Sami Virkkula

Air Finland aikoo lomauttaa yli puolet henkilökunnastaan

62 viestiä aiheessa

 

Lentoyhtiö Air Finland syyttää lentäjien päivän lakkoa talvikautensa pilaamisesta. Yhtiö lomauttaa sen takia suuren osan henkilöstöstään.

http://www.taloussanomat.fi/liikenne/2008/11/13/air-finland-paivan-lakko-pilasi-talvikauden/200829487/139

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nuo ovat kinkkisiä juttuja nuo lakot ja varsinkin keskellä neuvotteluja.

Silloin duunari kusee usein helposti omaan nilkkaansa.

 

Täytyy sen duunarinkin ajatella mistä se raha taloon tulee ja tehdä työnsä kunnolla. Kyllä jokainen työnantaja maksaa mielellään luotettavalla ja osaavalle henkilökunnalleen ihan käypää liksaa. Sanon "mielellään", koska silloin homma toimii.

 

Aikoinaan tekivät Walcon tehtailla kuvaputkia. Susia tuli alussa tonnikaupalla. Yritimme ostaa nuo isot lasikasat pois. Eipä tuo käynyt duunareille, uhkasivat lakolla jos tehdas myy ne.

Lakkoilivat sitten muun syyn takia ja tehdas lopetettiin KANNATTAMATTOMANA ;)

 

Kyllä Suomessa löytyy töitä tekevälle ja palkkakin saadaan kohdalleen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuusiston Jaakolta pakko kysyä, että kun nyt Air Finland laittaa porukan lomalle firman puolesta, niin olisiko mielestäsi syytä Air Finladissa lähteä MariMekkoon käymään?

 

Kun Finnair ilmotti irtisanomisista, palkkojen jäädyttämisistä ym niin olit kovasti Finnairin päättäjiä passittamassa MariMekkoon opintomatkalle.

 

Kannattaisi Finnairin päättäjien käydä ekskursiolla MariMekossa. Siellä pistettiin yläkerta uhalle ja tuotanto säilytettiin entisin sovituin ehdoin.

Yläkerran väelle tuli paniikki ja myivät heti ennätystuloksen. Nyt oli hyvä toimittaa sovitut tilaukset, kun tuotanto pelasi.

 

Tuossa olisi vinkkiä Finnairille, jos osaavat ottaa opiksi ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuusiston Jaakolta pakko kysyä, että kun nyt Air Finland laittaa porukan lomalle firman puolesta, niin olisiko mielestäsi syytä Air Finladissa lähteä MariMekkoon käymään?

 

Kun Finnair ilmotti irtisanomisista, palkkojen jäädyttämisistä ym niin olit kovasti Finnairin päättäjiä passittamassa MariMekkoon opintomatkalle.

 

 

 

Mietihän vähän syitä ja seurauksia. Äläkä ala uhota " met vaatimme".

Tuossa Air Finlandin tapauksessa ilmoitti firman johto, mistä vaikeudet alkoivat. Valgenikos?

 

   Air Finlandin oli todella vaikeata saada pitkiä soppareita, jos työntekijät ovat lakossa samaan aikaan, varsinkin kesken neuvottelujen.

Porukka kusi omaan taskuunsa  ;D

 

Finnairin päättäjät ovat ihan oma kastinsa. ;D

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Air Finlandin oli todella vaikeata saada pitkiä soppareita, jos työntekijät ovat lakossa samaan aikaan, varsinkin kesken neuvottelujen.

Porukka kusi omaan taskuunsa ;D

 

 

Jos tämä väite pitää paikkaansa niin toinen alan erikoispiirre on, että pitkistä sopimuksista sovitaan kun spot-markkinassa konsanaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aikoinaan tekivät Walcon tehtailla kuvaputkia. Susia tuli alussa tonnikaupalla. Yritimme ostaa nuo isot lasikasat pois. Eipä tuo käynyt duunareille, uhkasivat lakolla jos tehdas myy ne.

Lakkoilivat sitten muun syyn takia ja tehdas lopetettiin KANNATTAMATTOMANA ;)

 

Walcon originaaliongelma oli todellisuudessa se, että tuotantolaitoksen ilmastointi oli suunniteltu päin Prinkkalaa! :(

 

Ilmassa leijui miljoonittain pikkuriikkisiä partikkeleita, jotka sopivasti hakeutuivat niihin kuvaputkiin heti kun se fluorisoiva pinta oli saatu niihin. Sinne menivät ja siihen jäivät aiheuttamaan kuvaan ikiomia pieniä asteriskejaan = putki hylkyyn = säpäleiksi. :o

 

Tilanne olisi voitu välttää käyttämällä riittävästi kiertoilmaa ja tehokkaita ionisoivia sähkösuodattimia - vaan kun ei älytty käyttää. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän yksi syy ole se ettei lomailijat enää halunneet lentää lomailemaan pompuilla,palvelut ostettiin yhtiöiltä joilla ei ole välilaskuja.Ja tietääkseni Air Finlandilla ei ole edes aikomusta hankkia laajarunkoalustoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän yksi syy ole se ettei lomailijat enää halunneet lentää lomailemaan pompuilla,palvelut ostettiin yhtiöiltä joilla ei ole välilaskuja.Ja tietääkseni Air Finlandilla ei ole edes aikomusta hankkia laajarunkoalustoa.

 

Kyllähän tuolla lennetään pompuilla edelleen samoilla reiteillä joilla viime talvenakin pomppuiltiin Air Finlandin siivin. Nyt ne reitit hoitaa Finnair.

 

Tämä siis Suomen tilanne. Muista Air Finlandin hoitamista reiteistä Ruotsista, Tanskasta, Virosta jne ei tietoa miten ne hoidetaan tänä talvena.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän tuolla lennetään pompuilla edelleen samoilla reiteillä joilla viime talvenakin pomppuiltiin Air Finlandin siivin. Nyt ne reitit hoitaa Finnair.

 

Tämä siis Suomen tilanne. Muista Air Finlandin hoitamista reiteistä Ruotsista, Tanskasta, Virosta jne ei tietoa miten ne hoidetaan tänä talvena.

Esimerkiksi Domina travelin kaikki Phuketin lennot ovat laajarungolla (air europa)Finnairin tilauksena,viimevuonna lensi Air Finlandilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vain Helsingistä Thaimaahan lähtevillä on vaihtoehtona välilaskuton tai välilaskullinen. Maakunnista kaikki lennot Thaimaahan on välilaskullisia ja niitä(kin) Air Finland lensi viime talvena plus sitten muista maista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ennenkuin kaikki Air Finlandin työntekijät nuijitaan maanrakoon ahneina paskiaisina, haluaisin jonkun ottavan huomioon yhtiön henkilokunnan huiman vaihtuvuuden. Miksi niin "erinomaisen työpaikan" saanut lentäjä ja lentoemäntä vaihtaa toiseen yhtiöön??? (Allekirjoittanut mukaanlukien, huom. jo ENNEN lakkoa) En koskaan halua puhua pahaa entisistä työnantajistani, mutta haluan muistuttaa etta asioilla on MONTA eri näkökulmaa, ja nyt julkisuuteen on saatu vain kovin yksipuolinen kuva tapahtumista...  :thmbdn:

 

Edit: lisätty ääkköset

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnmatkojen edustaja antaa Air Finlandin johdolle käytännössä aseet antaa tämmöinen lausunto julkisuuteen. Jos lakko todella oli syy menetettyyn sopimukseen, on se lähinnä onneton yhteensattuma. Tosiasiassa harvalla alalla työntekijäpuoli käy työnantajalta kysymässä, että koskakohan mahdollisesti sopisi lakkoilla... Eipä työnantajakaan yleensä paljon kysele, koska sopeuttamistoimet työntekijöiden mielestä pitäisi tehdä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ennenkuin kaikki Air Finlandin tyontekijat nuijitaan maanrakoon ahneina paskiaisina, haluaisin jonkun ottavan huomioon yhtion henkilokunnan huiman vaihtuvuuden. Miksi niin "erinomaisen tyopaikan" saanut lentaja ja lentoemanta vaihtaa toiseen yhtioon??? (Allekirjoittanut mukaanlukien, huom. jo ENNEN lakkoa) En koskaan halua puhua pahaa entisista tyonantajistani, mutta haluan muistuttaa etta asioilla on MONTA eri nakokulmaa, ja nyt julkisuuteen on saatu vain kovin yksipuolinen kuva tapahtumista...  :thmbdn:

 

Tuon, alla olevan,  uutisen voi lukea ihan uudelleen ja miettiä miksi mentii laittomaan lakkoon = kustiin omaan taskuun.

 

Finnmatkojen edustajan mukaan eivät uskaltaneet jatkaa Air Finlandin asiakkaana laittoman lakon vuoksi:

Juttu alkaa 3:10 kohdalta:

http://www.nelonen.fi/videot/uutislahetykset/default.asp?video=6274&c=3

 

Kysyit Jukka

Miksi niin "erinomaisen tyopaikan" saanut lentaja ja lentoemanta vaihtaa toiseen yhtioon???

 

Vastaan tuohon;

Siksi, koska ruoho näytti vihreämmältä aidan toisella puolella. ;D

 

Ihan oikea syy on. = Ollaan otettu häpeämättömästi  lentokokemusta AFI:lla ja nyt täytetään isomman yhtiön lento-kokemusvaatimukset.

Silloin hypitään firmasta toiseen. :thmbdn:

Silloin täytyisi huomioida virkaikälista = senioriteettilista. Alokas lentää pois heti ensimmäisen talousalamäen iskiessä.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuon, alla olevan,  uutisen voi lukea ihan uudelleen ja miettiä miksi mentii laittomaan lakkoon = kustiin omaan taskuun.

 

Finnmatkojen edustajan mukaan eivät uskaltaneet jatkaa Air Finlandin asiakkaana laittoman lakon vuoksi:

Juttu alkaa 3:10 kohdalta:

http://www.nelonen.fi/videot/uutislahetykset/default.asp?video=6274&c=3

 

Kysyit Jukka

Miksi niin "erinomaisen tyopaikan" saanut lentaja ja lentoemanta vaihtaa toiseen yhtioon???

 

Vastaan tuohon;

Siksi, koska ruoho näytti vihreämmältä aidan toisella puolella. ;D

 

Ihan oikea syy on. = Ollaan otettu häpeämättömästi  lentokokemusta AFI:lla ja nyt täytetään isomman yhtiön lento-kokemusvaatimukset.

Silloin hypitään firmasta toiseen. :thmbdn:

Silloin täytyisi huomioida virkaikälista = senioriteettilista. Alokas lentää pois heti ensimmäisen talousalamäen iskiessä.

 

 

 

 

Se nyt normaalia alalla kuin alalla, että pienestä aloitetaan ja isompaan pyritään. Toki jos pieni pitää työntekijät tyytyväisenä, ei ne niin helposti lähde pois.

ps. Ajat ovat muuttuneet, meinneiltä vuosikymmeniltä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuon, alla olevan,  uutisen voi lukea ihan uudelleen ja miettiä miksi mentii laittomaan lakkoon = kustiin omaan taskuun.

 

Finnmatkojen edustajan mukaan eivät uskaltaneet jatkaa Air Finlandin asiakkaana laittoman lakon vuoksi:

Juttu alkaa 3:10 kohdalta:

http://www.nelonen.fi/videot/uutislahetykset/default.asp?video=6274&c=3

 

Kysyit Jukka

Miksi niin "erinomaisen tyopaikan" saanut lentaja ja lentoemanta vaihtaa toiseen yhtioon???

 

Vastaan tuohon;

Siksi, koska ruoho näytti vihreämmältä aidan toisella puolella. ;D

 

Ihan oikea syy on. = Ollaan otettu häpeämättömästi lentokokemusta AFI:lla ja nyt täytetään isomman yhtiön lento-kokemusvaatimukset.

Silloin hypitään firmasta toiseen. :thmbdn:

Silloin täytyisi huomioida virkaikälista = senioriteettilista. Alokas lentää pois heti ensimmäisen talousalamäen iskiessä.

 

 

 

 

Jaakko, kun tunnut olevan asioista perillä niin kerrotko maallikolle mitä arvoa asianosaisille tai näiden yritysten asiakkaille syntyy kun näitä asioita puidaan valtakunnan median välityksellä.

 

Kohtuullisen valistuneena kuluttajana tiedän nyt, että Air Finland on todellakin syytä kiertää kaukaa. Jupakan perusteella kyseessä on täysin arvaamaton pikkufirma, joka voi pilata lomani ihan milloin vain. Yhtiön henkilökunta on lisäksi epäluotettavaa sekä vastuuttoman ahnetta ja mikä pahinta mielivaltaista joukkoa. Varmaan on parempi lentää jatkossakin muilla lentoyhtiöillä.

 

Finmatkat puolestaan pelkää tehneensä huonoja alihankintasopimuksia ja lupaa ettei jatkossa enää niin käy. En harrasta sopulimatkoja enkä luultavasti aio, mutta kehottaisin kaikkia näin tekeviä valitsemaan yhtiöitä, jotka keskittyvät asiakkaidensa tarpeiden tyydyttämiseen eikä osallistumaan tällaisiin omituisiin tapahtumasarjoihin.

 

Ammattiliitot sensijaan tekevät sitä mistä niille jäsenet maksavat. Fiksu yritys pärjää niidenkin kanssa tavalla tai toisella - lähtökohtaisesti ilman julkisuutta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysyit Jukka

Miksi niin "erinomaisen tyopaikan" saanut lentaja ja lentoemanta vaihtaa toiseen yhtioon???

 

Vastaan tuohon;

Siksi, koska ruoho näytti vihreämmältä aidan toisella puolella. ;D

 

Ihan oikea syy on. = Ollaan otettu häpeämättömästi  lentokokemusta AFI:lla ja nyt täytetään isomman yhtiön lento-kokemusvaatimukset.

Silloin hypitään firmasta toiseen. :thmbdn:

Silloin täytyisi huomioida virkaikälista = senioriteettilista. Alokas lentää pois heti ensimmäisen talousalamäen iskiessä.

 

 

 

 

Kyllä, olen syyllistynyt "häpeämättömään" lentokokemuksen kartuttamiseen ja täytinkin sitten isomman yhtiön kokemusvaatimukset. Kertoisitko vielä selvyyden vuoksi kuinka monta vuotta enemmän minun olisi pitanyt tehdä töitä selvästi vaatimattomimilla palkoilla, työehdoilla ja eduilla kuin mitä minulla nykyisin on? Vai onko mielestäsi niin, että kun yhtiö otti minut armollisesti töihin niin minun pitäisi olla siitä ikuisesti kiitollinen? Kiitos että kerroit myös senioriteettilistasta, kukaan meistä poislähteneistä ei varmaankaan ikinä ajatellut moista...  :laugh:

 

Jaska, asioilla on monta eri puolta, se mitä sinä pidät häpeämättömänä ja jotenkin tuomittavana, tulkitaan toisaalla kehityksenä ja terveenä kunnianhimona. Joidenkin mielestä myös sellaista tarvitaan tässä maailmassa. Koska loppujen lopuksi: me kaikki emme voi lentää pikku Cessnalla koko ikäämme... ;D ;D ;D

 

Edit: lisätty ääkköset

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kylla, olen syyllistynyt "hapeamattomaan" lentokokemuksen kartuttamiseen ja taytinkin sitten isomman yhtion kokemusvaatimukset. Kertoisitko viela selvyyden vuoksi kuinka monta vuotta enemman minun olisi pitanyt tehda toita selvasti vaatimattomimilla palkoilla, tyoehdoilla ja eduilla kuin mita minulla nykyisin on? Vai onko mielestasi niin, etta kun yhtio otti minut armollisesti toihin niin minun pitaisi olla siita ikuisesti kiitollinen? Kiitos etta kerroit myos senioriteettilistasta, kukaan meista poislahteneista ei varmaankaan ikina ajatellut moista...  :laugh:

 

Jaska, asioilla on monta eri puolta, se mita sina pidat hapeamattomana ja jotenkin tuomittavana, tulkitaan toisaalla kehityksena ja terveena kunnianhimona. Joidenkin mielesta myos sellaista tarvitaan tassa maailmassa. Koska loppujen lopuksi: me kaikki emme voi lentaa pikku Cessnalla koko ikaamme... ;D ;D ;D

 

 

Mieti Jukka tuota "kehitystäsi" ihan omissa oloissasi.

Työpaikan vaihdon voi suorittaa myös tyylikkäästi, myös lentäjältä onnistuu tuo

 

Rahan ahneus vei  sut muualle ja työnanataja-elättäjäsi jäi pulaan?  Kivaa. :thmbdn:

 

Miksi et voisi lentää pikku-cessnalla lopun ikääsi, kuolisitko nälkään vai lankeisivatkos vekselis ? Vai pelkäätkös , että et pärjäisi Mopon puikoissa.

 

Kun menet pieneen yhtiöön töihin keräämään tiimaa, niin jätätkös auttajasi surutta pulaan, kun saat tarpeelliset tiimat kasaan.

Tuossa moraalikäsityksemme menevät ristiin.

Me ihmiset voimme tehdä ihan kaikkea, jopa nähdä nälkää.

 

En halua kinailla vaan keskustella tapahtuneesta "kämmistä" työnantajaa kohtaan.

 

Lopuksi: Lentävätkö nuo liikennekoneet kipparin palkoilla vai firman työstä saaduilla tuotoilla.

 

Voimme jättää taaksemme hyvää mieltä ja arvostusta, tai auttajamme pulaan, ihan henkilön tason mukaan.

 

 

Tuossa nyt yksi esimerkki  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jukka, ihan oikeesti.

 

NAUTIN MOPOLLA LENTÄMISESTÄ JA KOULUTTAMISESTA,,ESIM SULLE PERÄMIEHIÄ.

 

On kiva tavata kippareita, joille olen antanut peruskoulutuksen :thmbup:

 

Aikoinaan marssin Siimeksen Matin byrooseen, Malmilla.

Kysyin heidän kustantamaa koulutusta, ajaakseni heille neljäsatasta.

 

Matti karjaisi: "ET PERRKELE SAA, VAIKKA SULLA ON HYVÄT PAPERIT", "koska edelliset 12 menivät saman tien Finnairille hommiin".

 

Tätä tarkoitan.  >:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Miksi et voisi lentää pikku-cessnalla lopun ikääsi, kuolisitko nälkään vai lankeisivatkos vekselis ?

 

"PAKKO" taas ottaa tämä taloudellisdogmaattinen näkökanta, joka - ainakin minulle - opetettiin jo todella kauan sitten.

 

Naiset LANKEAVAT, mutta vekseliti ERÄÄNTYVÄT! ;);D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

;D Täällähän kerätään kierroksia....

Se on vain hauska piirre tässä nykyajan työelämässä sekoitettuna vanhan maailman asenteisiin. Viittaatko Jaakko "auttajalla" työnantajaan? Kyllä, kuule aika ihmeellinen käsitys on nykyajan työmarkkinoista jos pidät työnantajia joinain laupiaina samarialaisina, jotka hyvää hyvyyttään "auttavat" nuoria. Kyllä juttu on niin, että tuottavuus on ihan joka hemmetin yrityksessä päivän sana, ollut jo pitkään. Siitä on auttaminen kaukana.

Miksi yleensä yhdenkään työntekijän pitäisi sitoutua työnantajaansa 110 lasissa, kun työnantajat pörssikurssin hiukan notkahdettua heti pistävät kilometritehtaalle? Tai jos Romaniassa tehdään halvalla, lakkautetaan toimiva ja tuottava tehdas jossain muualla?

Nykyään tyänantajan pitäisikin ajatella olevansa kilpailussa muiden (alansa) työnantajien kanssa osaavasta työvoimasta. Ne jotka siinä eivät pärjää, ajautuvat vaikeuksiin. Siitä tässä Air Finlandin jutussakin on kyse. Suomessa työntajakilpailussa on yksi ylitse muiden, ja muualla maailmassa jo aika monikin. Nyt annetut lomautusilmoitukset on hyvä esimerkki Air Finlandin (työnantajana) sitoutumisesta työntekijöihinsä, varsinkin julkisuuteen annetulla retoriikalla säestettynä.

Ei kovin ammattimaista...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ymmärtääkseni monissa yhtiöissä vastaava kiertokulku on ihan luonnollinen. Lentäminen on ammatti siinä missä muutkin ja ihmiset vaihtavat työpaikkaa, kuka mistäkin syystä. Toiset haluavat kokea jotakin uutta (maisemanvaihdos, konetyyppi), toiset kilpailukykyisempää palkkaa, sopivampia työaikoja tms. Lentäminen ammattina ei missään tapauksessa ole sen enempää hyväntekeväisyyttä kuin mikään muukaan, eikä ymmärtääkseni yhtiöiden tarkoitus uutta lentäjää palkattaessa ole saattaa häntä kiitollisuudenvelkaan. Mikäli näin olisi, eivät arvot vastaisi nykymaailmaa. Monet lentäjät keräävät tiimaa pienemmissä yhtiöissä siirtyäkseen myöhemmin yhtiöön, jossa on monipuolisemmat tulevaisuudennäkymät. Palkka on eräs asioista, joista tämä on nähtävissä. Jos yhtiössä x tienaa 3500 euroa ja yhtiössä y 7000 euroa, mutta yhtiöön y tarvitaan tuota paljonpuhuttua kokemusta enemmän kuin yhtiöön x on aivan luonnollista, että pilotti aloittaa yhtiössä x ja vaihtaa tarvittavan kokemuksen saatuaan yhtiöön y. Varsinkin jos yhtiössä x muutkin asiat kuin palkka eivät ole kohdallaan. Yhtiöön x on kuitenkin uusia koulusta valmistuineita pilotteja jonossa, jolloin yhtiön kokeneista perämiehistä tehdään kippareita ja uusia kavereita palkataan oikealle jakkaralle. Tämä on aivan luonnollinen kiertokulku ja osa yhtiöistä on tehnyt tämän valinnan. Vaikka ajatus palkan perässä juoksemisesta onkin ikävän kuuloinen, voi olla paha paikka kieltäytyä (kärjistettynä enemmän tai vähemmän, tapauksesta riippuen...) puolet paremmasta palkasta, paremmista eduista, monipuolisemmasta työnkuvasta, vaihtoehtorikkaammasta tulevaisuudesta, uudesta ympäristöstä jne.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Boriskin muistaa hyvin Lento-Myynnin ilmaiskoulutuksen, OH-BOY:hin.

Koulutettiin  ilmaiseksi monta pilottia Dukeen.

Kun keikka iski, etsittiin illalla Mikon kanssa yöhön asti pilottia.

Ei oikein onnistunut.

Viimeiselle pilottiehdokaalle lupas Mikko tuoda korin kaljaa, ettei lento ihan yhden kaljalasin takia estynyt.

 

Repikää tosta huumoria ja solidaarisuutta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään