Sami Virkkula

Air Finland aikoo lomauttaa yli puolet henkilökunnastaan

62 viestiä aiheessa

Niih

Mitä tässä muuta kuin vanha kauppiaan sääntö: ei se ole tyhmä ku pyytää vaan se joka mak.... ;)

Kaikella on puolensa. Yhtiön arvot voidaan mitata monella tavalla, myös vaihtuvuudella, mikä ei paljon arvoja nosta jos se on suuri. Ansiotasolla ei voi vaihtuvuuden alentamista ostaa, kyllä siinä on muut tekijät. Suomi/EU lienee kaikesta huolimatta vapaa maa. Kukin menköön sinne töihin, mistä saa arvojensa mukaisen ansion.

Yrittänyttä ei laiteta.  :D

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Boriskin muistaa hyvin Lento-Myynnin ilmaiskoulutuksen, OH-BOY:hin.

Koulutettiin  ilmaiseksi monta pilottia Dukeen.

Kun keikka iski, etsittiin illalla Mikon kanssa yöhön asti pilottia.

Ei oikein onnistunut.

Viimeiselle pilottiehdokaalle lupas Mikko tuoda korin kaljaa, ettei lento ihan yhden kaljalasin takia estynyt.

 

Repikää tosta huumoria ja solidaarisuutta.

 

Et tainnut olla työnantajamarkkinoilla hyvissä asemissa.... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielestäni on täysin luonnollista, että ihminen hakeutuu sinne, missä mannaa ja mammonaa on tuhdimmin tarjolla. Se on markkinataloutta ja tilanteiden maksimointia. Lojaliteetti jää usein jalkoihin.

 

Jostakin syystä esim. jääkiekossa on olemassa liiga ja divari ynnä alasarjoja. Vähänkin analogisesti ajatellen samoin on lentofirmoissa.

 

Liigan ja NHL:n välillä on vahvistettu siirto- ja korvauskäytäntö. Saisi olla lentohommissakin - oikeesti! :thmbup:

 

Jos naperona Karhu-Kissoihin tullut junnu siirtyy Jokereihin ja viisatuttuaan Hifkiin ja lopuksi Änhooällään, niin kuis mennään?

 

Taaskin minun mielestäni niin, että NHL maksaa rahat viimeisimmälle seuralle, joka sitten jakaa "alenevassa polvessa" hyvää todellisen kasvatustyön tehneille junnuseuroille.

 

JOS se näin menisi, niin niiden kasvattajaseurojenkin talous paranisi ja saisivat (EHKÄ) aikaan vielä parempia pelaajia.

 

LENTOHOMMISSA sama teoriassa ja periaatteessa pelaisi niin, että UUSI työnantaja JOUTUISI korvaamaan aikaisemmalle sen tekemästä työstä jonkin kohtuullisen "siirtokorvauksen".

 

Sama suomeksi!

 

Jos Finnsky Airlinsky ostaa Ilmastointivoimilta herhiläisluutnantin - maksakoon sovitun siirtokorvauksen!

 

Jos Finnsky Airlinsky houkuttelee haavinsa "divari-ilmailijan" - maksakoon siirtokorvauksen "divari-ilmailuputiikille" ja bonuksia originaalikasvattajille!

 

MALLEJA ON, jos halutaan!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"koska edelliset 12 menivät saman tien Finnairille hommiin".

 

Tätä tarkoitan.  >:(

 

Jos näin on, niin firmassa on varmaan jotain vikaa kun ei lentäjät pysy töissä? Joko rekrytoinnissa, työehdoissa tai työntekijöiden kohtelussa.

 

Tietysti voi olla sitä mieltä että työntekijä on mulkku, mutta eipä semmoisessa työpaikassa oikein viitsisi olla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietysti voi olla sitä mieltä että työntekijä on mulkku, mutta eipä semmoisessa työpaikassa oikein viitsisi olla.

 

Itse olin eräässä työpaikassa jossa poislähtijöitä toimitusjohtaja kommentoi lauseella "mätä lähtee itsestään".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja jauhakaas paskaa kuis haluatte.

 

Kyse oli,että nuo saivat ilmaisen koulutuksen, kusettamalla työnantajaansa. :thmbdn:

Eipä.

 

Jos työnantaja haluaa pitää työntekijänsä töissä kalliin koulutuksen jälkeen niin sitä varten on bondit. Työnantajan asia jos ei moisia ole ottanut käyttöön.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja jauhakaas paskaa kuis haluatte.

 

Kyse oli,että nuo saivat ilmaisen koulutuksen, kusettamalla työnantajaansa. :thmbdn:

 

 

 

 

 

Olis laittanu tarpeeksi pitkän pondin ja tuhdit sakot jos sitä rikkoo.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Jos työnantaja haluaa pitää työntekijänsä töissä kalliin koulutuksen jälkeen niin sitä varten on bondit. Työnantajan asia jos ei moisia ole ottanut käyttöön.

 

Näin se menee. Tai sitten pitää huolen, että mutten on sellainen työnantaja, ettei kukaan halua pois, vaan tulijoita on aidan takana. Kyllä vastavuoroisuus toimii, mutta ei kenenkään elämää voi omistaa ilman että ehdoista sovitaan, sen takia että saa "apua" ja JATKOkoulutusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja jauhakaas paskaa kuis haluatte.

 

Jaakko on aivan oikeassa - palstalla pitäisi puhua tiukasti vain asiaa...

 

Tuo mainitsemasi business olisi varmaan menestynyt Neuvostoliitossa? Lento tai Siperia? Lento tai 7.62?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoinen keskustelu joka taas kerran on pusikko vastaan muut ;)

 

Olisihan se hieman erikoista jos tyontekija ei voisi vaihtaa tyonantajaa. Esim kerran postilentaja, aina postilentaja. Saattaisi olla vaikea saada niihin hommiin kavereita. Olisiko edes irtisanoutuminen vaihtoehto? Entapa tyonantaja, ilmeisesti hanellakaan ei olisi oikeutta vaihtaa tyontekijoitaan.  Eraanlainen intialainen kastijako synnyt potkurikonemieheksi niin olet sita aina, ei toivoakaan muusta.

 

Ja ymmarran kaikkia jotka haluavat koko ikansa tehda jotain samaa. Kaikki vain eivat halua. Onneksi nykymaailmassa se on mahdollista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yhtiöllä jolla on tarjota kilpailukykyinen paketti ei ole tarvetta bondille vai onko?

 

Ei ole. Piste. Toiset joutuu käyttämään. Eri asia, minkälaista työvoimaa niihin sitoutuu... Ja kun tarpeeks pitkälle mennään, voi kilpailija aina maksaa bondin pois. Ei olis sekään ensimmäinen kerta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mä olen hieman eri mieltä bondeista. Yhtiöllä jolla on tarjota kilpailukykyinen paketti ei ole tarvetta bondille vai onko?

 

Ymmärrän että mikäli yhtiö käyttää energiaa ja resursseja henkilön kouluttamiseen niin sellainen vuosi olisi minimiaika jonka molemmat osapuolet voisivat hyväksyä. Mutta tuollaiset 40000 euron 3-5 vuoden bondit mitä näkee on täysin järjettömiä.

 

Osuit oikeaan, jolla on tarjota hyvä paketti ei niitä tarvi. Mutta jossa käy ovet, kuin saluunassa niitä saattas tarvita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Palatakseni alkuperäiseen aiheeseen...

Olen ihmetellyt monta kertaa miten bisnes-maailmassa terveen järjen käyttö unohtuu tai on kokonaan kiellettyä. Oikeasti, yhden päivän lakko on niin iso asia, että matkanjärjestäjät vetäytyvät neuvotteluista? Air Finlandilla on siis laatu, palvelutaso, hinnat yms. kohdallaan, mutta herrajumala  :o työntekijät ovat yhden päivän lakossa, ja se on siinä? Tuo on huono tekosyy, ei muuta  :thmbdn:

 

Ja eikö kuvion pitäisi mennä niin, että lakon sattuessa neuvottelujen aikaan, lentoyhtiön edustajat kertovat: Meillä on tällainen ongelma nyt. Se johtuu tästä ja tästä syystä. Hoidamme homman kuntoon näin ja näin, ja siksi tämä ei voi toistua ensi kaudella.

 

Tuskin työntekijätkään huvikseen lakkoilivat. Kynnys laittomaan työtaisteluun on korkea, ja siihen on aina syynsä.

 

Ja miksi kukaan ei ole vielä vetänyt esiin vanhaa kunnon Finnair-korttia, Finnair on viekkaudella ja vääryydellä vienyt kilpailijan lennot  ;D

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lakkohan on ollut vain Air Finlandin ilmoittama syy. Tänään kuultiin muitakin mielipiteitä asian tiimoilta:

 

TIEDOTE                         13.11.2008

 

Akavan Erityisalat

 

Turha leimata yhden päivän lakkoa Air Finlandin lomautusten syyksi  

Akavan Erityisalat ry ihmettelee Air Finland Oy:n toimitusjohtajan puheita

siitä, että lentäjien viimekeväinen yhden päivän lakko olisi syy yhtiön

lentäjiä ja muuta henkilöstöä uhkaaviin lomautuksiin.

 

- On ikävää, että henkilöstöä syyllistetään työtaistelutoimenpiteestä,

johon työnantajana itse toiminnallaan henkilöstön ajoi. Kestämätöntä on

myös syyttää henkilöstöä liiketoiminnan ja toimialan vaikeuksista, sanoo

lentäjiä työehtosopimusneuvotteluissa edustanut lakimies Kari Eskola

Akavan Erityisalat ry:stä. 

 

- Jos yhden päivän lakon vaikutukset olisivat näin voimakkaat, olisi

luullut työnantajan ottavan rakentavamman linjan neuvotteluissa,

Sopimukseen olisi päästy ilman lakkopäivää, jos työnantaja olisi

ottanut lentäjien vaatimukset tosissaan.

 

- Työnantaja voi katsoa itseään tässä asiassa peiliin. Neuvottelimme lähes

puoli vuotta kestämättömien työolojen parantamiseksi. Saimme aikaan

tuntuvia parannuksia työehtosopimukseen, joka takaa työrauhan yhtiölle

kolmeksi vuodeksi. Tämä antaa yhtiölle myös mahdollisuudet kestävään

liiketoimintaan. Toivomme, että työnantaja kunnioittaisi tätä

työehtosopimusta julkaisemalle esimerkiksi työvuorolistat

lainmukaisessa ajassa ennakolta.

 

Akavan Erityisalat perää lentoyhtiöltä työantajavastuuta maanantaina

alkavissa yt-neuvotteluissa.

 

- Yhtiö on huolissaan maineestaan. Myös työnantajamaineesta olisi syytä

kantaa huolta. Sitä ei lyhytnäköisesti kannata rapauttaa, vaikka ajat

olisivat toimialalla huonot. Hyvillä ja oikeudenmukaisilla työoloilla

varmistetaan, että yhtiö on jatkossakin houkutteleva työnantajana,

Eskola toteaa.

 

Air Finlandin palveluksessa on 40 liikennelentäjää. Lentäjiä edustaa Akavan

Erityisalat ry. Liitto edustaa myös muita akavalaisia lentäjäryhmiä. 

 

Lisätietoja:

lakimies Kari Eskola, Akavan Erityisalat

 

http://www.kauppalehti.fi/5/i/yritykset/lehdisto/hellink/tiedote.jsp?selected=kaikki&oid=20081101/12266415261400&industry=&=

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yritin puheissani tuoda esiin, kuinka vaikeata on uusien "kokemattomien" pilottien päästä töhin, tällaisten koukeroiden jälkeen.

 

Firma pyörii vain työntekijöidensä panoksella ja voi hyvin, jos työntekijät ovat ahkeria ja luotettavia.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Palatakseni alkuperäiseen aiheeseen...

Olen ihmetellyt monta kertaa miten bisnes-maailmassa terveen järjen käyttö unohtuu tai on kokonaan kiellettyä. Oikeasti, yhden päivän lakko on niin iso asia, että matkanjärjestäjät vetäytyvät neuvotteluista? Air Finlandilla on siis laatu, palvelutaso, hinnat yms. kohdallaan, mutta herrajumala :o työntekijät ovat yhden päivän lakossa, ja se on siinä? Tuo on huono tekosyy, ei muuta :thmbdn:

 

Ja eikö kuvion pitäisi mennä niin, että lakon sattuessa neuvottelujen aikaan, lentoyhtiön edustajat kertovat: Meillä on tällainen ongelma nyt. Se johtuu tästä ja tästä syystä. Hoidamme homman kuntoon näin ja näin, ja siksi tämä ei voi toistua ensi kaudella.

 

Tuskin työntekijätkään huvikseen lakkoilivat. Kynnys laittomaan työtaisteluun on korkea, ja siihen on aina syynsä.

 

Ja miksi kukaan ei ole vielä vetänyt esiin vanhaa kunnon Finnair-korttia, Finnair on viekkaudella ja vääryydellä vienyt kilpailijan lennot ;D

Juha

 

Onneksi ei ole tallainen tilanne vielä ihan koko business-maailmassa. Mutta kiistattomasti, todistetusti lentotoimialalla kuitenkin.

 

Parasta mitä lentotoimiala voisi tehdä olisi rekrytoida runsaasti ihmisiä aloilta joilla rakenteet muuttuneet totaalisesti ja muutoksesta tullut pysyvä olotila. Ja ihmiset oppineet elämään sen kanssa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Firma pyörii vain työntekijöidensä panoksella ja voi hyvin, jos työntekijät ovat ahkeria ja luotettavia.

 

Näinhän se on - ja jos sitten menee perseelleen niin voi aina sanoa ettei työntekijät olleet tarpeeksi ahkeria ja luotettavia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tsemppiä vaan FIF:lle ja toivottavasti joka koneelle löytyy hommia , muutoin bisnis ei kannata.

 

Kurjaa kumminkin että näin kävi vaan olihan tuo näkyvillä jo alkusyksystä. Ei oo hommia monella muullakaan lähitulevaisuudessa muuallakaan kuin ilmapisneksessä. Keväällä ollaan jo niin syvällä että on muitakin vapaita koneita markkinoille , ja paljon. (realistin mielipide , ei väite)

 

Helppo olisi nyt toivoa että pistäisivät ne kaksi lomautettavaa , matkustamon puolelta loppuunajettua konetta , arvaan -J ja -K , talven aikana siihen kuntoon että olisi kiva matkustaa taas keväällä vaan eihän siinä kuitenkaan niin käy kun valuutta ei virtaa tai ainakaan oikeaan suuntaan.  :-\

 

- Pahalta näyttää maailmantalouden tässä tilassa -

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Firma pyörii vain työntekijöidensä panoksella ja voi hyvin, jos työntekijät ovat ahkeria ja luotettavia.

 

Työntekijät pysyvät ahkerina ja luotettavina vain jos firma panostaa myös henkilöstönsä hyvinvointiin. Tämä ei ole pelkkää palkkaa vaan myös sitä miten henkilöstöä arvostetaan ja kohdellaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Työntekijät pysyvät ahkerina ja luotettavina vain jos firma panostaa myös henkilöstönsä hyvinvointiin. Tämä ei ole pelkkää palkkaa vaan myös sitä miten henkilöstöä arvostetaan ja kohdellaan.

 

Se miten työntekijöitä kohdellaan ei kiinnosta osakkeen omistajia pätkääkään ... kaiken maailman työkyvyn yllä pitävät pippalot voi unohtaa vaikka niitä pidettäisiin jokapäivä ... ainoastaan se kuinka osakkeet tuottaa kiinnostaa omistajia ...  ei se voiko työntekijä hyvin  :laugh:

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos työntekijä ei voi hyvin, tulee päivän lakkoja josta firman maine kärsii niin että menee sopimukset v.ituiksi (Ainakin jonkun uutisen mukaan). Sitten ei osakkeenomistajan kirstuun tipahda egejä ja osakkeen omistajaa ottaa kupoliin. Työntekijöihin kyllä kannattaa satsata ne kun sattuvat olemaan yhtiön kuin yhtiön tärkein resurssi.

 

Jälleen peräänkuulutan työehtosopimuksia jotka ovat oikeudenmukaisia molemmille sekä työnantajalle että työntekijälle.

 

Ei sellaisia ole olemassa  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei sellaisia ole olemassa :-\

 

On niitä olemassa. En nyt ole maallikkona ihan varma, mutta ymmärtääkseni halpayhtiö Southwest maksaa alan parhaita palkkoja Usa:ssa henkilökunnalleen. Ja Southwestin markkina-arvo on suunnilleen sama kuin AA+DAL/NW+UA+US+JBLU yhteensä...

 

Ei pitäisi olla mahdotonta täälläkään, mutta vaatii huippupätevän johdon, voittavan strategian, motivoituneen henkilökunnan ja tyytyväiset asiakkaat.  Ei ihan ihan helppo yhtälö, mutta vastuu kokonaisuudesta on johdolla - tarvittiin aiemmin mainittuja kaljakoreja tai ei.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On niitä olemassa. En nyt ole maallikkona ihan varma, mutta ymmärtääkseni halpayhtiö Southwest maksaa alan parhaita palkkoja Usa:ssa henkilökunnalleen. Ja Southwestin markkina-arvo on suunnilleen sama kuin AA+DAL/NW+UA+US+JBLU yhteensä...

 

Ei pitäisi olla mahdotonta täälläkään, mutta vaatii huippupätevän johdon, voittavan strategian, motivoituneen henkilökunnan ja tyytyväiset asiakkaat.  Ei ihan ihan helppo yhtälö, mutta vastuu kokonaisuudesta on johdolla - tarvittiin aiemmin mainittuja kaljakoreja tai ei.

 

Missä sä niitä kaljakoreja näet ....  ??? Ei tyky toiminta ole pelkkää olutta ...  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täysin samaa mieltä kanssasi.

 

Kaljakoreja näkyy täällä....

 

Boriskin muistaa hyvin Lento-Myynnin ilmaiskoulutuksen, OH-BOY:hin.

Koulutettiin  ilmaiseksi monta pilottia Dukeen.

Kun keikka iski, etsittiin illalla Mikon kanssa yöhön asti pilottia.

Ei oikein onnistunut.

Viimeiselle pilottiehdokaalle lupas Mikko tuoda korin kaljaa, ettei lento ihan yhden kaljalasin takia estynyt.

 

Repikää tosta huumoria ja solidaarisuutta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään