Nils Rostedt

Ryanairin 737 teki pakkolaskun Roomassa lintutörmäyksen jälkeen 10.11.

15 viestiä aiheessa

Lähestymässä ollut 737-800 kone törmäsi lintuparveen, jolloin toiseen moottoriin tuli häiriö. Ohjaaja päätti tehdä ylösvedon mutta silloin toinenkin moottori yskähti. Pakkolasku suoraan eteen kiitotielle, kova kosketus ja vasen laskuteline tuli siivestä läpi. 2+3 luokkaantunutta, yhteensä yli 160 matkustajaa.

 

http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/europe/7719716.stm

 

EDIT: Ryanairin verkkosivulta löytyy kuva josta näkee että lintuosumia on kymmenittäin:  http://www.ryanair.com/site/notices/images/aircraftFR4102.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noissa lentoyhtiöuutisissa ei pysy hullukaan mukana joten mielestäni ihan jees, että tällaisista edes kohtalaisen merkittävistä tapahtumista tehdään oma topicki..

 

Juuri näin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen usein ihmetellyt kun aina korostetaan että lintuparveenkin törmäämisen jälkeen lentäminen jatkuu turvallisesti kentälle paluun muodossa.  Mutta kun kaksimoottorinen törmää ISOON lintuparveen niin että molemmat pannut pimenevät, entäs sitten??  No nyt näimme mitä sitten; olisi kyl voinut käydä pahemminkin jos keli olisi ollut huonompi ja pimeä ja näkyvyys esim CATIII laskun luokkaa;puhumattakaan voimakkaasta puuskaisesta crosswind-kelistä.

 

Onko olemassa tapauksia jossa molemmat motit pimeiksi birdstriken jälkeen ja pahempaa jälkeä sitten kuin nyt tällä 738:lla?

Taitaa olla hyvin harvinaista tämä mutta nyt nähtii että voi sattua.  Entäs kun tulee rotaatiovaiheessa tai sen jälkeen linnnut turbiineihin ja molemmat pannut pimeiksi??  Siinä taitaa olla aika vähän tehtävissä, kuten SAS mädärillä 1991 joulunpyhinä kun siivistä irronneet jääät sammuttivat molemmat myllyt ja kippari löysi vahingossa peltoaukean jonne onnistui rysäyttämään suht koht kasassa.

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen usein ihmetellyt kun aina korostetaan että lintuparveenkin törmäämisen jälkeen lentäminen jatkuu turvallisesti kentälle paluun muodossa.  Mutta kun kaksimoottorinen törmää ISOON lintuparveen niin että molemmat pannut pimenevät, entäs sitten??  No nyt näimme mitä sitten; olisi kyl voinut käydä pahemminkin jos keli olisi ollut huonompi ja pimeä ja näkyvyys esim CATIII laskun luokkaa;puhumattakaan voimakkaasta puuskaisesta crosswind-kelistä.

 

Onko olemassa tapauksia jossa molemmat motit pimeiksi birdstriken jälkeen ja pahempaa jälkeä sitten kuin nyt tällä 738:lla?

Taitaa olla hyvin harvinaista tämä mutta nyt nähtii että voi sattua.  Entäs kun tulee rotaatiovaiheessa tai sen jälkeen linnnut turbiineihin ja molemmat pannut pimeiksi??  Siinä taitaa olla aika vähän tehtävissä, kuten SAS mädärillä 1991 joulunpyhinä kun siivistä irronneet jääät sammuttivat molemmat myllyt ja kippari löysi vahingossa peltoaukean jonne onnistui rysäyttämään suht koht kasassa.

Jukka

 

Jep...

 

Onneksi ei käynyt tuon pahemmin.

Toisaalta jos kelejä ajattelee niin ainakin kovassa tuulessa linnutkin pysyvät mieluummin maissa.

 

Ja nyt ei kasoa ollut varmaan mielettömiä määriä tankeissa jäljellä, joten sekin auttoi onnelliseen lopputulokseen.

 

-jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen usein ihmetellyt kun aina korostetaan että lintuparveenkin törmäämisen jälkeen lentäminen jatkuu turvallisesti kentälle paluun muodossa.  Mutta kun kaksimoottorinen törmää ISOON lintuparveen niin että molemmat pannut pimenevät, entäs sitten??  No nyt näimme mitä sitten; olisi kyl voinut käydä pahemminkin jos keli olisi ollut huonompi ja pimeä ja näkyvyys esim CATIII laskun luokkaa;puhumattakaan voimakkaasta puuskaisesta crosswind-kelistä.

 

Onko olemassa tapauksia jossa molemmat motit pimeiksi birdstriken jälkeen ja pahempaa jälkeä sitten kuin nyt tällä 738:lla?

Taitaa olla hyvin harvinaista tämä mutta nyt nähtii että voi sattua.  Entäs kun tulee rotaatiovaiheessa tai sen jälkeen linnnut turbiineihin ja molemmat pannut pimeiksi??  Siinä taitaa olla aika vähän tehtävissä, kuten SAS mädärillä 1991 joulunpyhinä kun siivistä irronneet jääät sammuttivat molemmat myllyt ja kippari löysi vahingossa peltoaukean jonne onnistui rysäyttämään suht koht kasassa.

Jukka

 

Milanossa meni muistaakseni vuonna 2003 siihen aikaan maan ainoa Learjet-45 mäkeen lentoonlähdössä sattuneen lintutörmäyksen vuoksi. Koettivat päästä takaisin kentälle, mutta lähestyminen epäonnistui ja kone törmäsi varastorakennukseen lähellä kenttää. :(

 

Lisäksi, Floridassa muutama vuosi sitten Cessna Citation X-merkkinen liikesuihku koki samanlaisen lintutörmäyksen lentoolähdössä, mutta siinä tilanteessa kone saatiin ehjänä (poislukien moottorit tietty) takaisin maan kamaralle. :thmbup:

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole tainnut olla montaa sekunttia aikaa miettiä mitä tehdä, kun ainut toimiva moottori piiputtaa kesken ylösvedon. Mikäli tulkitsin noita kuvia oikein kone on pysähtynyt vastakkaisen kiitotie kosketuskohdan viivoitukselle joten kone lienee istunut melkolailla kiitotien loppupäähän olettaen, että se pysähtyy melko nopeasti tossa kunnossa ja roomassa ilmeisesti on kohtuu pitkät kiitotiet. Ymmärtääkseni aika rohkea ja hyvä suoritus erittäin vaikeassa tilanteessa. :thmbup:

 

Kai

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen usein ihmetellyt kun aina korostetaan että lintuparveenkin törmäämisen jälkeen lentäminen jatkuu turvallisesti kentälle paluun muodossa.  Mutta kun kaksimoottorinen törmää ISOON lintuparveen niin että molemmat pannut pimenevät, entäs sitten??  No nyt näimme mitä sitten; olisi kyl voinut käydä pahemminkin jos keli olisi ollut huonompi ja pimeä ja näkyvyys esim CATIII laskun luokkaa;puhumattakaan voimakkaasta puuskaisesta crosswind-kelistä.

 

Onko olemassa tapauksia jossa molemmat motit pimeiksi birdstriken jälkeen ja pahempaa jälkeä sitten kuin nyt tällä 738:lla?

Taitaa olla hyvin harvinaista tämä mutta nyt nähtii että voi sattua.  Entäs kun tulee rotaatiovaiheessa tai sen jälkeen linnnut turbiineihin ja molemmat pannut pimeiksi??  Siinä taitaa olla aika vähän tehtävissä, kuten SAS mädärillä 1991 joulunpyhinä kun siivistä irronneet jääät sammuttivat molemmat myllyt ja kippari löysi vahingossa peltoaukean jonne onnistui rysäyttämään suht koht kasassa.

Jukka

 

Kyllähän noita on sattunut, onneksi ihmisuhreilta on viime vuosina vältytty siviilikoneissa. Kenties siksi että nykyään lintutörmäykset on huomioitu sekä moottorien että lentokoneiden suunnittelussa. Tässä pieni otos:  

 

The greatest loss of life directly linked to a bird strike was on October 4, 1960, when Eastern Air Lines Flight 375, a Lockheed L-188 Electra flying from Boston, flew through a flock of common starlings during take off, damaging all four engines. The plane crashed shortly after take-off into Boston harbor, with 62 fatalities. Subsequently, minimum bird ingestion standards for jet engines were developed by the FAA.

 

In the summer of 2007 Delta Air Lines suffered an incident in Rome, Italy, as one of its B-767 aircraft, on takeoff, ingested yellow legged gulls into both engines. Although the aircraft returned to Rome safely, both engines were damaged and had to be changed. United Air Lines suffered a twin engine bird ingestion by a B-767 on departure from Chicago's O'Hare Field in the spring of 2007. One engine caught fire and bird remains were found in the other engine.

 

15 July 1996; Belgian Air Force Lockheed C-130; Eindhoven, Netherlands: The aircraft struck a flock of birds during approach and crashed short of the runway. All four crew members and 30 of the 37 passengers were killed.

 

22 September 1995; U.S. Air Force E-3 AWACS; Elmendorf AFB, Alaska: During takeoff as the aircraft was passing rotation speed, the aircraft struck about three dozen geese, ingesting at least three into engine two and at least one into engine one. The aircraft was unable to maintain controlled flight and crashed in a forest about 1 mile (1.6 km) beyond the runway. All 24 occupants were killed.

 

Tässä Ryanairin tapauksessa koneeseen osui nettitietojen mukaan yli 200 lintua, mikä taitaa olla yli suunnittelussa käytettyjen enimmäisarvojen.

 

EDIT:

 

Tämäkin kuuluu joukkoon, ilmeisesti pahin viime vuosina siviilikoneelle sattunut tapaus.

 

15 September 1988: During take-off, just past VR, at a speed of 146 knots, an Ethiopian Airlines B737-260 collided with a flock of pigeons (Columba Guinea). Both engines ingested a number of birds, which resulted in a rise in engine temperature on climbout and the engines backfiring at 100-200 feet. The crew made a right turn to return to airport with the EGT readings at the top extreme. On base leg at 7100 feet amsl with 190 knots, both Pratt & Whitney JT8D-17A engines backfired & flamed out. A wheels-up crash-landing was made. The aircraft caught fire. There were 35 fatalities out of a total of 104 souls onboard.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Äkkiseltään kuulostaa hieman kummalliselle lähteä tekemään ylösvetoa tossa tilanteessa. Joku tarkoitus sillä on varmaan ollut, olettaen, että päätös tehtiin törmäyksen jälkeen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Äkkiseltään kuulostaa hieman kummalliselle lähteä tekemään ylösvetoa tossa tilanteessa. Joku tarkoitus sillä on varmaan ollut, olettaen, että päätös tehtiin törmäyksen jälkeen.

 

Jep, samaa ihmetellään muissakin foorumeissa. Eräs selitys on että ensimmäisen moottorihäiriön jälkeen 200 ft korkeudessa kone ei ollut enää "stabilized approach" tilassa, esim. kampeamisen takia, jolloin proseduurien mukaan on tehtävä ylösveto. Juuri samalla hetkellä kuitenkin toinenkin moottori sammui ja ei ollut enää vaihtoehtoja.

Keskustelua käydäänkin nyt siitä, onko tuo yleisohje "tee aina ylösveto jos lähestyminen menee pieleen" oikea lintutörmäys-tapauksessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään