Juha-Matti Hakala

Junkers 88 -44 Kannaksen suurtaistelut.

14 viestiä aiheessa

Täällä kun näyttää olevan oikein kovia tietäjiä paikalla, niin kysytään tämmöistä. Vastaus olisi kiva, mutta linkkikin etsimistä varten olisi ihan jees.

 

Eli isäni äiti oli omaa sukua Viherlaakso(Gröndahl) Nimen muutos oli jossain 1910-1920 välillä.  Jonkin verran tietoa on kirjoitettu mökin hirsiin, mutta ei mitään ratkaisevaa noin aikaiselta ajalta ei ole.

Mutta asiaan. Mummulla oli 12 sisarusta joista 6 poikaa. En edes muista tähän hätään kaikkien etunimiä, mutta vain Armas selvisi sodan läpi.

Yksi heistä oli lentäjä josta mummu kertoi aina, että hän kuoli Kannaksen suurtaistelujen aikaan Ju-88 koneella, nousussa, koska hänet oli pakotettu uudestaan ilmaan heti palattuaan edelliseltä lennolta.

Kone oli kuulemma saanut osumia, mutta hätä oli ollut kova seuraavaan tehtävään.

 

En edes tiedä mikä miehistön jäsen hän oli ollut, enkä ole varma edes koko tarinasta.

Onko kellään mitään apuja?

 

PS. Isäni isä oli vapautetettu sota-ajan palveluksesta, koska hän rakensi Tampellalla Blenheimejä. Meillä on pari männän puolikasta mökillä tuhkakuppeina.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaakko Hyvösen kirjassa "Kohtalokkaat lennot 1939-1944" on lopussa henkilöhakemisto, jossa on kaikki em. kirjassa mainitut Ilmavoimien eri lento-onnettomuuksissa menehtyneet ja muuten niihin liittyvät henkilöt.

 

Ainoa Viherlaakso, jonka löysin kirjasta on alik. Pentti Olavi Viherlaakso, synt. 27.12.1917 Tampereella. Gröndahl-nimisiä henkilöitä ei Hyvösen kirjassa mainita.

 

Alikersantti Viherlaakso oli ohjaajana 24.9.1941, kun Fokker C.X yhteyskone, tunnukseltaan FK-89, katosi yhteyslennolla matkalla Suulajärven kentältä Lappeenrantaan. Molemmat koneessa olleet saivat surmansa. Mukana oli tähystäjänä vänr. Reima Veikko Jänkävaara. Kone ja siinä olleet miesten jäännökset löydettiin vasta 29.7.1942 Viipurin lähistöltä n. 10 km Tienhaarasta pohjoiseen. Kone oli ilmeisesti eksynyt sumussa ja syöksynyt maahan.

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia, sen verran tarina on heittänyt vuosien varrella, että tämä Pentti Olavi on juurikin minun mummun veli. Oikein hirveästi kiitoksia, tästä lähden etsimään lisää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota kirjaa saanee esim. Tikkakoskelta, varsinkin jos tilaa sinne?

kirja löytyy myös pääkaupunkiseudun kirjastoista

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiedoksesi Juha-Matti: Jaakko Hyvösen Kohtalokkaat Lennot on kirjasarja käsittäen kolme kirjaa, KOHTALOKKAAT LENNOT 1918-1939, KOHTALOKKAAT LENNOT 1939-1944, sekä KOHTALOKKAAT LENNOT 1945-1988.

Sarja on erinomainen teos joistakin pikku virheistään huolimatta. Ehkä paras tämän alan hakuteos Suomessa.

Se saattaa olla loppuunmyyty, lähes ainakin, luulisin. K-SIM:n kirjastostakin se löytyy, uskoakseni myös SIM:ltä, niinkuin lukuisilta harrastajiltakin. Kuka sitten myy, onkin toinen juttu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve

Muistaakseni Kullervo Kemppisen FK lentue kirjassa tuo myös mainitaan, voin illalla tarkistaa kun saavun kotiin metsäreissulta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se saattaa olla loppuunmyyty, lähes ainakin, luulisin. K-SIM:n kirjastostakin se löytyy, uskoakseni myös SIM:ltä, niinkuin lukuisilta harrastajiltakin. Kuka sitten myy, onkin toinen juttu.

 

Ainakin Apalilta näyttäisi vielä löytyvän kaksi viimeistä osaa. Tuotehakuun "Hyvönen"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun nyt varmistui, että tapaus on sama, niin laitan lisää detaljia tuosta onnettomuudesta. Kone FK-89 kuului Lentolaivue 14:een, ja oli lähtenyt 24.9.1941 Lappeenrannan kentältä Suulajärvelle, jonne se laskeutui klo 6.30. Se toi mm. valokuvia, jotka laivueenkomentaja majuri Lauri Larjo otti vastaan. Lähdettyään melkein välittömästi takaisin Lappeenrantaan kone katosi. Koneen reitti oli mennyt Viipurin Papulan paviljongin ja Tienhaaran välistä. Kone oli tullut Muukon aseman kohdalla Lappeenrannan-Vuoksenniskan radan kohdalle ja kääntynyt itään päin. Tässä on tapahtunut ilmeisesti eksyminen, koska koneen olisi pitänyt lähteä seuraamaan rataa länteen. Kone oli käynyt Laikossa asti matalassa kelissä, ja kääntynyt sieltä takaisin. Viimeinen havainto koneesta on Enson kohdalta, jossa Fokkerin oli nähty menevän Kirvun suuntaan. Sen jälkeen se katosi (kello 7.10 jälkeen) ja löytyi vasta 29.7.1942 Viipurin läheltä n. 10 km Tienhaaran pohjoiseen, Rautakorven ampumaradan maastosta. Viherlaakson ja Jänkävaaran ruumiit löytyivät koneen läheltä.

 

Koneen tähystäjä vänrikki Reima Veikko Jänkävaara, tuolloin 21 v., oli syntynyt 8.12.1919 Akaassa.

 

Pentti Perttulan sivuilla on piirros FK-89-koneesta. Lisäksi tekniset tiedot Fokker C.X:stä:

 

http://www.sci.fi/~ambush/faf/fokkercx.html

 

Piirros FK-89-koneesta Lappeenrannassa elokuussa 1941:

 

http://www.geromybv.nl/epages/61575298.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/61575298/Products/612

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kansallisarkitolla on/oli palvelu nimeltään Isoisäpaketti.

http://www.narc.fi/Arkistolaitos/kansallisarkisto/tietopalvelu/sukututkimus/isoisapaketti.html

 

Näyttää vain ettei ole tällä hetkellä saatavissa. Mutta tuo olisi helppo tapa selvittää sodassa kaatuneen taustoja, jos vain on oikeutettu saamaan tietoja kyseisestä henkilöstä.

Juha

 

Ja jos on kiinnostusta ja aikaa tutkia itse niin sieltä voi tilata kantakorteista kopiot itselleen. Niistä selviää jo aika paljon tietoja. Tilasin molempien  isovanhempien kantakortit pari vuotta sitten ja kirjoittelin heistä pienet historiikit. Kantakorteissa oli kummassakin noin 5 sivua tietoa sotien ajalta. Maksoi silloin alle 20 euroa postikuluineen. Muutama viikko siinä tosin meni hakuteoksia selatessa ja tutkiessa mutta mielenkiintoista hommaa se oli :) Tosiaan allekirjoitettu hakulomake sinne piti lähettää josta selvisi tietojen hakutarkoitus ja henkilötiedot ym.  

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Netissä on olemassa myös Suomen sodissa 1939-45 menehtyneiden sivusto, josta löytyi seuraavat tiedot:

 

VIHERLAAKSO, PENTTI OLAVI alikers. autonasent. synt. 27.12.1917 Tampere. Asuinkunta Tampere. Kirjoillaolokunta Tampere. Hautausmaa Nokia. Mies. Kansalaisuus FI. Kansallisuus FI. Äidinkieli su. Naimisissa. Ei lapsia. Joukko-osasto Le.Lv.14. Joukko-osaston koodi (peiteluku) 8513. Kuollut 24.09.1941 Viipurin mlk Rautakorpi. Menehtyminen: kaatui, siunattu ja haudattu.

 

JÄNKÄVAARA, REIMA VEIKKO vänr. työpalv.L joht. synt. 08.12.1919 Akaa. Asuinkunta Tuusula. Kirjoillaolokunta Tuusula. Hautausmaa Tuusula, Kirkkopuisto. Mies. Kansalaisuus FI. Kansallisuus FI. Äidinkieli su. Naimaton. Ei lapsia. Joukko-osasto Le.Lv.14. Kuollut 24.09.1941 Viipurin mlk Rautakorpi. Menehtyminen: kaatui, siunattu ja haudattu.

 

Lähde:Suomen sodissa 1939-45 menehtyneiden tiedosto, Sota-arkisto.

16/11/08 (Sota-arkisto)

 

http://www.narc.fi/cgi-bin/db2www/men.mac/main

 

http://www.narc.fi/cgi-bin/db2www/men.mac/nimihaku?sukunimi=VIHERLAAKSO&etunimet=PENTTI%20OLAVI

http://www.narc.fi/cgi-bin/db2www/men.mac/nimihaku?sukunimi=J%C4NK%C4VAARA&etunimet=REIMA%20VEIKKO

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään