Juha Ritaranta

OH-LYO still going strong

10 viestiä aiheessa

Vanhoja kotimaisia liikennekoneita maatuu siellä sun täällä, mutta ihan muutama päivä sitten odotuspaikalla Caracasin Simon Bolivar Internationalin kentällä vierestä rullasi tämmöinen DC-9.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Alitajunnasta munuaisiini tuli tieto, että Aeropostalilla on vanhoja Finnairin ysejä, joten nappasin kuvan, anteeksi "kehykset". Kotona tsekkasin asian ja totesin, että entinen OH-LYO on kyseessä. Lienee foorumilla kävijöiden joukossa koneella ennenkin lentäneitä, joten kiitos riittänee ja anteeksi ei tarvi pyytää?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta koneesta olen lukenut hyvän jutun otsikolla "Kun jenkki-oskarista meinasi tulla purjekone". Siiven päältä oli lohkeillut jäätä lentoonlähdössä Zurichissa, jäät imeytyivät moottoreihin sisään ja toinen niistä piti sammuttaa nousun aikana, moottori alkoi yskimään sillä hetkellä kun ohjaaja veti koneen ilmaan. Jälkikäteen maassa sitten ilmeni, että toinenkin moottori oli kärsinyt vaurioita.

 

Julkaistu kirjassa Ylitse maan ja veen, Suomen liikennelentäjäliiton juhlajulkaísu, toim. Mikko Uola. Kirjass julkaisun jutun on kirjoittanut konetta sillä lennolla lentänyt kapteeni.

 

Still going strong, tuosta tapauksestakin on jo reippaasti yli 20 vuotta.

 

Edit: itse asiassa yli 30 vuotta, tapahtui 1.3.1981.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noi vanhat Finnairin DC9/MD8x koneet on kyllä hauskoja bongauksia!  :thmbup:

 

En halua ryöstää ketjuasi, mutta löyhästi asiaan liittyen, vuosi sitten oli "pieni" ihmetys, kun Kapkaupunki-Johannesburg välillä 1Timen koneen vessassa näkyi jotain hämärästi tuttua...

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta koneesta olen lukenut hyvän jutun otsikolla "Kun jenkki-oskarista meinasi tulla purjekone". Siiven päältä oli lohkeillut jäätä lentoonlähdössä Zurichissa, jäät imeytyivät moottoreihin sisään ja toinen niistä piti sammuttaa nousun aikana, moottori alkoi yskimään sillä hetkellä kun ohjaaja veti koneen ilmaan. Jälkikäteen maassa sitten ilmeni, että toinenkin moottori oli kärsinyt vaurioita.

 

Julkaistu kirjassa Ylitse maan ja veen, Suomen liikennelentäjäliiton juhlajulkaísu, toim. Mikko Uola. Kirjass julkaisun jutun on kirjoittanut konetta sillä lennolla lentänyt kapteeni.

 

Still going strong, tuosta tapauksestakin on jo reippaasti yli 20 vuotta.

 

Edit: itse asiassa yli 30 vuotta, tapahtui 1.3.1981.

 

Ja myöhemminkin on jäädytty, tosin ilmeisesti eri kone:

 

FINNAIR DC9-51, MAY 1985 (HELSINKI, FINLAND)

The aircraft arrived in Helsinki after a 3 hour 40 minute flight and then spent six hours on the ramp in

rain and snow with about 2400 kg of fuel in each wing tank. Temperatures were near zero. The

aircraft was de-iced before departure. The Captain rejected the take-off at 80 knots due to reduced

acceleration and a momentary EPR fluctuation. Inspection revealed a layer of clear ice about 20 mm

thick in the wing root area above both wing tanks. Some ice from each wing had separated from the

wing and been ingested by the engines damaging fan blades.

 

http://www.smartcockpit.com/data/pdfs/flightops/aerodynamics/Aircraft_Icing.pdf

 

Muistan jossain nähneeni viittauksen Finnairin raporttiin, jossa jään muodostumista koneen siipiin oli luonnehdittu "suurimmaksi lentoturvallisuutta uhkaavaksi tekijäksi", tjsp. Noin viisi vuotta myöhemmin sitten Gottrörassa rysähti vähän pahemmin, kun SAS:n MD81 purjekone teki maastolaskun pellolle. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässähän tulee ihan nostalginen fiilis! Tuo Yankie-Oscar oli ihan ensimmäisiä suihkareita millä lensin. Se oli joskus 80-luvun alkuvuosina Jyskälästä Hesaan. Iloinen jälleennäkeminen siis!!!

 

Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässähän tulee ihan nostalginen fiilis! Tuo Yankie-Oscar oli ihan ensimmäisiä suihkareita millä lensin. Se oli joskus 80-luvun alkuvuosina Jyskälästä Hesaan. Iloinen jälleennäkeminen siis!!!

 

Timo

lensitkö DC kaseilla :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

lensitkö DC kaseilla :thmbup:

 

Valitettavasti työmatkat silloin diplomityövaiheessa ja välittömästi valmistumisen jälkeen kohdistuivat vain Suomeen ja Eurooppaan. Kasit on siten valitettavasti jääneet kokematta, snif...

 

Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään