Kai Lilja

Yrittäjän arkea - Kysymyksiä?

29 viestiä aiheessa

Moro!

Ajattelin kysyä, kuinka monella täällä on oma yritys? Toiminimi, Oy, avoinyhtiö, tms.

Aloitin yrittäjäkurssin viimeviikolla ja tavoitteena on vuoden 2009 alussa aloittaa "jonkin" sortin yritystoimintaa! Tarkemmin en voi paljastaa vielä tässä vaiheessa.  8)

Haluaisin kuulla yrittäjinä toimivilta ihmisiltä kokemuksia!  :thmbup: Hyviä ja huonoja puolia. Vinkit, sudenkuopat, onnistumiset, tavoitteiden toteutumiset, jne.

Loistavaa päivää!

-Kaitsu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla on pieni yritelmä. Tuon kalastusvälineitä maahan. Päätoimi on kumminkin toinen firma, jossa teen samaa. Yksityinen sekin.

Suurin ongelma on tullaus, nimikkeet ja takuut.

Toiseksi suurin on ALV.

Sitten tulee kaikki verot ja verojen verot ja verojen verojen lisämaksut.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tärkeintä on hoitaa kaikki paperityöt asianmukaisesti.

Kirjanpito ja veroasiat eivät pienyrityksessä ole mitään rakettitiedettä ja verottajalta saa hyviä ohjeita... asiat pystyy hoitamaan itse (kaikille se ei sovi) tai sitten on hankittava hyvä kirjanpitäjä. Jos päädyt kirjanpitäjään niin kysele suosituksia tutuilta, kirjanpitäjiä on todella moneen junaan (kuten on muitakin ammattiryhmiä). Jos päätät hoitaa kirjanpidon sun muun itse niin perehdy asiaan kunnolla ja muista kokoajan että kyseessä on äärimmäisen tärkeä asia.

Yrityskummit ovat hyvä juttu... jos saat jonkun kokeneen konkarin neuvomaan niin vältyt monelta karikolta, mutta muista että kokemus opettaa myös liudan vääriä menettelytapoja... opettele, älä kopioi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hienoa! Jälleen nopeasti vastuksia!

Kyllä, kirjanpidon ulkoistan hyvään paikkaan, johon olen saanut jo kaksi suositusta!

Onko täällä "kokeneita konkareita", joilta voisin oppia käytännön kommervenkkejä?  ;)

Ja meiliin saa "mainostaa" suoraan kai piste lilja at kolumbus piste fi jos verkostoituminen kiinnostaa...

Ja laittakaa ihmeessä lisää kommentteja!

Kiitos!

-Kaitsu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tämä on kuulemma vitsi, mutta totta toinen puoli kumminkin.

Suomessa EI kannata yrittää. Vähänkin jos yrittää ja sattuu vielä onnistumaan, verottaja vie kaiken ja oikeusprosessien jälkeen jää vielä vähän velkaakin. :'(

Ihan noin se ei IRL ole, JOS hoitaa kirjanpidon ja verot vimpan päälle hyvin ja tunnollisesti. Yllättäen - ainakin Stadissa - jopa verottaja oikeasti palvelee ja neuvoo, jos viitsii ja uskaltaa kysyä. Muutos positiiviseen suuntaan on melko tuore, mutta silti totta.

Ellei aio saada aikaan kovin suurta yritystä ja myydä sitä sitten joskus huippuhintaan jollekin sellaista himoitsevalle, kannattaa laittaa myös omat yrittäjävakuutukset kuntoon, EIKÄ kannata säästää vakuutusmaksuissa niin, että ilmoittaa kuukausipalkakseen vaikkapa 500 euroa, koska se eläke sitten joskus jää tuolla todella pieneksi. Kannattaa myös miettiä, mitä sitten tapahtuu, jos menee koipeliini poikki tai joutuu jostakin syystä kuudeksi viikoksi sairaalaan.

Ihan suosiolla kannattaa myös opetella siihen, että laittaa talteen ja järjestykseen kaikki asiakirjat ja kuitit. Niitä on ikävä kaivella pestyjen housujen perstaskusta tai kenkälaatikon pohjalta sitten kun tarve olisi.

Yksi suomalaisten perisynneistä on, että halutaan myydä halvalla paljon. Usein TUOTTAVAMPAA on myydä selvästi vähemmän hyvällä katteella. Excelillä voi helposti katsoa, kuinka paljon enemmän pitää myydä, jos hintaa alentaa 10% ja toisaalta - kuinka paljon pienemmällä määrällä saa saman tuoton, jos hintaa NOSTAA 10%. 8)

Yrittäminen on pahimmoillaan yhtä jatkuvaa helvettiä, mutta parhaimmillaan vaihtelevaa, mielenkiintoista, haastavaa ja jopa palkitsevaa. Toivotaan näitä jälkimmäisiä! :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Yrittäminen on pahimmoillaan yhtä jatkuvaa helvettiä, mutta parhaimmillaan vaihtelevaa, mielenkiintoista, haastavaa ja jopa palkitsevaa. Toivotaan näitä jälkimmäisiä! :thmbup:

Kyllä! ...vaihtelevaa, mielenkiintoista, haastavaa ja jopa palkitsevaa.

Ja jopa tuottavaa! Näitä tässä haetaan!

Hmm...Kaveri teki töitä yrityksessä. Yritys tarjosi yhteistyötä niin, että kaveri tekee nykyään töitä yritykselle toiminimellä ja 2k jää enemmän käteen /kk. Kiinnostaako yrittäjyys... No joo, kyllä!  :laugh:

-Kaitsu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei kannata yrittää työllistää ketään, jos vaan itse selviää kaikista töistä. Se nimittäin on järjettömän kallista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuon työllistämisasian voi todella allekirjoittaa - Suomessa.  :thmbdn: Mikset panisi firmaa Viron rekisteriin? Siellä verottaja ei puutu kuin firmasta kotiutettuihin voittoihin - uudelleen investoitujen voittojen veroprosentti on nolla. 8)

Harjoitat yritystoimintaa missä tahansa - kannattaa muistaa ettei mikään homma ole hoidettu ennen kuin paperityöt on tehty (pätee myös vessassa käyntiin...).  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei kannata yrittää työllistää ketään, jos vaan itse selviää kaikista töistä. Se nimittäin on järjettömän kallista.

Olen samaa mieltä! (eli et Osku pääse minulle hommiin)  Olen ollut yrittäjänä vuodesta 1999 asti, minulla on myös normaali palkkatyö. Kaksi huonoa työpaikkaa vastaa yhtä hyvää ;D

Verottaja on kohdellut minua mielestäni hyvin ja oikeudenmukaisesti . . . . kirjanpitoa ei kannata mielestäni missään tapauksessa yrittää itse tehdä, sen teettäminen kirjanpitäjällä on niin halpaa ja se kirjanpitäjä antaa hyviä neuvoja muutenkin jos niitä siltä kysyy . . . .

Kätevää kun on tuo palkkatyökin niin ei tarvitse huonoina aikoina kyniä sitä yritystä puille paljaille yksityisotoilla :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse en yrittäjä ole, mutta olen seuraillut vierestä vanhempieni yrittäjyyttä parinkymmenen vuoden ajan. Mutsilla on pieni kirjanpitoyritys kotona lisäansioita takaamassa (päivätyön lisäksi) ja sen voin kyllä ihan hyvällä omatunnolla sanoa, että kysykää oikeesti tulevat yrittäjät siltä kirjanpitäjältä kaikkea mahdollista yrittämisestä ja kaikesta siihen liittyvästä. Ainankin meijän mutsi on nimittäin useammankin eri yrityksen pelastanut nopealta lopulta neuvomalla ja välillä vähän ärähtämällä, jossei homma ole toiminut lakien ja asetusten mukaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse olen toiminut vuodesta 1988 yrittäjänä, sekä viimeiset 4 vuotta kahden työn loukussa myös kouluttajana/opettajana.

Eniten kaipaan vapaan yrittämisen ajoilta juurikin sitä oman ajankäytön vapautta, ja vähiten ainaista "epävarmuutta" joka omalla alallani oli kyllä ymmärrettävää, kun työ oli(on) kausiluontoista.

Yksi asia mikä erottaa yrittäjän parhaiten palkansaajasta(toisinaan, mollaamatta palkansaajia), on että pitää olla joustava sekä asiakaslähtöinen. Onnea yrityksellesi, itse haikailen vieläkin toisinaan takaisin kokopäiväiseksi yrittäjäksi, harmi että tämä opetushomma on niin mukavaa ja addiktoivaa ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos jälleen mielipiteistä!

Kun en itse ole vielä täysipäiväisenä yrittäjänä toiminut, niin mitä etuja yrittämisestä on verrattuna palkkatyöhön?

Ja näkökantaa seuraavaan, eli jos ei olisi yrityksiä, ei olisi ehkä työpaikkoja?

On varmasti kaksi eri asiaa, elättää vain itsensä ja rakentaa isompi työpaikkoja tarjoava yritys?

-Kaitsu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen sivutoiminen yrittäjä. Ansio tulee ulkopuolelta mutta pitäähän niitä harrastuksia olla.  ;D Sivutoimiyrittäminen toiminimellä varmistaa, että tietää mitä viikonloppuina tekee!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sivutoimiyrittäminen toiminimellä varmistaa, että tietää mitä viikonloppuina tekee!

Minä varmistan sillä että pysyy ote käytännön maailmaan ja käytännön ongelmiin... mielenterveystyötä ja ammattitaidon ylläpitämistä ja kehittämistä virkamiehelle :)

Aiheesta sen verran vielä että minulla on toistakymmentä vuotta yrittäjäkokemusta ja päivätyössä istun työnantajan puolella pöytää... työtä se kaikki vain on, kummassakaan ei ole mitään erityistä hohtoa tai glamouria.

Varmasti on putki- tai sähkömiehelle tms iso ero olla töissä itsellä tai vieraalla. Suorittavan tason töissä yrittäjänä tulee vastaan iso joukko asioita joita ei tarvitse renkinä miettiä, mutta niille jotka työskentelevät renkinä keskijohdossa tai ylemmässä johdossa yrittäjyys on melko pitkälti sitä samaa kuin työ vieraallekin... sillä erolla että kehityskeskustelut käydään pelin edessä.

Yrittäjyyteen liitetään aivan liian paljon turhaa hypeä tänäpäivänä... toisaalta pelotellaan potentiaalisia yrittäjiä piloille ja toisaalta houkutellaan elinkelvottomia yrittämään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos jälleen mielipiteistä!

Kun en itse ole vielä täysipäiväisenä yrittäjänä toiminut, niin mitä etuja yrittämisestä on verrattuna palkkatyöhön?

Ja näkökantaa seuraavaan, eli jos ei olisi yrityksiä, ei olisi ehkä työpaikkoja?

On varmasti kaksi eri asiaa, elättää vain itsensä ja rakentaa isompi työpaikkoja tarjoava yritys?

-Kaitsu

Itse juuri nyt käytän 90% ajasta lentokoneen suunnitteluun. Joskus piirrän taloja 24/7.

Ei onnistuisi, jos olisin toisella duunissa..tosin tämä luonnosteluvaihe on nyt ohi ja koneeni 18 vuoden idean etsintä on ohi.

Tämä kannatti, jos tästä koneesta kasvaa megamiljoonia tuottava lentokonefirma, muuten tulee persnettoa.

:)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ellei aio saada aikaan kovin suurta yritystä ja myydä sitä sitten joskus huippuhintaan jollekin sellaista himoitsevalle, kannattaa laittaa myös omat yrittäjävakuutukset kuntoon, EIKÄ kannata säästää vakuutusmaksuissa niin, että ilmoittaa kuukausipalkakseen vaikkapa 500 euroa, koska se eläke sitten joskus jää tuolla todella pieneksi. Kannattaa myös miettiä, mitä sitten tapahtuu, jos menee koipeliini poikki tai joutuu jostakin syystä kuudeksi viikoksi sairaalaan.

Jos tarkoitat yrittäjän YEL-vakuutusta, niin siihen ei ilmoitella kuukausipalkkoja vaan lasketaan henkilökohtainen työtulo.

Siitä yrittäjyydestä, jos pitäis lähteä palkkatöihin, niin voisi mennä naru kaulaan.  :laugh:

Yrittäjyys on elämämäntapa, älä laske missään vaiheessa tekemiäsi työtunteja ettei ala v*tuttamaan. Menee öitä, iltoja ja pyhiä (sekä isänpäivä  ;)) töissä mutta palkollisena ei jaksaisi päivääkään enää istua puolet päivästä pilipalipalavereissa suunnittelemassa ja kuuntelemassa pomojen lässytystä miten piti olla valmista jo.

PS. Ai niin, yksi tärkeimmistä asioista unohtui. Yrittäjänä ei tarvitse ruinata pomolta onnistuisiko loman pito silloin ja silloin kuullakseen, että ei onnistu. Senkus lähtee vaan eikä kysele keneltäkään.  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuon työllistämisasian voi todella allekirjoittaa - Suomessa.  :thmbdn: Mikset panisi firmaa Viron rekisteriin? Siellä verottaja ei puutu kuin firmasta kotiutettuihin voittoihin - uudelleen investoitujen voittojen veroprosentti on nolla. 8)

No tuossa vaiheessa kannattaa varmaan jo harkita muuttamista Viroon ja kansalaisuuden hakemista. Itse suhtaudun epäillen näihin vinkkeihin, joissa kaikki pyritään kiertämään ja menemään aina siitä mistä aita on matalin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos tarkoitat yrittäjän YEL-vakuutusta, niin siihen ei ilmoitella kuukausipalkkoja vaan lasketaan henkilökohtainen työtulo.

Ei vaan

YEL-työtulo on arvio yrittäjän työpanoksen arvosta. Se ei siis ole sama kuin yrittäjän verotettava tulo tai yrityksen tuottama voitto. Työtulon tulee vastata sitä palkkaa, joka olisi maksettava, jos yrittäjän työtä tekemään palkattaisiin yhtä ammattitaitoinen työntekijä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siitä yrittäjyydestä, jos pitäis lähteä palkkatöihin, niin voisi mennä naru kaulaan.  :laugh:

Yrittäjyys on elämämäntapa, älä laske missään vaiheessa tekemiäsi työtunteja ettei ala v*tuttamaan. Menee öitä, iltoja ja pyhiä (sekä isänpäivä  ;)) töissä mutta palkollisena ei jaksaisi päivääkään enää istua puolet päivästä pilipalipalavereissa suunnittelemassa ja kuuntelemassa pomojen lässytystä miten piti olla valmista jo.

PS. Ai niin, yksi tärkeimmistä asioista unohtui. Yrittäjänä ei tarvitse ruinata pomolta onnistuisiko loman pito silloin ja silloin kuullakseen, että ei onnistu. Senkus lähtee vaan eikä kysele keneltäkään.  :)

Naulan kantaan! Ja sitten kun voi viela tehda toita missapain maailmaa tahansa, kunhan lappari ja kannykka toimii. Vuosi sitten kasasin 100-sivuisen lehden 16-vuorokauden Aasian risteilylla. Ja paakirjoituksen kirjoitin Air Chinan loungessa Pekingissa, vaimo oikoluki USA:ssa silla aikaa kun istuin koneessa, ja AD taittoi sivun reprokuntoon kun olin vastaanottanut oikoluetun version Helsinkiin saavuttuani...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuli vielä mieleen sellainen etu jota edes demarit ei voi pois viedä, että aika moni yrittäjä saa nauttia monipuolisista töistä.

Tänäänkin aamupäivästä tähän hetkeen olen toiminut yritykseni laskutuksesta vastaavana, toimistotarvikkeista vastaanava, markkinointipäällikkönä, talouspäällikkönä ja kalustosta vastaavana.

Pitäisi vielä tehdä jotain tuottavaa työtäkin ennen kotiinlähtöä. :laugh:

Yrittäjyyden yksi perushommista on se, että menestys riippuu vain ja ainoastaan itsestään. Kaikki avaimet on omissa käsissä ja se jos mikä on kutkuttavan hauska olotila.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tarkemmin en voi paljastaa vielä tässä vaiheessa.  8)

Tuo taisi olla hieman kieliposkessa sanottu, mutta... Suurin ongelma yrittämisen alussa on se, että kukaan ei tiedä, että olet yrittäjä, joka tarjoaa palvelua ja/tai tuotetta. Eli rohkeasti vaan sparraamaan ajatuksia jonkun toisen kanssa. Kunnon sparraus auttaa sinua kehittämään tuotettasi nopeammin vastaaman markkinoiden kysyntää.

Parhaimmillaan yrittäminen on sitä, että saat hyvän korvauksen, pitkät lomat, työniloa ja vain minimaalisen v***tuksen. Jo pelkästään nuo kaksi viimeista tekee hommasta kokeilemisen arvoista.

Mika "ATK -konsultti ja yrittäjä" Koski

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuo taisi olla hieman kieliposkessa sanottu, mutta...

Mika "ATK -konsultti ja yrittäjä" Koski

Moro!

Sen verran voin paljastaa, että yritys voi toimia yhdellä paikkakunnalla, tai jos/kun rahoitus järjestyy (itseltä ei löydy tällä hetkellä velkaa ;D ), niin mahdollisuus on vaikka laittaa "pulju" suurimpiin kaupunkeihin koko suomessa.  ::)

Toki varasuunitelmiakin on A4:sen verran!  :thmbup:

Yrittäjyyden etuja palkkatyöheön verrattuna vielä kaipailen?

Mukavaa päivää!

-Kaitsu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään