17 Flying Fortress on tosi puolustuslinnoitus: kaksoiskonekivääritornit eteen, taakse, ylöspäin, alaspäin ja vielä 1 konekivääri molemmille sivuille.. en muista yhtään pommikonetta WW II:n ajoilta joissa olisi ollut yhtä raskas puolustusaseistus

 

B24J siinäkin on .50cal yhtä paljon: 2 edessä, 2 takana, 1 kummallakin puolen runkoa, 2 alla, 2 päällä.

 

Ainoa ero B17 on yhden tai kahden etu kookoon puuttuminen (ampumassa etuviistoon)

Usein vasemman puoleista etu kookoota ei ollut mukana, jotta navigaattorilla olisi enemmän tilaa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

I stand corrected... Tuota, B-29 kai muistetaan enemmän atomipommien pudottamisesta kuin suuremmista operaatioista esim. Euroopan ilmatilassa

Ja B-24J versiota en tullut ajatelleeksi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään