Mikko Autio

Miten brieffata kyytiläisiä

45 viestiä aiheessa

Tässä kohta on PPL(A) suoritettuna, ja jossain vaihees tulee perheenjäsenet ja kaverit kyytiläisiksi.

 

Niin kysynkin Teiltä, mistä asioista kannattaa matkustajia brieffata ?

Omaan mieleen tuli;

 

- Radiosta kun tulee puhetta ei puhuta päälle

- Ohjaimiin ei kosketa

- Päälliköllä ylin valta koneessa

- Opastaa ovien avaus jne

- Pelastusliivit päällä lennon ajan (jos mennään merten yli)

 

Mitä muita tärkeitä huomioon otettavia seikkoja ?  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

-katse on hyvä pitää ulos etusektoriin niin saa käsityksen koneen liikkeistä, eikä tule paha olo

-kun radioliikenne koskee omaa konetta niin kohotan etusormea ja katson matkustajiin

-sen teroittaminen, ettei matkustajien jalat ole polkimien alla tms, vaan mieluummin kevyesti polkimilla

-lantiovyö tiukkaan, ettei irtoa penkistä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä kohta on PPL(A) suoritettuna, ja jossain vaihees tulee perheenjäsenet ja kaverit kyytiläisiksi.

 

Niin kysynkin Teiltä, mistä asioista kannattaa matkustajia brieffata ?

Omaan mieleen tuli;

 

- Radiosta kun tulee puhetta ei puhuta päälle

- Ohjaimiin ei kosketa

- Päälliköllä ylin valta koneessa

- Opastaa ovien avaus jne

- Pelastusliivit päällä lennon ajan (jos mennään merten yli)

 

Mitä muita tärkeitä huomioon otettavia seikkoja ?  :)

 

Hyviä vinkkejä saat:

 

-kun moottori käy maassa, ei konetta saa lähestyä mistään suunnasta.

-kun moottori käy, niin potkuria ei näe = siis sitä vaaraa ei tajuta, kun eivät näe.

-koneeseen mennään vain takasektorista

-naisille on korostettava, että käsilaukkujen paikka ei ole jalkojen välissä lattialla, vaan tavaratilassa

-turvalaitteiden pikaopastus ja sijainnin neuvonta

-ovien lukkojen avaaminen myös näytettävä

 

Lennon jälkeen ei kentällä juosta päättömästi, eikä mennä minkään lentokoneen keulan ohitse, käy tai ei.

Kuljetaan tiiviissä ryhmässä, pilotin käsipuolessa  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

-kun moottori käy, niin potkuria ei näe = siis sitä vaaraa ei tajuta, kun eivät näe.

-koneeseen mennään vain takasektorista

 

 

Ja helikopteria ei koskaan lähestytä / poistuta takasektorista/iin  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve!

 

Onnittelut PPL pahvin johdosta! Sama juttu pian edessä itsellänikin ja olen suunnitellut tekeväni A4:selle briefauksen kyytiläisille luettavaksi ennen lentoa!

 

1. Hyviä vinkkejä oli jo aiemmin tuossa ja lisään siihen että, alkoholin nauttimista edeltävänä iltana ei suositella, varsinkaan jos lento onheti aamusella. Ja lennolle lähdettäessä NOLLA linja! Tarvittaessa voin puhalluttaa alkometriin, jos epäilyksiä on!

 

2. Ja tupakointi asia tulee ottaa esille ajoissa!

 

3. Jos on pitkä legi, niin vettä ja vaikka energia patukka mukaan.

 

4. Myös pahoinvoinnin mahdollisuudesta kyytiläisellä on hyvä kertoa etukäteen, mitä tehdä jos näin tapahtuu. (Hyperventilaatio yms.)

 

5. Myös lenttoonlähtö brieffaus on hyvä tehdä. Ja kertoa, mitä tapahtuu/tehdään, jos esim. moottori-, tai sähköpalo lennolla yllättää. Konehan lentää vielä lentää kuitenkin...

 

Joissain radioissa intercom ei toimi, kun tangentti on painettuna.

 

Tämä on minun mielestä tärkeä asia, johon toivon tänne paljon kommentteja ja kannanottoja!

 

TURVALLISTA LENTOA KAIKILLE!  :thmbup:

 

-Kaitsu

 

PS. Jos olet tottunut lentämään toisen lentäjän kanssa ja sitten lennät sen jälkeen kyytiläisen kanssa, niin oikealla istuva ei taatusti vastaa "right side check", eikä ehkä osaa katsoa onko finaalissa tulossa konetta laskuun. Varmistu aina itse maa ja ilmatilan vapaus.  :thmbup:

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onnittelut PPL pahvin johdosta! Sama juttu pian edessä itsellänikin ja olen suunnitellut tekeväni A4:selle briefauksen kyytiläisille luettavaksi ennen lentoa!

 

 

Kiitoksia ! Ja samoin sinnepäin onnittelut! 

Sama idea on ollut, että A4:selle tiedot jota näyttää + mahdollisesti kertoa tarkemmin.

 

Kiitoksia jo vinkeistä  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka itsellä ei tuota PPL:ää ole niin monien näiden ohjeiden lisäksi olen pyrkinyt noudattamaan sitä että Malmin tornin alueella suu aukeaa vain todellisessa asiassa, tällöin lentäjä saa keskittyä lentämiseen ja radion kuunteluun. Lisäksi olen ylimääräisenä silmäparina ympäristön havainnoinnissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksi hyvä brieffaus on vaikkapa tarkistuslistoja lukiessa kertoa äänee mikä on tämä vipu, ja mitä se tekee. Samoin ilmassa/maassa (vaikkapa koekäytön yhteydessä) voi näyttää pääasiat kuinka konetta lennettään ja miten radiot toimii yms. Infoa myös Mayday x 3 kutsusta. Kaikki tämä siksi, että jos itseltään lähtee taju, tai muuten vain on kyvytön kommunikoimaan (saatikka ohjaamaan), niin edes jollain on hajua kuinka härrykkää lennetään :thmbup:

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tein männävuonna A4-lapun "Matkustajaohje", jota olen lyönyt mukaantulijoille kouraan hyvissä ajoin ennen lentoa. Juuri noita samoja se sisältää, sekä myös lohdun sanoja, että plaania voi aina pakottavista syistä muuttaa (mutta käykää ny kuitenkin kevennyksellä ennen lentoa :) ). Olen huomannut, että tuommoinen puolen tunnin paikalliskeikka on ensikertalaiselle matkustajalle sopiva suupala ja pilotin rauhallinen lentokäsiala, sekä selostus, mitä ollaan tekemässä helpottaa jännitystä.

 

Suosittelen kiristämättömiä mukavia vaatteita ja kylmään aikaan kaulan sekä päänsuojaa, jos jostain raosta vähän sattuisi puhaltelemaan; aurinkosäällä toki myös tummat lasit ovat poikaa. Pelottelematta tulipalovaaralla puollan lämpimästi luonnonkuitukamppehia!

 

Matkustaja tuo mukanaan kiusauksen "näyttää, miten kone liikahtaa". Tässä on pidettävä järki ja itsehillintä mukana potenssiin kaksi!! Pelkästään matkustajan mukanaolo tuo tilanteeseen uutta haastavuutta, joka helposti johtaa pikku unohduksiin. Vähän kun vielä pannaan kukkoilunhalua nokkiin, niin harmeja voi olla luvassa...

 

Kannattaa ainakin itselleen kerrata päällikön vastuut ja vakuutukset. Niistähän täällä on juteltu täälläkin:

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,79641.msg934072.html#msg934072

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensimmäiseksi pyydän laittamaan käsipuhelimet kiinni tai off-line -tilaan

Selostan matkustajille vähintään toimenpiteet pakkolaskussa:

- vöiden kiristäminen ja avaaminen. Tarkastan että jokainen osaa sen tehdä.

- briefaan lyhyesti mitä mahdollisesti tapahtuu pakkolaskussa, lähinnä sen että intercom voi mennä pois päältä

- neuvon pakkolaskuasennon ja näytän miten päätä kannattaa suojata käsillä sekä kehoitan ottamaan terävät esineet pois taskuista

- näytän, miten ovat aukeavat lukituksestaan ja avataan ja mitä sitten tehdään jos ovia ei kaikista huolimatta saada auki

- kerron missä sammutin on ja miten se saadaan irti telineestään sekä miten sitä käytetään

- kerron missä ensiapulaukku on

- mainitsen, että liikuntakyvyttömät ja tajuntansa menettäneet kanssamatkustajat on evakuoitava koneesta tulipalovaaran takia

 

Pahoinvointiin taipuvaisille annan ohjeen

- syömään ennen lennolle lähtöä

- istua rentona

- katsomaan kauas horisonttiin jos alkaa tulla paha olo

- neuvon miten raitisilmasuutin toimii

- esittelen oksennuspussien sijainnin

- pyydän kertomaan jos pahoinvointi alkaa lennolla

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edellä on jo esitetty varsin hyviä asioita. Lisäisin vielä hieman.

 

Itselläni on tapana että yritän selostaa mitä olen tekemässä ja miksi. Esimerkiksi ohjaimien kokeilut ja magneettojen kokeilu.  Ideana on että oudossa ympäristössä oleva matkustaja saisi koko ajan tietoa mikä tapahtuu, ja myös osoittaa että ohjaaja toimii selkeiden proseduurien mukaisesti. Myös yritän mahdollisuuksien mukaan selostaa mitä seuraavaksi tulee tapahtumaan. "Nyt on kaikki tarkistukset käyty läpi, olemme valmiit. Seuraavaksi pyydän tornilta lähtölupaa. Lähtökiidossa otamme ensin xx km/h mittariin jonka jälkeen aloitetan nousu, ja nousussa hetken päästä sitten laipat sisään".

Ideana on että tämä rauhoittaa matkustajaa, jota kenties hieman jännittää.

 

Tapanani on myös pyytää matkustajaa tähystämään ja ilmoittamaan muista mahdollisista koneista. Asiantuntijat kertovat että on hyvä jos matkustajallakin on lennolla jotain tekemistä, ja tähystys on eräs keino. Matkalennolla voi antaa matkustajan seurata lennon etenemistä kartalla ikäänkuin varmistuksena, vaikka vastuu suunnistamisesta on tietenkin aina koneen päälliköllä. Tämän kanssa pitää myös käyttää harkintaa, kokematon ei välttämättä onnistu ollenkaan yhdistämään karttakuvaa ja maastoa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksi hyvä brieffaus on vaikkapa tarkistuslistoja lukiessa kertoa äänee mikä on tämä vipu, ja mitä se tekee. Samoin ilmassa/maassa (vaikkapa koekäytön yhteydessä) voi näyttää pääasiat kuinka konetta lennettään ja miten radiot toimii yms. Infoa myös Mayday x 3 kutsusta. Kaikki tämä siksi, että jos itseltään lähtee taju, tai muuten vain on kyvytön kommunikoimaan (saatikka ohjaamaan), niin edes jollain on hajua kuinka härrykkää lennetään :thmbup:

 

Ville

Onhan se ihan hyvä näyttää matkustajille kaikki, miten mikäkin toimii ja miten konetta lennetään, mutta tuskinpa siitä on kuitenkaan hirveästi hyötyä siinä tilanteessa jossa lentäjä menettää toimintakykynsä. Tuollaisessa hätätilanteessa ensikertalaisella matkustajalla voisi varmasti olla todella vaikeaa muistaa yhdestäkään koneen toimintaan vaikuttavista asioista yhtään mitään saati, että ensikertalaisella tai muuten vain kokemattomalla matkustajalla voisi olla mitään mahdollisuuksia tuoda kone turvallisesti alas ko.tilanteessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

On tullut istuttua kyytiläisena oikealla jakkaralla jokunen kerta. Yksi tärkeä on mielestäni jäänyt pois (tai en huomannut). Penkin lukituksen tarkastaminen ennen lähtökiihdytystä. Ei ole varmaan kivaa lentäjälle, kun kaveri vieressä syöksähtää taaksepäin ja vaistonomaisesti tarrautuu ohjain-yokeen kiinni... Ja muutenkaan ei sovi istua siten, että rajoittaa ohjainten liikettä

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toi on ainakin minun lentämissäni koneissa ennen lentoonlähtöä-tarkastuslistan ensimmäisiä kohtia, eli istuinvyöt kiinni, ovet kiinni ja lukittu, penkit lukittuneena. Samoin ohjaimien testaus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan se ihan hyvä näyttää matkustajille kaikki, miten mikäkin toimii ja miten konetta lennetään, mutta tuskinpa siitä on kuitenkaan hirveästi hyötyä siinä tilanteessa jossa lentäjä menettää toimintakykynsä. Tuollaisessa hätätilanteessa ensikertalaisella matkustajalla voisi varmasti olla todella vaikeaa muistaa yhdestäkään koneen toimintaan vaikuttavista asioista yhtään mitään saati, että ensikertalaisella tai muuten vain kokemattomalla matkustajalla voisi olla mitään mahdollisuuksia tuoda kone turvallisesti alas ko.tilanteessa.

 

Moro!

 

Kyytiläisen on hyvä (osata) tietää, miten kone pidetään ainakin ilmassa ja miten radio toimii, jos vaikka se taju sieltä edes pätkien palailee pilotille.

Ei hän se varmasti mene niin kuin elokuvissa, mutta lisää ehkä hitusen mahdollisuuksia välttyä syöksy-laskulta.  :thmbup:

 

-Kaitsu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiedä tuosta lentokoulutuksen antamisesta matkustajille silleen enemmissä määrin tuoreella PPL lupakirjalla, mistä vilpittömät onnittelut :thmbup:

Itse olen ottanut tavaksi kaiken muun brieffaamisen lisäksi vielä runupin jälkeen ennen radalle menoa itse tarkastaa kokeilemalla vöistä, että jokaisella on vyöt kiinni. Sama juttu tarkastetaan myös ennen laskua tehtävässä listassa. Siis silloin kun kyydissä on täysin ummikkoja tai muuten tuntemattomia suuruuksia. Älkää kysykö, mistä opin....

Kaiken kaikkiaan, aika hyviä ohjeita on jo tullut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Listan luen aina ääneen em. syistä ja kerron, että siellä on sitten pari kohtaa, jotka kyytiläinenkin kuittaa - tsekkaan, että myös kokeilee ja kuittaa ääneen :) Vyöshow harjoitellaan ennen kuin itse menen koneeseen. 

 

Ääneen puhuminen on hyväksi sikälikin, että samalla varmistaa itselleenkin oikeiden proseduurien muistamiset.

 

Kannattaa muistaa esitellä vähän konetyypin ominaisuuksia etukäteen. Kun lennätän ultralla porukkaa, joudun joskus vastaamaan kysymykseen, mikä on tuo uhkaava VAROITUS TÄMÄ ON TYYPPIHYVÄKSYMÄTÖN...-kilpi ohjaamossa. Samoin ytimekäs lähtökiito ja ahnas alkunousu ovat saaneet joskus kiljahduksia aikaan :)

 

Sitä vanhaa kunnon psykologisilmää kannattaa käyttää, kun valitsee ja briiffaa kyytiläisiä  :thmbup:

 

Lapsia aloin lennätellä vasta, kun opin tuntemaan tyypilliset matkustajareaktiot ja noudatan asiassa tarkkaa harkintaa. Tyttärentyttäret tietenkin ovat jo 8-v. ilmailuneitejä, joten heidän kanssaan kaikki on mennyt todella tyylikkäästi. Aloitimme laskukierroslentämisestä, jonka voi nopeasti keskeyttää tilanteen niin vaatiessa - sitäpaitsi läpärit ovat mielenkiintoisia.

 

Vanhimmat kyytiläiset ovat olleet fiksuja kasikymppisiä ja heidän luilleen on paraiten sopinut tyven puolen tunnin paikalliskilluttelu lähialueen edustalla.

 

Sitten on nuoremmalta väeltä tullut toivomusta hieman "reippaammasta" lentämisestä. Siihen totean asiallisesti, mitä ko. konetyypillä saa tehdä ja mitä ei. Sitten voidaan käydä Degerin ulkopuolella kokemassa normaalit suorat sakkaukset, sivuluisua ja jyrkkäkaartoa, joista tuon viimeisen karhunsyleily yleensä täyttää tuntemustoivomukset. Mitään mahanmyllerrystä en kuitenkaan ikinä halua tuottaa, vaan kysyn kohdittain, miltä maistuu ja tuntuu - ja selostan tietty, mitä seuraavaksi tehdään. Yksi makea ohjelmanumero on maaliinlasku, joka toki markkinoidaan "pakkolaskuharjoituksena". Pilotille nämä liikehdinnät ovat hyödyllistä käsittelytreenausta.

 

On hyvä muistaa, että jo jännitys ja pikku maatermiikki voivat olla kokemattomalle vatsalle liikaa. Eikä tietenkään ketään koskaan pakolla koneeseen "hääälä nyttoo vässykkä, eksä uskalla!" Jos jollakulla on kiinnostusta, mutta myös lentopelkoa, voidaan aluksi tehdä pieni rullauskeikka kaikkine kuivaharjotteluineen ja tsekkauksineen. Yhden kerran on käynyt niin, että kyydittävä on todennut rullauskokemuksen riittäneen ja silloin olen kertonut arvostavani ja kunnioittavani hänen vastuullista päätöstään.

 

Aijuu:

 

Etanolille altistuneita en ota kyytiin. Eri asia on sitten jälkeenpäin - kun kirjat on täytetty - "lentää baaritiskillä" keikka kaikkine hienoine vivahteineen uudestaan ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On tullut istuttua kyytiläisena oikealla jakkaralla jokunen kerta. Yksi tärkeä on mielestäni jäänyt pois (tai en huomannut). Penkin lukituksen tarkastaminen ennen lähtökiihdytystä. Ei ole varmaan kivaa lentäjälle, kun kaveri vieressä syöksähtää taaksepäin ja vaistonomaisesti tarrautuu ohjain-yokeen kiinni... Ja muutenkaan ei sovi istua siten, että rajoittaa ohjainten liikettä

 

Minä olin kerran kyydissä, kun kuskille kävi noin. Enkä ollut edes ainut tämän palstan vakiojäsenistä... Kuitenkin tilanne oli se, että meitä oli kolme lupakirjallista ja yksi lupakirjaton koneessa. Tämä viime mainittu sattui juuri sillä legillä istumaan perämiehen paikalla eikä valittaen osannut tehdä mitään. Onneksi ei päästy alkukiihdytystä pidemmälle, niin tuli vain sadantonnin vahingot ja vielä markka-aikaan.

 

Tästä viisastuneena tapaan sekä ravistella penkin lukitusta viime toimina ennen lähtökiihdytystä että pyrkiä sijoittamaan edes jonkinlaista lentotaitoa hankkineen kaiffarin kaksoisohjaimien taakse, jos se suinkin on mahdollista. Lentämään opettaminen taitaa rajoittua lennonopettajien toimivaltuuksiin, joten sitä en menisi suoranaisesti suosittelemaan. Riippunee myös aika lailla kyytiläisten lähtötasosta, kuinka paljon lentsikasta ja lennonvalmisteluista on tarpeen kertoa. Aivan turhaa on mielestäni selittää noviisille yhtään mitään muuta kuin vyöt, ovet, pullo ja laukku. Siinä on ihan kylliksi muistamista. Onneksi meillä ei ole kesnassa virkalakkia eikä palokirvestä  ;)

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan se ihan hyvä näyttää matkustajille kaikki, miten mikäkin toimii ja miten konetta lennetään, mutta tuskinpa siitä on kuitenkaan hirveästi hyötyä siinä tilanteessa jossa lentäjä menettää toimintakykynsä. Tuollaisessa hätätilanteessa ensikertalaisella matkustajalla voisi varmasti olla todella vaikeaa muistaa yhdestäkään koneen toimintaan vaikuttavista asioista yhtään mitään saati, että ensikertalaisella tai muuten vain kokemattomalla matkustajalla voisi olla mitään mahdollisuuksia tuoda kone turvallisesti alas ko.tilanteessa.

 

Mielipiteitä on monia :) Omasta mielestäni on parempi pelata varman päälle, kuin arvuutella etukäteen, että "muistaakohan tuo yhtään mitä olen sanonut koneen lentämisestä", jos lentäjän inkapasitaatio tulee.

 

Mietippä itsesi tilanteeseen: Pilotti kuukahtaa jostain syystä. Sinulle ei ole koskaan kerrottu mitä tapahtuu kun työnnät ohjainsauvasta tai liikuttelet sitä mustaa vipua. Etkä tiedä lentämisestä yhtään mitään. Istut vain kyydissä. Mitä teet? Alat tietysti panikoimaan ja luulet että koko kone räjähtää (kielellinen vertauskuva :)) kun liikutat sitä mustaa vipua. Panikoit lisää. Olet ihan yksin siellä ilmassa (vieläpä niin korkealla että melkein huimaa), ihan oudossa vempeleessä josta et tiedä hölkäsen pöläystä. Panikoit ehkä vielä kerran, ja se voi jäädä viimeiseksi paniikiksi...

 

Sama tilanne, mutta tiedät suunnilleen (sinulla on edes sellainen mielikuva) ettei kone räjähdä kun liikuttelet sitä mustaa vipua. Eihän se räjähtänyt silloinkaan kun lentoonlähtö tehtiin. Itseluottamus on ihan eri tasolla, jos matkustajalla on edes mitään käsitystä miten kone toimii. Ja se valtava paniikin tunne, yksin siellä ilmassa, ei välttämättä tule niin helposti. Silloin voi ehkä ajatella hieman järkevämminkin...

 

Toinen juttu onkin sitten laskuvarjohyppääjät. Ne kyllä pystyvät liukenemaan nopeastikin koneesta, jos jotain tulee..Ja he tietävät lentämisestä edes jotain (kun ei niillä näytä muuta tekemistä aina olevan kun seurata pilotin toimia, ja piereskellä, ja syödä pilotin namit, ja nalkuttaa koko ajan linjoista, ja... :P  :laugh:).

 

Minä ainakin opin asioita, jos joku niitä minulle opettaa/näyttää.

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannatan Villen menetelmää. Rauhallnen ja huolellinen kippari saa matkustajatkin rauhoittumaan.

Herkkä matkustaja saattaa tietysti säikkyä kipparin ennakoidessa pakkolaskua ja kertoessa menetelmistä. Tässä kannattaa mainita, että briefaus on normaali käytäntö ja vaikka viitata siihen lentoemojen aerobickiin ennen lähtöä...

 

Kannattaa miettiä etukäteen tarkasti tuo itse pakkotilanteessa breifaus. Ohjaajanhan on ensisijaisesti lennettävä konetta, briefattava matkustajat ja lennonjohto.

Lähestyttäessä kerrotaan avun hankkimisesta, esimerkiksi osoitetaan talo tai tie, josta apua on mahdollisesti saatavissa

ja esim. Cessnassa kerrotaan, että ovenkahva on nostettava pystyasentoon hieman ennen kosketusta. Samoin korujen, silmälasien ym. poistaminen ja pakkolaskuasento. Sijainti on kerrottava mahdollisimman tarkasti, jos matkustajat joutuvat soittamaan apua matkapuhelimella.

Laskun jälkeen kippari saattaa olla tajuton, joten tuon em. avun löytämiseksi on hyvä kertoa, että, kun kaikki on evakuoitu koneesta suunta avun luokse otetaan koneen maastoon tekemistä jäljistä = laskusuunnasta. Konehan on saattanut pyörähtää mihin asentoon tahansa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Enpä ole tullut ajatelleeksi tuollaista reaktiota, siis että kyytiläinen kiskaisee ratista jos penkki liikahtaa taakse. Aika jäätävä tilanne, nopeus menee heti. Täytyykin tosiaan muistuttaa kyytiläisiä siitä, että rattiin ei tartuta vaikka penkki liikkuisi. Ei mennyt hukkaan tämäkään keskustelu. Virtuaalinen kuppilatiimakin voi olla hyödyllistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kannattaa miettiä etukäteen tarkasti tuo itse pakkotilanteessa breifaus. Ohjaajanhan on ensisijaisesti lennettävä konetta, briefattava matkustajat ja lennonjohto.

 

 

Tämän vuoksi kannattaa painottaa ennen lentoa tehtävää briefausta. Yllättävän monesti kyytiläiset hätkähtävät sitä, mutta yhtä lailla rauhoittuvat kun muistuttaa siitä että sama asia tehdään liikennekoneissa. Eikä kukaan tee silti siitä johtopäätöstä, että juuri tällä lennolla tapahtuu jotakin kamalaa tai että kone olisi lentokelvoton/vaarallinen.

 

Koska pienkoneilla käytettävät matkalentokorkeudet ovat liikennekoneita pienempiä (kaikki tapahtuu yleensä nopeammin) ja koska keskivertokessna on pienehkö sisätiloiltaan, vaadin esimerkiksi kynien poistamista rintataskuista ennen lähtöä. Jos matalalla tapahtuu jotakin, ei kaikiin toimenpiteisiin aika ja tila riitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi vaan

 

Jouni toikin ajatukseni varsin tyhjentävästi esille. Ainoa minkä lisäisin on, että näyttäisin koneen paperit, varsinkin vakuutuskirjan ja siinä mainittavan istuinpaikkavakuutussumman. Lennolle tulisi briefata myös itsensä asenteella, jos jotain menee pieleen, tällöin luultavammin muistaa kertoa kaikki nuo Jounin mainitsemat asiat. Sain kerran nimittäin asentaa vyöt takaisin, koska kyytiläinen avasi täpinöissään vyönsä kiristyssoljista, vaikka olin näyttänyt hänelle asian. Mitenkähän olisi käynyt pakkotilanteessa.

Monen tekee varmaan mieli houkutella kavereita mukaan lentämään. Tämä on varmaan ihan jees, kunhan muistaa sanonnan: kun taito ei riitä, turha intokaan ei ole hyväksi.

HS

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisään vielä listaan:

- Jos koneessa on CAPS tai BRS, niin sen käyttö pitää opastaa matkustajalle. Mikäli pilotti menettää tajuntansa tms. inkapasitoituu niin että ei voi jatkaa lentämistä, matkustajan tehtävä on vetää kahvasta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisään vielä listaan:

- Jos koneessa on CAPS tai BRS, niin sen käyttö pitää opastaa matkustajalle. Mikäli pilotti menettää tajuntansa tms. inkapasitoituu niin että ei voi jatkaa lentämistä, matkustajan tehtävä on vetää kahvasta.

 

 

S e l e v ä  ;) 

Heittoistuimenkin käyttö kannattaa opettaa, jos koneessa on sellanen.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään