Tumi Hämäläinen

Liberoflap?

10 viestiä aiheessa

Boeing 777:ssa on eräänlainen pikkulaippa tuossa isompien välissä moottorin kohdalla. Erityisen hyvin se ja sen toiminta näkyy tämän linkin pikkukuvista ylärivin oikeanpuoleisesta videoklipistä: 

 

http://player.vindicosuite.com/Player/Airliners/Release/PopupPlayer_1.0/?playlistId=56&siteId=747&adRotation=AIRLINERS_CDE_ROS&query=Boeing%20777%20200%20-%20Various%20Airlines%20by%20Takao%20Yamashita

 

Mikä tuon pikkulaipan, joka seilaa ihan miten sattuu, tehtävä on? Onko se ikäänkuin libero jalisjoukkueessa? Saa tehdä mitä huvittaa? Tulee ihan mieleen Kake Randelinin hitti "Hervoton remmi"... ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se toimii ohjauspintana, yhdessä siiven spoilereiden kanssa (onko triplassa siiven kärjessä liikkuvaa ohjauspintaa?). Samanmoinen löytyy myös 747:sta. Se laskeutuu hieman alaspäin, kun laippaa laitetaan lisää. Muuten se on linjassa siiven kanssa, ja kääntyy sen mukaan miten pilotti / autopilotti haluaa konetta kääntää.

 

EDIT_ Tässä sen toiminta näkyy vähän paremmin: http://www.flightlevel350.com/Aircraft_Boeing_777-200-Airline_British_Airways_Aviation_Video-6963.html, tässä näkyy hiukan kuinka se työntyy alaspäin kun laippaa lisätään: http://www.flightlevel350.com/Aircraft_Boeing_777-200-Airline_American_Airlines_Aviation_Video-9877.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, tuossa Oton videossa "apulaipan" toiminta oli paljon rauhallisempi kuin minun linkissäni. Siinä se heilui kuin heikkopäinen, ilman minkäänlaista havaittavaa logiikkaa muiden laippojen tai ohjainpintojen kanssa.

 

Tietääkö kukaan mikä sen virallinen nimitys on ja mikä sen toimintaperiaate virallisesti on? Otto on varmaan ihan liki oikeaa asiaa, mutta löytyykö muutakin tietoa, näkökulmia, faktaa? 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö tuosta lapusta ole käytetty joskus nimitystä high-speed aileron? Toimii suurilla nopeuksilla siivekkeenä ja liikkuu laippojen/spoilereiden mukana laskussa. MD-11:sta taitaa myös löytyä vastaava lappu.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin on. Tosiaan Boeingilla puhutaan flaperoneista, mutta isoissa busseissa käytetään vain ominaisuudesta nimitystä "aileron droop".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö tuosta lapusta ole käytetty joskus nimitystä high-speed aileron?

 

Näin juuri. Korkeammilla nopeuksilla toimii ainoana "aileronina", jolloin siiven kärjessä oleva aileron aiheuttaisi jo liian suuria voimia (?)/ aerodynamiikka ei pelaisi aivan niinkuin alemmilla nopeuksilla.

Tuttu jo monesta vanhemmastakin ilma-aluksesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ah, ja nyt siis tiedän, että Libero on myös laippa sen lisäksi, että on vaippa ;D

 

Eikös muuten fbw-koneilla yleensäkin ole taipumusta lepatella höyheniään näennäisen levottomasti?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös muuten fbw-koneilla yleensäkin ole taipumusta lepatella höyheniään näennäisen levottomasti?

 

Riippuu koneesta... joissakin lepattaminen on suunniteltu ominaisuus, joissakin enemmän tai vähemmän vahingossa syntynyt ominaisuus.

 

Optimisti voi ajatella että kaikissa koneissa lepattaminen on vain suunniteltua ditheriä, jolla toimilaitteet pidetään poissa lepokitkan tai stick-slipin alueelta :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään