Jaakko Kuusisto

Vinkkejä pakkotilanteisiin

21 viestiä aiheessa

Ajattelin tämän korvaavan kuppilatiiman. Ei korvaa, mutta on hyvänä lisänä.

 

Jospa laittaisimme tänne hyviä vinkkejä pulmatilanteita varten.

 

Itse aloitan seuraavalla vinkillä:

 

Kun olet Cessnalla  finaalissa ja moottori sammuu bensapulaan.,

Kallista konetta, jolloin käyttämättä jäävän polttoaineen avulla saat muutaman minuutin lisää toiminta-aikaa.

Sama pätee isompiin esim. vesikoneisiin. Käytä kallistuksen yläpuolista tankkia.

 

 

Lähetän kohta toisen vinkin. :thmbup:

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toinen vinkki:

Kun käytät seoslämmitystä pitkään ja laitat seoslämmön kylmälle, niin moottori ei ota täysiä tehoja.

Ilmanputsarin pitää imusykäykset puhtaana jäästä.

Siinä auttaa seoslämpövivun remppaaminen, kunnes ilmanputsari puhdistuu jäästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kolmas vinkki:

 

kun koneeseesi tulee täydellinen sähköhäiriö, soita kännykälläsi ko. lennonjohtoon.

Nuo numerot kannattaa taltioida ja etsiä pikavalinnalla.

Tuollainen 10 Eken handsFree on hyvä tuohon tarkoituksee. Sellainen jossa on mikki keskellä johtoa. niissä on todella hyvä hälykompensointi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kolmas vinkki:

 

kun koneeseesi tulee täydellinen sähköhäiriö, soita kännykälläsi ko. lennonjohtoon.

Nuo numerot kannattaa taltioida ja etsiä pikavalinnalla.

Tuollainen 10 Eken handsFree on hyvä tuohon tarkoituksee. Sellainen jossa on mikki keskellä johtoa. niissä on todella hyvä hälykompensointi.

 

Juu, tallennettu on! Kännystä on iloa silloinkin, kun radion tangentti jumittaa pohjaan: lähettää ensin sokeana ilmoituksen radiohäikästä, ilmoittaa aikomukset, sulkee radion (jottei blokkaa koko jaksoa) ja soittelee torniin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen joskus kuullut, että Cessnan ovi on auennut kesken lennon ja kartat kadonneet taivaalle oven raosta.

Karttoja kannattaa säilyttää sivutaskussa tai klipsulla kiinni esim mittaritaulussa tms. Sylistä ne häipyvät hämmästyttävän nopeasti, kuulemma. ;)

 

Polttoainepulaan voisi varautua jo ennen lentoa tankkaamalla aina maksimimäärn huomioiden painot. Jaska taisi tämän jo aikaisemmin todeta.

-M-

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Isommassa Piper-merkkisessä laitteessa aukesi vahingossa oven lukitus kesken lennon. Käsikirja neuvoo hidastamaan vauhtia hidaslentoon, minkä lisäksi eri ilmastointi/raitisilmaluukut kannattaa sulkea. Kun nopeus hidastuu tarpeeksi, oven sulkeminen onnistuu. On kokeiltu, toimii varmaan muissakin koneissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielestäni paras keino tuon raolleen menneen oven sulkemiseksi on VÄLILASKU.

 

Siellä on aikaa ja mahdollisuus tutkia onko esim. mekanismi pettänyt  :thmbup:

 

jk.  :) kiva kun muutkin tulivat "langalle" :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nappasin tuolta uutisosiosta kirjoittamani vinkin, koskien tilannetta jossa kierroksia jää isosti päälle laskuun tullessa.

 

Voi hirttää eri asentoon, kun välitysvipu nuljahtaa tai vääntyy.

 

Oppilaani ei saanut laskussa tehoja alle 1700 RPM, silloin voi pienentää tehoja sytytyskytkimellä tai seosvivulla.

 

Ennenvanhaa oli moottoreissa isot tyhjäkäyntikierrokset, joten rullauksen aikana pätkittiin sytytystä. Tästä johtuu osaltaan se paukkuva ja röpeltävä ääni todella vanhoissa lentsikoissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistelen, että joissain moottorityypeissä on ollut jopa käytäntönä pitää maassa kaasu auki ja säädellä rullaustehoa seosvivulla?

Itse en ole tätä käytäntöä tosin lukenut inkään koneen POH:sta.

Joka tapauksessa, tehoa voi säätää useammallakin tavalla, jos tarvetta esiintyy.

 

Yksi ohje on, että jos on hätätilanne, niin älä hätäile. Sinulla ei ole silloin aikaa vääriin päätöksiin ja niiden korjaamiseen. Tee siksi hyviä päätöksiä vaikka se veisi vähän enemmän aikaa.

 

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika moni hyvä ohje täällä noudattaa myös sääntöä: "Hätätilanne kannattaa korjata etukäteen." :)

 

Mitä enemmän hoitaa asioita hyvällä ajalla etukäteen, sitä vähemmän jää säädettävää, sitten kun aikaa ei ole.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli tuosta ovien aukeamisesta mieleen, että myös tavaratilan luukut ovat tahtoneet silloin tällöin aueta kuuleman mukaan. Minulle ei ole niin käynyt, mutta parissa kesnassa on ollut kyllä luvattoman heikosti pitävä lukko, jota on sitten pitänyt asiantuntevan henkilöitymän korjata. Joka tapauksessa, kannattaa varmistaa erityisellä huolellisuudella luukun olevan varmasti suljettu, ja jos siinä on avaimella lukittava lukko, käyttää myös sitä. Luukun sulkeminen kun on lennolla kutakuinkin vaikeaa, ellei mahdotonta.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo löytynee varmaan aika monen koneen tarkastuslistalta ulkopuolisen tarkastuksen kohdalta. Ainakin olisi syytä. Ruuma oksentaa varmaan aika tehokkaasti tavarat pihalle jos ovi aukeaa, ainakin kevyemmät. Tuliaisviinat saattaa pysyä kyydissä jos ei kanttaile liikaa :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löytyy kyllä, mutta kaikki ne, jotka tekevät koneen ulkopuolisen tarkastuksen joka kerran lista kädessä, nostakoot vapaaksi jäävän hanskansa pystyyn.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen joskus kuullut, että Cessnan ovi on auennut kesken lennon ja kartat kadonneet taivaalle oven raosta.

 

Kerran on meillä auennut C172:n ovi kesken kuvauslennon. Se on aika villi tunne, kun yhtäkkiä ovi aukeaa nokan edestä, kun itse tihrustat juuri sen oven ikkunasta toista konetta kameralla ikkunankarmiin kameraa nojaten :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Haalarinsääressä vetskaritaskuja ja oikealla koivella vanha ilmavoimien polvikansio, johon koottu laminoituja listoja sun muita. Vasemman jalan polvilevyn klipseistä voi puuska oven auetessa ehkä nykäistä paperit myötäänsä, mutta muu pysyy kyydissä. Kynänkin voi fiksata kumpparinpätkällä.

 

Tosin vielä ei onneksi ole h.koht. kokemusta avointen ovien lentopäivästä. Ekoilla yksinlennoilla meinasi kerran jäädä oikea ovi lukitsematta, mutta lista pelasti - jälleen!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosin vielä ei onneksi ole h.koht. kokemusta avointen ovien lentopäivästä. Ekoilla yksinlennoilla meinasi kerran jäädä oikea ovi lukitsematta, mutta lista pelasti - jälleen!

 

Mulla oli avoimien ovien päivä välitarkkarilla viime keväänä ennen ekaa sooloa. 152:n ovi aukesi kesken lentoonlähdön. Kamat pysyivät kyllä koneessa sisällä, vähän se ovi siinä lepatteli kevätillassa. Minä selittelemään häpeissäni, että "kyllä mä sen tarkastin :-[". Vieressä istunut ope sanoi, että niin varmaan tarkastitkin, mutta runko antaa joskus lentoonlähdössä sen verran periksi, että ovi aukeaa. Sen jälkeen ope totesi, että antaa lepattaa, lennetään me nyt vaan tätä konetta, sen oven ehtii sulkemaan sitten vähän myöhemmin ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulla on kerran jäänyt purjekoneen kuomu lukitsematta, lähtötohinoissa unohtui laittaa salpa lukitusasentoon, mutta ei se kuomu kuitenkaan auennut lennon aikana vaan huomasin vasta maassa laskun jälkeen, että hitto kuomu ei ollut lukossa. Onneksi kävi noin hyvin, ettei kuomu auennut kesken lennon, olisi voinut olla aika hämmentävä tilanne ilmassa jos kuomu olisi lävähtänyt auki, sittemmin olen kiinnittänyt erityistä huomiota kuomun lukitukseen lennolle lähdettäessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Äskeistä omaa kirjoitustani ja sitä kautta lukuisia lennonopettajia lainaten:

 

Tuossahan taitaa olla se kaikkein tärkein ohje myös pakkotilanteisiin.

 

...lennetään me nyt vaan tätä konetta

 

Tuli vaan mieleen tuosta Ollin yllä olevasta vastauksesta, että voisi olla hämmentävä tilanne kun kuomu aukeaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moikka

 

Tuosta kuomun/oven lukituksesta. Useat ovat näköjään menneet ns. vipuun. Meillä tämä vanha kaiken kokenut hinauslentäjä antoi hyvän neuvon, pätee myös purjekoneen laskuteline vipuun. Kun luulet lukinneesi oven tai panneesi telineen alas, osoita sormellasi vivun asentoa kuvaavaa symbolia, koneesta pitäisi löytyä ne. Siitä voi todeta, onko valittu asento oikea.

Tietenkin tämä oppitunti tuli yhden mahalaskun ja yhden ovi ei lukossa lennon jälkeen.  :)

Taas kun ollaan tukevasti maassa, me ollaan tosi viisaita. Mutta kun maavaikutus lakkaa, järjestämme on hävinnyt rohkea kolmannes ;D

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään