Erkki Mikola

Vuonna 1991 Malmilla

46 viestiä aiheessa

Tarkoititkohan tuolla Gear-in-transit-jutulla sitä tapusta, jossa Finnairin laskeutuva kone osui kiitotiellä olevaan Transit:iin? Koskahan se tapahtui, oliko se 1996 jälkeen? Noissa vanhoissa tutkinnoissahan sitä ei ole.

Toi oli kai 1991, mulla on se tutkintakertomus kellarissa. Huoltoauto siirtyi kiitotielle 22 mutta ei poistunut kiitotieltä 15 eli meni risteykseen. Lennonjohtaja oletti väärin ja...ryskis. TÄmän seurauksena Hki-Vantaalle tuli maaliikennetutka.

 

Yks kaveri lensi sitä konetta. Hyvä tsägä ettei kukaan kuollut.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Spantaxjuttu on vahvasti elävä legenda. 

 

No niin minäkin arvelin. Vanhempi veljeni siitä minulle aikoinaan kertoi. Väitti että Nesteen "ikuiset tulet" olisivat hämänneet lentäjiä. Olisiko ollut joskus 70-luvulla? Spantaxista liikkui kyllä muitakin huimia juttuja, eivätkä kaikki ehkä olleet vain legendaa... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Piti oikein kaivaa kirjahyllystä esiin tuo raportti (Suuronnettomuuden tutkintaselostus N:0 1/1991). Raportin mukaan kone kävi alimmillaan 300 ft korkeudessa, josta teki ylösvedon. Tässä todella tiukka tiivistelmä raparista:

 

Kone oli selvitetty lähestymään VOR lähestymistä EFHK:n kiitotielle 33. Kone oli tuolloin noin 15 NM etäisyydellä kynnyksestä 3000 jalan korkeudella. Lennonjohdon pyyntö vähentää nopeutta 180 solmuun tai alle ymmärrettiin koneessa uudeksi korkeudeksi ja pyydettiin tähän vahvistusta. Tämän jälkeen lennonjohto selvitti koneen  laskeutumaan 2300 jalkaan.

 

Seuraavaksi kone selvitettiin laskeutumaan 2000 jalan korkeuteen etäisyyden kiitotien kynnyksestä ollessa noin 11 NM. Koneen ollessa 9 NM etäisyydellä kiitotien kynnyksestä Helsinki-Vantaan lähilennonjohto selvitti koneen jatkamaan lähestymistä kiitotielle 33. Mittarilähestymismenetelmän mukaisesti koneen olisi pitänyt säilyttää vähintään 1960 jalan korkeus 7 DME-mailin etäisyydelle asti (4,9 NM kynnyksestä), josta aloittaa loppulähestyminen kartassa annettuja ohjeellisia läpäisykorkeuksia seuraten. Nämä eivät kuitenkaan ole minikorkeuksia. Lähestymismenetelmän minimikorkeus (MDA = minimum descent altitude) on 550 jalkaa QNH asetuksella (403 jalan korkeus kiitotien 33 kynnyksestä).

 

Nojautessaan näköhavaintohinsa ohjaajat eivät noudattaneet ko. mittarilähestymismenetelmää ja jättivät huomioimatta koneen suunnistuslaitteiden antaman etäisyystiedon (DME) jättäen välilähestymiskorkeuden 1960 jalkaa noin 3 NM liian aikaisin.

 

Alueella lentäneen Learjetin ohjaajien kertoman mukaan alempien pilvien määrä Helsinki-Malmin eteläpuolella oli vähäisempi kuin lentoasemilla. Samoin vaakanäkyvyys oli suurempi, joten maanäkyvyys on voitu saavuttaa jo 2000-2500 jalan korkeuddessa.

 

Kello 12.11.04 koneen ollessa noin 6,5 mailin etäisyydellä (noin 8,5 DME mailia) antoi lennorekisteröintilaite (FDR) koneen korkeudeksi 1420 jalkaa ja vajoamisnopeudeksi noin 1400 jalkaa minuutissa. Koneen normaali vajoamisnopeus loppulähestymisen aikana koneen lähestymisnopeudella on noin 1000 jalkaa minuutissa. Kello 12.12.05 Lerajetin ollessa noin 1000 jalan korkeudella sen ohjaajat ilmoittivat näkevänsä B 727:n. Kuulusteluissa ohjaajat kertoivat B 727 olleen suunnilleen samalla korkeudella. B 727 lennnorekisteröintilaitteen mukaan korkeus oli oli 1140 jalkaa sillä hetkellä ja vajoamisnopeus noin 1300 jalkaa minuutissa. Tästä B 727 jatkoi liukua pienenevällä vajoamisnopeudella 360 jalan korkeuteen (noin 300 jalkaa Helsinki-Malmin lentokentän tasosta) asti. Tieto perustuu lennonrekisteröintilaitteesta saatuun korkeustietoon. Silminnäkijöiden mukaan kone olisi ollut alempana.

 

Havaitessaan lähestyvänsä väärää lentokenttää ohjaajat suorittivat ylösvedon. Kone oli tällöin 300 jalan korkeudella Malmin lentokentän helikopterilaskeutumispaikan läheisyydessä. Etäisyys kiitotien 33 kynnyksestä oli noin 4 NM. Ohjaajat ilmoittivat lennonjohdolle "We are passing", mikä todennäköisesti tarkoitti ilmoitusta ylösvedosta. Radioliikenteessä oli aiemminkin havaittavissa lievää epätäsmällisyyttä. Ylösveto päättyi noin 800 jalan korkeuteen, jonka jälkeen kone teki normaalin loppulähestymisen ja laskun Helsinki-Vantaan kiitotielle 33.

 

Lähestymisen aikan koneen suunta on ollut vakaa eivätkä todistajina kuullut matkustajat ole kertoneet äkkinäisistä koneen asennon muutoksista.

 

Lähestymisen ja ylösvedon aikana koneen ilmanopeus vaihteli 123 ja 166 solmun välillä.

 

Ilma-aluksen päällikkö:

xxx xxxx, 57 v

kokonaislentokokemus 12 770 h.

 

Ilma-aluksen perämies:

xxx xxxx, 43 v

kokonaislentokokemus 6355 h.

 

Lentomekaanikko:

xxx xxxx, 46 v

kokonaislentokokemus 5820 h.

 

Sää Helsinki-Malmin lentosääasemalla oli 23.5.1991 kello 12.00 seuraava: tuuli 350 astetta 8 solmua, näkyvyys 20 km, heikkoa sadetta, pilvet 7/8 1200 jalkaa, 8/8 7000 jalkaa, lämpötila 8,2C, kastepiste 7,0C suhteellinen kosteus 92% ja QNH 1002,6 hpa.

 

Radioliikenteen poimintoja.

Kello 12.12,48 ilmavoimien Learjet, radiokutsultaan Gideon 90, joka oli selvitetty lähestymään B 727:n jälkeen Helsinki-Vantaan kiitotietä 33, ilmoitti "...kai toi seiten kaks seiska meinaa tähän Malmille laskea, ainakin tekee tiukasti siihen." Tähän lennonjohto vastasi: "Jatka lähestymistä sen perään meille kolmekolmelle." Gideon 90 vastasi: "Meinasin vaan, että se yrittää laskea tähän Malmille."

Kello 12.13,00 TUR 4811 ilmoitti: "Ohitamme, TUR 4811 (We are passing, TUR 4811)."

Kello 12.13,05 Gideon 90 ilmoitti: "Veti näköjään ylös siitä."

Kello 12.13,12 Lennonjohto selvitti TUR 4811:n laskuun kiitotielle 33 ja tämä kuitattiiin koneesta.

Kello 12.13,20 Gideon 90 ilmoitti: "Joo se veti tosta Malmilta kynnykseltä ylös." Tähän lennonjohto vastasi "Voi ei!"

Kello 12.14,20 lennonjohto sanoi: "TUR 4811 vahvista, selvä laskeutumaan meidän kiitotielle 33." Koneesta vastattiin: "Selvä laskuun 33, 4811.

 

1.16. Yksityiskohtaise tutkimukset

...Ohjaamossa oli maksava matkustaja koko lennon jana. Lentoyhtiön sääntöjen mukaan saa ohjaamoon ottaa matkustajan vain lento-osaston johtajan erikoisluvalla. Tällaista lupaa tälle lennolle ei ollut.

 

Malmille laskua tehnyt koneyksilö oli vanhan Lufthansan rauta, B727-230. Tuhon aikaan se kantoi tunnusta TC-RUT.

http://www.airliners.net/search/photo.search?regsearch=TC-RUT

 

Siinähän tuo pähkinänkuoressa. Matkustin saman yhtiön MD-83:lla muutama viiko tuon tapauksen jälkeen Turkkiin, eikä heidän toiminnassan mielestäni ollut noilla lennoilla joilla olin mukana mitään moitittavaa. (Enemmän hasardi yhtiö oli neljä vuotta myöhemmin toimintansa aloittanut Turkkilainen Sunways, mutta se ei liity tähän..)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt Pauli puhui syvällä rintaäänella selvää "pashaa"

 

Olin paikalla, näin tapauksen ja arvioin alimmaksi korkeudeksi 60 metriä. Eko sanoi että se oli 60 FT  mustan boksin mukaan.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toi oli kai 1991, mulla on se tutkintakertomus kellarissa. Huoltoauto siirtyi kiitotielle 22 mutta ei poistunut kiitotieltä 15 eli meni risteykseen. Lennonjohtaja oletti väärin ja...ryskis. TÄmän seurauksena Hki-Vantaalle tuli maaliikennetutka.

Yks kaveri lensi sitä konetta. Hyvä tsägä ettei kukaan kuollut.

t. Timo

Et muuten arvaa, kuinka monta transittia tuhottiin Pyhtäänkorventiellä tämän jälkeen :)

HS

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt Pauli puhui syvällä rintaäänella selvää "pashaa"

 

Olin paikalla, näin tapauksen ja arvioin alimmaksi korkeudeksi 60 metriä. Eko sanoi että se oli 60 FT  mustan boksin mukaan.

 

 

>:(

 

Mitäköhän pahaa olen sinulle tehnyt, kun viimeisten vuosien aikana tuntuu siltä, että KAIKKI kirjoitukseni joissa yritän tuoda esiin faktaa, on sinun puoleltasi tuomittu pashaksi, tai muuten vaan vesitetty.

 

Katsos kun minua ei kiinnosta "huru-ukkojen" muistelot (kaikki kunnia urastasi ja ilmamailutuntemuksestasi), vaan FAKTA.

 

Kirjoitin tuon ylläolevan suoraan Oikeusministeriön julkaisemasta Suuronnettomuuden tutkintaselostuksesta, mitään muuttamatta!

 

Arvostan myös Lähteenmäkeä ja hänen tietoa. Mutta onkohan nyt Jaakko aika kullanut muistosi ja sekoitat iloisesti metrit ja jalat? Raportissakin sanotaan selvästi (tätä en kirjoittanut tuohon ylle), että kone oli alimmillaan 60 metrin, eli 300 jalan korkeudessa. (edit, ei siellä metreistä mitään sanota)

 

Paskaahan me kaikki alle 70 vuotiaat ja alle 50 vuotta kentällä notkuneet toki kirjoitamme.

 

PS. Paskaa kirjoittavat myös raportin tutkijalautakunta: Liikennelentäjä Jorma Öhman, jaostopäällikkö Seppo Hämäläinen, rikoskomisario Pertti Alastalo, liikennelentäjä Pekka Käärmeniemi, vt lainsäädäntösihteeri Yrjö Mäkelä ja lennonjohtaja Matti Ylipää.

 

>:(

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin laskeutuva MD-87 OH-LMC osui kiitotiellä 22 huoltotöiden takia olleeseen Ford Transit -pakettiautoon 4.helmikuuta 1990.

 

Kippari kuulemma antoi sen osuman jälkeen co-pilotille tehtäväksi ilmoittaa matkustajille mitä siinä oli laskussa juuri meneillään....

Co-pilottin itse kertomana (ja värittämänä) hän kuulemma aloitti: "....ihmettelette varmaan mikä siinä laskussa oli.... no niin mekin täällä ohjaamossa ihmettelemme...." . Kone ei kuitenkaan ajautunut ulos kiitotieltä ja kaikki päättyi siis hyvin.

 

Muistaakseen tasavallan presidentti tuli noin puolituntia tämän transit-laskun jälkeen jollain toisella koneella jostain... kauheaa jossittelua oli ilmassa, että mitä jos... uudet vaalit...  ??? 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Pysyn sanoissani , alimmillaan se näytti olevan 60 metriä korkealla. Osaan kyllä arvbioida alimpia lentokorkeuksia, nytkin meni isommalle puolelle.

Kaiken kaikkiaan perskeleen alhaalla.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kippari kuulemma antoi sen osuman jälkeen co-pilotille tehtäväksi ilmoittaa matkustajille mitä siinä oli laskussa juuri meneillään....

Co-pilottin itse kertomana (ja värittämänä) hän kuulemma aloitti: "....ihmettelette varmaan mikä siinä laskussa oli.... no niin mekin täällä ohjaamossa ihmettelemme...." . Kone ei kuitenkaan ajautunut ulos kiitotieltä ja kaikki päättyi siis hyvin.

 

Muistaakseen tasavallan presidentti tuli noin puolituntia tämän transit-laskun jälkeen jollain toisella koneella jostain... kauheaa jossittelua oli ilmassa, että mitä jos... uudet vaalit...  ??? 

Joo pitää kysyä, nään viimeistään 2,5 viikon päästä. Muistan kans että pressan piti olla tossa koneessa tai sit ei tai oli tulossa tai jotain. Kukas silloin olikaan...:)

 

Hirveä polemiikki oli julkisuudessa tuon jälkeen siitä maaliikennetutkasta. Ja 3 sec ennen osumaa luki nauhalla että "onks tos joku auto".

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin laskeutuva MD-87 OH-LMC osui kiitotiellä 22 huoltotöiden takia olleeseen Ford Transit -pakettiautoon 4.helmikuuta 1990.

 

Oltiin aika pian tuon tapauksen jälkeen ilmailukerhon kanssa tutustumassa Finnairin tekniikkaan. Hallissa ihmeteltiin myös kolaroinutta MD:tä. Muistaakseni toisen päätelineen joustintuen saksinivel oli hajonnut ja tuen alaosa, siinä kiinni olevine pyörineen, oli pyörähtänyt 180 astetta. Jos se olisi pyörähtänyt vain 90 astetta jälki olisi voinut olla aika paljon rumempaa.

 

AW

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En rupea Paulin "superkohteliaan viestinnän ja sanomisten"  jälkeen  provosoitumaan herjoistasi, tyydyn vain toteamaan muuta.

 

l  Kaivappas esim Uusi Suomi kyseiseltä päivältä ja tapahtumasta.

 

Pysyn sanoissani , alimmillaan se näytti olevan 60 metriä korkealla. Osaan kyllä arvbioida alimpia lentokorkeuksia, nytkin meni isommalle puolelle. Eko sanoi myöhemmin, että se kone oli alimmilaan 60FT

Kaiken kaikkiaan perskeleen alhaalla.

Mitähän tutkimusta olet lukenut, koska mm. Hallen Jorkki oli tutkimassa tota ja annoin kavereitteni kanssa silminnäkijän lausuntojani tutkijoille ja lehtimiehille. OLITKOS SINÄ PAIKALLA ;D

 

Jaakko,

 

mielelläni näkisin tällä palstalla edelleenkin sen herrasmies Kuusiston jollaisena olen oppinut sinut tuntemaan ja sinua arvostamaan.

 

Peter Tähtinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oltiin aika pian tuon tapauksen jälkeen ilmailukerhon kanssa tutustumassa Finnairin tekniikkaan. Hallissa ihmeteltiin myös kolaroinutta MD:tä. Muistaakseni toisen päätelineen joustintuen saksinivel oli hajonnut ja tuen alaosa, siinä kiinni olevine pyörineen, oli pyörähtänyt 180 astetta. Jos se olisi pyörähtänyt vain 90 astetta jälki olisi voinut olla aika paljon rumempaa.

AW

Ainakin tuon "autolandingin" jälkeen pantiin kaikilla lentoasemilla "huonon näkyvyyden toimintamenetelmät" uusiksi.   

http://www.finlex.fi/data/normit/25657-agm3_08.pdf

Kohta 5.6:ssa lukee määräystasolla asia jota tuon jälkeen on noudatettu: eli tuollaiset sähkömiesten yms. huoltotyot kiitotielllä huonossa näkyvyydessä on kielletty.

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä viestiketjussa sotketaan vuorotellen kahta eri tapahtumaa. :o

 

Tuo transit/MD onnettomuus sattui Helsinki-Vantaan kentällä.

 

Tuo turkkilaisten räimäisy tapahtui Helsinki-Malmin lentoasemalla

 

Kyllä noita "räimäisyjä" on tapahtunut Malmilla useampikin :

Sain tornista selvityksen; laskuvuoro 2  27:lle, seuraa edellämenevää Tupolevia.  En olisi ikinä uskonut kuinka rivakasti liikennekone nousee tuhanteen jalkaan ja kuinka pienellä säteellä se tekee täyden ympyrän.

....no tää on vain tällaisen huru-ukon jurinoita  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä viestiketjussa sotketaan vuorotellen kahta eri tapahtumaa. :o

 

Syystä että ketjun aloittaja halusi kysellä kahdesta eri tapahtumasta  ::)

 

Nyt noin yleisesti olisi taas aihetta pistää jäätä hattuun. Ihan turhaa henkilökohtaisuuksiin menoa. Onneksi toiset osaavat pitää puolustuspuheenvuoronsa asiallisesti...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Raportissakin sanotaan selvästi (tätä en kirjoittanut tuohon ylle), että kone oli alimmillaan 60 metrin, eli 300 jalan korkeudessa.

 

huh.gif

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä on lähteeni ja tämän voi kuka tahansa tilata OTKESilta.

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä on lähteeni ja tämän voi kuka tahansa tilata OTKESilta.

 

No miksi et lainaa ko. kohtaa raportista? Jalka kun on minusta edelleen n. 30 cm, ei 20 cm!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No miksi et lainaa ko. kohtaa raportista? Jalka kun on minusta edelleen n. 30 cm, ei 20 cm!

 

OK, virhe tuli tehtyä. En tajua mistä sain nuo metrit tuonne, ei niitä siellä raparissa missään vaiheessa mainita.  ;)

 

Mutta se siellä sanotaan, että FDR antoi korkeudeksi 300 jalkaa ja silminäkijät arvioivat koneen korkeudeksi 100 - 300 jalkaa. Jotenkin taivun enemmän kuitenkin FDR datan tietoon  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olin erään kuuluisan öljysheikin kanssa samassa toimistossa tuona päivänä.  Paikassa, jossa nykyisin on Helitourin (?) halli.  Itselläni ikää tuolloin siinä viisitoista kesää.  Sheikki puhui puhelimeen ja yht'äkkiä tippui luuri ja sheikiltä pääsi pitkäksi venytetty taikasana samalla kun hänen naamansakin venähti.  Säntäsin pihalle katsomaan ja siinähän se B727 aloitteli juuri ylösvetoa.  Päätelineet olivat siinä lipputangon korkeudella, joten sadat metrit eivät varmasti pidä paikkaansa  ;)

 

Onneksi keli ei ollut kentänkiertäjien mieleen tuona päivänä, olisi pikkucessna kokenut hetkellisesti elämänsä nopeimman vaakakierteen, vaikka suoralta yhteentörmäykseltä olisikin vältytty.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään