Kari Lumppio

Venäläinen tiedustelulennokki ja kuvia sotaharjoituksesta

10 viestiä aiheessa

Hei!

 

Alla linkki, jossa on kuvia venäläisten ja valkovenäläisten yhteisestä ilmasotaharjoituksesta lokakuussa 2008:

http://www.airforce.ru/show/osen2008/index.htm

 

(osoitteen voi syöttää myös esim. translate.google.com :n niin saattaa jopa ymmärtääkin jotain, itsekin tein niin)

 

Tässä kuvassa on taustalla varsin vinkeä lentimäpeli:

http://www.airforce.ru/show/osen2008/BELARUS--Belarussian_Presid01.jpg

 

Ihankuin joku purjekone-zwilling. Ainakin tämä vasemmanpuoleinen puomi näyttää kovasti purjekoneen rungolta. Keskellä sitten ilmeisesti jotain tiedusteluroinaa, moottori jne rungontapaisessa. Tommosiahan voitaisiin tehdä vaikka täällä kotosuomessakin, onhan meillä PIK-20 tietotaitoa. Tosin sellaiseslla ei sitten passaisi ajaa sateeseen.

 

Tietääkö joku enemmän mikä tämä venäläinen/valkovenäläinen laite on? Ilmeisesti kuitenkin lentävä eikä mikää mock-up.

 

Kari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saattaa olla israelilaisen Aerostar TUAV:n muunnos. Venäjähän osti niitä jo 2004 ja ulkomuoto on kovasti samantapainen silloisen mallin kanssa. Venäläisillä on toki omiakin propellilennokkeja (Lutchin Tipchak ym.).

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei!

 

Tuon venäläisen "lennokin" siivessä on laipat, joten Jantar se ei ole. Se puomi näyttää kaikkein eniten LAK-12 Lietuva-purjekoneen rungolta ja saman koneen siiveltä. Runko kapenee ohjaamon takana tikuksi nopeasti 70-luvun tyyliin ja keula näyttäisi olevan LAK:n tapaan terävä. Telinekin on samassa kohtaa kun LAK:lla. En löytänyt kuvaa samasta kuvakulmasta, mutta verratkaapa esim. tätä LAK-12 kuvaa:

http://www.streckenflug.at/fotos/details.php?image_id=247

 

LAK-koneita tehtiin ja tehdään Liettuassa. En usko, että Venäjällä on muotteja ko. koneesta, joten ehkä puomien aihiot on otettu DOSAAF:n laivastosta? Ainakin Virossa DOSAAF:lla oli LAK-12 -koneita. Tuo lennokkihökötys on muuten suuri! LAK-12 kärkiväli on yli 20 m ja tuossa on vielä keskisiipi lisäksi -> kärkiväli on luokkaa 25-26 m? Moottori näyttäisi mäntämoottorilta (?) , joten kovin korkealle tuolla monsterilla ei päästä. Siipiaerodynamiikan pohjalta potentiaalia kyllä luulisi olevan. Ensi veikkaus on, että konetta käytettään ns. operatiivisen syvyyden tiedusteluun - joku parikymmentä kilometriä tai enemmän rajalta/rintamalta - eikä taktiseen tiedusteluun.

 

Venäläisellä uav.ru -sivustolta en löytänyt kuvaa samanlaisesta härvelistä ("fotoalbom" http://uav.ru/picofday.php ). Aerostar se ei ole, jo kokoero on huomattava.

 

Se viiksivallu siinä edessä on muuten Valkovenäjän presidentti.

 

tv.

Kari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei!

 

Tuon venäläisen "lennokin" siivessä on laipat, joten Jantar se ei ole. Se puomi näyttää kaikkein eniten LAK-12 Lietuva-purjekoneen rungolta ja saman koneen siiveltä. Runko kapenee ohjaamon takana tikuksi nopeasti 70-luvun tyyliin ja keula näyttäisi olevan LAK:n tapaan terävä. Telinekin on samassa kohtaa kun LAK:lla. En löytänyt kuvaa samasta kuvakulmasta, mutta verratkaapa esim. tätä LAK-12 kuvaa:

http://www.streckenflug.at/fotos/details.php?image_id=247

 

LAK-koneita tehtiin ja tehdään Liettuassa. En usko, että Venäjällä on muotteja ko. koneesta, joten ehkä puomien aihiot on otettu DOSAAF:n laivastosta? Ainakin Virossa DOSAAF:lla oli LAK-12 -koneita. Tuo lennokkihökötys on muuten suuri! LAK-12 kärkiväli on yli 20 m ja tuossa on vielä keskisiipi lisäksi -> kärkiväli on luokkaa 25-26 m? Moottori näyttäisi mäntämoottorilta (?) , joten kovin korkealle tuolla monsterilla ei päästä. Siipiaerodynamiikan pohjalta potentiaalia kyllä luulisi olevan. Ensi veikkaus on, että konetta käytettään ns. operatiivisen syvyyden tiedusteluun - joku parikymmentä kilometriä tai enemmän rajalta/rintamalta - eikä taktiseen tiedusteluun.

 

Venäläisellä uav.ru -sivustolta en löytänyt kuvaa samanlaisesta härvelistä ("fotoalbom" http://uav.ru/picofday.php ). Aerostar se ei ole, jo kokoero on huomattava.

 

Se viiksivallu siinä edessä on muuten Valkovenäjän presidentti.

 

tv.

Kari

 

Totta tuhiset! Mielessä oli avoimen luokan Jantar jossa on laipat mutta siinähän laippojen ja siiven välissä ei ole rakoa vaan siiven yläpuoli taipuu mukana. Enemmän lennokki näyttää kyllä Lietuvalta, niitähän on suuria määriä laitettu lentokieltoon joten ovat hyviä aihioita tuollaiseen eikä maksa paljoa. SUIO:n simu on tehty samasta värkistä:http://www.urheiluilmailuopisto.fi/simu/vanhat_kuvat.htm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

... Tuo lennokkihökötys on muuten suuri! LAK-12 kärkiväli on yli 20 m ja tuossa on vielä keskisiipi lisäksi -> kärkiväli on luokkaa 25-26 m?

 

Oletin kärkivälin paljon pienemmäksi. Olen aina ollut huono arvioimaan koneen kärkiväliä telellä otetusta kuvasta, jossa siivet eivät näy kärkeen asti ja mitään ruohonkortta pitempää vertailukohtaa ei koneen vieressä ole. Aerostariksi en konetta väittänytkään, mutta yritin lähteä liikkeelle jostain tunnetusta Venäjän armeijan kalustosta, joka muistuttaa kuvan laitetta. Aerostaria a) on ostettu Venäjälle ja b) sen vanhoissa malleissa on samoja muotoja kuin kuvan koneessa. Siitä "Aerostarin muunnos". Purjekonehypoteesi on mielenkiintoinen enkä yhtään ihmettelisi, vaikka se pitäisi paikkansa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään