Erkki Mikola

Vuonna 1991 Malmilla

46 viestiä aiheessa

EU:n tilastoissa on vuonna 1991 Malmilla sattunut tapaus luokiteltu suuronnettomuudeksi (Ja sellainenhan siitä olisi voinut tulla...)

http://europa.eu.int/comm/environment/civil/pdfdocs/vademec.pdf

--------------

1991 Dangerous situation caused by a Turkish airplane near Helsinki-

Malmi airport (classified as danger situation)

---------------

Mutta muualta netistä en löydä siitä mitään. Kuka muistaa ja osaisi kertoa?

 

Ja mikä oli tämä tapaus:

1993 Dangerous situation in the airspace of Helsinki-Vantaa airport

(classified as danger situation)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän nyt ole kyse siitä tapauksesta kun tämä kyseinen turkkilaiskone oli lähestymässä Helsinki-Vantaan 33:lle ja alkoikin tehdä visuaalilähestymistä sille Malmin ikivanhalle viistokiitotielle (joka on nykyään rullaustienä). Kävi kuulemma TODELLA matalalla ennenkuin veti ylös.

 

1993 tapauksesta ei ole tietoa, ensimmäisenä tuli mieleen tämä Autolanding/Gear-in-transit ;) -tapaus jossa suuronnettomuus todellakin oli lähellä. Taisi vain olla jo aiemmin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä vastausta alkuperäiseen kysymykseen, mutta mikäs juttu tämä on:

 

"1978 Air crash in Rissala: 18 dead" ??? :o:o

 

Onks tietoo??

 

Ilmavoimien DC-3 putosi startin jälkeen järveen. Kone kuljetti johtajia ja poliitikkoja, olikohan jokin maanpuolustuskurssi tai muuta vastaavaa. Tarja Halosen piti olla myös reissussa mukana, mutta raskauden takia hän jätti väliin tuon lennon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EU:n tilastoissa on vuonna 1991 Malmilla sattunut tapaus luokiteltu suuronnettomuudeksi (Ja sellainenhan siitä olisi voinut tulla...)

http://europa.eu.int/comm/environment/civil/pdfdocs/vademec.pdf

--------------

1991 Dangerous situation caused by a Turkish airplane near Helsinki-

Malmi airport (classified as danger situation)

---------------

Mutta muualta netistä en löydä siitä mitään. Kuka muistaa ja osaisi kertoa?

 

No, eihän siitä mitään voi löytääkään, kun siinä lukee että "classified" ;D

 

Marko

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmavoimien DC-3 putosi startin jälkeen järveen. Kone kuljetti johtajia ja poliitikkoja, olikohan jokin maanpuolustuskurssi tai muuta vastaavaa. Tarja Halosen piti olla myös reissussa mukana, mutta raskauden takia hän jätti väliin tuon lennon.

 

Katoppas vaan.... :o

 

Kiitos Kari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarja Halosen piti olla myös reissussa mukana, mutta raskauden takia hän jätti väliin tuon lennon.

 

Niin likeellä oli, että nykyinen pressamme olisi esim. Asko Eho tai Vaavo Päyrynen.... huhuhuh, läheltä liippas! :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin likeellä oli, että nykyinen pressamme olisi esim. Asko Eho tai Vaavo Päyrynen.... huhuhuh, läheltä liippas! :o

 

Ja tämä nykyinen lepakko on sitten parempi vaihtoehto?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän nyt ole kyse siitä tapauksesta kun tämä kyseinen turkkilaiskone oli lähestymässä Helsinki-Vantaan 33:lle ja alkoikin tehdä visuaalilähestymistä sille Malmin ikivanhalle viistokiitotielle (joka on nykyään rullaustienä). Kävi kuulemma TODELLA matalalla ennenkuin veti ylös.

 

1993 tapauksesta ei ole tietoa, ensimmäisenä tuli mieleen tämä Autolanding/Gear-in-transit ;) -tapaus jossa suuronnettomuus todellakin oli lähellä. Taisi vain olla jo aiemmin.

 

Joo, silminnäkijälausuntojen mukaan joko puidenlatvojen alapuolella tai n. 100 m korkeudella, riippuen näkijästä :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ketokaapa lisää tapahtuneesta :)

 

Äitni sanoi joskus, että oli ollut viihdyttävä nainen ohjaamossa. Oliko? ;D

 

Mikä mahtanut olla koneen tyyppi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ketokaapa lisää tapahtuneesta :)

 

Äitni sanoi joskus, että oli ollut viihdyttävä nainen ohjaamossa. Oliko? ;D

 

Mikä mahtanut olla koneen tyyppi?

 

Suomalaisnainen muistaakseni oli ja B727

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onnettomuututkintakeskus on digitoinut tärkeimpiä ennen nettiaikaa tehtyjä tutkimuskertomuksia. Vanhemmat tutkinnat -sivulla on maininta 1/1991 Tutkintaselostus turkkilaisen Boeing 727-lentokoneen TC-RUT aiheuttamasta vaaratilanteesta Helsinki-Malmin lentoaseman läheisyydessä 23.5.1991. Saatavana myös englanninkielisenä.

 

Valitettavasti linkkiä ei varsinaiseen tutkimukseen ole, vaikka muista sivulla olevista tapauksista sellainen löytyy. Kertomus on tosin ostettavissa useista netin sisältöä paperimuotoon tulostavista palveluista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, silminnäkijälausuntojen mukaan joko puidenlatvojen alapuolella tai n. 100 m korkeudella, riippuen näkijästä  :)

 

Olin paikalla, kun Turkkilainen matkustajakone teki vanhalle radalle ( rajan hallin suunnasta)  matalan lähestymisen ja ylösvedon n.60 metrin korkeudesta.  Tutkimusten mukaan oli alin korkeus 60 Ft. Koneen kyljessä oli isolla teksti "Hawajallar".

Öljysheikkimme Kanasen Martti näki sen vanhan toimistonsa nurkalta. Kone meni matalta Martin yli, puhisten kovaa.

 

Kentälle oli pystytetty tilapäinen lennonjohto-parakki, josta lennonjohtaja Harri Tiessalo pinkaisi karkuun, koska iso liikennekone tuli matalalla suoraan kohti.. Parakki oli ihan suunnitellun laskualueen vieressä.

 

Oli siellä ohjaamossa ylimääräisenä naishenkilökin sulostuttamassa lentäjiä.

 

Juttelin jälkikäteen erään matkustajan kanssa. Hän ihmetteli, kun kone lensi matalalla Kontula/Kurkimäki linjalla ja hän otaksui että kone meneekin laskuun Malmille.

Konetyyppinä oli joku vanha Bojo.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Turkkilainen lomalaisia kuljettanut Boeing 727 teki näkölähestymistä Helsinki-Vantaalle kiitotielle 33, kun se erehtyi luulemaan Malmin vanhaa vinoristeillä suljettua kiitotietä 33 Vantaaksi. Ilmavoimien Learjet teki näkölähestymistä kakkosena ja kertoi Helsingin tornille suomeksi epäilevänsä Boeing 727:n tekevän laskua Malmille. Torni ei välittänyt tietoa samalla taajuudella olleelle 727:lle.  Se teki oma-alotteisesti ylösvedon hyvin matalalta ja onnistui heti perään laskeutumaan Vantaalle.

 

Malmilla oli tuolloin remontin vuoksi käytössä tornikontti, josta ei nähnyt 727:n lähestymissuuntaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Malmilla oli tuolloin remontin vuoksi käytössä tornikontti, josta ei nähnyt 727:n lähestymissuuntaan.

Harri kertoi kuulleensa kovaa meteliä ja ulos katsoessaan näki koneen tulevan kohti, siksi pakeni kontista  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Malmin tornissa sattui olemaan puhelinlinja auki. Ylösvedon pauhu kuului nauhalta erittäin hyvin. Tutkijalautakuntaa veti Jorma Halle. Ohjaamossa olleella matkustajalla ei ollut osuutta tapahtuneeseen, mutta lehdistö teki siitä suuria otsikoita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

727-tapauksen jälkeen 18-36:n länsipuolelle jäävä osa peitettiin puoliksi nurmikolla, jotta rullaustie ei näyttäisi niin paljon kiitotieltä (mikä se aikanaan olikin).

 

Betonilaatoitus jäi alle, mikä näkyy edelleen ilmakuvassakin. Toinen puoli jätettiin paljaaksi, koska laskuvarjokerhon auto käytti sitä vielä 90-luvun alussa laskeutuvien hyppääjien noutopaikkana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tapauksen jälkeen kävin näyttämässä kenttäjaoston päällikölle Olli Uusitalolle, millaiselta Malmin suljettu kiitotie 33 näytti ilmasta. Varsinkin matalata se näytti erehdyttävästi kiitotieltä. Tein sille monta ylösvetoa. Valkeat vinoristit tosin erottuivat selvästi ja Malmin kohdalla korkeutta olisi pitänyt olla Vantaan 33:n kartan mukaan muistaakseni 1600 jalkaa MSL ja Malmin kohdalla oli myös DME fix.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko Malmilla ollut joskus yhteensä neljä rataa? Siis nykyiset 18-36, 9-27 ja kaksi muuta ristikkäin olevaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä oli ja oli viideskin. Tuota kiitotietä, olisiko 04, olen 1960 luvulla käyttänytkin. Villkaina talvina 1971 ja 1972 kiitotien 18 länsipuolella oli lyhyt samansuuntainen rinnakkaiskiitotie 18 R. Siinä mihin kellukekoneet laskeutuivat syksyllä. Sitä käyttivät lennonopettajat ja kokeneet lentäjät.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1993 tapauksesta ei ole tietoa, ensimmäisenä tuli mieleen tämä Autolanding/Gear-in-transit ;) -tapaus jossa suuronnettomuus todellakin oli lähellä. Taisi vain olla jo aiemmin.

 

Siis OTKES:in sivullahan on 2/1993 Lentoturvallisuutta vaarantanut tapaus Helsinki-Vantaan lentoasemalla 29.10.1993, jossa Karair:in ATR72 ja Piper PA-23-250 Aztec ohittivat toisensa lentoaseman kiitoteiden risteysalueen yläpuolella.

 

Tarkoititkohan tuolla Gear-in-transit-jutulla sitä tapusta, jossa Finnairin laskeutuva kone osui kiitotiellä olevaan Transit:iin? Koskahan se tapahtui, oliko se 1996 jälkeen? Noissa vanhoissa tutkinnoissahan sitä ei ole.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulla on muistikuva, että Spantaxin kone yritti joskus vuonna keppi ja kivi laskeutua Nesteen jalostamolle Porvooseen. Mahtaako kyseessä olla urbaanilegenda :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus vuonna keppi ja kivi se oli mainittu jossain TM:n jutussakin, en muista missä. Spearair:ista TM:ssä oli useampikin artikkeli, saattoi olla jossain niistä, tai sitten ei...  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä oli ja oli viideskin. Tuota kiitotietä, olisiko 04, olen 1960 luvulla käyttänytkin. Villkaina talvina 1971 ja 1972 kiitotien 18 länsipuolella oli lyhyt samansuuntainen rinnakkaiskiitotie 18 R. Siinä mihin kellukekoneet laskeutuivat syksyllä. Sitä käyttivät lennonopettajat ja kokeneet lentäjät.

 

Olen joskus muinoin lentänyt läpilaskuja kaikille radoille

siinä joutui tekemään 8:lle radalle läpärit

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Spantaxjuttu on vahvasti elävä legenda. Yhtä Coronadoa kyllä tutkavektoroitiin matalalla, mutta ei se tietenkään mitään laskua Nesteelle yrittänyt. Eihän siellä ole mitään kiitotien näköistä ja espanjalaisillakin on kartat. Olen jopa kuullut kerrottavan, että saapasjalkainen ratsupiiskalla varustettu Spantaxin kippari olisi laskun jälkeen kertonut "very big aircraft, difficult to fly".

 

:laugh:   Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään